رواية عندما يأتي العوض الفصل السادس عشر 16 بقلم اماني سيد

رواية عندما يأتي العوض الفصل السادس عشر 16 بقلم اماني سيد


رواية عندما يأتي العوض الفصل السادس عشر 16 هى رواية من كتابة اماني سيد رواية عندما يأتي العوض الفصل السادس عشر 16 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية عندما يأتي العوض الفصل السادس عشر 16 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية عندما يأتي العوض الفصل السادس عشر 16

رواية عندما يأتي العوض بقلم اماني سيد

رواية عندما يأتي العوض الفصل السادس عشر 16

تانى يوم صحيت زليخه جهزت اكل للعرسان وغلفته 
وجهزت اكل كتير للاولاد عشان لما تسافر يطلعوا يسخنوا على طول قضت اليوم كله في المطبخ وكانت يسر ورولين بيساعدوها
يسر : خلاص يا ماما هتسافرى انهارده
زليخه: اه يا حبيبتي هرجع مع زاهر انتوا بقيتوا كبار خدى بالك من نفسك ومن اخواتك وبإذن الله قريب اجى ازورك 
بصى يا يسر عملتلك صنيه جلاش ورقاق ومكرونه بشاميل وحطيتهم في الفريزر وعملتلك حله بسله وحله سبانخ وحطيتهم فى الفريزر فى الدرج ده والدرج ده هتلاقى فيه سمبوسه وكياس عصاير وبانيه وبفتيك جاهزين على القلى على طول 
والدرج الاخير ده فى فراخ محشيه وممبار محشى 
هتعملى ايه بقى انهارده وبكره كلوا المحشى ده تمام واول مايخلص طلعى حاجه حاجه تخلص طلعى غيرها وانا سيبالك كياس طماطم متخزنه 
انا عارفه ان اليومين دول عندك امتحانات ومش هتعرفى تعملى اكل وغير مسئوليه ابوكى 
وكمان مرات اخوكى لسه عروسه ماينفعش نوقفها في المطبخ تطبخلكوا هى عملت من نفسها يبقى كتير خيرها هى مش ملزمه بيكوا هى مسئوليتها اخوكى بس 
معملتش حاجه برضو كتر خيرها كفايه عليها بيتها وجوزها وعيالها فى المستقبل 
يسر : تمام يا حبيبتي فاهمه وعموما الاكل اللى عملتيه ده فعلا هيريحنى كتير يادوب احط الاكل فى الفرن او اسخن وناكل على طول شكرا يا حبيبتي
صحيح عيد ميلاد صحر الاسبوع الجاي شكلك مش هتعرفى تيجى صح 😢
يسر : صعب اسيب بابا لواحده لو كان هنا فى مكان قريب كنت جيب 
زليخه: ربنا ييسر الحال 
عدا اليوم وفى اخر اليوم جه اخو زليخه ومامته ومراته وباركوا لوائل ونقطوه ومشيوا كلهم وكانت زليخه معاهم 
ركبت زليخه ومامتها مع ريحان وصحر وركب زاهر ومديحه مع يحيى
ووصلوا البلد وكان الطريق بيتكلموا فى كلام عام 
وصل ريحان زليخه وانتظر زاهر قدام البيت وهو وصل وراه على طول 
ريحان: كده يا زاهر عدت اخت خلصت وانا عايز اجى اتقدملها رسمى شوف ظروفك تسمح اجى امته 
زاهر : طيب هبلغها وارد عليك يا ريحان بيه
ريحان: مستنيك تكلمنى وبلاش بيه دى احنا هنبقى نسايب قريب بإذن الله
روح ريحان البيت وجاب صحر وقرر انه يكلمها 
ريحان: صحوره عامله ايه
صحر : بخير الحمدلله يا بابا 
ريحان: بتحبى طنط زليخه
صحر : اه اوى هى طيبه جدا وبناتها كمان بحبهم ودمهم خفيف جدا
ريحان: طيب ايه رايك انها تيجى تقعد معاكى هنا على طول
صحر : ازاى 
ريحان: هتجوزها وتيجى تفضل نعاكى طول الوقت 
صحر : 😶😶
ريحان: مالك يا حبيبتي ساكته ليه لو مش موافقه خلاص انتى عارفه انك السبب الأساسي انى اتجوزها عشان ماتبقيش لواحدك وكده كده انتى يا حبيبتي بتكبرى وهتكونى محتاجه حد تثقى فيه ينصحك يقف جمبك فى حاجات خاصه بالبنات انا مش هعرف افيدك فيها انتى محتاجه حد يعوضك عن امك 
انا عارف ان استحاله استحاله الأم تتعوض بس على الاقل هى بتحبك وهتساعدك وهتعمل اللى عليها عشان تبسطك
صحر : هى ماما ممكن تزعل لو خليت حد ياخد مكانها
ريحان: لأ طبعا لأن مكان امك فى قلبلك هيفضل زى ماهو اوعى تحبى حد اكتر منها لانها امك اللى حبتك اكتر من نفسها انتى اه هتحبى زليخه وتحترميها لكن أمك اوعى تنسيها ودائما ادعلها وطلعيلها صدقه
صحر : لو كانت ماما عايشه كنت هتتجوز عليها 
ريحان: استحاله لو كنت عايز اتجوز كنت عملتها من زمان
صحر : خلاص يا بابا انا موافقه اتجوزها انا كده كده بحبها انا بس كنت خايفه انك تكون عايزها تحل محل ماما
ريحان: لا يا حبيبتي ابدا وغرفة مامتك بحاجتها هتفضل زى ماهى بصورها بكل حاجه وزليخه هنعمل غرفة تانيه لينا 
عند زكى ويسر
زكي: محترم اوى يحيى ده هو كل العملاء اللى بيجولك زيه كده
يسر : لأ بس فى ناس طبعا محترمه بس مش كلهم زى بعض اكيد
زكى : الدنيا دى صغيره اوى بس يحيى ده شاب طموح جدا يمكن اكتر من ابوه كمان طول عمرهم عيلتهم ليها هيبه كده ومحدش جاب سيرتهم في باطل ابدا
يسر : هو انت وماما ليه سبتوا البلد واتجوزتوا ازاى
زكى :  كنت انا موزع باخد بضاعه من تجار الجمله اوزعها في المحافظات عشان كان معايا عربيه نص نقل جه فى يوم ستك تعبت جالها غيبوبة سكر جريت بيها على المستشفى وشفت امك هناك عجبتنى وعجبت ستك اتقدمتلها وعشنا وقتها مع امى حبه بحبه الشغل كتر وجدك ابو امك مات وخالك شهادة حق اداها ورثها كله 
اخدت منها ورثها ودهبها وفاحت هنا محل جمله وبقيت اوزع على المحافظات ووقتها امك الله يباركلها كانت خدمانى انا وستك وستك كانت شديدة بس امك استحملت
يسر : طيب ليه جيت عليها 
زكى : عشان كنت ضامنها اى راجل بيضمن الست اللى معاه بيجى عليها خصوصاً لو مالهاش ملجأ بس للاسف معرفتش قيمتها الحقيقية غير متاخر متأخر اوى يارتنى كنت فقت من زمان امك تستاهل كل حاجه حلوه وتستاهل واحد يعيشها ملكه  بصى يا يسر لو امك فى يوم حبت تتجوز اوعى تقفى في وشها ولا تقفى ضدها خليكى معاها وجمبها هى تستاهل العوض 
يسر: ليه بتقول كده 
( زكي كان طول الفرح مراقب زليخه واخد باله من نظراتها مع ريحان. كان لازم يحس بالخسارة) 
زكى : محدش عارف بكره فى ايه
عند ريحان ويحيى
يحيى: بابا عزت كلمنى وعارف انى داخل الانتخابات وعايز يقابلنى 
ريحان: ملمحلكش عايزك فى ايه 
يحيى: لأ خالص بس تفتكر هايز يرشينى مثلا عشان مادخلش الانتخابات او يهددنى 
ريحان: معرفش يابنى فاضل ٦ شهور على الانتخابات اكيد عايز يأمن نفسه 
تحب اجى معاك
يحيى: لأ طبعا انا مش قلقان منه انا بس مستغرب ليه عايز يقابلنى 
ريحان: يا خبر بفلوس بكره يبقى ببلاش
صحيح زاهر كلمنى وهتقدم رسمى لزليخه بعد بكره وبعد عيد ميلاد اختك هنتجوز على طول 
يحيى: اتفقت معاهم على كده
ريحان: لأ لسه بس باذن الله ده اللى هيحصل اصل هناخر ليه انا جاهز وهى جاهزه لزمتها ايه خطوبه الخطوبه دى للى زيك كده اللى مستنى واحده تخلص امتحانتها عشان يتقدملها 
يحيى: هو باين اوى كده 
ريحان: هو انت مين عزمك تيجى الفرح 😂😂😂
يحيى: بوجب مع مراتك المسقبليه 
ريحان: كلك واجب بصراحه بتوجب مع مراتى المستقبليه تقوم رايح لازق في ترابيزه بنتها 😂😉
يحيى: خلاص بقى اصلا شكلها صعبه وهتغلبنى عكس امها طيبه كده ومالهاش فى حاجة
ريحان: لما نشوف هتبقى ادها ولا هتخلع المهم اوعى تنسى المعاد هتقابل عزت امته 
يحيى بكره إن شاء الله
تانى يوم جهز يحيى لمعاده مع عزت واتقابلوا في كافيه
عزت : ازيك يا يحيى بقيت كبير وراجل اهو 
يحيى: انا كبير وراجل من زمان
عزت : طالع لابوك
يحيى: هو انت جايبنى  انهارده تعاينى 
عزت : لا . بقولك ايه انت لسه ماتجوزتش صح
يحيى: بتدورلى على عروسه ولا ماينفعش ادخل المجلس اعزب 
عزت : هههههههههههه بص يا يحيى بصراحه كده انا عايز اعمل معاك اتفاق هيكون في صالحنا إحنا الاتنين إن شاء الله
انا مخلفتش رجاله مخلف بنتين وولاد اخواتى محدش فيهم ينفع يدخل المجلس لانهم مش بيقعدوا فى البلد اصلا كل واحد زى مانت عارف عنده شركه وبيدرها فى بلد شكل 
عشان كده انا عايزك تتجوز بنتى وانا هسيبلك الانتخابات مش هترشح اصلا ومش بس كده هعلن كمان دعمى ليك بس عايز الجواز يتم قبل الانتخابات
يحيى: اشمعنى انا اللى عايز تجوزه بنتك
عزت : المثل بيقول اخطب لبنتك ولا تخطبش لابنك وانا شايفك راجل وهتصون بنتى وخصوصاً ان بنتى غلبانه غى حالها طالعه لامها وانا خايف عليها من القريب أكتر من الغريب 
يحيى: 

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا  



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-