رواية اكثر مما ينبغي يزن وتالين الفصل الثاني 2 بقلم عهد اشرف
رواية اكثر مما ينبغي يزن وتالين الفصل الثاني 2 هى رواية من كتابة عهد اشرف رواية اكثر مما ينبغي يزن وتالين الفصل الثاني 2 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية اكثر مما ينبغي يزن وتالين الفصل الثاني 2 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية اكثر مما ينبغي يزن وتالين الفصل الثاني 2
رواية اكثر مما ينبغي يزن وتالين الفصل الثاني 2
_انت لسه متابعها بالطريقه دي..!
وضعت هاجر الفطار أمام زوجها ليأكل قبل الذهاب لـ عمله وأخبرته وهي تجلس أمامه
-تعرف ان تالين لقت كاميرا فـ اوضة نومها هي و يزن
رفع عينيه سريعا إليها ونظر لها نظره مطوّله ثم ردّ عليها بـ عدم فهم
_كاميرا ازاي يعني؟
جاوبت عليه بتأكيد لـ كلامها السابق
-ايوا والله انا برضو مكنتش مصدقه فـ الأول وقولت يمكن بتتخيل زي ما كان حاصلها قبل كده بس دي ورتهالي يا محمد
حرّك عينيه بعيدا عنها و هو يفكر
ثمّ نظر إليها مرّة أخرى
_طب و عملتي ايه؟
-معملتش حاجه.. انا سيبتها ومشيت بعدها عشان ماما كانت مستنياني ولسه مكلمتهاش افهم منها
اومأ بـ رأسه و هو يتابع الأكل
و يدعو الله ان الذي يدور فـ عقله يكون خاطئ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كنا قاعدين مستنين دورنا عند الدكتور اللي قررت أتابع معاها عشان تأخير الحمل
بصيت عليه بـ عيون قلقه واتكلمت بـ تردد
_هـ.. هو فكرك يطلع عندي عيب؟
ملامحه جمدت وهو بيجاوبني
=متقوليش عندك عيب دي فاهمه..!
و لقيته بعدها ملامحه هديت شويه و بيقولي بـ لين و هوا بيمسك إيدي و بيحرك صابعه عليها بحريّه
= وبعدين ما يمكن العيب فيا أنا.. انتي بنتي يا تالين قبل أي حاجه.. وأنا مش مستعجل على الخلفه خالص كفايه انك معايا وجنبي و هيا بإذن الله محنه وهتعدي و لو ربنا مش كاتبلنا الخلفه لازم تكوني راضيه...
وتابع بعدها بمرح
=وبعدين يعني تخلفي عيّل يشاركني فيكي!
مركزتش فـ كلامه
و سرحت فـ جملته "لو ربنا مش كاتبلنا الخلفه"
قلبي وجعني أوي
طول عمري نفسي ابقى أم و أخليه اب
نفسي أجرّب شعور الأمومة
و مش فـ ايدي غير اني ادعي و بس
اتكلم لما لقاني سرحت
=تولي انتي كويسه؟
اومأت ليه بـ راسي من غير ما أجاوبه
-تالين عاصم
دخلنا عند الدكتور و قعدنا قدامها وهيا بصتلي بـ ابتسامه وبدأت تسألني وأنا أجاوب عليها بهدوء
-ايه مشكلتك يا تالين
رديت عليها بـ ابتسامه هادئه
_بقالي سنتين يا دكتور متجوزه ولسه ربنا مأكرمناش بالحمل
بادلتني الإبتسامة وهي بتجاوبني
-وارد جدا يا حبيبتي يحصل كده
-ممكن تقوليلي هل البيريود منتظمه عندك ولا لا؟
_ايوا منتظمه
-طيب كويس
هل عملتي اي تحاليل أو أشعه قبل كده؟
هزيت راسي برفض وانا بجاوبها
_لا
-تمام
استأذنك تنامي على السرير
قومت و هو قام معايا وساعدني
بدأت الدكتور تمشي السونار على بطني و هي بتشوف من خلال الجهاز اللي قدامها
خلصت و روحنا قعدنا مكانا
-الرحم عندك حالته كويسه الحمدلله
فـ للتأكيد هطلب منك شوية تحاليل تعمليها و تبقى تجبهالي علطول
_حاضر يا دكتور
كتبت فـ الروشته اللي قدامها مجموعة تحاليل أعملها وبعدين استأذنا وخرجنا
_تقدر تروح شغلك وانا هعمل التحاليل و هروح
=لا لا هاجي معاكي
المعمل كده كده قريب
روحنا المعمل وعملت التحاليل المطلوبه مني وقالي نيجي ناخدها بالليل
_مكنش فـ داعي توصلني البيت و ترجع مكنتش هتخطف يعني
=بطلي لماضه هاا
و تطلعي علطول ومتقفيش مع حد
وأيوه أنا اللي هجيب التحاليل وأنا جاي بالليل متطلعيش انتي
_حاضر.. خلي بالك من نفسك
ابتسم ليا بعدين ركب عربيته و اتحرك للمستشفى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملحقتش أدخل من باب البيت ولقيت تليفوني بيرن وكانت "هاجر"
_ايه يا هجوره عامله ايه
-بخير يا حبيبتي انتي ايه اخبارك
_الحمدلله بخير
مليكه ايه اخبارها
-تعباني اوي يا تالين وخصوصا اني بحاول أفطمها
_معلش يا حبيبتي اهي طفله
-روحتي عند الدكتور ولا لسه؟
_ايوا روحت ولسه داخله البيت اهو
ردت عليا بعتاب
-روحتي من غيري يا تالين؟
انا مش قايلالك هروح معاكي عشان متروحيش لوحدك
_يابت يزن كان معايا
-طب كويس وعملتوا ايه
_مفيش الدكتور كشفت عليا وطلبت مني أعمل شوية تحاليل
-ايوا
صحيح عملتي ايه فـ موضوع الكاميرا؟
اخدت نفس و بدأت احكيلها اللي يزن قالهولي امبارح
-يزن بيحبك أوي يا تالين و هو أكيد فعلا كان خايف عليكي عشان كده مش لازم تاخدي موقف منه
_انا فاهمه يا بنتي ومتقلقيش مأخدتش موقف منه ولا حاجه وقعد يتأسفلي كتير ويتأكد اني مش زعلانه منه
فضلنا نتكلم أنا وهيا شويه حلوين وبعدين قفلنا و قومت عشان أغيّر وأجهز الأكل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_البنت دي مختفية بقالها كام يوم يا أماني.
قالت أماني وهي بتبص للموبايل:
-كل ما أكلم يزن يقولي مشغوله.
تنهدت فريدة:
-ربنا يسعدها بس وحشتني والله.
أنا نفسي تيجي تقعد عندنا يومين زي زمان.
ضحكت أماني وقالت بـ هزار:
-و هو يزن هيسيبها؟
وكملت كلامها بعدها
-آدم رجع من التقديم؟
-آه، ولسه كان بيسأل على تالين.
-البنت دي واحشانا كلنا والله.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_انت لسه متابعها بالطريقه دي..!
رفعت عيني لـ محمد اللي دخل من الباب بسرعه بعد خروج المريضه و هو بيقول بنرفزه شديده
تجاهلت كلامه و ناديت ع الممرضه تدخلي الحاله اللي بعدها
اتعصب من برودي أكتر و لقيته قال للممرضه و هو بيقفل الباب
_لو سمحتي ثواني بس
قرّب مني وقعد بـ نص جسمه ع الكرسي اللي قدام المكتب و النص التاني مميّل ع المكتب
_رد عليا يا يزن
جاوبته ببرود
=عايز ايه يا محمد
_انت لسه بتابع تالين بـ الطريقه دي
سحبته من ياقة قميصه وانا بقول بعصبيه
=اسمها ميجيش على لسانك انت سامع؟
انا عامل حساب انك صاحبي و مش هعمل فيك حاجه..
سبته و رجعت لـ مكاني تاني
حاول هو يتحكم فـ عصبيته ويتكلم بـ هدوء
_طب جاوب على سؤالي
رديت عليه بـ استفزاز خلاه يشيط
=دي مراتي
_ايه يعني مراتك؟
دا يدّيك الحق تعمل كده؟
-اعمل اللي انا عايزه
_انت بطريقتك دي هتخسرها يا يزن
عيني اسودت من جملته و حاولت اهدى عشان مقومش أكسر دماغه
فـ مررت صوابعي بين شعري يمكن أهدى..
جاوبته بـ ببرود
=أنا أكتر واحد عارف مصلحتها..
روح على مكتبك يا محمد المرضى كتير انهارده
قام فجأه و دا خلى الكرسي يرتد لـ ورا و خرج
بصيت قدامي وأنا بفكر
دي مراتي يا جماعه..
انتو مالكو..؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فضلت قاعده مستنيه يزن لـ حد ما يوصل
و لقيت رقم بيرن عليا
_سلام عليكم
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
المدام تالين معايا؟
_ايوه مين حضرتك؟
-انا حسن من المعمل اللي حضرتك عملتي فيه التحاليل
كنت محتاج أقولك التحاليل خلصت
بصيت فـ الساعه لقيتها 7 بالليل و يزن لسه قدامه ساعتين
_تمام شكرا لـ حضرتك
هاجي أخدها دلوقتي
-الشكر لله
قفلت معاه وأنا مقرّره أروح أنا و كمان عشان ألحق الدكتور قبل ما تمشي
لبست و رنيت على هاجر أكلمها فـ الطريق
-يااه التحاليل طلعت بالسرعة دي؟
_ايوه الحمدلله
و تابعت كلامي بـ ارتباك
_انا خايفه أوي يا هاجر
حاولت تطمني بـ كلامها و بعدين قفلت عشان كنت وصلت
قررت مفتحش التحاليل و أروح علطول للدكتور
كان آخر مريض عندها لسه طالع فـ حمدت ربنا و دخلت علطول
_ازيك يا دكتور
بصتلي وهيا بتحاول تفتكرني
-تالين صح؟
رديت بـ ابتسامه خفيفه اخفي بيها توتري
_ايوه
اتفضلي دي نتيجة التحاليل بتاعت الصبح
قولتها و انا بمد ايدي بالتحاليل
خدتها مني وهي بتقولي بـ ابتسامه
-يااه طلعتي مستعجله أوي
دا انا قولت هتيجي بكره ولا حاجة
_اهو نطمّن
بدأت تقلب فـ الورق و لاحظت تحول ملامح وشها لـ الاستغراب
بصتلي و سألتني
_هوا حضرتك يا مدام بتاخدي أي حبوب أو وسيلة منع حمل؟
ضميت حواجبني بـ استغراب و رديت عليها
_آخد وسيلة ايه يا دكتور؟
أنا أصلا عايزه أحمل
-يعني انتي مأخدتيش أي حبوب قبل كده
نفيت بـ راسي
_لا يا دكتور
بصت فـ الورق تاني وهيا بتقول
-غريبه..
القلق بدأ يتمكن مني فـ سألتها بـ توتر
_هو فـ حاجه يا دكتور؟
رفعت عينيها من ع الورق و قالتلي بدون اي رياكشن
-التحاليل اللي قدامي بتثبت انك بتاخدي حبوب لـ منع الحمل بل وبتاخديها فـ فترات منتظمه جدا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع..
