رواية خطأ تحول الي قدر الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية خطأ تحول الي قدر الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية خطأ تحول الي قدر الفصل الثالث 3 هى رواية من كتابة مريم سمير رواية خطأ تحول الي قدر الفصل الثالث 3 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية خطأ تحول الي قدر الفصل الثالث 3 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية خطأ تحول الي قدر الفصل الثالث 3

رواية خطأ تحول الي قدر بقلم مريم سمير

رواية خطأ تحول الي قدر الفصل الثالث 3

° احمد ، وحشتني 
_ شهد!!!!!
° محتاجة اتكلم معاك ضروري 
جت وقفت قدامه ف رجع خطوتين ورا الكرسي بتاعي 
° هي مين دي؟ موظفة جديدة ؟
_ لاء ، مريم ، خطيبتي 
° نعم؟؟؟؟؟ خطيبتك ازاي يعني ؟
= متعرفيش يعني ايه خطيبته ؟
رفعت أيدي = يعني أيدي فيها دبلته وبعد فترة هبقي مراته ايه الي مش واضح؟
بصتلي ورجعت بصتله ° أنا لازم اتكلم معاك 
= أكيد طبعاً ينفع ، يلا نتكلم 
° أفندم ؟
= ما اكيد مش هسيبكم تتكلموا لوحدكم ، احنا فين هنا؟ 
_ أنا مش فاضي حالياً يا شهد ، مش هينفع خالص نتكلم دلوقتي 
° هو انت ايه مقعدك هنا أصلا ؟ أنا سمعت انك..
_ احنا لازم نتكلم حالا ، اتفضلي 
خدها ووقفوا بعيد شوية! ، حركت الكرسي بتاعي وطلعت من الشركة .
= عاوزة ايه يا شهد؟
° عوزاك ، عاوزة نرجع تاني سوا 
= يا سلام! بالسهولة دي ؟ انتي فاكرة انك عشان سبتيني بسهولة هرجعي بسهولة؟ ليه الدنيا ماشية علي مزاجك ولا ايه مش فاهم؟
° أنا لسه بحبك 
ضحك = طب قولي حاجة تتصدق
° أنا مش هعرف ألاقي راجل تاني زيك 
= كان المفروض تعرفي دا من بدري ، لو كنتي استنيتي بس شوية! كان كل حاجة اتظبطت تاني ، كنت هرجع اقف علي رجلي تاني ، بس ربك! يمكن حصلي كده عشان اعرفك واشوفك علي حقيقتك من غير الغشاوة الي كانت علي عنيا ، انتي السبب في كل حاجة
° انت لسه بتحبني ، انت مستحيل تكون كرهتني
= أنا فعلاً مش بكرهك ، انتي متفرقليش اصلا يا شهد عشان اكرهك 
بص جمبه = مريم!!!! ، هي مشيت؟؟ 
° انت رايح فين ؟ ، وايه صحيح الي عملته دا؟ خاطب مشلولة؟ ، انت اتجننت ؟
= الي بتتكلمي عليها دي انضف واحدة أنا قابلتها في حياتي ، لما تيجي تتكلمي عن خطيبة احمد عاصم تتكلمي عليها كويس
ضحكت ° دا علي أساس انك خاطبها حب فيها؟ اكيد فيه سبب تاني 
= بقولك ايه يا شهد ، خليكي في حالك ، جاية بعد تلت سنين ومتوقعة ايه؟ يجرالي حاجة لما اشوفك؟ ، لو سمحتي متدخليش الشركة دي تاني ، كده ملوش اي لازمة الكلام تاني ، بعد اذنك 
____
= يعني ايه يا طنط؟
° قالتلي انها مش عاوزة تقابلك ولا تخرج من اوضتها ، انتوا متخانفين خناقة كبيرة؟
= لاء والله ابدا ، دا سوء تفاهم وانا عاوز اتكلم معاها عشان أوضحه 
خرجت بالكرسي بتاعي قدامه ° طيب انا هروح اعمل شاي
ماما مشيت ف بصتله = مريم الي شوفتيه دا..
_ أنا ميخصنيش انك تبررلي
= ميخصكيش ازاي!
_ أنا مش عاوزة اكمل يا احمد ، ارجوك تحترم رغبتي 
= مش عاوزة تكملي؟ ، والله ما حصل حاجة دا كل الموضوع إن..
_ مش عاوزة اسمع حاجة ، لما اكون معاك وتاخدها وتتكلموا وانا موجودة ولا كأني خطيبتك أو حد في حياتك ف دا مستحيل اسمح بيه ، احنا الاتنين متفقين نمشيها بالعقل ، الي حصل النهارده مفهوش أي ذرة عقل ، زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف يا احمد لو سمحت 
انتي معاكي حق بس انا والله مش قاصد اوصلك دا ، مكنتش عاوزها تتكلم قدامك في أي حاجة ل سبب
وانا مش عاوزة اعرف السبب ، والي فهماه أن حبيبتك رجعتلك ، ارجع معاها انت كمان ، أنا مليش مكان 
=..
سيبته ودخلت اوضتي تاني ، عيطت! ، أنا زعلانة ليه اني مش هشوفه تاني؟ ، كانت كل حاجة ماشية كويسة ، يمكن كل حاجة مكنش فيها مشاعر بس كانت ماشية زي اي خطوبة ، بس مع ظهورها تاني مكنش ينفع افضل موجودة ، يمكن لسه بيحبها هي ، منكرش أنه فعلاً هيوحشني ومنكرش اني حاسة احساس وحش اوي دلوقتي .
بليل طلعت البلكونة وانا ببص علي ناصية الشارع 
= الله يكرمك والله انك ساكنة في الارضي ، أنا مش حمل اني اطلع علي مواسير 
_ أحمد!!! انت ايه الي جابك ؟
= مش قولتي ان كل بنت بتدور علي عبدالحليم في أول راجل يبقي معاها؟
_ هو دا وقته ؟؟؟
مد أيده بالورد الي معاه _ انت فاكر انك عشان جبت ورد خلاص كده الموضوع خلص؟
= دا الواد بتاع الورد مأكدلي انك اول ما تشوفيه هيغمي عليكي 
_ أنا مش بهزر ، انت جاي ليه؟
طلع جواب من جيبه وادهولي ، رفعت حاجبي وفتحته وبصتله _ ايه القرف الي عيني بتشوفه دا؟
= خط الناس المهمة دايما كده 
_ أنا مش فاهمة انت كاتب ايه
خد الورقة وبصلها وبعدها بصلي 
= والله ولا أنا فاهم أنا كاتب ايه ، قدري مجهودي طيب
_ انت عاوز ايه؟
= أنا مش هسيبك يا مريم ، أنا.. انتي بتعملي ايه؟
_ داخلة جوا 
= طب اقسم بالله لو ما وقفتي مكانك لأعدمك العافية مدام بقي الذوق والتربية مش جايب همه 
_..
أ= نا عاوزك مش عاوز حد تاني ، ومش هسيبك لمجرد أنها رجعت ، هي مش فرقالي دلوقتي ، أنا محستش ب كل حاجة حلوة غير معاكي يا مريم ، لاء عمرك حسستيني إن فيه مشكلة ولا عمري حسيت معاكي إن الدنيا تقيلة ، أنا عمري ما هلاقي الي جواكي في أي واحدة تانية 
_..
= أنا كنت بقولها أنها خلاص معتتش فرقالي وأنها متجيش مكان الشغل تاني 
_ محستش ب أي حاجة لما شوفتها ؟
= والله أبدا ، حقك عليا 
خدت منه الورد ف ابتسملي = بس ايه رأيك في الحركة ؟
_ الصراحة عجبتني ، وعجبني انك مركز في الكلام الي بقوله
= يعني هبقي عبدالحليم؟
_ عيبة في حق المرحوم والله
= طب اتمسي وقولي يا مسا
فضلنا يومها نرغي كتير ، كنت مبسوطة اوي وانا معاه المرادي ، لما حد يحاول عشانك! بتهيقلي دا ألذ احساس ممكن الواحد يحسه .
= يلا عشان منتأخرش 
_ مش هتيجي معايا يا أحمد 
= طب يلا عشان ميعادك قرب 
_ مش هروح معاك ، ممكن تيجي تاخدي بعد ما اخلص ، مش هتفضل معايا جوا 
= بقولك انا راكن شغل قد كده عشان اجي معاكي 
_ وانا مطلبتش منك دا
= يستي أنا الي عاوز ابقي معاكي هناك 
_ أنا مش عاوزة حد يبقي معايا ، افهمني يا احمد 
= افهمي انتي ، انتي ليه عاوزة تشيلي كل دا لوحدك؟ ، أنا معاكي 
_ أنا هبقي كويسة 
= أنا مش عاوز ابقي معاكي الوقت الحلو بس يا مريم ، احنا بعد كده هنتجوز ف دا واجب عليا 
بعد محاولات كتير منه وافقت ، دخل معايا الجلسة وحاول يساعدني ويضحكني ويخليني منتبهش للألم الي بحس بيه كل مرة ، كانت اخف جلسة عملتها من اول ما بدأت علاج طبيعي .
= انتي كويسة؟ 
_ أنا مش هنسي الي عملته معايا النهارده 
= يعني هتسبيني اجي معاكي تاني؟
_ لو شوفتك جوا تاني هزعلك
كانت نقطة تحول ل نظرتي عن أحمد ، شوفته اكتر مش بس ك راجل عملي وعقلاني ، شوفته ك راجل طيب ، حنين ، مستمع ، مهتم ، والأهم اني بحس معاه ان مفيش فيا حاجة ناقصة وان الكرسي الي قاعدة عليه كأنه مش موجود ، عمري ما حسيت دا غير وانا معاه ، ولا شوفت نظرات الخوف والمساندة غير منه .
بقينا صحاب جدا ، كنت فاكرة اني مش هعرف أعمل صحاب تاني! ،
_ غمض عينك 
= بصي يا مريم أنا هفهمك لو عملت حاجة قولي؟
_ غمض عينك!
= مهو مش طبيعي تجبيني المطعم الي بتشتغلي فيه وتقولي غمض عينك ، متفقة مع مين يغتالني يا مريم ؟
_ طب ولما ألم عليك الناس الي قاعده يا احمد؟ غمض عينك
غمض عنيه ف شاورت للويتر _ فتح 
= عرفتي منين إن عيد ميلادي النهارده!
_ عمري ما هقول طبعاً 
= ليلي؟ دا مثلاً يعني ؟ 
_..
= شكراً يا مريم ، مش عارف اقولك ايه
_ كل سنه وانت طيب ، مش عارفة وافقت اتخطب لواحد كبير زيك ليه ، انت بقي عندك ٢٧ سنة دا انا اقولك يا عمو!
= مريم انتي عندي ٢٣ !!!
_ متدخلنيش في تفاصيل دلوقتي لو سمحت 
احتفلنا ب عيد ميلاده واتمشينا الي الكورنيش 
= مريم..
_ دي عاشر مرة تندهلي وأبصلك تسكت ، بتتعرف عليا جديد ؟
=..
_ هو انت بتسبلي ليه يا احمد ؟ خير ؟
= بس دي حاجات بتتحس مبتتقالش يجدعان 
ضحكت _ طب عاوز تقول ايه؟
طلع جواب من جيبه وادهولي ، مسكته ومفتحتوش ورميته في البحر = ايه الي هببتيه دا يا مريم ؟
_ أنا مش هشوف تلوث بصري تاني ، الي عندك قوله كرهتني في الجوابات 
= طب ليه كده ؟ دا انا ملون ومسطر الورقة 
_ هو امتحان تربية فنية؟ ما تخلص يا احمد 
= شكراً علي الي عملتيه النهارده 
_ خامس مرة تشكرني ، معملتش حاجة يا احمد دي حاجة بسيطة 
= أنا..
_ تاني هترجع تقطع؟ ، لاء روحني يا احمد 
= مش مروحك يمريم 
_ طب اخلص يا احمد 
= انا بحبك يمريم 
_ ها؟؟؟؟
= بحبك اوي والله 
_..
= كنت راسملك قلب في الورقة طالع منه سهم 
ضحكت _ انت طيب اوي 
= بجد والله؟ يعني بحبك الرد بتاعها انت طيب؟ 
_ طب ايه؟ روحني؟
زقلي الكرسي ومشينا _ انت متعصب ليه ؟
= انتي بجحة ليه؟
وصلنا البيت _ تصبح على خير 
= لاء استني ، كنت عاوز اقولك حاجة 
_ حاجة ايه؟
مد أيده في جيبه _ احمد اقسم بالله لو جواب هفرج عليك الشارع 
طلع ورقة ف خدتها منه وقرأتها _ ايه دا!!!!
= دا ميعاد العملية بتاعتك 
_ عملية؟ عملية ايه؟
= الدكتور بتاع العلاج الطبيعي حددت معاه ميعاد عمليتك وقالي إن شاء الله احتمال كبير ترجعي تمشي تاني ، هو بعد العملية في الاول هتحتاجي علاج طبيعي بس بعد كده هتمشي عادي من غير اي حاجة 
_ انت دفعت تمن العملية!!!
= أيوة ، انتي بتعيطي ليه؟
_ ايه يخليك تعمل كده؟ ، العملية غالية اوي وانت محتاج الفلوس دي ، أنا بحوش يا احمد زي ما قولتلك وهعملها 
نزل ل مستوايا وبصلي = أنا بشتغل عشانك انتي ، والله فلوس الدنيا كلها تحت رجلك 
_ أنا مش هعرف أقبل الفلوس دي كلها
= أنا حجزت والفلوس ادفعت خلاص ، العملية بعد اسبوع 
حط أيده في جيبه _ يادي النيلة ، انت ليه مصر تبوظ اللحظة؟ 
ضحك = مش جواب والله دا منديل 
خدته منه ومسحت وشي وبصتله 
_ أنا مش عارفة اقولك ايه 
= الي عملته ميجيش حاجة جمب الي بتعمليه من ساعة ما عرفتك ، عاوز اقولك علي حاجة تانية بس خايف تزعلي مني 
_ أنا مستحيل ازعل منك يا احمد 
=..
_ قول ، أنا هفهم أي حاجة هتقولها 
ماما ندهت _ حاضر يا ماما جاية 
= طيب ادخلي دلوقتي ، هقولك بعدين اهو اكون رتبت الكلام ، تصبحي علي خير 
_ وانت من أهله 
مشي وانا دخلت البيت ، هعمل العملية؟ همشي تاني؟ معتش فيه جلسات ولا كرسي تاني؟ ، قال أنه بيحبني بس اثبتلي مع كل حاجة بيعملها أن بقي عندي احسن قصة حب في الدنيا ، احسن من أي رواية قريتها واتمنيت اعيش زيها .
____ 
_ بس انت قولتلي أنه ورث عمه خلاص!
° مهو دا المفروض يا ست هانم ، بس الوصية لو متنفذتش هيروح عليه كل دا 
_ وصيه ايه؟
° عمه كتب وصية أنه يلاقي بنت حلال وميهماش الفلوس ، ساعتها ياخد هو الورث دا كله 
_ عشان كده خطبها! 
° خطب مين يا ست هانم؟
_ ميخصكش ، امسك دي الفلوس الي اتفقنا عليها ، لو سمعت أي حاجة تانية تيجي تبلغني 
° من عنيا 
___
نمت وصحيت روحت المكتب ، كنت بنظم الكتب ب روقان وانا بشرب القهوة بتاعتي 
° ازيك؟
برقت اول ما شوفتها! كانت هي ، شهد !!!! 
_ انتي!
° كويس انك فكراني 
_ محتاجة حاجة ؟
° اسمع إن فيه كتاب اسمه الجميلة والوحش؟
_ عوزاه؟
° لاء عاوزة المغفلة والوحش 
بصتلها _ قصدك ايه؟
°  قصدي إن يا حرام بالرغم انك علي نياتك بس اتضحك عليكي 
_ اتضحك عليا! من مين؟
° أحمد 
_ انتي جاية تقولي أي كلام ؟ ممكن تمشي من هنا لو سمحتي؟
° أنا مش بقول اي كلام ، انتي متعرفيش أنه عاوز يتجوزك عشان وصية عمه والورث؟
_ ايه؟؟؟؟؟
يتبع..

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا