رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير بقلم حنين محمود

رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير بقلم حنين محمود

رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير هي رواية من كتابة حنين محمود رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير

رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير بقلم حنين محمود

رواية عشق لا يروض من الفصل الاول للاخير

قدام شركة المغربي للإستيراد والتصدير وقفت عربيه سوده فخمه احدث موديل قدام الشركه

نزل منها راجل بسرعة البرق وفتح الباب الخلفي لبطلنا اللي كان قاعد ورا بكل هيبه وشموخ

بعد ما الباب اتفتح نزل مِنُه رائد بِكُل هيبه ووقار لابس بدله كلاسيك شيك متقسمه على جسمه ومبينه عضلاتُه البارزه بشكل واضح

قال محمد بإحترام شديد:
رائد باشا تحب حضرتك استناك في العربيه؟

رائد قال ببرود :  لا اركنها وشوف رايح فين واما اخلص هبقى اكلمك

محمد انحنى ليه بإحترام وقال: تحت أمرك يا باشا

مشي رائد تجاه بوابة الشركه الضخمه بخطوات ثابته ورزينه كالعاده وكان وراه رجالتُه

دخل وبمجرد ما رجله خطت المركز الرئيسي للشركه وجوده طغى على الكل

الكل وقفوا ليه بإحترام شديد جدًا هو كمل طريقه ومإكترثش لكل دا

وصل قدام الاسانسير الخاص بيه وركب اما رجالته طلعوا على السلالم بسرعه عشان يوصلوا قبلُه

وقف الاسانسير في الدور الرابع واللي يبقى فيه مكتب رائد

خرج وراح عند مكتبُه بص للسكرتيره وقال:
سُهى حضري الشغل اللي ورانا النهارده وهاتيه ورايا

سُهى قامت وقفت بسرعه بتوتر وقالت: اااا تحت امرك يا مستر رائد

دخل رائد على مكتبُه اما رجالتُه وقفوا بره حمايةً للمكتب

قعد على الكرسي ونفخ بضيق وقلع چاكت البدله وحدفه على الكنبه بإهمال

دقيقتين بالظبط والباب خبط سمح بالدخول. دخلت سُهى
بخطوات متوتره وحطت الملفات قدامه على المكتب.

وقالت وهي  بتحاول تتكلم بثبات:
مستر رائد دي الصفقة الخاصة بشركة الشرق للتوريدات وصلت من ساعه.

محتاجين الموافقه النهائيه من حضرتك بس في مشكله صغيره في الشحنه اللي جايه من إيطاليا

رائد رفع عينه ليها ببرود وقال:
مشكلة ايه؟

سُهى بلعت ريقها وقالت :
الميناء مأخر الإخراج الجمركي بسبب اختلاف في بعض الأوراق ولو الموضوع ما إتحلش النهارده ممكن نخسر التعاقد

رائد سند ضهره على الكرسي وقال :
وهو من امتى شركة المغربي بتخسر تعاقد عشان كام ورقة؟

سُهى اتوترت أكتر وقالت:
أنا حاولت أكلم المسؤول أكتر من مره بس

قاطعها رائد بحدة وهو بيخبط على المكتب لدرجة انها اتفزعت:

بس ايه يا انسه سُهى؟ مشغل اطفال عندي مش عارفين يتصرفوا ولا ايه مش فاهم.!!؟

سكتت سُهى فورًا ف كمّل وهو بيقلب في الأوراق بغضب وقال:

ابعتوا مندوب من عندنا يخلص كل الإجراءات بنفسُه ولو في أي تعطيل ادفعوا الغرامه وخلصوا الموضوع الليله قبل بكرة

سُهى هزت راسها بسرعه:
تحت امرك يا مستر رائد

رائد وقف عند ورقة معينة وضيق عينه وقال:
والأرقام دي ايه؟

سُهى قالت بتوتر:
دي أرباح الربع الأخير يا مستر رائد زادت بنسبة خمسه وعشرين في الميه عن السنه اللي فاتت

ابتسم رائد ابتسامه خفيفه بالكاد تُرى وقال:
كنت متوقع أكتر من كدا بس هقول مشغل عندي بهايم

سُهى بصتله بدهشه من طموحه المرعب بينما هو رمى الملف على المكتب وقال ببرود:

رتبيلي اجتماع مع رجال الأعمال الإماراتيين الساعه سبعه والملف دا يكون كامل قدامي قبل المعاد

سُهى:
تحت أمرك يا فندم

وقبل ما تتحرك وقفها صوته الرجولي الحاد:
واسمعي
أي غلطه في الصفقه دي هتكون آخر مره ليكي هنا في الشركه

اتجمدت مكانها وقالت بخفوت:
مفهوم يا مستر رائد

خرجت من المكتب وهي بتاخد نفسها بالعافية وقالت: يباااي قلبي كان هيقف من الرُعب

بينما رائد رجع سند على كرسيه وبص من ازاز المكتب الضخم لشوارع القاهره وازدحامها

____________________________________

في إحدى المدارس الثانويه الخاصه

نزلت أيسل على السلالم ومعاها مي صاحبتها
2

مي: انا بجد مش قادره اصدق يا أيسل ازاي رائد يبقى اخوكي

أيسل: ومتصدقيش ليه ان شاءلله

مي: مش عارفه بس عمري ما شوفته معاكم خالص دايمًا بشوف اخباره من على النت انا لولا اسمائكم ما كنتش هصدق

أيسل: لا يختي صدقي زي ما يامن اخويا رائد بردو يبقى اخويا

مي: لا بس بقولك ايه اخوكي الله اكبر عليه الله يخربيت حلاوته يابخت اللي هتتجوزه

أيسل: يابنتي انتي طول ما انتي ماشيه بتكراشي على خلق الله انتي لو لمحتي كلب معدي هتكراشي عليه

مي: لالا بس افهميني والله اخوكي دا كدا يابت يا أيسل حاجه كدا مختلفه طول بعرض بعضلات بيعيون زرقه يختاااي مفيش حلاوه بعد كدا
2

أيسل: الله اكبر في عينك هيطب ميت دلوقتي

ضحكوا الاتنين سوا ووسط ما هما ماشيين وقفهم شاب ومعاه 3من اصحابه

حازم: ما بالراحه على الارض يا جميل عشان مش بتاعتنا

أيسل مدتلوش اهتمام وكملت طريقها قام مسكها من اديها وشدها عشان تبصله وقال: إيه يا أيسل هتعملي فيها تقيله كدا كتير.؟

أيسل بعصبيه ضربته بالقلم على وشه وقالت: ايدك الزباله دي لو لمستني تاني صدقني انت اللي هتطلع خسران انا كام مره اقولك تحترم نفسك وملكش داعوه بيا تاني

حازم بغضب: انتي قد القلم ده.!!!!!! جرا ايه يابت انتي مفكره نفسك مين انتي تطولي اصلا تمشي معايا انا نص بنات المدرسه هتموت عليا

أيسل بسخريه:  ياقلب امك بجد والله طب ربنا يوفقك انت ونص بنات المدرسه مع بعض شوفلكوا اي زريبه تلمكم كده

حل عني بقى الا وقسما بالله هطلع اقول للمديرة على اللي بتعمله دا انا كل دا سكتالك

حازم: واو لا واو بجد القطه طلع ليها صوت مالك كدا مين مقوي قلبك يابت

مي بعصبيه:  هو في ايه يا حازم ما تحترم نفسك  بقى انت مش عندك دم كدا ليه كام مره ترفضك في وشك وتقولك انا مش طيقاااك انت مبتفهمش بجد

وكام مره تقول انا مش عاوزه ابص في خلقتك ايه zero كرامه للدرجادي.!؟ دا انت غريب يا اخي

حازم اتعصب وقال: وانتي مال اهلك.!؟ كنت وجهتلك كلام اصلا.!؟

وبعدين أيسل خطيبتي وبينا خلاف مش اكتر عشان كدا هي متضايقه مني وبتقول اي هبل.!

أيسل صوتها علي من العصبيه وهي بتقول: مين دي اللي خطيبتك يا شمام يازباله.!!!!!

انت هتطلع عليا سمعه بقى انا ايسل ادهم المغربي اتخطب لواحد شمام شبهك.!!!!

ليه كنت بايره ولا مش لاقيه اللي يتجوزني.!!؟ انت اخرك تتجوز واحده قذره شبهك.!! من الشمامين اللي انت تعرفهم

حازم: ورحمة امي يا أيسل انا هكسرلك مناخيرك اللي رفعاها في السما دي.!!! وهعرفك مين هو حازم الانصاري.!!! 

أيسل: ولا تعرف تعمل حاجه اخرك كلام مفيش افعال والراجل بيفعل مش بيهري ف كلام على الفاضي وخلاص

حازم ضحك بشر وقال: هتشوفي يا قطه بكره هخليكي تيجي تترجيني وتبوسي على رجلي اني اتجوزك واسترك من الفضيحه

أيسل اتوترت بس حاولت متبينش دا وقالت: دا بعينك تبقى حمار وغبي لو فاكر ان الهري بتاعك دا اسميه تهديد.!

انت ولا تعنيلي شيء اصلًا ولأخر مره يا حازم هحذرك تلزم حدودك معايا

ومتتعرضليش تاني عشان المره الجايه هقلع اللي في رجلي وهنزله على دماغك.! ولا هيهمني وقتها انت ابن مين او احنا فين اصلا واللي امه معرفتش تربيه انا اقدر اربيه عادي جدًا

خلصت كلامها وسحبت مي ومشيوا من قدامه

حازم: ورحمة امي اما مجبتكيش راكعه تحت رجلي مبقاش حازم

مازن: ما تخف شويه ياشبح انت عارف كويس تبقى بنت مين واخوها مين

حازم: طز ولا يفرقلي اي حد انا ابن ايمن الانصاري وكله عارف مين يبقى ابويا ومفيش مخلوق على وجه الارض يعرف يدوسلي على طرف

يزن بسخريه: لا يا حيلة امك اخوها لو لمحك تقول على نفسك يا رحمن يا رحيم

احسنلك يا حازم ارجع عن اللي في دماغك أيسل مش زي الزباله اللي انت بتمشي معاهم

أيسل بنت عيله كبيره وانت عارف دا كويس.!  وواثق ومتأكد ان لو حد بس فكر يبصلها مش يتعرضلها اخواتها هيعملوا ايه او رائد بالأخص قادر يعمل فيك ايه ده بإشاره واحده منه يرميك انت واهلك بره سوق العمل خالص وانت عارف

حازم: وانا مفيش حاجه تصعب عليا واللي بعوزه باخده وكلنا عارفين كدا كويس ومش هيجي حتة واد زي ده يخوفني انا وهتشوفوا كلكم انا هعمل ايه

مازن: ربنا يهديك بجد بس متندمش من نتيجة افعالك

حازم: غور انت وهو من هنا هتعملولي فيها شيوخ ما احنا دفنينها سوا يلا

خلص كلامه وسابهم وطلع على فصلُه

______________________________

في نفس الوقت

قدام شركة المغربي للإستيراد والتصدير وقف تاكسي أصفر قديم نزلت منه بنت كانت لابسه تيشرت أوفر سايز أبيض

وبنطلون چينز واسع وحاطه شعرها البني الكيرلي في كحكه عشوائيه طالعه منها خصلات ناعمه حوالين وشها

نزلت وهي ماسكه ملف بإيديها وباصه للشركه بإنبهار واضح

نيروز همست لنفسها بتوتر:
يا نهار أبيض دي شركه ولا قصر؟

السواق قال وهو بياخد الفلوس:
ربنا يوفقك يا بنتي شكلك غلبانه وبنت حلال

نيروز ابتسمت بخفه وقالت:
اه والله ياعمو يارب بس يقبلوني عشان أنا حرفيًا صرفت آخر فلوس معايا على المواصلات

الراجل ابتسملها بهدوء ودعالها ومشي

اما هي خلصت كلامها واخدت نفس عميق ودخلت الشركه

أول ما دخلت حسّت برهبه في المكان الموظفين كلهم لابسين فورمال والمكان هادي وفخم بشكل يخوف

قربت من الريسبشن وقالت بتوتر بسيط:
لو سمحتي أنا عندي انترڤيو الساعه اتنين لوظيفة السكرتاريه التنفيذيه وال Hr بلغتني اجي هنا

البنت بصتلها وقالت:
اسم حضرتك؟

نيروز:
نيروز سامح

البنت كتبت الاسم على الجهاز وبعدها قالت:
اتفضلي اطلعي الدور الرابع عند الأنسه سُهى مستر رائد بنفسه اللي هيعمل الانترڤيو النهارده

نيروز فتحت عينها بصدمه:
مين!!؟

البنت باستغراب من ردة فعلها:
مستر رائد المغربي

نيروز بلعت ريقها وقالت في سرها:
يالهوي دا اللي بيقولوا عليه العقرب المتنكر في هيئة بني آدم؟ احيه احيه احيه مكنش يومك يا نيرو

فوق في الدور الرابع وبعد حوالي نص ساعه سُهى خرجت من مكتب رائد وقالت بعمليه:
الآنسة نيروز سامح؟

نيروز قامت بسرعه وقالت:
ايوه

سُهى:
اتفضلي مستر رائد مستنيكي

قلب نيروز بدأ يدق بسرعه وهي داخله المكتب

أول ما دخلت حسّت برهبه شديده من المكان كان مكتب ضخم جدًا ومُرتب بشكل انيق للغايه وورا المكتب كان قاعد رائد مركز في ملفات قدامه

رفع عينه عليها للحظه من غير ما يتكلم

نيروز اتوترت أكتر من نظراته البارده

رائد قفل الملف اللي في إيده وقال ببرود:
اقعدي

نيروز قعدت قدامه وهي ماسكه الملف بتاعها بتوتر

رائد مد إيده وقال:
الـ CV

ناولته الملف بسرعه فأخده وبدأ يقلب فيه بتركيز

رائد:
امم اسمك نيروز سامح عبدالحميد
عندك خمسه وعشرين سنه خريجة تجارة إنجليزي بتقدير امتياز

رفع عينه عليها وقال:
امتياز ومعندكيش خبره ازاي؟

نيروز حاولت ترد بثبات:
كنت مركزه أكتر على دراستي والكورسات أثناء الجامعه

رائد رجع بص في الـ CV وقال:
عندك كورسات إدارة أعمال وExcel وBusiness Communication

نيروز هزت راسها:
ايوه

رائد شبك إيده ببعض وقال:
طيب قوليلي بقى يا انسه نيروز انسه مش كده؟

نيروز: ها اه اه انسه

ابتسم ابتسامه جانبيه وبعدين كمل:
لو حصل ضغط شغل كبير وكل اللي حواليكي متوترين هتقدري تسيطري على الوضع ازاي؟

نيروز أخدت نفس وقالت بهدوء:
هبدأ أحدد الأولويات وأقسم المهام حسب الأهم والأسرع وأحاول أكون هاديه عشان التوتر بينتقل لكل الافراد اللي حواليا

رائد بصلها كام ثانيه بدون تعبير وقال:
ولو مديرك كان شخص صعب؟

نيروز فهمت التلميح ف قالت بخفه:
هتعامل بإحترافيه حتى لو الشخص اللي قدامي صعب المهم الشغل يطلع بأفضل شكل

طرف شفايفه اتحرك بإبتسامه خفيفه لأول مره مش هينكر انه عجبه طريقة تفكيرها

رائد:
شايفه نفسك فين بعد خمس سنين؟

نيروز:
عايزه أبقى في مكانه قويه وأكون حققت نجاح يخليني فخوره بنفسي

رائد:
وايه نقطة ضعفك؟

نيروز سكتت ثواني وقالت :
إني بتعصب بسرعه بس بعرف أتحكم في نفسي وقت الشغل

رائد قفل الـ CV وقال:
ودي ميزه مش عيب

نيروز استغربت كلامه

أما هو ف بصلها بثبات وقال:
آخر سؤال
ليه المفروض أقبل نيروز سامح في شركة المغربي؟

نيروز ابتسمت بثقه لأول مره وقالت:
لأني حتى لو معنديش خبره ف أنا بعرف أتعلم بسرعه ومش بستسلم بسهوله ولو أخدت الفرصه هثبت لحضرتك إن قرارك كان صح

سكت للحظات ومردش عليها بس كان مركز في ملامحها بشكل أربكها

بشرتها البيضه وخدودها الوردي وشعرها البني كل ده خلاه بيصلها بإنبهار لأول مره كإنه مشافش بنات قبل كده

يمكن عشان هي غيرهم كلهم ويمكن عشان لبسها بيسيط وجمالها طبيعي ومش مصطنعه زي البنات اللي بيشوفهم على طول

لوهله ادرك هو بيعمل ايه بعد عينه عنها بسرعه وأخيرًا قال بهدوء:
اتفضلي برا واستني الرد

نيروز قامت بسرعه:
شكرًا يا فندم

ولسه هتمشي سمعته بيقول بدون ما يرفع عينه:
نيروز

لفتله باستغراب:
ايوا يا مستر رائد

رائد:
متتأخريش عن مواعيدك تاني انتي اتأخرتي سبع دقايق وانا هنا بحب النظام لأقصى درجه.!

لو عاوزه تكملي معانا هنا في الشركه تمشي على نظامي والا هتمشي من قبل ما تتعيني  انا ممكن اعديلك اي حاجه في الدنيا الا عدم النظام انا بكره الفوضى فوق ما تتخيلي ف الاحسن تبعدي عن شري ومتحليش غضبي يطولك

اتصدمت وقالت بتوتر:
الطريق كان زحمة بس والله انا.....

قاطعها ببرود:
الشاطر بيحسب خطواته قبل ما يتحرك يا انسه

سكتت نيروز بإحراج وقالت:
انا اسفه يا مستر رائد ان شاءلله مش هتتكرر تاني

ابتسملها رائد بهدوء وسابها تخرج

اما هي بعد ما خرجت من المكتب قعدت وهي بتهمس لنفسها:

يا ساتر يا رب دا بني آدم ولا لجنة تحقيق منك لله يا مناااال يا بنت ام منال كان زماني عايشه متستته ومتهننه بدل المرمطه ديييي.!!!

بعد شويه اتصل رائد على سُهى وقال: 

تعالي يا سُهى عاوزك

سُهى بالفعل قامت ودخلت المكتب ليه ف اداها اوراق وحاجات خاصه بالشغل وهي اخدتهم وخرجت.

واول ما قفلت باب مكتب رائد قامت نيروز وقفت بتوتر

بصتلها سُهى وهي ماسكه التابلت الخاص بالشغل

وقالت بعمليه: اتفضلي اقعدي مستر رائد لسه هيحدد القرار

نيروز ابتسمت بتوتر: حضرتك بتشتغلي هنا من زمان؟

سُهى نفخت وقالت: بقالي تلات سنين ودي تعتبر معجزة إني لسه عايشه أصلًا

نيروز ضحكت بتوتر: للدرجادي؟

سُهى همست ليها بصوت يكاد مسموع بينهم: بصي يا حبيبتي لو اشتغلتي هنا هتعرفي إن مستر رائد دا مش بني آدم طبيعي دا ماشي بنظام عسكري

قبل ما نيروز ترد باب المكتب اتفتح فجأة وخرج رائد بخطوات ثابته

الاتنين وقفوا فورًا احترامًا ليه ولحضوره

رائد بص لسُهى وقال: الاجتماع يتأجل للساعه 9  والملف يكون جاهز قبلها

سُهى: تحت أمرك يا مستر رائد

رائد لف عينه ناحية نيروز اللي كانت واقفه بتوتر وقال ببرود: انتي لسه هنا ليه؟

نيروز اتلخبطت: حضرتك قولت استنى الرد

رائد سكت ثواني وكان بيتأمل ملامحها وبعدين قال: من بكره تقدري تنزلي تدريب هنا لمدة شهر ولو أثبتي نفسك هتتعيّني رسمي

نيروز فتحت عينها بفرحه وعدم تصديق: بجد؟!

رائد عقد حاجبه بضيق: وهو أنا بهزر؟

نيروز هزت راسها بسرعه: لا لا مقصدش شكرًا جدًا يا فندم والله حضرتك مش هتندم

رائد بص لسُهى: عرفيها النظام وكل التفاصيل

وبعدين اتحرك ناحية الاسانسير ورجالته مشيوا وراه فورًا

أول ما اختفى من قدامهم نيروز صرخت بصوت واطي: يااااااه أخيرًااااا

سُهى ضحكت وقالت: حاسه إني بتفرج على طفله نجحت في الإمتحانات

نيروز حطت إيديها على قلبها: والله يا أنسه أنا كنت هعيط من الرعب

سُهى: لا من غير القاب بما ان مستر رائد سمحلك تيجي الشركه ف انتي كدا حد مميز جداً وحظك حلو فوق ما تتخيلي قوليلي سُهى بس بقى

نيروز ابتسمت بخفه من كلامها وقالت:

خلاص اشطا ماشي يا سُهى بس بالله عليكي فهميني أنا داخله على إيه عشان حاسه إني داخله الجيش مش شركه

سُهى ضحكت جامد وبدأت تمشي ناحية مكتب صغير جنب مكتبها وقالت بين ضحكاتها : تعالي تعالي

قربت منها نيروز وقعدت قدامها

قالت سُهى:
بصي يا ستي أول قانون هنا إن الوقت مقدس يعني لو ميعاد الشغل تسعه تبقي موجوده تمانيه ونص مش تسعه إلا دقيقه حتى

نيروز بلعت ريقها: يا ساتر يارب شكلنا هنشوف ايام عنب

سُهى كملت وهي بتديها ملف:
تاني حاجه ممنوع الغلط يتكرر مرتين أول مره مستر رائد ممكن يفوتلك  تاني مره نقدر نقول الله يرحمك بقى

نيروز بصتلها بقلق: هو بيتلكك عشان يمشي الموظفين ولا ايه؟

سُهى: دا مره بنت كانت بتتكلم في التليفون وقت الشغل خرجت من مكتبه وهي بتعيط بعد ما طردها وطبعا معروفه اللي بيمشي من شركة المغربي مش بيتعين في اي مكان تاني نهائي

نيروز: يا نهار اسوح انا ايه اللي جابني هنا

سُهى ضحكت على شكلها وقالت:
بس بس متخافيش كدا طول ما انتي مركزه وبتسمعي الكلام هتبقي تمام هو صارم آه بس عادل جدًا

نيروز بصتلها وقالت بفضول:
هو دايمًا كدا؟

سُهى :
قولتلك انتي عاوزه تكملي معانا هنا ملكيش داعوه بأي حاجه ركزي في اللي هيتطلب منك وبس

نيروز: تمام تمام فهمت

سُهى فتحت التابلت وبدأت تشرح بعمليه:
بصي انتي هتبدئي في قسم التنظيم وإدارة الملفات شغلك هيكون مراجعة العقود وترتيب مواعيد الاجتماعات ومتابعة الإيميلات المهمه.

نيروز هزت راسها باستيعاب:
يعني شغل مكتبي عادي؟

سُهى: عادي إيه بس هنا كل حاجه محسوبه بالثانيه حتى النفس
وأهم حاجه  ممنوع تدخلي مكتب مستر رائد من غير إذن وممنوع تقاطعيه وهو بيتكلم ولو طلب منك حاجه تتنفذ بالحرف

نيروز ابتسمت بتوتر:
حاضر هو أنا هتعامل معاه كتير؟

سُهى رفعت كتفها:
على حسب حظك الأسود

نيروز: ربنا يطمنك دنيا وآخره يارب

ضحكوا الاتنين وبعد ما سُهى خلصت معاها نيروز مشيت ورجعت على بيتها من تاني

في قصر المغربي دخل رائد القصر بخطوات سريعه وكانت عينه مضلمه من الغضب

وقف في نص القصر وزعق بصوت عالي: يااااااامن.!!!!!

يتبع....♥
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
اتخضوا كلهم من صوته العالي ونزلوا فورًا

قال ادهم: في ايه يا رائد بتزعق كدا ليه.!!؟ وبعدين بقالك 3 شهور مش بتعتب القصر لسه فاكر تيجي؟

سمر قربت منه بسرعه وحضنته جامد وقالت: الحمدلله على السلامه يا حبيبي انت كويس فيك حاجه حصلك حاجه

رائد حضنها بحنان وباس راسها وقال: انا تمام يا حبيبتي متقلقيش
1

وبعد كدا بص ل أدهم: اعتقد يا بابا ان حضرتك عارف ان الشغل في الشركه الفتره دي كتير جدا وانا محتاج تركيز عالي وهدوء عشان كدا قاعد في شقتي لوحدي

أدهم: ولحد امتى هتفضل منعزل بنفسك عن العالم؟

رائد: بابا بعد اذنك انا مش فايق للكلام خالص حاليًا

وبعدين بص  ل يامن وقال: الزفت اللي اسمه زين فين؟

يامن بلع ريقه وقال: مش عارف انا لسه جاي من المستشفى وعلى اخري

رائد: دا انا هطلع عين اهله ابن الجزمه

أدهم بحده: رااااائد.!!!  احترم نفسك وانت بتتكلم عن اخوك

رائد ضحك بسخريه وقال: لا والله مش لما تعرف سبب كلامي دا ايه تبقى تدافعله كويس ؟

أدهم: ايًا كان السبب اللي بتتكلم كدا عشانه ف انت هنا زيك زيهم ومحدش ليه سلطه على التاني وانا هنا اللي اقول ايه يمشي وايه لا

رائد: طب يا ابي العزيز المحروس ابنك في شقه مشبوهه مع الشمامين صحابه بيشد بدره ومعاهم بنات والله اعلم بقى ايه بيحصل تاني

أدهم اتصدم وبصله بعدم استيعاب:
انت بتقول ايه.!!!!

رائد: زي ما سمعت كدا بالظبط يا ادهم باشا ابنك البيه بيلم حواليه شوية سرسجيه وشمامين وبيضيع نفسُه ب ايده

سمر حطت اديها على بُقها بصدمه والدموع نزلت من عنيها

رائد حضنها وقال: اهدي يا حبيبتي هو ميستاهلش تتعبي بسببُه

يامن نفخ بضيق وقال:  انا قولتله مليون مره يبعد عن الاشكال الوسخه دي بس هو مش بيسمع كلامي

رائد لمح أيسل اللي كانت واقفه جمب السلم ومنكمشه على نفسها من زعيقهم سوا

راح عندها وفتح ليها دراعاتُه وهي قربت منه وحضنته جامد

وهو كمان بادلها الحضن بإشتياق شديد وقال: بنوتي الحلوه اخبارها ايه
+

أيسل: وحشتني اوي اوي اوي يا رايدو
1

رائد ضحك بحنان: وانتي وحشتيني اكتر يا عيون رايدو

أيسل: كل دا مش تيجي تطمن عليا يا رائد

رائد باس راسها بحنان وقال: معلش يا حبيبتي حقك عليا هاجي بالليل وهبات هنا كمان

أيسل بفرحه: هيييه اخيرا يا رايدوو

رائد: ايوا يا عيون رايدو اطلعي بقى دلوقتي على اوضتك يا حبيبتي

أيسل بصتله بقلق وقالت: رائد عشان خاطري بلاش تتخانق مع بابا زي كل مره وتمشي انت بتوحشني اوي والله

رائد حضنها وقال: ما خلاص يابت بقى في ايه محسساني اني كنت مهاجر

أيسل: لا ياشيخ 3 شهور ما نعرفش اخبارك غير من على النت وتقولي محسساني اني كنت مهاجر؟

رائد قرصها من خدها وقال: طب يلا يا لمضه اطلعي على اوضتك وذاكري امتحاناتك قربت

أيسل: اوعدني انك مش هتتخانق مع بابا زي كل مره وتمشي

بصلها بحُب شديد واتنهد وقال: اوعدك يا حبيبتي

طلعت كام درجه على السلم عشان تطوله باسته في خده وطلعت على فوق بسرعه

اما هو ضحك على تصرفها دا واما اختفت من قدامه على السلم لف ليهم تاني وقال:
مكنش ينفع أيسل تسمع الكلام اللي اتقال دا

أدهم: والله قول لنفسك وشوف الاسلوب اللي داخل بتتكلم بيه عن اخوك واللي ما ينفعش يتقال اصلا

رائد الدم غلي في عروقه من تاني وقال: لا والله.!!! لا ينفع ونص كمان لما يبقى طايش ومش عارف هو بيعمل ايه يبقى ياخد على عينه بالجذمه القديمه كمان

لما اكتر من مره اجيبه انا ويامن من المكان الزباله دا مرمي شبه ميت يبقى يستحق اي كلمه هتتقال عليه

لما يقفل الباب في وشي انا واخوه عشان عاوزين ناخده معانا يبقى عاوز الحرق كمان

أدهم: وهو انا كنت مت عشان محدش فيكم يبلغني بحاجه زي دي؟

يامن حاول يتدخل قبل ما الحوار يكبر ورائد يتخانق معاه كالعاده ويسيب البيت ويمشي

قال: لا يابابا بعد الشر عليك بس احنا حاولنا نطلع ابنك من المستنقع القذر اللي هو فيه بدون ما نبلغ حد منكم بحاجه عشان البيت مش ناقص توتر اكتر من كده

بس ابنك زباله وعاجبه الوضع اللي هو فيه

أدهم: انا هعرف اربيه من تاني ابن الكلب دا..؛!!!!!!
الواد دا لازم يدخل المصحه غصب عن عين اهله وانا هوصي عليه توصيه عاليه

خلص كلامه و فضل ساكت ثواني وهو بيفكر وبعدها قال:
أنا عارف مكان هيظبطه

رائد ويامن بصوا ليه باهتمام

أدهم كمل:
في دكتور صاحبي من سنين فاتح مركز تأهيل محترم جدًا اسمه مركز “الحياة”
المكان هناك نظامه شديد وكله بيشكر فيه

يامن قال بتردد:
بس زين عمره ما هيرضى يروح برجله

أدهم :
هو حد قال إننا هناخد رأيه ابن الكلب دا لازم يعرف ان الله حق

سمر بصتلهم بخوف وقالت:
بس بالله عليكم متقسوش عليه بزياده دا مهمًا كان ابننا

رائد:
القسوه دلوقتي أرحم من إنه يضيع نفسه أكتر من كدا يا امي

أدهم طلع موبايله من جيبه ودور على رقم معين وبعدها رفع التليفون على ودنه

بعد لحظات الطرف التاني رد

أدهم:
السلام عليكم يا دكتور سامح

الدكتور سامح بابتسامه واضحه من صوته:
وعليكم السلام يا أدهم بيه نورتني والله عامل ايه؟

أدهم اتنهد بتعب وقال:
مش بخير يا دكتور

الدكتور سامح قال بجديه:
خير؟ في حاجه ولا ايه

أدهم :
ابني زين محتاج يدخل المصحه في اسرع وقت

سكت ثواني اكنه بيستوعب الجمله اللي اتقالت وبعدها قال:
احم تحت امرك اكيد يا أدهم باشا تنورنا في اي وقت

أدهم :
الواد داخل في سكه وسخه ومحتاج يتسحب منها قبل ما يضيع نفسه خالص

الدكتور سامح:
بيتعاطى من امتى؟

أدهم:
مش عارف بالتحديد بس واضح إن الموضوع بقاله فتره ومكنش عندي خبر

سامح:
للأسف السن دا بيبقى خطر جدًا لو ملحقناش الشخص بدري انت عارف ايه اللي ممكن يحصل لقدر الله

أدهم:
عشان كدا بكلمك انا عاوزه يدخل عندك الليله قبل بكره

سامح:
تمام يا أدهم بيه اعتبره ابني أول ما يوصل هنبدأ الفحوصات وبرنامج السحب فورًا
بس خلي بالك أول أسبوع هيكون صعب جدًا وهيبقى عدواني وعصبي ومن الصعب حد منكم يقدر يشوفه

رائد رد ببرود :
هو أصلًا عدواني من غير حاجه

سامح :
ان شاءلله خير وأهم حاجه إنكم لحقتوه قبل ما يغرق أكتر

أدهم:
أنا مش هوصي عليك يا سامح عاوز ابني يرجع طبيعي مهما كان هيتكلف التمن

سامح:
هيبقى كويس بإذن الله بس محتاج صبر منكم ودعم بعد العلاج

أدهم خلص كلام وقفل المكالمه وبص لرائد

ويامن وقال بحزم:
جهزوا نفسكم هنروح نجيبه حالًا

رائد: متكلفش نفسك هروح انا ويامن وهنبقى نطمنكم

أدهم: مش هتعرفوا تسيطروا عليه زين عنيد ودماغه ناشفه

رائد ضحك بسخريه وقال: دا لو كان ابنك في وعيه اصلا يابابا

أدهم سكت لحظة كأنه بيقفل الموضوع من غير نقاش وبعدين لف ناحية باب القصر وقال وهو خارج : انا مش بكرر كلامي كتير ويلا لإن مفيش وقت نضيعه اكتر من كدا

سمر بدموع: بالله عليك يا أدهم بلاش تضربُه وحيات اغلى حاجه عندك

أدهم لفلها وقال: ابنك محتاج يتربى من اول وجديد ياسمر

سمر: عشان خاطري بالله عليك بلاش تقسى عليه صاحبُه يا أدهم زين محتاج حد يفهمه

أدهم بعصبيه: وانا كنت قصرت معاه في ايييه.!!!!!!  اللي بيطلُبه بيبقى عنده.!!  ابنك ما بقاش عيل صغير ابنك عنده 25 سنه فاهمه يعني ايه.!!!

سمر بدموع: مش كل حاجه بالفلوس يا أدهم.!!!!

عيالك محتاجين حنانك.!!!! محتاجينك انت مش فلوسك.!!! انت حياتك كلها معتمده على الشغل والفلوس وبس.!

لحد ما ابنك بقى نسخه منك.!!!  قلبي بيتقطع وانا شايفاك كل يوم والتاني بتتخانق انت ورائد ويقوم يسيب البيت ويمشي.!!

فكرك قلبي مش محروق على عيالي اللي بيضيعوا وقتهم بره البيت على طول عشان ميتقابلوش معاك ويحصل خلاف.!!!

فكرك عايشه حياتي عادي وانا شايفاك على طول بعيد عنهم وعني انا نفسي واهم حاجه عندك الشركات والصفقات والشغل.!!!
انت اللي وصلتنا لكل دا يا أدهم.!!!
انت السبب في كل حاجه حصلت .!!!
بُعدك عن عيالك هو اللي وصلنا لكل دااا.!!
وانت السبب ان زين يكره اخواته.!!!!
وانت السبب في كل حاجه في حياتنا.!!!
ابنك ضيع نفسُه ب ايده ومشي في طريق وسخ وانت ولا تعرف حاجه عنه.!!!!!!
لولا رائد ويامن كان الله اعلم ممكن يعمل ايه تاني في نفسه.!!
امشي يا أدهم روح بس ربنا يسامحك على اللي وصلتنا ليه دا.!

أدهم كان مصدوم بالكلام اللي بيسمعُه لدرجة انه كان حاسس برميل تلج نزل على دماغُه جِسمُه كان متخشب في الأرض ولسانه عاجز عن الكلام

أما رائد ويامن كانوا وقافين باصين ليهم بحزن ومحدش عارف يتصرف ازاي

الهدوء كان هو السائد في المكان سمر قالت كلام كسر حاجات كتيره اوي داخل ادهم هل هتتصلح من تاني.!؟

بس ليه لا هي حقها بقالها سنين عايشه وساكته ومش بتتكلم هي بردو انسانه وعندها طاقه.!

بعد كل السكوت دا اخيرًا قدر أدهم يتكلم وقال: ااا انا السبب يا سمر.!؟  بعد كل السنين دي وبقيت انا السبب في كل حاجه حصلت.!؟

سمر بين دموعها: ايواا ايوااا انت السبب يا أدهم ومحدش غيرك.!

انت اللي كنت طول عمرك بعيد عننا.!!!

فاكر ان بفلوسك دي احنا كدا عايشين مبسوطين بس احنا مش فارق معانا كل دا.!

احنا محتاجينك انت في حياتنا مش فلوسك... اقسم بالله اقسم بالله كمان مره انا لو هعيش معاك على حصيره بس احس انك بتحبني واني مهمه عندك هبقى اسعد بني آدمه في الدُنيا كلها.!!

أدهم في الوقت دا حس ان الزمن وقف بيه وانه مخنوق بشكل مش طبيعي وان المكان بقى ضيق لدرجة انه مش قادر يتنفس طبيعي بس تمالك على نفسه ومشي بخطوات بطيئه لحد ما وقف قدامها

ايوا ليه لا هي دي سمر.!؟ معقوله.!! دي سمر حب عمره وحب الطفوله.!؟  هي دي سمر اللي على طول قويه وبتضحك.!! هي دي سمر اللي هو بيقوى بيها.!

للدرجه دي هو اهملها.!!  للدرجه دي كان بعيد عنها.

فتحلها درعاتُه واخدها في حُضنه ودموعه نزلت بس مش عشان كلامها لا من حرقت قلبُه على السنين اللي ضيعها وهو فاكر انه قدر يبني عيله سويه نفسيًا

رائد قال بهدوء عكس الخنقه اللي جواه: طب يا بابا هنستنى حضرتك في العربيه

انسحب رائد ويامن وخرجوا بره القصر

اما أدهم مإتحركش ولا بصلهم حتى ولا نطق بحرف عينه كانت متركزه على حبيبته اللي الدموع مغرقه وشها

رفع ايده لوشها ومسح دموعها بهدوء وقال:

مش قولت 100 مره مش بحب اشوف العيون الحلوه دي بتعيط.!

سمر بين شهقاتها: انت وجعتني اوي يا أدهم.!

أدهم بحُرقه: لسه ما اتخلقش االي يوجعك يا روح ادهم ودُنيتُه اللي عايش عشانها.!

حقك على قلبي يابنت قلبي.!

حقك عليا من كل وجع حسيتي بيه ومن كل لحظه كنت بعيد عنك فيها.

حقك عليا من كل مره نمتي فيها زعلانه من غير ما تعرفيني.

حقك عليا بحق كل دمعه نزلت منك انا مكنتش اعرف عنها حاجه.!

حقك عليا بحق حرقة قلبك طول السنين اللي فاتت دي حقك عليا منك ومني

حقك عليا من كل حاجه أذتك او وجعتك في يوم حقك عليا من الدنيا كلها.

سمر انا متجوزك بقالي 32 سنه عمر ما حُبك قل في قلبي في يوم.!

بالعكس كان بيزيد يوم عن يوم.!!
انتي الانسانه الوحيده اللي حبيتها انتي الانسانه الوحيده اللي وقفت قدام الدنيا كلها وكنت مستعد اضحي بنفسي عشان تكوني معايا.!

انتي الحاجه الحلوه الي فاضله في حياتي اللي انا عايش عشانها.!

انتي الحضن اللي بلجأ ليه وقت ما الدنيا كلها تيجي عليا انتي الوحيده اللي بقوى بيكي.!

انا اسف حقك عليا يا نور عين أدهم وكل دُنيتُه اللي راحت واللي جايه.!

سمر بصتله بدموع وقالت: أجل كلامك دا لوقت تاني دلوقتي لازم تلحق زين

بصلها بحزن وحس بغصه في قلبه من فكرة انه هيمشي وهي زعلانه منه.

بس هو عارف انها مش هتتراضى بسرعه وخصوصا انه سببلها جرح عميق وهو ما يعرفش عنه حاجه

بعد عنها وقال: حاضر يا سمر همشي دلوقتي بس راجعلك تاني ولينا كلام كتير اوي سوا

سمر بصتله والدموع كانت لسه بتلمع في عنيها ومردتش عليه.

هو اتنهد بضيق وسابها وخرج

كان رائد وزين مستنينه في العربيه بص عليهم بحزن هما كمان وركب معاهم

ورائد بدأ يتحرك بالعربيه بدون ما حد فيهم ينطق بحرف كل واحد فيهم في دماغه سيناريو مختلف

أدهم كان باصص قدامه بشرود الغضب باين في عينيه بس الحزن كان العامل الاقوى  مش قادر يستوعب اللي زين وصل له واللي هو كان السبب فيه زي ما حبيبته قالتله

بعد وقت العربيات وقفت عند مدخل حارة شعبية ضيقة أول ما دخلوا

الناس كلها بصت عليهم بإستغراب من هيئة العربيات الغريبه اللي دخلت حارتهم واللي باين من هيئتها الثراء الفاحش لأصحابها

بعيدًا عن كل دا حضور عيلة المغربي في المكان كان ليه طابع خاص تمامًا كان مزيج بين الرهبه والخوف 

قبل ما يخطوا خطوه كمان داخل الحاره  راجل من أهل الحارة وقف قدامهم

كان لابس جلابيه بيضه وماسك عكاز ساند عليه بصلهم وقال: خير يا بشوات إنتوا مين وداخلين كده ليه.!؟

رائد نزل من العربيه بهدوء بطيء خطواته محسوبة كلها هيبه ووقار متليقش الا برائد المغربي وبس

سند على عربيته وقال :  اهلا يا معلم احنا مش جايين نعمل قلق جاي اخد حد يخصني من هنا وماشي على طول

المعلم بصله من فوق لتحت وقال:
دي حارة وليها رجالتها وانا مش بسيب اي حد والسلام يخطي جواها

رائد ببرود: طب وسّع من قدامي كدا ياشبح عشان مقلش منك

المعلم:
تقل من مين ياباشا انت شكلك متعرفنيش انا المعلم حسن العلايلي

رائد: معلش محصليش القرف

حسن: خد بالك انت كدا بتغلط وانا ساكتلك بس عشان انت في منطقتي

نزل يامن وأدهم من العربيه

قال يامن: خلاص يا رائد احنا مش جايين نتخانق

أدهم: بقولك يا معلم حسن اعتقد انه قالك جايين ناخد حد يخصنا وماشيين من غير لا هرج ولا مرج ايه لازمتها الشويتين دول

حسن ضحك يسخريه: لا يا حصره وانتو بشكلوا دا ليكم مين يخصكم هنا ان شاءلله.!؟  احنا ناس غلابه وعلى قد حالنا وانتو يعني باين عليكم يعني على قلبكم فلوس قد كدا

لحد هنا ورائد جاب اخره من الكائن المستفز اللي قدامه دا قرب منه وضربه بوكس في وشه وقال:

اسمع بقى يا حيلة امك مش رجالة عيلة المغربي اللي تتكلم معاهم بالشكل دا

وانا ساكتلك من بادري وعامل احترام اننا في منطقتك ومش عاوز اقل منك قدام رجالة حتتك

لكن هتسوء فيها يبقى امك على اللي جابتها بروح امك

خلص كلامه ونزل فيه ضرب ورجالة المعلم قربوا بسرعه بس رجالة رائد كانت الاسرع وبدأو كلهم يضربوا في بعض

أدهم قرب من رائد وهو متضايق وقال: مش وقت استعراض يا رائد

رائد حدف حسن على الارض وقال:  حظ اهلك اني مش فاضيلك الا وربي كنت عرفتك انت بتتكلم مع مين

سابه ومشي معاهم ورجالته قاموا بالواجب
مشيوا ناحية عماره قديمه في آخر الحاره

طلعوا على السلالم بسرعه لحد ما وقفوا قدام شقه شكلها مُتهالك

سمعوا صوت ضحك عالي جاي من جوه

قربوا من الباب وقبل ما حد فيهم ياخد ردة فعل سمعوا واحد من الشباب بيتكلم وبيقول:

ياجماعه كفايه على زين كدا دا شد بُدره وشرب خمره بما فيه الكفايه لو الجرعه زادت اكتر من كدا ممكن يموت

رد عليه واحد تاني بسخريه:
سيبه كده كل ما يغرق أكتر كل ما يبقى أسهل نلزقه في أي مصيبة ونخلع

تعالت ضحكاتهم

اما برا رائد ملامحه اتغيرت تمامًا وعينه ضلمت ووشه احمر وعروقه برزت من الغضب وكان شكله يوحي انه لو مسك حد بالتأكيد هيقتله

من غير ما ينطق كلمة واحده.... ركله واحده منه كانت كفيله انها تكسر الباب

اول ما الباب وقع على الارض كل اللي في الشقه اترعبوا من هيئة رائد الاجراميه واللي متوحيش بالخير خالص

كانت الدنيا في الشقه فوضىاويه بطريقه مُقرفه كانت مليانه دخان و بنات وموسيقى وشباب

وفي النص زين
قاعد مترنح جسمه تقيل جدا عينه تايهه وكان بالكاد مش في وعيه

واحد من الشباب قام بفزع وقال: إيه ده؟ انتوا مين؟!

رائد ما استناش ان حد يرد عليه عينه كانت ثابتة على زين والغضب باين فيها بشكل مرعب

في لمح البصر كان ماسك الولد من التيشرت بهمجيه وقال: مين اللي عمل فيه كده.!!

الشاب حاول يبرر: إحنا كنا بس…

رائد: بس إيه؟

الولد معرفش يرد عليه من الرعب رائد نزل فيه ضرب وهو بيقول: دا انا هربيكم ياولاد الكلب.!!!!!!! 

هعرفكم كويس هو يبقى مين جزمته بمقامكم كلكم ياحَوَش ياللي متسوش نِكلَه في سوق الرجاله ولا النسوان

وربي في سماه على اللي وصلتوه ليه دا هعرفكم مين هو زين المغربي وهعرفكم انكم لعبتوا مع الشخص الغلط

أدهم صرخ فيه: رائد كفاية! إحنا جايين ناخده مش جايين نموت حد منهم

في اللحظه دي يامن قرب من زين وشاله بصعوبه بسبب ان جسمه كان سايب تماما وفاقد السيطره على اعصابه

كان  بيحاول يثبته وهو بيتحرك بيه ناحية الباب وقال بقلق: الواد ده حرارته عالية ومش واعي خالص لازم نتحرك من هنا بسرعه.!!

زين كان بيتمتم بكلمات مش مفهومه وعينه بتقفل وتفتح بصعوبه

أدهم بص ليه بقلق انزل يا يامن على العربيه بسرعه فعلا يامن نزل بيه

وقال لرائد: مفيش وقت للي انت بتعمله دا يلا لازم نتحرك حالا

رائد حدف الولد اللي كان شبه ميت على الارض ونزل معاه

فتح باب العربيه الخلفي ليامن اللي دخل زين وركب جمبه من الاتجاه التاني

وركب رائد بسرعه وجمبه أدهم وقبل ما يتحرك أمر رجالته انهم يربوا كل اللي فوق
+

بدأ يسوق بسرعه

قال يامن: انت رايح على فين

رائد: على المركز

يامن: لاااا ما ينفعش اخوك حرارته عاليه جدا مش هيستحمل لحد ما نوصل

يتبع...
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
رائد: طب اعمل ايه دلوقتي

يامن: مش هينفع ناخده على المستشفى وحد يشوفه بالشكل دا

رائد من التوتر خبط على دركسيون العربيه بعصبيه وقال:  ايوا انا مطلوب مني ايه دلوقتي.!!!!!  بلاش تعب الاعصاب دا

أدهم: رائد اهدى واطلع على شقتك بسرعه هي اقرب حاجه لينا دلوقتي

بالفعل رائد طلع بالعربيه بسرعه جنونيه لحد ما وصلوا على شقته اللي كانت في مكان راقي

نزل بسرعه وفتح باب العربيه وشال زين

ويامن قفل العربيه وطلع وراه هو وادهم

باب الشقه اتفتح ودخل رائد وحط زين على اقرب كرسي قابلُه

قرب يامن بسرعه وحاول يفوقه بس زين كان في عالم اخر ومش حاسس باي حاجه بتحصل حواليه

راىد كان واقف على اعصابه هو وأدهم

قال يامن: يادي النيله دا شكله شارب بطريقه غبيه.!!!!

منك لله على اللي عملته في نفسك وبتعمله فينا دا يا زين منك لله.!!

رائد بزعيق: كفاااايه..!  كفايه بقى هنقعد نتفرج عليه لحد ما يموت مننا.!!!!

يامن ولأول مره رغم انه دكتور جراحه وبيشوف حالات كتيره محدش يتحملها الا انه ما كنش عارف يتصرف ولا يعمل اي حاجه

رائد قرب من زين وشاله وقال: اتصل على مؤمن يجي بسرعه هو اللي هيعرف يتصرف

يامن مكنش سامع رائد وباصص لاخوه بخوف ودموعه بتنزل

رائد زعق فيه وقال: غبييي.!!! مش وقته.!!! قوم وكلم مؤمن يجي يللاااااااا اخوك حالته بتسوء

يامن بدموع: طب.. طب انت واخده على فين

رائد وهو ماشي تجاه الحمام هحطه تحت الدش عشان يفوق لحد ما مؤمن يوصل

أدهم كان واقف عاجز عن الكلام وبيتفرج على عياله وهما بيضيعوا منه

بالفعل دخل رائد الحمام وحط زين في البانيو وفتح الدش على المايه الساقعه

في الاول سمع صوت شهقه قويه خارجه من زين بس بعد كدا.......

________________________________

عند نيروز دخلت احدى الحواري الشعبيه بالقاهره وصلت قدام البيت وطلعت

خبطت على الباب وفتحت منال مامتها

نيروز: هيييح اخيرًا وصلتتت وسعي كدا ياوليه عشان خلاص جبت اخري الشمس اكلت نفوخي

منال: استني عندك يابت انتي داخله بالكوتش؟

نيروز: احم نسيت وربنا

رجعت خطوتين لورا وقلعته وحدفته على الارض بإهمال ودخلت وقفلت الباب وراها

منال: رايحه فين.؟

نيروز: الله هو ايه اللي رايحه فين يا ماما اكيد داخله انام يعني

منال: اترزعي يابت احمد جاي وعاوز يشوفك

نيروز نفخت بضيق وقالت: ييي هو انا موارييش غير احمد دا.!  انا تعبت وانا بقولكم مش عاوزاه والله ما عاوزاه يا ماما

منال: اسكتي يابت قطم رقبتك ومن امتى عندنا بنات بتقول اه او لا وبعدين دا خطيبك ولا ناسيه تحبي افكرك؟؟؟

خلصت كلامها وبصت لإديها ملقيتش الدبل قالت بعصبيه: فين الدبل يابت انا مش محرجه عليكي الف مره ما تتشالش من ايدك؟

نيروز: ياستي انا مش عاوزه البسهم انا حره الله

منال قربت منها ولسه هتضربها بالقلم مسك ياسين اديها وقال:
بردو تاني يا ماما هتمدي ايدك عليها.!

منال: وسع من وشي السعادي يا ياسين البت دي ناقصه ربايه

ياسين: ماما بعد اذنك عاوزك لوحدنا

منال: قولتلك وسع من وشي يا ياسين

ياسين بإصرار: وانا بقولك بعد اذنك عاوزك يا ماما

منال: ماشي يا ياسين جايه معاك واما نشوف اخرتها وانتي يا مقصوفة الرقبه تدخلي تستحمي وتجهزي عشان احمد زمانه على وصول

ومش هكرر كلامي تاني ووالله يا نيروز وما ليكي عليا حلفان اي حركه زباله من بتوعك دول لهضربك علقه تحلفي بيها طول حياتك

ياسين بضيق: يلا يا ماما.!!!!

مشيت معاه منال ودخلوا اوضته

قال ياسين: ماما انا وافقت ان احمد يخطب نيروز دا عشان اصرارك وانا مش بحب ازعلك لكن بنتك رفضاه من جميع الاتجاهات ايه هندفنها بالحيا معاه.!!!

منال: الله الله انت هتمشي على عوم اختك ياواد انت كمان ولا ايه؟

ياسين: يا ماما يا حبيبتي افهميني بنتك مش بضاعه بنبيعها بنتك الف من يتمناها ليه احنا ندفنها مع شخص هي بتعتبره اخوها ليه ؟!

منال: وانا اديت كلمه لخالتك ومش هرجع فيها يا ابن بطني

ياسين ضغط على سنانه وقال:
حتى لو هتتعذب العمر كله؟!

منال بعصبيه:
تتعذب ايه ياخويا هو احمد عيبان ولا ناقصه حاجه؟ دا راجل محترم وابن ناس وبيحبها والاهم من كل دا انه ابن خالتها والقريب اولى من الغريب

ياسين:
بيحبها لوحده يا ماما! انما هي لا طايقاه ولا شايفاه غير اخوها.!! افهمي بقى انتي كدا هتضيعي بنتك ب ايدك
ومتنسيش انه مش ابنها مش عشان هي اللي مربياه بقى ابنها ها

منال ضربت  على رجليها بعصبيه  وقالت:
وهتحبه بعد الجواز غصب عنها عادي كلنا اتجوزنا كدا ولا انت عاوزني اسيبها لمياعة البنات بتاعت اليومين دول والحب والارتباط والكلام الخيبان دا مفيش احسن من اصول زمان

ياسين :
لا يا ماما مش عادي مش طبيعي واحده تعيش عمرها كله مجبوره عليها جوازه هي مش عاوزاها.!

وبعدين انا ما قولتش انها هترتبط وتعمل زي البنات بس بنتك من حقها تختار شريك حياتها.

انا لما وافقت ومشيت ورا كلامك قولت يمكن احمد يقدر يخليها تحبُه بعد ما يخطبها

لكن بنتك مش قادره تشوفه غير اخوها وانا مش هغصبها على حاجه تفضل بقيت عمرها تدعي علينا بسببها يا امي مع احترامي ليكي

منال:
وهو انت بعد كلامك دا خليت فيها مع احترامي ليكي يا امي.!؟  عمومًا الكلام خلص يا ياسين والجوازه دي هتتم يعني هتتم

ياسين قام وقف وقال بضيق:
طيب ولما تهرب من البيت؟ لما تكرهكم كلكم؟ هتعملي ايه وقتها؟! هتفرحي ب ابن اختك مش كدا؟!؟  لما بنتك نفسيتها تدمر وقتها هتعيشي مبسوطه صح.!

منال قامت هي كمان وقالت:
نيروز متقدرش تعملها ولو عملتها اقطع رقبتها فيها مالك ياواد بقيت خيبان وماشي على عوم اختك كدا ليه.!؟

اظبط يلا.!! عيني على الرجاله صحيح ماتت في الحرب على رأي المثل وبعدين ان مكنتش انت تخاف على عرضك مين هيخاف عليه

ياسين:  ايه ما اخافش على عرضي دي انتي شايفاني مركب ارايل وسايبها ماشيه تكلم في دا ودا ولا ايه مش فاهم.!؟

منال وهي بتمصمص شفايفها: لا يا حبيبي ولا حاجه عاوز تمشي ورا كلام البنات الخيبان بتاع اليومين دول والله الله يرحم ابوك كان يقول الكلمه ما يعدهاش تاني مش عارفه انت طالع خايب لمين

بصلها بضيق من تفكيرها وقبل ما يتكلم الجرز رن

منال عدلت طرحتها بسرعه وقالت:
أكيد احمد وصل وسع كدا ياواد اما اروح افتحلُه

خرجت بسرعه من الأوضه بسرعه بينما ياسين طلع وراها بضيق

في الصاله

كان احمد واقف لابس قميص أسود وفي إيده علبة شيكولاتة كبيره  أول ما شاف منال ابتسم وقال:
ازيك ياخالتي اخبارك ايه

منال بابتسامه واسعه:
حبيبي يا احمد اتفضل اتفضل نورت البيت ياقلب خالتك

دخل احمد وهو بيدور بعنيه على نيروز وقال:
امال نيروز فين؟

منال:
بتجهز جوه يا حبيبي عشانك

قال ياسين بضيق:
ازيك يا احمد نورت

احمد ضحك بتوتر وقال:
ازيك يا ياسين عامل ايه

ياسين ببرود: انا تمام الحمدلله اتفضل اقعد تشرب ايه

أحمد: لا انا هتغدى معاكم خالتي عزمتني على الغدى

ياسين بص لأمه بضيق وهي ضحكت بتوتر

في نفس الوقت

كانت نيروز واقفه قدام المرايه بعد ما غسلت وشها عنيها حمرا من العياط وباصه لنفسها بكسره في المرايه

سمعت صوت ضحكاتهم بره

قفلت عينيها بضيق وهمست لنفسها:
يارب خلصني من الجوازه دي يارب والنبي..!!

الباب خبط مسحت دموعها بسرعه وقالت: ادخل

دخل ياسين وقفل وراه الباب شافها واقفه قدام المرايه بتحاول تداري دموعها

قرب منها ووقف وراها ولفها ليه وحضنها بحنان وقال:

ممكن اعرف اميرتي الصغيره بتعيط ليه.!؟

نيروز اكنها ما صدقت ودموعها نزلت تاني حضنته بكل قوتها وقالت:

انا مش عاوزه اتجوز احمد يا ياسين عشان خاطري بلاش والله هموت نفسي ارحم من اني اتجوزه مش بحبه والله ما بحبه.!!!

ياسين مسح على راسها بحنان وقال: ششش اهدي وبعدين بس الكلام العبيط بتاعك دا.!

نيروز: بالله عليك يا ياسين ما تسمع كلام ماما.. ووو بص انا اتقبلت في الشركه وهشتغل واصرف على نفسي ولو حكمت اني اعيش لوحدي والله هأجر اوضه واقعد فيها لوحدي ارحم من اني اتجوز احمد

ياسين صُعق من الكلام اللي بيسمعُه خرجها من حُضنه ومسك وشها ب ايده وقال:

أحمد عملك حاجه يا نيروز صح؟

نيروز بدموع: ياسين عشان خاطري قول اي حاجه بس مش عاوزه اقابلُه

ياسين بزعيق: ردي عليا يا نيروز احمد عملك حاجه.!!!!!!!

نيروز تعالت شهقاتها ومردتش عليه اما هو الغضب عماه لدرجة انه كان مستعد يخرج يقتل احمد

مره واحده بعد عنها وخرج على بره و......

_______________________________
في شقة رائد بعد ما حط زين تحت الدش

في الاول سمع صوت شهقه قويه خارجه من زين بس بعد كدا بدأ يتدارك الي بيحصل حواليه

قام وقف بعصبيه ولسه هيخرج من البانيو قرب منه رائد بسرعه ولزقه في الحيطه لدرجة ان المايه كانت بتنزل عليهم هما الاتنين

قال زين وكان لسانه لسه تقيل اثر الشرب: ابعد عني.!!!!!

رائد مردش عليه وكان مثبته بس تحت المايه عشان حرارته كانت لسه منزلتش

اما زين كان جسمه بيرتجف حاول يزق ايد رائد من عليه بس مكنش قادر حاول يزعق وقال: قولتلك ابعد عني.!!

رائد: مش عاوز اسمع حرف زياده منك.!

زين كان بيتنفس بعنف وعنيه حمرا من أثر الشرب والغضب
حاول يبعد رائد عنه وهو بيقول بصوت متقطع:
ملكش دعوه بيا سيبني امشي من هنا.!!

رائد قرب منه أكتر وقال بحده:
تمشي تروح فين وانت مش شايف قدامك أصلًا؟!

زين ضحك بسخريه وقال:
وانت مالك؟ من امتى وانت فارق معاك حد غير نفسك يا رائد؟!

ملامح رائد اتشدت بقوه لكن مردش

أما زين ف بصله بوجع مكبوت وقال:
فاكر نفسك لما تجيبني هنا وتفتح عليا المايه تبقى عملت بطوله.!؟

ولا كدا اخدت الشو قدامهم انك الاخ الطيب الحنين اللي خايف على مصلحة الكل وانا اللي ابن ميتين كلب وصايع ومش نافع!؟

رائد جز على سنانه وقال:
انا جبتك هنا عشان لو كنت سبتك بالحاله دي كنت زمانك مرمي في الشارع

زين زقه بكل قوته المرادي وقدر يبعده خطوه وقال بزعيق:

وانت ايه دخلك بيااا؟! قولتلك مليون مره ابعد عن حياتي كام مره اقولك ملكش داعوه بتصرفاتي ولا عُدت عاوز اشوف وشك انت ولا اخوك تاني...!!

رائد بصله للحظات بصمت
وبعد كدا قال  بهدوء عكس الغضب اللي جواه:
لو كنت فعلاً عاوزني ابعد مكنتش اتصلت بيا امبارح الساعه ٣ الفجر وانت سكران

زين اتجمد مكانه

رائد كمل وهو باصصله بثبات:
ولا فاكر اني نسيت كلامك؟

زين لف وشه بسرعه وقال بتوتر:
انا مكنتش واعي

رائد ضحك بسخريه  وقال:
لا يا خفيف كنت واعي اوي ولو مكنتش واعي مكنتش قولت كلامك بتاع امبارح دا

في الوقت دا كان الهدوء هو السائد العام في المكان ومكنش فيه غير
صوت المايه بس اللي مالي الحمام

زين بلع ريقه بتوتر وحاول يعدي من جنبه لكن رجله خانته فجأه

رائد مسكه بسرعه قبل ما يقع ف زعق زين بعصبيه:
متلمسنيش.!

رائد انفجر فيه:
كفااايه بقى يا غبي! انت بتموت نفسك بالبطيء ومش عاوز حد يكلمك.!!!!؟!

زين بصله بعين مهزوزه وقال بصوت مكسور لأول مره:
وانت فاكرني مش تعبت؟ فاكرني مبقتش خلاص مش قادر؟

رائد ملامحه اتشدت من كلامه  وقرب منه بهدوء وقال:
طيب ليه بتأذي نفسك بالشكل دا؟

زين :
عشان مفيش حاجه بتسكت اللي جوايا غير الشرب مفيش حاجه بتفصلني عن العالم غير الشرب مفيش حاجه بتنسيني قهري غير الشرب.!!

رائد بصله للحظات طويله
وبعدين مد إيده قفل المايه وبص لجسم زين اللي لسه بيرتجف من البرد

مدله ايده وقال: تعالى

زين: سيبني في حالي بقى معدتش عاوز مساعدات من حد

رائد مسكه غصب عنه وخرجه معاه وقعده على اقرب كرسي

قرب منه يامن بسرعه عشان يشوف درجة حرارته

زبن: ابعد عني مش عاوز حد يلمسني

أدهم بحده : زييين.!!!!

زين بص اتجاه الصوت وضحك بقهر وقال: الله دا انتو كلكم هنا.!

أدهم: ايه كنت مستنينا نسيبك اما تموت مش كدا؟

زين: وانت من امتى كنت تعرف عني حاجه اصلا؟  انت بالإسم ابويا وبس لكن بالافعال انا ابويا ميت وجودك شبه قِلِتُه

تعرف انا عايش ولا ميت؟  تعرف تعبان ولا كويس تعرف حتى انا ببقى قاعد فين؟

ولا بيشغلك كل دا بتيجي ترميلنا القرشين وتمشي انت دمرتنا انت السبب في كل حاجه انا فيها.!!

مشيت في الطريق الوسخ دا بسببك ومش عاوز ارجع تاني

أذتني كتير وحتى البنت الوحيده اللي حبيتها رفضت اني اتجوزها وكل دا ليه عشان مستواها مش نفس مستوانا

ضحك بسخريه وكمل:  ما اه صحيح أدهم باشا المغربي ما ينفعش يناسب ناس غير من نفس مستواه.!!!

  عشان الناس متتكلمش عليه لكن عيالُه يولعوا بأوسخ جاز قُدامهم

انت اكتر انسان اناني انا شوفته في حياتي مش بتفكر غير في نفسك وفلوسك وبس.!!!

ما همكش اي حاجه غير ان الناس متتكلمش على رجل الاعمال ادهم المغربي ازاي عيل من عياله يتجوز واحده من حاره شعبيه

طب ما فكرتش في مشاعري.!  مفكرتش في قلبي اللي طعنتي فيه بسكينه تِلمَه.!  مفكرتش هبقى عامل ازاي وانا شايفها بتضيع مني.!

انت ما فكرتش في اي حاجه غير في نفسك وبس.!!!! 

أدهم كان واقف ساكت بيسمع وبس لأول مره يشوف ابنه بالحاله دي

أما زين قام وقف قدامه بعين حمرا مليانه قهر ووجع سنين

يامن بص لزين وقال:
زين كفايه كدا انت  تعبان دلوقتي مش وقت الكلام دا.!

زين زعق فيه بعنف:
لااا دا وقته... ووقته اوي كمان!
خليه يسمع بقى يسمع اللي عمره ما حاول يسمعه

بص لأدهم وكمل بصوت مهزوز:
انت فاكر الفلوس هتعوض كل حاجه؟
فاكر لما رميتني في مدارس انترناشونال وعيشتني وسط ناس عمري ما شبهتهم كدا بقيت أب كويس
عمرك حضنتني؟
عمرك سألتني ناقصني ايه؟
عمرك قعدت تسمعني من غير ما تبص للموبايل ولا للشغل؟
انا كنت كل يوم بموت واحده واحده وانت ولا كنت شايف غير نفسك ياباشا.!

وفجأه مسك طرف التيشيرت بتاعه بعصبيه وقال:
شايف الخراب دا؟!
انت السبب فيه

رائد قرب من زين بسرعه ومسكه خوفًا من ان أدهم يضربُه وقال بهدوء:
زين كفايه عشان خاطري كفايه كدا.!!

لكن زين زقه بعنف وقال:
ابعد انت كمان!
كلكم شبه بعض كلكم اوساخ
ايه لسه فاكرين ان ليكم اخ تسألوا عليه ههههههه
بعد ايه؟
بعد ما بقيت مدمن؟
بعد ما بقيت كل يوم بصحى بتنشق على الشرب عشان اعرف أتنفس؟

أدهم :
خلصت اللي عندك؟

زين بصله بكره وقال:
انا بكرهك يا ادهم بكرهك كُره عمرك ما هتتخيلُه

الكلمه نزلت عليهم كلهم كأنها صفعه قويه

ادهم قور قبضت ايده وضرب زين قلم سمع في المكان كُلُه لدرجة ان توازن زين اختل وكان هيقع

بس رائد مسكُه بسرعه

زين كان واقف بصدمه مش مستوعب اللي حصل اما يامن قال: ايه اللي انت عملته دا يابابا.!

أدهم: عملت اللي كان لازم يحصل من الاول الظاهر اني دلعتكم كتير ولازم تتربوا

رائد: انت كدا مرتاح صح.!! كدا انت تمام يعني.!؟  حرام عليك يا اخي اللي وصلتنا ليه دا وكمان مش عاجبك اما جاب اخره واتكلم.!!

زين بعد عنهم بسرعه ونزل على تحت

رائد ويامن زعقوا بصدمه وقالوا: زييين انت رايح فين

لكن زين ما كنش بيرد على حد فيهم نزل  وهو شبه مش شايف قدامه من كتر الدموع والعصبيه

أما رائد ف جري وراه وهو بيزعق: زييين استنى عندك بقولك.!!

لكن زين مكانش سامع لحد
نزل بسرعه ووقف أول تاكسي شافه وركب فيه وقال بصوت مهزوز: امشي  امشي بسرعه

سواق التاكسي استغرب حالته لكنه اتحرك فعلًا

وقال: على فين يابيه؟

زين بصله بتوهان وبعدين قال: على كورنيش النيل

في نفس اللحظه نزل رائد ويامن جري ناحية العربيه

يامن فتح الباب بسرعه وقال: الحقه يا رائد بسرعه.!!

رائد ركب ودور العربيه بعنف ولسه هيتحرك

وصل مؤمن ونزل من عربيته بسرعه لما شافهم نازلين بيجروا وبيركبوا العربيه

قرب منهم بسرعه وقال: في ايه مالكم بتجروا كدا لييه؟!

يامن قال بسرعه وهو بيقفل الباب: هكلمك في الطريق يا مؤمن

وانطلقت عربية رائد بسرعه جنونيه عشان يلحق التاكسي

أما أدهم ف نزل بعدهم بص لمؤمن وقال: يلا وراهم

ركبوا العربيه بسرعه ومؤمن طلع موبايله واتصل بيامن

في عربية رائد

كان رائد سايق بعصبيه وعنيه على التاكسي اللي قدامهم

أما يامن ف قال بقلق: هو رايح فين ؟!

رن فون يامن وكان مؤمن رد عليه وقال مؤمن بقلق: في ايه يا ابني انا مش فاهم حاجه قلقتوني

يامن: زين اتخانق مع بابا ونزل ومنعرفش رايح فين ولو سيبناه هيعمل حاجه في نفسه ف بنحاول نلحقه دلوقتي

مؤمن: لا الله الا الله طب انتو فين دلوقتي

يامن: مش عارف هو رايح على فين بالظبط لحد دلوقتي احنا ماشيين وراه هبعتلك live Location امشي عليه

مؤمن: تمام ماشي

في نفس الوقت

كان زين باصص من شباك التاكسي

غمض عينيه بألم شديد وهو حاسس إن راسُه هتنفجر من كم الألم اللي كان حاسس بيه

بعد فتره وقف التاكسي عند كورنيش النيل

نزل زين ببطء وطلع فلوس لسواق التاكسي وادهاله بدون ما يبصله

السواق قال بقلق: يا ابني انت كويس؟

زين بصلُه بعينه الحمره ومردش عليه

وقف قدام النيل وبص للمايه وعنيه مليانه دموع

في اللحظه دي
وصلت عربية رائد بسرعه وصوت فراملها دوت  في المكان

نزل رائد ويامن جريوا عليه

لكنهم اتجمدوا مكانهم لما شافوا زين طالع فوق سور الكورنيش
يتبع.....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
يامن قال برعب: نهار امك اسود ايه اللي بتهببه ده يلاا!!!

رائد قرب منه ببطء وقال: زين انزل من عندك اللي بتعمله دا مش حل.!

زين بصله والدموع نازله من عينه وقال : امال ايه الحل يا ابن امي وابويا ها ايه الحل؟

رائد قرب خطوه كمان وقال: عشان خاطري انزل واحنا هنتكلم

زين هز راسه بعنف وقال: اثبت عندك متقربش.!!! نتكلم في ايه؟! في الخراب اللي جوايا؟! ولا في اني بقيت مش طايق النفس اللي خارج مني؟!

يامن : عشان خاطري يا زين متعملش فينا كدا

زين بصله للحظات
وبعدين قال بصوت مهزوز: انا تعبت يا يامن تعبت اوي

يامن: حاسس بيك يا حبيبي انزل عشان خاطري وهنتكلم

زين: انتوا كنتوا فين من زمان.!؟ ليه افتكرتوني دلوقتي؟!  ما انا على طول قدامكم ولا كان حد بيسأل فيا اشمعنى دلوقتي كلكم بقيتوا بتخافوا عليا؟

وبعد ايه اصلا بعد ما حياتي باظت.!؟  بعد ما مبقتش انفع اعيش.!

اوقات كتيره اوي ابص للسما واقول يارب لما انا وحش اوي كدا وعملت كل حاجه غلط في الدنيا وكلهم بيكرهني طب انا ليه اتولدت؟  انا ايه فايدتي اساسا؟

رائد : من امتى وانا كنت بعيد عنك يا زين؟  انت اللي على طول بتخرجني من حياتك كل اما اقرب منك بتبعدي ولا اكني الد اعدائك مع اني مش عارف السبب

زين بزعيق: مش عارف السبببببب.!!!!!!  اقولك انا السبب.!!

السبب اني كنت كل ما احتاج اخويا الاقيه مشغول عني
كل ما اقع الاقيك واقف تتفرج عليا من بعيد وخلاص!

فاكر لما كنت بتقفل على نفسك بالشهور بعد موت سليم؟
فاكرني كنت بعمل ايه وقتها؟!

كنت بموت لوحدي يا رائد ولا حد فيكم سأل فيا

رائد اتجمد مكانه أول ما سمع اسم سليم

أما زين ف كمل:
بعد ما سليم مات البيت كله مات معاه انت اتكسرت ويامن كان صغير وأبويا أصلًا عمره ما كان موجود

وأنا؟
أنا كنت مين في وسط كل دا؟!

كنت عيل صغير بيصرخ ومحدش سامعه

رائد : زين.!

زين قاطعه بزعيق: لا متقولش اسمي.!! متقوليش اخويا دلوقتي وانت سيبتني اغرق كل السنين دي

رائد: والله ما كنت اعرف ان كل دا جواك والله لو كنت اعرف......

زين ضحك بسخرية وقال: كنت هتعمل ايه؟! كنت هتحضني مثلًا وتقولي حقك عليا؟!
+

رائد قرب خطوة وقال: اه… كنت هعملها والله
أنا فعلًا قصرت معاك ومش هكدب عليك بعد سليم بقيت عايش جسد من غير روح بس عمري ما كرهتك يا زين ولا يوم شوفتك حمل عليا

انت ابني قبل ما تكون اخويا ياض

زين شهق بعياط وهو بيهز راسه بعنف: متقولش كدا متخلنيش اضعف

رائد: انزل يا زين وتعالى نبدأ من جديد
وأقسم بالله العظيم مش هسيبك تاني طول ما انا عايش

زين كان واقف بيتنفس بعنف والصراع باين في عينه بشكل مُخيف

وفي نفس الوقت وقفت عربية مؤمن ونزل منها هو وأدهم بسرعه

قال أدهم بخوف:
زين

الكل بص ناحيته
كان واقف بعيد جنب العربية وعينه متثبتة على ابنه

أما زين ف أول ما شافه ملامحه اتبدلت تمامًا
والغضب اتملك من ملامحه تاني

أدهم : انزل يا ابني عشان خاطري بلاش تعمل فينا كدا امك هتموت عليك والله

زين: ابنك؟! افتكرت انك عندك ابن دلوقتي؟

أدهم بلع ريقه وقال: مهما حصل انت ابني وهتفضل ابني

زين قال بزعيق: لاااا أنا مش ابنك.!!! أنا مجرد وصمة عار بالنسبالك

يامن: زين بالله عليك انزل مينفعش اللي انت بتعمله دا والله.!!!

زين فجأة لف وبص للنيل وبعدين همس بصوت ميت:

يمكن دي أول مرة هعرف ارتاح فيها

رائد قال بسرعه: لو نطيت هاجي وراك

زين ضحك بسخريه وسط دموعه وقال: لا يا رائد انت لسه عندك حاجات تعيش عشانها

وبدون أي تردد رمي نفسه في النيل

يامن : زييييييييييين.!!!!

رائد نط وراه فورًا بدون تفكير الناس  بدأت تتلم على صوت الزعيق

أما تحت
ف كان زين بيغرق ببطء وهو فاقد المقاومه تمامًا

رائد نزل وراه وكان بيحاول يمسكه وسط المايه وهو بيزعق: زين فوق متغمضش عينك مينفعش.!!

لكن زين كان بيفقد وعيه بالتدريج

واحد من الناس حدف عوامه وهو بيزعق: امسك يا باشاااا

وواحد تاني رمى حبل ناحيتهم

رائد مسك زين بصعوبه ولف العوامه حواليه وهو بيحاول يرفعه لفوق

بعد دقائق صعبه جدًا قدروا يطلعوهم بالعافيه

كان رائد بيكح بعنف وبيتنفس بصعوبه أما زين ف كان مرمي على الأرض ساكن تمامًا

يامن نزل على ركبته بخضه وهو بيهزُه: زين!
زين فوق بالله عليك.!!

لكن مفيش أي استجابه

أما أدهم فاتجمد مكانه
وشه شحب بالكامل وهو شايف ابنه بين الحياه والموت قدامه

مؤمن نزل على ركبه بسرعه وبدأ يعملُه إسعافات أوليه وهو بيزعق: ابعدواااااا

يامن كان واقف بيعيط
ورائد قاعد على الأرض جسمه بيترعش وهو باصص لزين بخوف عمره ما حس بيه قبل كدا

أما أدهم
ف كان واقف بعيد
لأول مره في حياته حاسس بالعجز بالشكل دا ومش قادر حتى يقرب

مؤمن كان بيضغط على صدره بخوف وهو بيزعق: يلا يا زين فوق متعملش فينا كدا.!!

لحظات عدت عليهم كأنها سنين
لحد ما زين كح فجأه بعنف وخرج كمية مايه من بوقه

يامن شهق بلهفه ونزل حضنه وهو بيعيط: الحمدلله الحمدلله يارب

أما زين ف كان بيتنفس بصعوبه وعنيه مفتوحه بالعافيه

مؤمن سند راسه وقال بهدوء: براحه براحه يا حبيبي متتكلمش

لكن زين بدأ يعيط بهدوء وهو باصص للسما
كان بيعيط اكنه طفل صغير من مش راجل عنده 25 سنه.!

رائد قرب منه بسرعه وقال بخوف: زين

زين لف وشه الناحيه التانيه وقال بصوت مبحوح: سيبوني بالله عليكم سيبوني كنت سيبتني اموت

يامن قال بدموع: بعد الشر عليك يا حبيبي متقولش كدا

زين غمض عينه بألم وقال: مش قادر ابص لحد مش قادر والله العظيم مش قادر

أدهم أخد خطوه ناحيته بالعافيه لكن زين أول ما حس بيه جسمه اتشنج وقال : ابعد عني مش طايق اشوف وشك

أدهم وقف مكانه مصدوم
أما مؤمن ف بص لرائد بعقلانيه وقال: لازم يهدى الأول حالته النفسيه خطر دلوقتي

زين مسح وشه بعنف وقال بصوت متقطع: عاوز ابقى لوحدي لو سمحتوا امشوا كلكم

يامن هز راسه برفض فورًا: لا طبعًا مش هنسيبك بالحاله دي

زين زعق فجأه رغم تعبه: قولت امشواااا.!!!!

صوته خلّى الكل يسكت

رائد بصله كام ثانيه وبعدين قال بهدوء: تمام كلكم امشوا

يامن بصله بصدمة: انت بتقول ايه؟!

رائد قال : قولت امشوا وأنا هفضل معاه

مؤمن قام وقف وقال: خليك جنبه ومتسبهوش لوحده ولو حصل أي حاجه كلمني فورًا

رائد هز راسه بهدوء

أما أدهم ف كان لسه واقف مكانه باصص لزين بوجع
كان نفسه يقرب بس خايف

في الآخر لف ومشي ببطء ناحية العربيه ولأول مره ظهر عليه الانكسار

بعد شويه بقى المكان هادي تمامًا
مفيش غير صوت الهوا والمياه

زين كان قاعد على الأرض وضامم ركبته لصدره وهو سرحان في اللي بيحصل قدامه

أما رائد ف قعد جنبه بمسافه صغيره وسكت
مضغطش عليه ولا اتكلم

عدت دقايق طويله
لحد ما زين قال بصوت ضعيف: ليه نطيت ورايا؟

رائد بصله وقال بهدوء: عشان انت اخويا

زين ضحك بمراره وقال: بعد كل اللي قولتهولك؟

رائد: حتى لو قتلتني بايدك هتفضل اخويا بردو

زين سكت
أما رائد ف كمل بهدوء: انت فاكر اني قوي بس الحقيقة انا أضعف واحد فيكم يا زين

بعد ما سليم مات حسيت ان جزء مني اندفن معاه
ف هربت قفلت على نفسي وبعدت عن الكل عشان كنت خايف عليكم من نفسي بس عمري ما كنت قاصد أسيبك تضيع

زين دموعه نزلت تاني وقال: انا كنت محتاجك اوي يا رائد

رائد قرب منهوقال: وأنا اهو معاك ومش همشي تاني

زين بصله للحظات طويله وكأنه لأول مره يحس فعلًا إن في حد سامعه

وبعدين قال بصوت مهزوز: انا تعبت من نفسي

رائد مسح على شعره المبلول بحنان وقال: عارف

زين: مش عاوز افضل كدا والله مش عاوز انا عاوز اتوب وارجع لربنا تاني بس هو مش هيسامحني

رائد: ومين قالك انه مش هيسامحك يا حبيبي ربنا الغفور الرحيم باب التوبه مفتوح لاخر يوم في الدنيا.!  مهما عملت تقدر تتوب بس الاهم من دا يبقى عندك نيه انك مترجعش للاخطاء دي مره تانيه

زين: انا عاوز افوق من المستنقع دا.!

رائد ابتسم بحزن وقال: يبقى نقوم بقى ولا ايه؟

زين بصله بعدم فهم: نقوم فين؟

رائد: تتعالج

زين اتوتر فورًا وقال: لا لالا لا انا مش مجنون

رائد هز راسه بسرعه وقال: محدش قال كدا
بس انت تعبان والإدمان مرض يا زين مش عيب انك تعترف ب دا

زين بص للأرض وسكت

رائد كمل بهدوء: وانا هفضل معاك خطوة بخطوة
لحد ما ترجع زين اللي نعرفه

زين: ولو فشلت؟

رائد مسك ايده وقال بهدوء : هقومك تاني
ولو وقعت ألف مره هفضل اسندك انت اخويا ياض يعني لو الارض مش هتشيلك اشيلك في عيوني

زين بصله للحظات ولأول مره يحس انه متقبل اخوه وحضنه

رائد ضمه ليه بقوه وهو مغمض عينه بيحاول يكون ثابت على قد ما يقدر

أما زين ف همس بصوت ضعيف: موافق هروح اتعالج

رائد بصله للحظات وقال: يلا بينا

زين بصله بتوهان وقال: دلوقتي؟

رائد هز راسه: اه دلوقتي قبل ما ترجع تكره القرار

زين نزل بعينه للأرض وسكت أما رائد ف مد إيده ليه وقال: قوم وأنا معاك يا حبيبي مش عاوزك تخاف من حاجه

زين بص لإيده كام ثانيه وبعدها مسكها وقام بالعافيه جسمه كان مُرهق وهدومه متبهدله من المايه لكن لأول مره من وقت طويل كان حاسس انه هادي نسبيًا

مشيو ناحية العربيه بصمت

رائد فتح الباب لزين ف ركب وهو باصص قدامه بشرود وبعدها رائد لف وركب مكانه ودور العربيه.

طول الطريق محدش فيهم اتكلم

لحد ما زين قطع الصمت دا وقال فجأه بصوت واطي: هو العلاج هيوجع؟

رائد بصله للحظه وقال بهدوء: اه

زين لفله باستغراب

رائد كمل: هيوجع عشان هتواجه كل حاجه كنت بتهرب منها بس في الآخر هيريحك

زين رجع بص قدامه تاني وقال: ولو معرفتش أكمل؟

رائد: انا معاك خطوه بخطوه ومش هسيبك صدقني عاوزك تثق فيا المرادي

زين غمض عينه بتعب أما رائد ف كان كل شويه يبصله بخوف كأنه لسه مش مستوعب إنه كان هيخسره من شويه

بعد فتره

وقفت العربيه قدام مركز الحياه  للعلاج النفسي والإدمان المكان كان هادي جدًا وإضاءته خافته ومريحه

زين أول ما بص للمكان قلبه اتقبض وقال بتوتر: أنا خايف

رائد فك الحزام بتاعه وبصله مباشرةً: وأنا معاك يا حبيبي

نزل رائد من العربيه ولف فتح الباب لزين أما زين ف فضل مكانه ثواني متردد

رائد مد إيده ليه وقال: يلا يا حبيبي

زين بص لإيده  وكإنها أول مره يلاقي حد فعلًا مستنيه يقوم

وفي الآخر حط إيده في إيد رائد ونزل

دخلوا الاتنين سوا

وأول ما دخل زين المكان حس بخنقه غريبه وقف مكانه بتوتر وبدأ نفسه يعلى

رائد قرب منه بسرعه وقال: بصلي انت كويس صح

زين قال بصوت مهزوز: متسبنيش وتمشي

رائد مسك كتفه وقال بثبات: أقسم بالله ما هسيبك تاني زين عاوزك تنسى اللي فات وتفتح معانا صفحه جديده اوعدك مش هتندم

قرب منهم دكتور سامح بإبتسامه هاديه وقال: أهلًا يا زين

زين بصله بتوتر لكن مردش

أما رائد ف قال: هو موافق يبدأ علاج

_____________________________
كان ياسين لسه هيخرج من أوضة نيروز بخطوات سريعه ووشه كله غضب

لكن فجأة حس بإيدها الصغيره ماسكه معصمه بخوف

نيروز بصوت مهزوز:
ياسين استنى بالله عليك متروحش مش ناقصين فضايح الله يخليك

وقف مكانه للحظه بص لإيدها اللي ماسكه فيه وبعدها رفع عينه عليها بحده

وقال بعصبيه :
هتقولي عملك ايه ولا اخرج ادفنه مكانه.!؟

نيروز: ما عملش حاجه يا ياسين ما عملش

ياسين مسك معصمها بغضب خلاها تصرخ بألم ف ساب اديها بسرعه واتصدم من شكلها

ياسين: مال ايدك انطقي.!!!

نيروز مردتش عليه كانت بتعيط وماسكه اديها بألم وبس

قرب منها ورفع كُم البلوزه واتصدم من العلامات الزرقه اللي على اديها

ياسين: يا ابن الكللللببببب.!!!!!!!!!  هو اللي عمل كدا.!!!

نيروز: استنى بقى يا ياسين واهدى

ياسين: أستنى؟! بعد اللي شوفته دا كله عاوزاني أستنى؟!

نيروز قربت منه بخوف وهي بتحاول تهديه:
عشان خاطري بالله عليك يا ياسين انا مش عاوزه مشاكل الله يخليك
خلي الموضوع يعدي على خير انا انا انا مش عاوزه حاجه غير انه يبعد عني بس

وفجأه مسك كتفها بعنف وهو بيهزها بعصبيه

وقال بصوت عالي:
تعدي إيه؟! انتي واعيه للي بتقوليه؟! ولا دماغك هوت على كبر.!؟

نيروز اتخضت من طريقته ودموعها لمعت في عيونها

نيروز:
ياسين انا خايفه.!!!

ياسين زعق أكتر وهو بيضغط على كتفها:
وخايفة مني ليه دلوقتي؟! قوليلي عمل إيه بالظبط يا نيروز؟!

حاولت تبعد عيونها عنه لكنه قرب وشه منها أكتر وقال بغضب مرعب:

بصيلي وانتي بتتكلمي

رفعت عيونها ببطء وهي بتتنفس بسرعه من الخوف

نيروز بصوت متقطع:
اااا أحمد وقفني تحت البيت وقالي إن الجوازه هتتم حتى لو غصب عني
ولما رفضت شدني من إيدي غصب عني ودخلني مدخل البيت عندهم وكان عاوز ااا.... عاوز...ااا

مقدرتش تكمل والدموع نزلت منها

عروق رقبة ياسين برزت بعنف وإيده شدت أكتر على كتفها من غير ما يحس

نيروز اتألمت وقالت بصوت واطي:
ياسين انت بتوجعني.!

اتجمد مكانه أول ما استوعب إنه خوفها أكتر ف ساب كتفها بسرعه لكن غضبه كان عاميه

لف بضهره وحط إيده في شعره بعصبيه وهو بيتمشى في الأوضه

ياسين :
ابن الكلب والله هعرفه

نيروز قربت منه بسرعه وهي خايفه من اللي ممكن يعمله

: بالله عليك ما تروحلوش انت متعرفش أحمد ممكن يعمل ايه

لفلها بعصبية وقال:
وأنا بقى اللي ميعرفوش إني ممكن أعمل فيه إيه دا انا هطلع ميتين اهله ابن الكلب

نيروز مسكت دراعه تاني وهي شبه بتترجاه

: عشان خاطري متكبرش الموضوع

ضحك بسخريه:

متكبرش الموضوع؟! لا ياشيخه امال اكبره امتى اما يعمل فيكي اللي كان ناوي عليه ساعتها بقى اكبره وقتها؟

في الصاله

كان أحمد قاعد بيشرب العصير مع منال

وفجأه

طلع ياسين من أوضة نيروز وهو وشه ما يبرشرش بالخير نهائي

أول ما شافته منال قالت بضيق: مالك داخل عامل كدا ليه يا ياسين؟!

ياسين عينه كانت متثبتة على أحمد بشكل مرعب

قام أحمد وقف بتوتر وقال: في ايه يا ياسين؟!

ياسين قرب منه ببطء وقال: عاوز اسألك سؤال وتجاوبني عليه عدل عشان انا مبكررش كلامي كتير

أحمد : خير يا ابني قلقتني

وقف قدامه مباشرةً وقال: لمست اختي؟

أحمد اتوتر وقال: ايه؟! ايه العبط اللي انت بتقوله دا

ياسين صرخ فيه: بقولك لمست اختي قبل كدا؟!

منال قامت بخضه: في ايه ياواد انت اتجننت؟!

أحمد اتعصب وقال: وانت مالك بتكلمني كدا ليه دي خطيبتي

في لمح البصر

كان بوكس من ياسين نزل على وشه بعنف خلاه يرجع لورا ويقع على الكنبه

منال صرخت: يا نهار اسوددددد انت اتجننت يا ياسييين.!!

أما أحمد ف قام بعصبيه وهو ماسك شفايفه اللي نزل منها دم وقال: انت اتجننت يالا؟!

ياسين مسكه من قميصه بعنف وزقه في الحيطه وقال:

هو انت لسه شوفت جنان دا انا هوريك الجنان اللي على اصوله عامل ازاي ابن ميتين الكلب

قسماً بالله لو قربتلها تاني لادفنك مكانك حي.!!!!!!!

انا هعمل  حساب صلة القرابه النجسه اللي بينا غير كدا كنت قتلتك حالًا ودفنتك مكان ما انت واقف يا عرة الرجاله

أحمد زقه بعصبيه وقال: وانت فاكرني هخاف منك؟!

ياسين: لا ياروح امك انت كدا او كدا هتعملها على روحك من الخوف

مش شايف نفسك ولا ايه اوعى يلا تكون مفكر ان الشويتين بتوعك والوش اللي انت متصنعه دا هيدخل عليا فوق دا انا البابا يلا

منال حاولت تشد ياسين: ابعد عنه يا ياسين حرام عليك الواد ميقصدش حاجه

ياسين لفلها بعصبيه: ميقصدش مين دا انتي طيبه اوي الحيوان كان بيحاول يقرب من بنتك

أحمد بصله بغضب وقال: وانت مصدق الهبل اللي اختك قالته؟! دي دلوعه ومش عاوزه الجواز بس عشان كدا بتقول كدا

ياسين قرب منه تاني وقال بصوت مرعب:

اختي بطبعها قويه ومفيش حاجه بتهزها بسهوله

ف لما تعيط وترتعش من مجرد سيرتك بس يبقى اكيد في سبب

وبعيدًا عن كل دا نيروز بنتي وانا اللي مربيها وكلامها بالنسبالي مُصدق حتى لو هكدب نفسي بس ما اكدبهاش ابدًا

أحمد حاول يتماسك وقال: دي مراتي يعني طبيعي اغير عليها واتعامل معاها براحتي

ياسين ضربه بوكس تاني وهو بيزعق:  خليتها مراتك امتى يا زباله يا انجس خلق الله من زمان وانا مش بطيقك ولا بطيق تصرفاتك وعلى طول بقول عليك منسون

ورغم كل دا وافقت انك تخطبها عشان امي لكن توصل انك عاوز تتحرش بيها لا ياروح امك واللي يعز ويزل افصل راسك عن جسمك ولا هيفرق معايا حد وقتها

منال صرخت وهي بتحاول تبعدهم: خلاص بقى حراااام عليكم

أحمد اتعصب ومسح الدم من بوقه وقال: تمام يا ياسين بس خلي اختك تنفعك بعد ما سمعتها هتبوظ وسط الناس
+

يتبع.....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
ياسين: لا يا حليتها كلهم عارفين تبقى اخت مين كويس واللي هيقول عليها حرف عارف بردو كويس اني هدفنه مكان ما هو واقف

والكلام مش هيبقى عليها هيبقى عليك انت اما عرفتك انت لعبت مع مين مبقاش انا ياسين

احمد: انا ماشي يا خالتي بس منش داخلكم بيت تاني

ياسين: استنى عندك خد الخرده اللي انت جايبها قبل ما تغور

خلص كلامه ودخل اوضة نيروز ورجع بالدبله ورماها في وشه وقال: خد زبالتك دي ومن النهارده مش عاوز المحك قدامي تاني حتى لو بالغلط

منال شهقت: انت اتجننت؟! بتفركش الخطوبه  بمزاجك؟!

ياسين لف ناحيتها بعصبيه: اه بمزاجي لإن دي اختي ومسؤوله مني وانا هنا الراجل واقول ايه يمشي وايه لا

منال ضربت على صدرها وقالت: يا خراب بيتك يا منال هقول ايه لاختي دلوقتي؟!

ياسين صرخ فيها: قولي ان بنتك بني آدمه مش ذبيحه هتتساق على جوازه بالعافيه

منال بعصبيه: انا امها واعرف مصلحتها اكتر منك

ياسين ضحك بسخريه: مصلحتها؟! تدفنيها بالحيا وكدا عارفه مصلحتها بجد والله

منال زعقت فيه: احترم نفسك وانت بتتكلم معايا

ياسين: لازم تفهمي بقى ان نيروز مش هتتجوز احمد وعلى جثتي لو الجوازه دي تمت

ولو هتحصل هاخد اختي وهنمشي من هنا وتنسي ان ليكي عيال اصلا

منال: غصب عنها هتتجوزه

ياسين ضرب بإيده على الترابيزه بعنف لدرجة انها اتخضت: قولت لااااااااااااااا

منال حاولت تهدى لما شافت حالته

وقالت : طب اهدي يا حبيبي اهدي بس ونتكلم

ياسين : الكلام خلص على كدا واللي عندي قولته واللي هيعارضني يستحمل بقى نتيجة افعاله

خلص كلامه  وبص لأحمد اللي واقف بغضب وقال:

لو شوفتك في المنطقه هنا بالغلط وربي في سماه هخليه اخر يوم في حياتك يلاااا برههه الداهيه اللي جابت تاخد

احمد بصله بغضب وسابه ومشي اما ياسين رزع الباب في وشه

وبص لمنال وقال:
الحيوان دا لو دخل بيتنا تاني تنسي انك خلفتي من الاساس وانتي عارفه اني اعملها ومش بتكلم وخلاص
+

خرج ياسين للبلكونه بعصبيه وهو بيفك أول زراير من القميص بتاعُه وكان مخنوق جدًا

كان واقف وساند إيديه على سور البلكونه وبيتنفس بعنف وعينيه بتطلع شرار

أما جواه

ف كان بيحاول بالعافيه يسيطر على فكره واحده بس بتدور في راسه

إنه مايروحش يقتل أحمد بإيده

بعد ثواني خرجت نيروز من الأوضه بخطوات متردده

وقفت وراه بخوف وقالت بصوتها الهادي المُحبب لقلبُه:  ياسين

مردش عليها

نيروز : خلاص بقى اهدي الموضوع خلص خلاص

لفلها فجأة وقال: انتي ازاي تسكتي على حاجه زي دي ها؟! ازاي يخوفك بالشكل دا وانتي مخبيه؟!

نيروز : كنت خايفه تكبر الموضوع

ياسين :  وكنتي مستنيه ايه؟ استنى لما يعمل اللي في دماغه وبعدها تيجي تقوليلي؟!

دموعها نزلت تاني وقالت: والله ما عرفت اعمل ايه

أول ما شاف دموعها سكت

بصلها كام ثانيه وغمض عينه وضغط على ايده جامد عشان يحاول يهدى

بعدها نزل عينه على إيدها اللي كانت مِحمِرَه وشِبه وارمه

ملامحه اتغيرت فورًا

مسك إيدها بهدوء المره دي وقال: وريني

نيروز بصتله باستغراب من هدوءه المفاجئ

بس هو ما سابش ليها مجال للتفكير سحبها وراه ودخلوا على جوه خلاها تقعد على الكنبه وهو راح  جاب كيس تلج صغير وقعد على ركبته قدامها

فضل ساكت شويه وهو بيحط التلج على إيدها بحذر شديد وكان خايف يوجعها

أما هي ف كانت باصه عليه باستغراب

أول مره تشوف ياسين بالشكل دا

عصبي ومرعوب عليها في نفس الوقت

قطع الصمت وهو بيقول:  لو كان مس شعره منك مكنتش هتردد لحظه اني اقتله واشرب من دمه كمان

نيروز اتوترت وقالت: خلاص يا ياسين ارجوك متفكرش كدا انا خايفه عليك ومش عاوزاك تتإذي بسببُه

مردش عليها لكن فجأه حست بإيده بتربت على شعرها بخفه وهو بيقول:
طول ما انا عايش محدش هيأذيكي فاهمة؟

فضلت نيروز باصه ليه بصمت وقلبها بيدق بعنف

سحب إيده بهدوء من على شعرها وقام وقف وهو بياخد نفس طويل بيحاول يهدي بيه النار اللي جواه

أما هي ف كانت لسه متعلقه بنظراته اللي محاوطاها

قطع الصمت وهو بيقول: من النهارده مفيش نزول لوحدك

نيروز عقدت حواجبها: نعم؟!

بصلها بجمود: اللي سمعتيه

نيروز: بس انا اتقبلت في الشركه وهروح الشغل كل يوم

ياسين: هروح اوصلك

اتصدمت من كلامه وقالت : لا طبعًا يا ياسين.!! انت عندك شغلك وحياتك مش هتفضل ورايا رايح جاي

رد بدون نقاش:  افضالك

اتنهدت بضيق:  انت بتخنقني على فكره

قال بحده: وانا مستعد اخنقك العمر كله مقابل انك ترجعيلي سليمة كل يوم

اتسمرت مكانها من طريقته

هو كان بيتكلم بعصبيه

لكن كلامه لمس حاجه جواها لأول مره

بعد ثانية بعد عينه عنها وقال: ادخلي نامي يلا انتي تعبتي النهارده

نيروز: وانت؟

هقعد شويه

كانت هتمشي لكنها وقفت فجأه وبصتله بتردد: ياسين

همهم من غير ما يبصلها: امم

قالت:  شكرًا

بصلها بإستغراب: على ايه؟

هي  ابتسمت ابتسامه خفيفه وقالت: عشان صدقتني

قال بهدوء : حتى لو الدنيا كلها قالت عليكي كدابه انا مستحيل أصدق غيرك

قبل ما تكوني اختي انتي بنتي اللي ربيتها على ايدي من وهي 8 سنين

انتي بنتي اللي شيلت مسؤليتها وانا 14 سنه وكان كل همي انك تكوني ناجحه ومش ناقصك حاجه

امشي من وشي يا هابله انا ما عملتش حاجه

قربت منه وباست خده وقالت: ربنا يخليك ليا يا حبيبي وما يحرمنيش منك ابدًا يارب

ياسين: ويخليكي ليا ياقلبي

بعد مرور شهرين على احداثنا دي كانت نيروز
داخله الشركه بسرعه

وهي ماسكه ملفات في اديها ومستعجله راحت على الاسانسير على طول بس مره واحده خبطت في شاب والملفات وقعت منها

نيروز بغضب: انت عبيط.!! مش تفتح يا اخ انت ولا انت ملكش اخوات بنات ف ماشي تخبط في بنات الناس ولا ايه حكايتك مش فاهمه؟؟

يامن بصلها وقال: اا انا اسف مش قصدي

نيروز نزلت تلم الورق من على الارض ف نزل هو كمان عشان يساعدها صرخت فيه مره واحده بغضب

وقالت: لا بقولك ايه شغل الروايات بتاع انزل الم معاها الورق واحط ايدي على اديها وابحلق في وشها دا مش بياكل معايا خليك مكانك الا وقسما بالله باللي في رجلي وهنزله على دماغك

يامن بصلها بقرف وقام وقف وقال: جتك القرف في شكلك

نيروز لمت باقي الملفات من على الارض وبصتله وقالت: القرف دا يبقى الزريبه اللي امك جايباك منها

يامن رفع حاجبه وقال بسخريه: لا والله؟ اسملا على اللي  داخله تجري زي القطر المقلوب ومش شايفه قدامها

نيروز : انا قطر مقلوب يا بني آدم يا جبله ياللي شبه لوح التلج انت

يامن ضحك غصب عنه وهو باصص عليها: انتي لسانك طويل اوي

نيروز عدلت شعرها وقالت بثقه: لا ما هيبقى في اطول من كدا لو ما ممشتش حالا من قدامي

في اللحظه دي باب الاسانسير اتفتح وخرجت منه بنت من الموظفين بصتلهم باستغراب وبعدها قالت: الانسه نيروز مستر رائد قالب الدنيا عليكي فوق

نيروز شهقت وقالت: يا نهار اسود!!

وبصت ليامن وقالت: انا لو اترفدت من هنا هيبقى بسببك يا لوح التلج انت

خلصت كلامها وسابته وجريت بسرعه على الاسانسير

يامن فضل باصص لطيفها وهو مبتسم وقال بهمس: مجنونه والله

في مكتب رائد

كان قاعد بغضب وهو بيبص للساعه كل شويه لحد ما الباب اتفتح ودخلت نيروز وهي بتتنفس بسرعه

نيروز بتوتر: اسفه والله الطريق كان زحمه و......

رائد قاطعها ببرود : والربع ساعه اللي فاتت كانت زحمه بردو مش كدا؟

نيروز بلعت ريقها وقالت: يعني...ما هو اصل يعني بص نوعا ما

رائد خبط على المكتب بحده وقال : نيروز انا مبحبش الاستهتار وانتي عارفه كدا كويس

نيروز بصتله بضيق وقالت: وانا مبحبش حد يزعقلي

رائد رفع عينه عليها بحده ف اتعدلت بسرعه وقالت: اقصد حاضر يعني مش هتتكرر

رما قدامها ملف وقال بجمود: الملف دا يتراجع ويتبعت قبل الساعه اتنين ولو فيه غلط واحد انتي اللي هتتحمليه

نيروز اخدت الملف وهي بتتمتم: حاضر يا معالي الوزير حاضر يا جناب الباشا حاضر يا سيادة السفير

رائد ضيق عينه وقال: قولتي حاجه؟

نيروز ابتسمت ابتسامه صفرا: بقول ربنا يديمك نعمه علينا يا مستر رائد

بصلها رائد ثواني قبل ما يرجع يبص في الاوراق اللي قدامه تاني ببرود وهو مخبي ابتسامه صغيره حاول ميبينهاش بينما هي كانت واقفه وبتبصله بضيق

وقالت في سرها: دا انا شكلي هتجنن هنا رسمي فهمي نظمي اه والله ياصغيره على الهم يا لوزه

رائد: بتبرطمي ب ايه؟

نيروز: ها

رائد: ايه يا حلوه القطه اكلت لسانه ولا الهوا طير الكلام كفلا الشر

نيروز: احم لا ولا حاجه اتفضل الملفات اللي حضرتك طلبت مني اخلصها امبارح اللي خاصه بتعاقدنا مع شركة الشرق

رائد اخد منها الملفات وهو بيبص فيها بتركيز وقال ببرود: اخيرا عرفتي تشتغلي عدل مره في حياتك

نيروز حطت ايديها على وسطها وقالت بضيق: نعم ياخويا؟ طب قول شكرا حتى ارفع معنوياتي شويه

رائد رفع عينه عليها وقال بسخريه: اخويا؟ وبعدين هو انتي عندك معنويات اصلا زي الناس؟

نيروز فتحت بوقها بصدمة وقالت: ليه ان شاءلله ما اشبهش ولا ما اشبهش يعني

رائد كتم ضحكه بالعافيه وقال: خلصتي؟

نيروز قعدت على الكرسي قدامه من غير استئذان وقالت: لا لسه عندي كتير اقوله بصراحه

رائد بصلها بحده: مين سمحلك تقعدي؟

نيروز اتلفتت حواليها وقالت ببراءه مصطنعه: الكرسي اصل شكله كان محتاج حد يقعد عليه ف قولت اخد الثواب واهو كله بأجره بقى

رائد ساب القلم من ايده وقال وهو بيحاول يتحكم في أعصابه: نيروز متستفزنيش

نيروز ببرائه: انا؟ بتتكلم عليا انا استغفرالله تعرفوا عني كدا بردو

قبل ما يرد عليها الباب خبط ودخل يامن وهو ماسك ملف في ايده لكن اول ما عينه جت على نيروز وقف مكانه واتصدم

يامن: انتي؟!

نيروز قامت بسرعه وبصتله بنفس الصدمه وقالت: يا ساتر يارب لوح التلج؟

رائد عقد حواجبه وبصلهم الاتنين: انتوا تعرفوا بعض؟

نيروز ويامن في نفس الوقت: لا

الاتنين بصوا لبعض بغيظ

رائد بصلهم بشك وقال: تمام ما أدام لا دي طالعه بنفس الطريقه يبقى اكيد في مصيبه

يامن قرب وحط الملف على المكتب وقال وهو لسه باصص لنيروز: دي اللي خبطت فيا تحت وكانت هتضربني بالجزمه

نيروز قالت: عشان تستاهل ماشي تخبط في بنات الناس وبعدين ما انت كنت واقف زي عامود النور في نص الطريق انا مالي

يامن بصلها بصدمه وقال: بقى انا عمود نور.!؟

نيروز كانت هترد لكن صوت رائد قطعهم بحده: كفاايه!

الاتنين سكتوا وبصوا لرائد

رائد سند بضهره على الكرسي وقال ببرود: انا مش فاتح حضانه هنا انتي على مكتبك وانت اتفضل اقعد

نيروز بصت ليامن بتشفي وهي خارجه وقالت بصوت واطي:

احسن يارب ياكلك

يامن رد بصوت واطي لكن لحظه الاسود ان رائد سمعه: خليكي ساكته يا لوزه انتي

نيروز وقفت مكانها وبصتله بصدمة: انت قولت ايه؟!

يامن ابتسم بخبث

رائد: ورحمة امي كلمه زياده وما هيحصلكم طيب انتو الاتنين.!!!!

وانتي على مكتبك يلااا تخلصي الملف اللي طلبته منك وهيبقى نهار اهلك اسود يا نيروز لو مخلصش في الوقت اللي قولتلك عليه وانتي اللي بتضيعي في وقك فات نص ساعه

نيروز بصدمه: لالا والله ابدا ولا ما ينفع

رائد رفع حاجبه وقال ببرود: والله ومن امتى اللي بقوله مش بيتنفذ هتمشي من قدامي ولا تحبي تترفدي

نيروز هزت راسها بسرعه وقالت: لا خلاص  ماشيه اهو الواحد بيتعرض هنا للرعب البشري

خلصت كلامها وخدت الملفات بسرعه وخرجت من المكتب وهي بتبص ليامن بغيظ قبل ما تقفل الباب وراها

اول ما خرجت يامن ضحك وقال: البنت دي غريبه اوي

رائد رجع سند على كرسيه وقال ببرود: دي مش غريبه دي كارثه متحركه

يامن ضحك وقال: بس دمها خفيف

رائد بحده: وانت مال اهلك؟

يامن اتعدل بسرعه وقال: ها؟ لا ابدا يعني بقول رأيي عادي

رائد: امممم وبعدين ياعم النحنوح يعني

يامن غير الموضوع بسرعه ومد الملف ليه وقال: دا ملف الاجتماع الجديد بتاع الشركه الإيطاليه اللي حضرتك نزلتني من البيت مخصوص عشان اجيبه

رائد اخده وبدأ يقلب فيه  لكن عقله كان سرحان  في نيروز وطريقتها المجنونه

رغم إنها طول الوقت بتستفزه إلا إن وجودها بقى ملفت بالنسباله بشكل هو نفسُه مستغربه

بس هو مش قادر ينكر ان فيها حاجه بتجذبُه ليها لكن هل رائد المغربي كبريائُه هيخليه يعترف بحاجه زي دي لا طبعًا خرج من شروده على صوت يامن

يامن: رااااااائد

رائد: ايه ياترله انت ما بالراحه

يامن بمكر: اللي واخد عقلك يتهنابُه يا كبير

رائد: ولا اخفى من قدامي يلا انت لسه قاعد ليه اصلا

يامن ريح على الكرسي اكتر وحط رجله على الترابيزه الصغيره اللي قدامه وقال:
لا يا حبيب اخوك ما انا قاعد معاك شويه ما هو مش بعد ما تصحيني من النوم

وتنزلني من البيت مخصوص عشان اجيب الملف اللي سيادتك نسيتُه

وعاوزني كمان ببجاحتك انزل على طول ليه ان شاءلله لاقي صحتي في الشارع وانا معرفش يا اخويا ولا ايه انا راجل صحتُه على قده اه انا بقولك اهو

رائد: ولا انت مش وراك شغل

يامن بإستفزاز: هو انا مقولتلكش لا بجد والله اخص عليا الف خصايه يابيبي اصل كان ورايا عمليه من شويه بس اتلغت

رائد بسخريه: ليه يا خفيف المريض قرر يصلح العطل في مكان تاني ولا ايه

يامن: ودي تيجي بردو ياريس ولا ايه عيب عليك اخوك مسيطر هو مات بس

رائد: اعوذ بالله في وشك يابعيد وبتقولها في وشي كدا وانت مبتسم للحياه كدا ليه

يامن: مالك كدا يا رايدو ما تخلي خلقك استرتش كدا وخد وادي وتعالى وهدي

رائد بقرف: اراضي ذمتك دا اسلوب جراح مشهور؟

يامن قبل ما يرد جاله مكالمه من المدير التنفيذي للشركه

بص للشاشه ورد بإستغراب

رائد: الو يا  شريف

شريف قال بجدية : مستر رائد حضرتك فاضي دلوقتي؟

رائد حس إن في حاجه غلط ف قال: اه اتفضل في ايه؟

شريف: في مشكله حصلت بخصوص ملف تعاقد شركة الشرق والموضوع لازم يتحل بسرعه قبل الاجتماع

رائد عقد حواجبه وقال: مش فاهم  ايه المشكله بالظبط؟

شريف فتح الملف قدامه وقال: النسخه اللي اتبعت للعميل النهارده مش النسخه النهائيه اللي اتراجعنا عليها امبارح

رائد بحده: ازاي يعني؟

شريف: البنود اللي تخص نسبه الارباح قديمه وكمان التسعير فيه غلط كبير ولو العميل خد باله منه هتبقى خساره ضخمه علينا

رائد: والملف اتبعت ليهم؟

شريف: اه واتفتح كمان من عندهم من عشر دقايق

رائد مرر ايده على شعره بضيق وقال: مين اللي كان مسؤول عن المراجعه والإرسال؟

شريف : الآنسه نيروز سامح يا فندم

رائد قال بغضب مكتوم : تمام يا شريف ابعتلي نسخه من الايميل حالا وانا هتصرف

شريف: حضرتك لازم تلحق الموضوع قبل مستر فؤاد ما يعرف لأن وقتها الدنيا هتقلب فوق دماغ الكل

رائد: ما خلاص يا شريف قولنا هتصرف

شريف: تمام يا فندم

رائد قفل المكالمه ببطء وهو ضاغط على التليفون بقوه وبعدها اتصل على نيروز

عند نيروز كانت بتشتغل على الملفات
وفجأه تليفون المكتب رن
نيروز ردت بسرعه وقالت بصدمه: قسم التسويق؟

رائد من الناحيه التانيه قال ببرود: على مكتبي حالا

نيروز بصدمه: نعم؟! هو انا لحقت امشي اصلا؟!

رائد: دقيقتين وتكوني هنا الا وقسمًا ما هيحصل كويس خلص كلامه
وقفل السكه في وشها

نيروز بصت للسماعه بغيظ وقالت: كل حاجه عندك زعيق الا ما تقول صباح الخير حتى يا اخي

قامت وهي شايله الملف وراحت لمكتبه تاني وخبطت بخفه

رائد: ادخلي

دخلت نيروز وقالت بتوتر: نعم؟

رائد شاور على اللاب قدامه وقال: انتي بعتي النسخه الغلط للإيميل.!

نيروز قربت بسرعه وبصت على اللاب وبعدها فتحت عينيها بصدمه: يا نهار اسود

رائد بصلها بحده وقال: عارفه دي لو وصلت للعميل كان ممكن يحصل ايه؟

نيروز قالت بسرعه: بس والله ما كان قصدي

رائد قام وقف وقال بنبره حاده: الشغل هنا مفيهوش ما كانش قصدي يا نيروز يا تشتغلي عدل وتكوني قد الحاجه يا متعمليهاش من الاول.!!!!

نيروز سكتت وهي باصه في الأرض لأول

رائد لاحظ سكوتها ف هدي نبرته شويه وقال: عدلي اللي حصل بسرعه قبل الاجتماع

هزت راسها وقالت بهدوء: حاضر

ولما لفت عشان تمشي وقفت مره واحده لما سمعت صوته

رائد: نيروز

لفت وبصتله تاني وقالت: نعم يا مستر رائد

رائد: الملفات خلصت؟

نيروز: وهو انا لحقت اعمل فيها حاجه؟

رائد: معاكي ساعه بالظبط قبل الاجتماع تكوني خلصتي فيه كل الهبل دا

نيروز: تمام يافندم

خلصت كلامها وخرجت من المكتب بضيق من تصرفاته معاها

دا مجنون بجد مستحيل يكون انسان طبيعي شويه يتكلم معاها حلو وتحسه بيهزر زي البني آدمين الطبيعين وباقي الوقت عصبي وبيزعق على اتفه الاسباب
+

في مكتب رائد قال يامن: ما بالراحه عليها يارائد مش كدا

يتبع.....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
رائد: وانت مالك بتدخل في شغلي ليه مش فاهم

يامن: لا مالي دي مش طريقة تتعامل بيها مع الموظفين بتوعك

رائد: يامن بقولك ايه حل عن نفوخي انا مش ناقصك

يامن: وبعدين ياعم رائد مش تعرف الموظفين بتوعك عليا انا داخل السكرتيره بتقولي انت مين لولا وريتها البطاقه واسم ابوك اللي جمب اسمي ما كانت هتصدق

رائد بسخريه: وهقولهم ايه؟ اعرفكم بالكتكوت

يامن بصدمه: بقى انا كتكوت يا ابن الجزمه؟؟؟  دا انا جراح قد الدنيا والكل بيترعب مني

رائد: يلا ياض ياسرنجه امشي من هنا قال جراح قال انت اخرك  تشرح جواميس تشرح صراصير هما دول مقامك يلا  من هنا

يامن فتح بوقه بصدمه وحط ايده على صدره وقال: صراصير؟! لا وكمان جواميس؟! يا خساره العيش والملح االي كان بينا يا رائد  دا انا كنت فاكرك اخويا بجد

رائد قال ببرود وهو بيبص في الورق: لا متقلقش شك في الموضوع

يامن قام وقف وقال بتمثيل: ايوه كدا اجرحني نفسيًا كمل ما انا ناقص عقدك اصلا بقى كدا ياقاسي يا جارح ياعديم المشاعر والاحاسيس اهون عليك

رائد رفع عينه عليه وقال: يامن اقسم بالله لو ما سكت هطلعك برة الشركه من غير كرامتك ف اخرج كدا يا حبيبي وامشي بيها احسن ما تروح من غيرها

يامن: اخص اخص عليك يا ابن امي وابويا كدا تجرح مشاعري واحاسيسي
طب قاسي قاسي قاسي وجرح احساسي

رائد بصله بقرف وقال: هشششش اسكت يخربيتك هتلم علينا صراصير البلاعات بصوت عبدو موته بتاعك دا وبعدين ولا نافع تبقى جراح ولا حتى حصلت مطرب شعبي

يامن حط ايده على قلبه وقال بتأثر مصطنع: لا خلاص انا دلوقتي فهمت كل حاجه الحب غيرك يا رائد

رائد عقد حواجبه وقال: حب ايه يلا انت اتهبلت ولا الواقفه في اوضة العمليات 24 ساعه لحست نفوخك؟

يامن قرب منه بمكر وقال: اه والله من ساعة ما الانسه نيروز دخلت وانت قلبك عامل زي الملوخيه تحت المخرطه كدا

رائد رمى الملف اللي في ايده على يامن وقال: غور من قدامي بدل ما اقوم اوريك المخرطه بتعمل ايه في الملوخيه على حق يا حيلة امك

يامن مسك الملف قبل ما يخبط فيه وقال بضحك: شوفت العنف دا كله عشان جبت سيرتها بس

رائد قام وقف وقال بحده: يااااااامننن

يامن رفع ايده باستسلام وقال: خلاص خلاص هسكت اهو يحرق دي امها عيشه ياعم الواحد بقى يخاف يقول رأيه في ام العيله  دي

فجأه الباب خبط بخفه ودخلت سُهى

وقالت: مستر رائد العملاء وصلوا وقاعدين في قاعة الاجتماعات

رائد بص للساعه وقال بجمود: تمام خمس دقايق وهكون هناك

سُهى هزت راسها وخرجت

يامن بص لرائد وقال: طيب يا عم الشرس هتدخل الاجتماع وانت متكهرب كدا؟

رائد بصله وقال: 
وانت مالك؟ خليك في حالك بدل ما اطلع عصبيتي عليك انت كمان

يامن ضحك وقال:
لا ياعم وعلى ايه هو العمر بيتعاش كام مره يعني هش هش يلا من هنا دا ربنا يكون في عونهم والله

رائد: هتروح؟

يامن: مش عارف بس لو مش قدامك كتير هستناك ونمشي سوا

رائد: ممكن ساعه واخلص

يامن قعد بأرياحيه وقال: هييح هاجي على نفسي وهتنازل عن مواعيدي وهستناك بس متبقاش جلده واطلبلي حاجه اشربها دا انا زي ابن صاحب الشركه بردو

رائد: اتصل على سُهى وقولها عاوز تطفح ايه وهي هتخلي عم محمد يجيبه هنا

يامن: طب اخلص بقى بسرعه الله يباركلك عشان اختك كانت عاوزاني

رائد: في حاجه ولا ايه؟

يامن: مش عارف بس وانا نازل قالتلي لما ترجع من بره ابقى تعالى عاوزه اقولك على حاجه

رائد: تلاقيها عاوزه تخرج او اي حاجه

يامن: هنعرف هنعرف المهم امشي يلا

رائد تجاهله واتحرك ناحية قاعة الاجتماعات بخطوات ثابته وهيبته المعتاده سابقاه

━━━━━━━━━━━━━━━━━━
دخل رائد قاعة الاجتماعات ف وقف الكل باحترام

كان فؤاد قاعد بهدوء جمب مدير شركته الإيطاليه والمحامي الخاص بيهم وفي الجهه التانيه كان شريف المدير التنفيذي لشركة رائد

رائد قعد على الكرسي وقال بجمود:
نبدأ

شريف فتح الملفات قدامه وقال باحترافيه:

شركة المغربي هتتكفل بتنفيذ المشروع بالكامل خلال المده المتفق عليها ومعانا فريق هندسي جاهز يشتغل فور توقيع العقود

فؤاد هز راسه بإعجاب وقال:
وده اللي خلانا نختاركم من بين شركات كتير شغلكم معروف بالدقه والسرعه

رائد :
شركتكم هتدخل السوق المصري تحت مظلة شركات المغربي ودي حاجه مش قليله

المحامي بدأ يراجع البنود وهو بيقول:
في نقطه خاصه بنسبة الأرباح محتاجين نناقشها

شريف رد بهدوء:
النسبه دي مقابل التوسع اللي هيحصل للمشروع داخل مصر، وشركات المغربي مش بتحط نسب الا وهي محدده بالظبط انه المبلغ المظبوط وده في صالح الطرفين

فؤاد ابتسم وقال:
واضح انكم داخلين الاجتماع مجهزين لكل حاجه

رائد شبك ايديه وقال بثبات:
وده الطبيعي

بعد نقاش طويل بينهم فؤاد قفل الملف وقال:
بصراحه انا شايف ان التعاون ده هيبقى قوي جدا

شريف ابتسم وقال:
دا شرف لينا يا فؤاد باشا طبعاً

المحامي قال:
طب كدا بقى فاضل الاوراق النهائيه بس ونبدأ التوقيع

رائد رفع عينه وقال بهدوء:
الاوراق مع نيروز

اتصل شريف على مكتب نيروز وامرها انها تجيب الاوراق على اوضة الاجتماعات

بعد ثواني الباب اتفتح ودخلت نيروز وهي ماسكه الملفات في ايديها

قربت بخطوات هاديه ومدت اديها لرائد وقالت:
الاوراق المطلوبه يا مستر رائد

اخد رائد منها الملفات وبدأ يراجعها مع المحامي بينما فؤاد كانت عينه عليها للحظات

رائد لاحظ نظراته دي ف قال بحده غير مبرره بالمره: تقدري تخرجي يا انسه نيروز

نيروز لفت علشان تخرج لكن فجأه كعبها اتعلق في طرف السجاده

شهقتها خرجت بخضه وجسمها مال لورا وكانت هتقع

فؤاد قام في لحظه ومسـكها من وسطها قبل ما تقع

لحظات من الصمت والدهشه اللي في عيون نيروز سيطرت على المكان

رائد عينه اظلمت بشكل مرعب وهو شايف ايد فؤاد حوالين وسطها وشبه كانت في حضنه بل كانت بالفعل بين احضانه

نيروز بعدت بسرعه وقالت بتوتر:
اانا اسفه والله والله مكنش قصدي

رائد قام مره واحده بعنف لدرجة الكرسي وقع وراه

شريف قال بصدمة:
مستر رائد في ايه؟

رائد مردش عليه بس قرب من الترابيزه وحدف كل اللي عليها بعنف

فؤاد بصله بحده وقال:
مالك؟! انت اتجننت؟

رائد قرب منه وعينه كلها غضب مسكه من هدومه وحدفه في الترابيزه لدرجة انها وقعت والازاز اتكسر

وفؤاد وقع وراها بس رائد ما اكترثش لكل دا قرب منه وشاله من على الأرض ومسكه من ياقة قميصه وقال:

اياك تلمسها مره تانيه انت فاهم ولا لااا.!!! هي مش من الاوساخ اللي بتمشي معاهم وربي في سماه اطلعك من هنا على نقاله ياروح امك

فؤاد قال بإستفزاز:
اكنت اسيبها تقع يعني؟ وبعدين بقولك ايه شغل الجنان بتاعك دا مش هيطلع عليا

لكمه قويه نزلت من رائد على وشه كانت كفيله تخلي بوقه ينزل دم

_______________________________

في مكتب رائد كان يامن نايم على الكنبه بإنسجام شديد ومشغل اغنية وبيغني معاها

دخلت سُهى بسرعه عشان تنده عليه يلحق رائد اتصدمت لما قام مره واحده وقف على الكنبه وكان بيغني وهو بيرقص وبيقول:

قال ايه ايه ايييييييييييه
انا في الغرام انا دايبه صابابا
ياما في الغرام والعشق غلابه
اللي انا بهواه اه يا عيني ناسيني
دايب في هواه ومطلع عينيييي

سُهى سابت الدنيا تضرب تقلب بره ومقدرتش تمسك نفسها من الضحك

يامن اخد باله منها اخيرًا وقال في سره:

نهار اسوح نهار اسوح الهيبه راااحت ازعق في وشها انا ازاي دلوقتي الاقيك فين يا برستيچي وانا اشتريك الاقيكي فين يا هيبه وانا ابيع هدومي واجيبك

طفى الاغاني بسرعه وقال: خير يا انسه؟

مقدرتش سُهى ترد من الضحك بس يامن سمع صوت تكسير الازاز وزعيق رائد نزل بسرعه وقال: ايه اللي بيحصل بره.!؟؟؟

سُهى حاولت تستجمع صوتها من تاني وقالت وهي بتكتم ضحكتها:

لا ابدًا مستر رائد ماسك في خناق فؤاد باشا وانا جيت انده حضرتك عشان تلحقه بس الظاهر اني جيت في وقت غلط عموما زمانه قتل فؤاد يعني خلاص مش محتاج تكلف نفسك وتخرج تشوفه

يامن: وسعي كدا بسرعه

خرج جري اما سُهى فضلت تضحك تاني وقالت: لالا دول مجانين والله

بره وصل يامن عند اوضة الاجتماعات واتصدم من الموظفين اللي قدام الباب دخل وسطهم بسرعه ودخل على جوه

قرب يامن  بسرعه و مسك رائد وهو بيقول:
رائد اهدى ما ينفعش اللي انت بتعمله دا

رائد زقه بعنف وكمل ضرب في فؤاد اللي ردله الضرب بغضب مماثل

القاعة اتحولت لفوضى كامله تكسير وصريخ ومحاولات فاشله يبعدوهم عن بعض

وفي الاخر فؤاد بعد عنه بالعافيه وهو بيمسح الدم اللي جنب شفايفه وقال بغضب شديد:
انت مش بس خسرت التعاقد انت خسرت الجمارك الاطاليه كمان

رائد بصله باحتقار وقال من بين سنانه:

في ستين داهيه انت والتعاقد وشركتك والجمارك في ساعه واحده ولا تفرقلي

انت فاكر هتهددني بروح امك.!!!!!!؟ فوق لنفسك يلا انا رائد المغربي يعني بإشاره واحده مني اوديك ورا الشمس

ولو كان حد فينا هيطلع خسران ف هو مش هيبقى غيرك عشان رائد المغربي عمره ما رمى حاجه في الزباله وبص عليها تاني

فؤاد قال وهو خارج مع رجالته: انا مش هسكت عن اللي حصل دا وهفضحك انت وشركاتكم

رائد كان لسه هيروح يضربه تاني مسكه يامن بسرعه ف قال بغضب:

اعلى ما في خيلك اركبه وهات اخرك لانك لو مستني اخري ف انا معنديش اخر انا هنا اللي بقول امتى تكون النهايه وانا اللي بحط النقط على الحروف

فؤاد اخد رجالته ومشيوا بغضب

نيروز كانت واقفه مصدومه وعينيها على رائد اللي كان واقف بغضب مرعب وصدره بيطلع وينزل بعنف

الصمت سيطر على المكان بعد خروج فؤاد

الموظفين واقفين بعيد بخوف محدش قادر ينطق بحرف بعد اللي شافوه

يامن بص لرائد بذهول وقال: انت اتجننت رسمي والله انت ضيعت صفقة بالملايين عشان ام عصبيتك الغير مبرره دي؟؟؟

رائد لفله بعصبيه وقال: وانت مالك انت كمان؟!

يامن: لالا انت مبقتش طبيعي يارائد

رائد : وانا قولت قبل كدا اللي يخصني محدش يقرب منه وهو مد ايده على حاجه تخصني يبقى يستحمل بقى

يامن ما كانش فاهم حاجه
اما نيروز اتجمدت مكانها اول ما سمعت جملته قلبها دق بعنف وهي مش فاهمه ليه بيتصرف بالشكل ده كله

رائد خد نفس قوي وبعدين بص لنيروز اللي كانت واقفه متوتره وقال بحده: وانتي واقفه ليه؟!

نيروز اتلخبطت وقالت بسرعه: اانا… كنت... اناا...

قاطعها بعصبيه: مش قولتلك قبل كدا تبقي مركزة في خطواتك؟! ولا هو استهتار وخلاص

نيروز بصتله بصدمة وقالت: هو انا عملت ايه لكل دا؟! كنت هقع غصب عني والله

رائد ضرب بقبضته على الترابيزه المكسوره وقال: كان لازم تبقي حريصه.!!

يامن بصله باستغراب وقال: انت بتلوم البنت عشان كانت هتقع؟! لالالا انت بقيت محتاج تتعالج فعلاً

رائد بصله نظره حاده ف يامن رفع ايده بإستسلام وقال: خلاص خلاص سكت اهو

شريف اتنهد بضيق وقال: دلوقتي هنعمل ايه في المصيبه دي؟ يامستر رائد فؤاد بيه ورجالته اكيد هينشروا اللي حصل

رائد قال ببرود: محدش يقدر يهز اسم المغربي

يامن رد بعصبيه: الغرور دا هو اللي هيوقعك في يوم يا رائد

رائد سكت ثواني بعدها لف وشه لنيروز وقال: على مكتبي

نيروز بلعت ريقها بتوتر وهزت راسها بطاعه

يامن قرب من رائد وقال بصوت واطي: لا يا رائد انت مش طبيعي النهارده

رائد رد بدون ما يبصله: سيبني لوحدي يا يامن

واتحرك ناحية مكتبه بخطوات سريعه كلها غضب بينما نيروز مشت وراه بخوف واضح وسط نظرات الموظفين اللي كانت مليانه صدمه وذهول من تصرفات رائد المبهومه بالنسبه ليهم

دخل على المكتب وهي دخلت وراه في لمح البصر كان قافل الباب وسندها عليها وحاوطها بجسمه الضخم بينه

وبين الباب وقال: ايه عجبتك مسكة ايده على وسطك مش كدا؟؟

نيروز اتعصبت: اااا ايه اللي انت بتقوله ده على فكرة بقى ما اسمحلكش بالكلام ده

رائد: الله ايه الشراسه دي ياقطه كانت فينها وانتي واقفه جوه حضنُه؟

نيروز اتعصبت وقالت: حضنُه ايه بس.!؟ وبعدين انت بتتكلم ازاي؟! وليه اصلا  الراجل لحقني قبل ما اقع مش اكتر ولا اقل ايه تفكيرك دا؟

رائد ضحك بسخريه وهو لسه محاصرها بينه وبين الباب وقال: ومرتاحه اوي وانتي في ايده وهو ماسك وسطك مش كدا؟؟؟

نيروز زقته في صدره بعصبيه وقالت: انت تجاوزت حدودك اوي يا مستر رائد

رائد قرب بوشه منها لدرجة ان كادت المسافه تنعدم بينهم وقال بصوت كله غضب: مستفزنيش اكتر من كدا يا نيروز عشان انتي كدا بتلعبي بالنار وانا خايف تحرقك

نيروز بصتله بعناد وقالت: وانت مالك اصلا؟! انا حره.

الفك عند رائد اتحرك بعنف من العصبيه وقبل ما يرد

__________________________________

في قصر المغربي

كانت أيسل قاعده على السرير وسط الكتب والكشاكيل وهي ماسكه القلم بعصبيه وباصه للكتاب قدامها بزهق شديد

نفخت بضيق وقالت: لا بجد والله العظيم اللي حط الماده دي كان عنده مرض نفسي اكيد ده  ايه القرف دا؟! مستحيل يبقى انسان طبيعي والله

رمت القلم على المكتب وسندت راسها بين اديها وهي بتغمض عينيها بتعب

وبعدين فتحتهم بسرعه وقالت: لا وايه كمان الامتحان بعد كام شهر ياسلام يعني كمان مش هنلحق ننهار

مسكت الكتاب تاني وهي بتحاول تركز بس بعد ثواني قفلته بعنف وقالت:
مش فاهمه حاجه  ولا حرف حتى اقسم بالله انا ايدي اللي بشوحلهم بيها دي عاوزه الحرق

المره الاولى لما شوحت وقولت مش هدخل غير ثانويه عامه اما المره التانيه اما شوحت وقولت مش داخله غير علمي رياضه انا مني لله انا وايدي

بصت للسما وقالت: انا كان مالي ومال المرار الطافح ده بس ياربي انا بيت جوزي اولى بيا اه والله

وفجأه تليفونها رن

بصت للشاشه ولقت اسم هدير ف ردت وهي بتتنهد: ايوه يا هدير

هدير قالت بحماس: يا بنتي وحشتينييي اخبارك ايه وليه الاختفاء ده

أيسل ابتسمت غصب عنها وقالت: وانتي كمان يا رخمه عامله ايه؟

هدير: الحمدلله وانتي مال صوتك كدا

أيسل قامت من على السرير وقالت بتذمر: بذاكر ام الماده الزفت دي وحاسه ان مخي هينفجر بجد بجد والله جضيت ولا بتتفهم ولا بتتحفظ ولا بتتذاكر ولا حتى بتتبصمج انا مش فاهمه ايه القرف ده بجد تعبت والله

هدير ضحكت وقالت بمشاكسه: ربنا يكون في عونك طب كنتي كلمي حازم يشرحهالك بدل ما انتي هتموتي نفسك كدا

على الاقل المعلومه توصلك بشكل جديد وتركز في دماغك ولا ايه يا جميل

اول ما جابت سيرته ملامح أيسل اتغيرت وقالت بحده: هدير متبدئيش انا مش طايقه نفسي ومعنديش طاقه للمجاهده بجد

هدير : طب ما تسمعيني بس يا أيسل انتي ليه رافضاه بالشكل دا؟ الولد بيحبك بجد على فكره انتي بس اللي منشفه راسك دا لحد الان بيتحايل عليا اقنعك توافقي عليه

أيسل اتعصبت وقالت: وانا قولتلك مليون مره مش عاوزه اسمع سيرته

وبعدين ياحبيبتي الاشكال اللي زي حازم دول ميعرفوش حاجه اسمها حب

هو كل اللي مجننه اني كارفاله ومش بديله وش ف ازاي طبعا كرامته هتنقح عليه قدام صُحابه

ازاي حازم الانصاري بذات نفسه واحده ترفض انها تكلمه ف بيحاول يعمل اي حاجه فالدنيا سبيل اني اكلمه بس دا بعينه

دا لو اخر ولد من فصيلة بني آدم كلهم عمري ما هفكر اكلمه يارب المعلومه توصل عشان مش بحب اكرر كلامي كتير

هدير: بس انتي ظلماه والله دا بقاله شهور مستحملك ومتحمل طريقتك الدبش معاه دي

أيسل ضحكت بسخريه وقالت: مستحملني؟! هو حد طلب منه حاجه اصلاً؟ ليه كان شايفني بايره ومش لاقيه عرسان ولا ايه مش قادره افهمكم الصراحه

هدير اتنهدت وقالت: يا بنتي افهمي حازم عمره ما لعب بيكي ولا حاول يتسلى بيكي دا حتى نظراته ليكي واضحه انتي اللي مش مدياله فرصه والله

أيسل ردت بعصبيه: وانا مالي بنظراته؟! يكش تندب رصاصه في عينه احنا هنستعبط ولا ايه؟

هدير : ليه مقفله قلبك اوي كدا؟

أيسل قالت بحده: عشان انا مش فاضيه للكلام الفارغ دا ومش ناقصه وجع دماغ ولو حازم ده اخر بني آدم على وجه الأرض مستحيل اقبل بيه وعرفيه الكلام دا

هدير: بس انتي خايفه تعترفي لنفسك انك......

أيسل قاطعتها بعصبيه: لا مش خايفه من حاجه ومش بخاف غير من اللي خلقني ومش بحبه ولا شايفاه اصلًا فاهمه ولا لأ.!؟

حازم بالنسبالي مفيش بينا غير معرفة وبس وكانت معرفه تقرف شبه وش اهله

ورائد لو شم خبر ان الحيوان دا اتعرضلي اكتر من مره هيسففه التراب وكلنا عارفين ده كويس ف بلاش تخلوني اتصرف تصرف تاني مش هيعجب حد فيكم

و خليه يظبط نفسه بقى ويبعد عن طريقي وانتي لأخر مره هقولك يا هدير

لو هتجيبي سيرة حازم بينا تاني الاحسن متتصليش عليا عشان ساعتها موقفي مش هيعجبك تمام؟

هدير قالت بضيق: انتي عنيده بشكل بيخليني عاوزه اخبط دماغي في الحيط

أيسل ردت بعناد: يبقى اخبطيها مستنيه ايه

هدير: يا شيخه دا انتي انسانه رخمه والله

أيسل: وانتي زنانه

هدير: طب فكري بس في كلامي يا أيسل

أيسل بملل: بقولك ايه يا هدير مش هفكر في حاجه ويلا بقى عشان اذاكر بدل ما اشيل الماده بسببك

هدير ضحكت وقالت: طيب يا ستي روحي ذاكري وربنا يهديكي

أيسل قالت وهي بتقفل المكالمه: ويهديني ليه ان شاء الله؟ سلام يا هدير سللم يا حبيبتي شايفاني بشد في شعري

قفلت معاها ورمت التليفون جنبها بضيق وهي بتنفخ بعصبيه

يتبع........
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
في بيت مؤمن

مؤمن فتح عينه بالعافيه وهو بيتنهد بنعاس
مد ايده يتحسس مكان ندى جنبه على السرير ولما ملقهاش عرف انها صحيت بدري كالعادة

قام من على السرير وهو بيتمطع وبعدها دخل الحمام اخد شاور سريع وخرج لبس هدومه ونزل لتحت

اول ما دخل المطبخ لمح ندى واقفه قدام البوتاجاز بتحضر الفطار وشعرها مرفوع بعشوائيه وكانت مركزه في اللي بتعمله

ابتسم تلقائي اول ما شافها وعينه كانت بتاكلها بإعجاب واضح  واتحرك ناحيتها بهدوء

ندى كانت لسه بتحط الشاي ف فجأه حست بإيدين اتحاوطوا حوالين وسطها

شهقت بخضه وقالت: يا ساتر يا مؤمن خضتني هتقطعلي الخلف في مره من ام تصرفاتك دي والله

مؤمن ضحك بخفه ودفن وشه في رقبتها وهو بيقول: صباح الفل على عيونك الحلوين

ندى اتكسفت وحاولت تبعده وهي بتقول: طب ابعد يا مؤمن احسن هيثم يشوفنا

مؤمن قرب منها اكتر وقال بمشاكسه: وماله لما يشوفنا؟ يا حبيبتي انتي مراتي على فكره اقسم بالله مراتي شرعا وقانونا رسمي فهمي نظمي

قدام الخلق كلها انتي حرم مؤمن العزايزي اعمل ايه تاني عشان تصدقيني

ندى ضربته بخفه على ايده وقالت: مؤمن بطل رخامة وسيبني اعرف اخلص الفطار

هو مردش عليها بس شدها ليه اكتر وقال: والله الفطار ممكن يستنى انما انتي لا وبعدين انا مش عاوز اكل اكل انا عاوز اكلك انتي

ندى وشها احمر من الكسوف وقالت: مؤمننن متبقاش مستفز على الصبح

مؤمن ابتسم وقال: بس بعجبك تنكري

وقبل ما ترد

صوت هيثم جه من وراهم وهو بيقول بصدمة مصطنعه: لا الله الا الله ما تحترمونا شويه يا جدعان دا ناقص بس نجيب بوليس الاداب

ندى بعدت عن مؤمن بسرعه ووشها بقى احمر اكتر وهي بتقول: يا نهار اسود انت جيت امتى؟!

هيثم قعد على الكرسي وقال: من وقت ما ابويا كان عامل فيها بطل رومانسي

مؤمن لفله ومسـكه من قفاه بخفه وقال: مالك ياض دي مراتي هو انا شاقطها من الشارع؟

هيثم ضحك وقال: لا بس الصراحه ياعم حقك متجوز فرس عربي اصيل

ندى شهقت وقالت: هيثمممم! قليل الادب

ومؤمن ضحك جامد وقال: طب ما الواد عنده حق اهو حسي بيا بقى يحس بيكي ربنا

ندى بصتلهم بصدمة وقالت: انتوا الاتنين وقحين بشكل مش طبيعي وبعدين هقول ايه ابن الوز عوام بردو

مؤمن قرب منها وهو بيضحك وقال: اعمل ايه بس انتي اللي مجنناني

ندى كانت بتتمنى الأرض تنشق وتبلعها مؤمن ضحك عليها وبص لهيثم  وقال بمكر:

عارف ياض يا هيثم دا انا كنت لسه هقول ان امك دي كل يوم تثبتلي اني اخترت صح لما اتجوزتها

ندى اتكسفت وقالت: مؤمن اسكت بقى

بس هو كمل وهو باصلها بنظره كلها حب ومشاكسه:

اعمل ايه طيب وانتي كل ما اشوفك احس اني عريس جديد؟ حتى وانتي واقفه بالمنديل والدقيق على وشك بتبقي محنناني بردو

هيثم حط ايده على ودنه وقال: لا لا خلاص كدا كتير عليا انا هقوم ما تراعوا شعور السناجل اللي زي حلاتي يا جماعه

مؤمن شد الكرسي وقعد وهو لسه عينه على ندى وقال: دا انتي لو تشوفي منظرِك وانتي نايمه الصبح بيبقى هاين عليا اولع في المرضى والعياده واقعد معاكي ومنزلش

ندى وشها احمر جدًا وقالت: يخربيتك يخربيتك اسكتتتتتتتتت لا بجد والله انت اتجننت

مؤمن: وهو انا من وقت ما اتجوزتك وخليتي فيا عقل انتي سرقتيني وسرقتي قلبي وكياني وقفلتي عليهم بالضبه والمفتاح

هيثم : يعم ارحمنا دي امي والله

مؤمن: وانت مالك ياض ؟ وبعدين دي مراتي وانا حر اعاكسها براحتي

ندى رمت علبه المنديل عليه وقالت: انت بقيت قليل الادب اوي قدام الولد

مؤمن مسك المنديل وهو بيضحك وقال: طب اعمل ايه يعني ما امه اللي حلوه بشكل مستفز

وبعدين دا انا ماسك نفسي بالعافيه من ساعة ما صحيت وشوفتك بالفستان دا

ندى شهقت بخجل وقالت: مؤمننن!

مؤمن: يا عيُون مؤمن

ندى: ممكن تاكلوا بقى وانتو ساكتين وكفايه قلة آدب لحد كدا؟

مؤمن ببراءه: انا قليل الادب يا ندى انا؟

ندى كانت هتتشل منه: لا امي يا مؤمن عارفها

مؤمن: الا عارفها دي روح قلبي هو لولاها كانت حتة المارشميلو اللي واقفه قدامي دي هتبقى موجوده

ندى: يا ابني بقى ارحمني

ضحك مؤمن من قلبُه وقال: خلاص خلاص حطي الاكل يلا عشان نفطر كدا هتأخر على العياده ورايا شغل كتير النهاردة

ندى بصدمه: لا ياشيخ وانت لسه فاكر الحمدلله على السلامه

مؤمن: مالك بس يا ندايا

ندى: نداك خلاص اتجننت منكم

____________________________
في شركة المغربي

رائد فضل باصصلها كام ثانيه بعين كلها غضب وغيرته كانت باينه بشكل مرعب

اما نيروز ف كانت متعصبه منه ومن طريقته  زقته تاني وهي بتقول بعصبيه:

ابعد عني يا مستر رائد واتكلم معايا باحترام بعد اذنك

رائد ضحك بسخريه  وقال: احترام؟ شوف مين بيتكلم عن الاحترام وانتي كنتي محتِرمَه نفسك وانتي واقفه لازقه فيه كدا؟ وايده على وسطك

نيروز فتحت عينيها بصدمة وقالت: انت بجد مريض! الراجل لحقني قبل ما اقع يعني كان يسيبني اتكسر قدامكم؟!عشان يعجبك ولا ايه مش فاهمه

رائد بصوت مرعب: كان في غيره مليون طريقه يمسكك بيها غير انه يحط ايده على وسطك بس هو اختار دي لانه ان انسان زباله وانتي كان عاجبك الوضع

نيروز زقته بعنف المره دي ونجحت تبعده خطوه لورا

وقالت بعصبيه: وانت مالك اصلاً؟! انت ليه متعصب بالشكل دا؟! علاقتنا ببعض واضحه جدًا انت مديري وانا السكرتيره بتاعتك وبس مفهوم ولا تحب اوضح لحضرتك اكتر؟؟

رائد بصوت يشبه فحيح الافاعي: بس؟!

نيروز ردت بعناد: ايوه بس

رائد : للدرجادي مش شايفه اللي بيحصل؟

نيروز عقدت حواجبها وقالت: شايفه ايه يعني؟

رائد سند ايده جنب راسها على الباب وقال وعينه ثابته جوا عيونها: شايف اني كنت هكسر القاعه كلها عشان واحد لمسِك شايف اني لأول مره اخسر صفقه بالمليارات وميفرقش معايا شايف ان منظر ايده عليكي كان هيجنني

نيروز قلبها دق بعنف بس حاولت تداري توترها وقالت: دا مش مبرر لطريقتك معايا وليه كل ده اصلا

رائد قال بدون تردد: عشان انتي عاجباني

نيروز اتجمدت مكانها للحظه وقالت: عاجباك؟

رائد: وعاجباني اوي كمان

نيروز بلعت ريقها وقالت بتوتر حاولت تخبيه: انت اكيد متعصب ومش مركز في كلامك

رائد ابتسم ابتسامه خفيفه كلها غرور وقال: لا مركز ومركز اوي كمان ومش بقول كلمه الا وانا عارف كويس حجمها

وبعدين قرب منها لدرجة انها حست بأنفاسه بتضرب في بشرتها وقال:

وكل مره بكتشف اني مش بس معجب بيكي لا انا بقيت بتجنن لما حد يقرب منك بقالك هنا شهرين بس قدرتي تغيري فيا حاجات مفيش مخلوق قدر يعملها قبلك

نيروز حست قلبها بيتلخبط من قربه وكلامه لكنها قالت بعناد: بس انا مش واحده من اللي بتلف حواليك يا مستر رائد.!!

رائد عينه لمعت  وقال: وده اكتر حاجه مجنناني فيكي يا فراوله

نيروز: بس.. بس بس انا مخطوبه.!

رائد بصدمه: نعم؟

نيروز: زي ما سمعت كدا انا مخطوبه لأحمد ابن خالتي

رائد بشك: بس انتي مفيش في ايدك دبل ولا عمري شوفتك بتكلمي حد

نيروز اتوترت من شكله وقالت: عشان عشان.. اااا... وانت مالك اصلا

رائد قرب منها اكتر وكان عدم المسافه اللي باقيه بينهم وقال:

هقولك كلمتين تحطيهم حلقة في ودنك كويس اوي انا رائد المغربي يعني اللي عيني بتقع عليه باخده غصب عن عين أي مخلوق.!

وانتي عجبتيني وآدام قولتلك عجبتيني يبقى على جثتي اني بقيتي لحد غيري.!

انتي بتاعتي انا وملكي انا وبس وميحقش لأي مخلوق على وجه الأرض يمس شعره منك.!!!

الا وقسمًا بالله همحيه من على وش الدنيا انتي فاهمه ولا لأ.!!!

وبرضاكي او غصب عنك هتبقي مراتي يا نيروز.!

وبلاش يا حبيبتي تلعبي بالنار احسن تحرقك وبلاش تختبري صبري في غيرتي عليكي.!!

نيروز بتوتر: مستر رائد كدا بجد مينفعش وبقول لحضرتك مخطوبه وكمان ماما مش هتوافق على الهبل ده

رائد اتعصب من كلامها و

فجأه شدها  ليه ف خبطت في جسمه الصلب بدون ادنى اراده منها وهو قربها اكتر ليه

لدرجة انها حست بنفسها دخلت جوه ضلوعه وهمس جمب ودنها زي فحيح الافاعي:

قولت عاوزك.!!! يعني ولا امك ولا اخوكي ولا القرطاس اللي خاطبك دا ولا اهل الأرض كلهم يقدروا يمنعوني عنك

كلك على بعضك بتاعتي وملكي انا وبس مِلك رائد المغربي فقط.!!

شعرك، عيونك، جسمك، حتى شفايفك كلك على بعضك تخصيني انا

ولو استفزتيني اكتر من كدا ممكن حالًا اثبتلك انك مش هتنفعي لغيري

نيروز شهقت بصدمه من وقاحته وقالت: ساااافل.!!!

رائد ضحك بخشونه: لا يا فراوله السفاله جايه قدام مش دلوقتي

الباب خبط
نيروز انتفضت من مكانها بتوتر وزقت رائد بعيد عنها بسرعه وهي بتحاول ترتب هدومها وشعرها بإرتباك واضح

أما رائد ف اتنهد بضيق شديد من الحيوان اللي فصل عنه الكلام اللي لسه مخلصش

وبعدين بعد عن الباب وهو بيقول ببرود حاول يسيطر بيه على عصبيته وكان بيجز على سنانه:
اتفضل

قال كلامُه واتحرك ناحية مكتبه وقعد عليه وهو بيمرر ايده في شعره بضيق

الباب اتفتح ودخل ياسين

اول ما عينه جت على نيروز استغرب جدًا من شكلها المتوتر ووشها المحمر

عقد حواجبه وقال باستغراب: مالك يا نيروز؟ انتي كويسه؟

قبل ما ترد

رائد قام بسرعه اول ما شافه وقال بذهول: ياااسين؟!

ياسين بصله وبعدها ابتسم بسرعه واتحرك ناحيته وسلم عليه بحراره: ايه يا ابن المجنونه عامل ايه؟ ايه الغيبه دي كلها؟ ليك واحشه ياراجل

رائد ضحك بخفه وهو بيحضنه: والله انت اللي قطعت يا خويا هو انا اللي وقفت كلام وبعدين بقالي فتره اتصل عليك ومش بترد

ياسين: معلش ياصاحبي والله الحياه مشاغل والشغل مطلع عين اهلي كل شويه قواضي وحاجات اخر قرف فلت انت يا ابن المحظوظه

ضحك رائد وهو بيخمس في وشه وقال: الحمدلله الذي عافانا قل اعوذ برب الفلق يا اخويا

ضحكو الاتنين جامد

وبعدين ياسين بص لنيروز مره تانيه وقال باستغراب: انتي واقفه كدا ليه يا نيروز؟

نيروز اتوترت اكتر وحست الكلام واقف في زورها ومش عارفه تقول ايه

رائد لاحظ توترها ف عقد حواجبه وبص لياسين وقال: استنى عندك انت تعرفها؟

ياسين رد بعفويه: اه طبعًا دي نيروز اختي

رائد اتجمد مكانه للحظه وكأن حد صب عليه مايه ساقعه

ردد اسمها ببطء: نيروز سامح عبد الحميد

وبعدين بص لياسين وقال بذهول: وانت ياسين سامح عبد الحميد؟!

مرر ايده على وشه وقال بحده لنفسه: انا ازاي مجاش في دماغي حاجه زي دي ايه الغباء ده؟!

ياسين بقى يبصلهم الاتنين بشك وقال: هو في ايه بالظبط؟ انا كنت جاي اخدها

وقولت اطلع اسلم عليك بالمره ومن ساعة ما دخلت وانتوا الاتنين مش طبيعيين

رائد اتنهد بضيق وقال بشكل مباشر: اختك قالتلي انها مخطوبه الكلام دا صح؟

ياسين بصله باستغراب: لا طبعًا مش مخطوبه هي قالت كده؟

رائد حول عينه ناحية نيروز وقال بغضب مكتوم: يعني لسانك طويل وكمان بتكدبي عليا؟ تمام ماشي انا هربيكي كويس يا نيروز

نيروز فتحت عينيها بصدمة وقالت بعصبيه: نعم؟!

ياسين رفع ايده وقال: استنوا استنوا بس انتو الاتنين  هو في ايه هنا بالظبط انا مش فاهم حاجه

رائد بصله بثبات وقال: انا عاوز اتجوز اختك

ياسين شهق وقال بصدمة: نعممم؟!

رائد : بقول عاوز اتجوز اختك على سنة الله ورسوله فيها حاجه دي؟

ياسين ضيق عينه وقال بشك: انت بتكلمها من امتى؟

رائد: على اساس انك متعرفش صاحبك يلا؟ انا مليش في اللف والدوران والشغل المايع دا

اختك بقالها هنا شهرين قدرت تخليني اشوف حاجات جديده مكنتش شايفها  اختك خلاص جننتني على الاخر ولحست عقلي

ياسين ضربه على كتفه وقال: ما تحترم نفسك يابغل انت وحسن الفاظك واعرف انك بتتكلم عن اختي

رائد ضحك وقال: طب ياعم الحمش عاوز معاد اجي اطلبها فيه رسمي قدام الكل

ياسين بص لنيروز وقال: موافقه على الكلام ده؟

نيروز نزلت عينيها للأرض بخجل شديد وحست صوتها اختفى تمامًا وكانت بتتمنى الارض تتشق وتبلعها

ياسين اتنهد وبص لرائد وقال بهدوء: بص يا رائد انت صاحبي من زمان واخويا وحبيبي ومعزش عليك حاجه ولو طلبت عيني هخلعها من مكانها وادهالك ياصاحبي

بس دي الحاجه الوحيده الحلوه اللي فاضلالي من ريحة ابويا ومش هعرف اتخلى عنها بسهوله

رائد قرب منه وقال بثقه: وانا هشيلها في عيوني وطلباتها كلها أوامر لو طلبت نجمه من السما هجيبهالها

ياسين بصله بجدية وقال: متنساش ان في فرق طبقات بينك وبينها وفي يوم من الايام انت أو اهلك ممكن تعايروها بده

وانا وقتها هنسى صحوبيتنا دي نهائي وهيبقى عندي استعداد اطربق القصر فوق دماغ الكل

نيروز عندي خط احمر دي بنتي مش اختي يا رائد فاهمني صح؟

رائد حط ايده على كتفه وقال بهدوء: فاهمك يا حبيبي

وبعدين احنا مش من النوع اللي بيركز مع المستوى المادي ومتنساش اني بقول عاوزها مراتي يعني سيبت كل بنات الدنيا واخترتها هي عشان في الاخر اعايرها؟

وبعدين اعايرها على ايه؟ ما احنا دافنينها سوا يا صاحبي وطالعين من الحاره زينا زيكم

انت لولا ان عم سامح مات بدري قبل ما يشتغل هو وبابا سوا كان زمانكم زينا بالظبط دلوقتي

وربنا قال ولا يكلف الله نفسًا الا وسعها

وانا يوم ما فكرت فيها حبيت ادخل البيت من بابه وانت جيت بالصدفه لولا كدا كنت هطلب منها رقم والدها

ياسين بصله بإمتنان وقال: ربنا يخليك ليا يا حبيبي

رائد ابتسم وقال: طب ايه؟ وافقت؟

ياسين ضحك وقال: هشوفها الاول واتكلم معاها وبعدها هكلمك

رائد اتنهد بضيق لكنه هز راسه بقلة حيله وقال: تمام يا حبيبي في انتظارك بس متنساش ها

ياسين بص لنيروز وقال: يلا بينا

نيروز اتحركت بخجل وهي لسه مش مستوعبه اللي حصل

ياسين ضحك على كسوفها وقرب منها باس راسها بحنان وبعدها مسك ايدها وخرجوا من المكتب

أما رائد

ف فضل واقف مكانه للحظات وعينه على الباب اللي خرجت منه

وبعدين رجع قعد على كرسيه وهو بيزفر ببطء

سند راسه على الكرسي وقفل عينه وهو بيبتسم لأول مره من قلبه من زمان

وهمس لنفسه: يعني طلعِتي اخت ياسين يا نيروز

ضحك بخفه وهو بيفتكر ارتباكها وكسوفها ونظراتها اللي كانت بتحاول تهرب منه بيها ولما كانت بتحاول تسخبى منه فيه

وبعدين قال بصوت هادي: ايه اللي عملتيه فيا بس انتي لحستي عقلي على الاخر.!

انا عمري ما ضعفت قدام واحده بالشكل ده وطول عمري مقتنع ان الحب دا شيء تافهه وملهوش وجود لحد ما شوفتك انتي

اول ما بشوفك بحس اني مش عاوز انزل عيني من عليكي

حتى عصبيتك و عنادك وخوفك مني كل حاجه فيكي بتجنني وبتشدني ليكي اكتر

مرر ايده على شفايفه وهو بيفتكر قُربها منه  من شويه اللي كان مُهلك لقلبُه وقال بابتسامه جانبيه:

مسيرك تيجي تحت المخرطه يا ملوخيه وساعتها بس يا بنت سامح وعد مني هخليكي تحبيني وتطلبي قربي منك بنفسك عشان انا لما بعوز حاجه بعملها

وبعدين قام وقف عند الشباك وهو بيبص للشارع بشرود

ولأول مره من سنين

يحس إن قلبه دخل حرب هو مش ضامن يطلع منها سليم

في عربية ياسين

كان سايق بهدوء وعينه كل شويه تروح لنيروز اللي كانت قاعده جنبه ساكته بشكل غير معتاد

ياسين لمح ارتباكها ف اتنهد وقال بهدوء: مالك يا نيرو؟

نيروز انتبهتله وقالت : ها؟ لا مفيش يا حبيبي انا تمام

ياسين رفع حاجبه وقال: لا فيه انتي من ساعة ما خرجنا وانتي ساكته ووشك متغير وهاديه وانتي مش من عادتك بتفضلي ساكته دا انتي بتقعدي تتكلمي لحد ما دماغي تصدع منك

مردتش عليه

بصلها بإهتمام وقال: رائد ضايقك؟ عملك حاجه؟ لمسك؟

نيروز قلبها دق بسرعه وقالت بتوتر:ها لا لالالا ابدًا والله

ياسين لاحظ شرودها وقال: طب هو قالك حاجه ضايقتك؟

نيروز ردت بسرعه وهي بتحاول تهرب: لا يا ياسين متكبرش الموضوع بقى خلاص

ياسين وقف بالعربيه فجأه على جنب وبصلها بجدية: بصيلي

نيروز بصتله بتوتر

ياسين قال بهدوء: انا طول عمري ابوكي قبل ما اكون اخوكي ولو حد زعلك قسماً بالله مهما كان مين هزعله

انطقي عملك حاجه وانا اروح اكسرلك الشركه دي على دماغه؟؟؟

نيروز اتأثرت بكلامه وابتسمت غصب عنها وهزت راسها بمعنى لا

ف كمل وهو بيضيق عينه: امال انتي متوتره منه ليه بقى آدام لا؟

نيروز اتلخبطت وقالت: مش...... مش متوتره

ياسين قال بمرح عشان تفك: مش متوتره اه قولتيلي  دا وشك بيحمر اول ما اسمه ييجي

نيروز شهقت وقالت: ياسين!

ياسين ضحك وقال: اهو الاحمرار زاد كمان اهو وشويه وهتقلبي شبه الطماطم

نيروز بصت للشباك بخجل وهي بتحاول تداري ابتسامتها

ياسين بصلها شويه وبعدها قال بهدوء: حبتيه؟

نيروز بصتله وقالت بهدوء: انت؟ موافق فعلًا؟

ياسين ابتسم وقال: لو عليا انا؟ اجوزك ليه دلوقتي حالًا

بس القرار قرارك انتي

ولو قولتي لا قسماً بالله محدش هيجبرك على حاجه ولا رائد ولا عشره زيك يقدروا يخلوكي تعملي حاجه غصب عنك واهد الدنيا كلها فوق دماغ اي حد يضايقك

نيروز حست بقلبها هيخرج من مكانه بسبب دفا  كلامه وقالت بحب: ربنا يخليك ليا يا ياسو

ياسين ابتسم ومد ايده بوظ شعرها وهو بيقول: ويخليكي ليا يا قلب ياسو

وبعدين شغل العربيه تاني وهو بيقول بمشاكسه: بس قوليلي بقى متأكده بردو انك مش بتحبيه
+

نيروز بخجل: ياااسين!

ياسين انفجر ضحك وهو بيدوس بنزين: يابت عيب عليكي انا اللي مربيكي لينا كلام تاني بس في البيت

نيروز خبت وشها بإيديها وهي بتقول: منكم لله كلهم معندكوش حياء

ياسين: لا يختي سيبنا الحياء ليكم

ضحكو الاتنين بحب

يتبع...
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
في شركة المغربي بعد ما خرج رائد من غرفة الاجتماعات ووراه نيروز خرج يامن هو كمان

يامن كان واقف قدام الاسانسير وعينه على الدور اللي طلعله رائد وهو بيجز على سنانه بعصبيه

وبعدين قال بضيق: والله العظيم الواد دا هيموتني ناقص عمر

نفخ بضيق وهو بيضغط زر الاسانسير بعنف وقال: ياخد البنت ويجري على المكتب كدا عيني عينك طب استهدى بالله يا اخويا شويه واستر على نفسك يا مفضوح

دخل الاسانسير وهو بيهز راسه بيأس: وربنا الحب دا مرض وابتلاء الحمدلله الذي عافانا

بعد شوية

يامن نزل ركب عربيته ودورها واتحرك بيها ناحية القصر

وفجأه تليفونه رن

بص للشاشه وابتسم اول ما شاف اسم مؤمن

رد بسرعه وقال: يا اهلا يا دكتور يا محترم

مؤمن ضحك وقال: حبيبي يا وحش عامل ايه؟

يامن: زي الزفت وانت؟

مؤمن: الحمدلله والله متمرمط اهو في العياده

يامن ضحك وقال: ربنا يكون في عون الغلابه اللي عندك

مؤمن: اسكت يلا بدل ما اطلع عليك تقرير نفسي

يامن: لا والنبي بلاش فضايح انا ناقص هلاقيها منك ولا من البغل التاني

ضحكوا الاتنين

وبعدين يامن قال: طب قولي انت بتتصل في حاجه ولا وحشتك؟

مؤمن رد بقرف: اكيد في حاجه هتوحشني ليه يابغل انت كنت مراتي

المهم افتكرت انك كنت سألتني قبل كدا على دار ايتام تكون محتاجه تبرعات وكدا

يامن عدل قعدته وقال باهتمام: اه صح لقيت؟

مؤمن: اه في دار كويسه جدًا وحالتهم على قدهم فعلًا وبحكم اني بروحلهم كل فتره اكشف للأطفال هناك ف قولت اكلمك

يامن ابتسم وقال: تسلم يا حبيبي ابعتلي اللوكيشن

مؤمن: بعتُه خلاص

يامن: حبيبي يا دكتور

مؤمن: تؤمر يا قلب اخوك
+

قفلو المكالمه

ويامن لف بالعربيه وغير طريقه ناحية دار الايتام

بعد حوالي نص ساعه

كان داخل الدار بهدوء وعينه بتلف في المكان

وفجأه

ثبت مكانه للحظه

كان في بنت قاعده وسط الاطفال على الأرض

بضحكتها الهادية وشعرها المربوط بعشوائيه وهي بتلاعب طفل صغير بكل حنان

كانت لابسه لبس بسيط جدًا

بس فيها راحه غريبه شدت عينه ليها بشكل خلاه مش قادر يبص بعيد

ابتسامتها... طريقتها... حتى صوت ضحكتها وهي بتتكلم مع الأطفال

كل حاجه فيها كانت هاديه بشكل غريب وكانت في قوه بتجذبه ليها بدون اراده منه

فضل واقف يبصلها بدون ما يحس بنفسه ونسي اصلا هو كان جاي ليه

لحد ما صوت ست كبيره قطعه من شروده

يامن انتبه بسرعه وبصلها

كانت ست في الخمسينات تقريبًا باين عليها الاحترام

قالت باستغراب: حضرتك مين؟

هي لاحظت نظراته الثابته على البنت فبصتله بتدقيق

يامن حمحم بإحراج خفيف ومد ايده بالبطاقه: يامن المغربي

اول ما شافت الاسم اتغيرت ملامحها فورًا وانحنت باحترام: يا اهلا يا مستر يامن اتفضل الدار نورت والله

يامن هز راسه بهدوء: متشكر

ودخل معاها مكتبها

هي قعدت قدامه وقالت بابتسامه: تشرب ايه؟

يامن: قهوه ساده

رنّت على العامله وطلبت القهوه

وبعدين بدأ يتكلم معاها بجدية: انا عرفت ان الدار محتاج دعم وحابب اشوف ايه النواقص بالظبط

المديره ابتسمت بإمتنان وقالت: ربنا يجازيك خير والله يا ابني احنا فعلًا محتاجين حاجات كتير

وبدأت تشرحله احتياجات الدار والمصاريف والأطفال

ويامن كان مركز معاها باهتمام وهو بيسأل في التفاصيل

بعد شوية

القهوه دخلت

يامن شرب منها رشفة وهو متردد للحظات

وبعدين قال وكأنه بيحاول يبان طبيعي: هي البنت اللي كانت بره مع الأطفال دي....

اسمها ايه؟

المديره ابتسمت فورًا وكأنها فهمت سبب السؤال وقالت: دي رحمه

يامن ردد الاسم بهدوء: رحمه

المديره كملت: بنت طيبه جدًا والله اتربت هنا من وهي عندها خمس سنين

ملهاش حد في الدنيا

وكل الأطفال متعلقين بيها بشكل كبير

يامن سكت وهو مركز في كلامها

فقالت بابتسامه حزينه: فاضلها تمن شهور وتتم التمنتاشر وساعتها لازم تسيب الدار

يامن عقد حواجبه وقال: يعني هتمشي لوحدها؟

المديره اتنهدت: للأسف دي القوانين

وهي أصلًا رافضه تسيب الأطفال ومرعوبه من الفكره

يامن حس بضيق غريب وهو بيتخيلها لوحدها بره وسط الوحوش اللي احنا عايشين معاهم

بص لفنجان القهوه بشرود وسكت للحظات

وبعدين قام وقف وقال: تمام الحسابات وكل اللي محتاجينه ابعتوه على الشركه

المديره قامت بسرعه وقالت بامتنان: ربنا يكرمك يا ابني ويجعله في ميزان حسناتك

يامن هز راسه بهدوء وخرج

لكن قبل ما يركب عربيته

بص ناحيتها مره أخيره

كانت لسه وسط الأطفال بتضحك بهدوء

ومن غير ما يحس

ابتسم بهدوء

ركب عربيته واتحرك ناحية القصر

وطول الطريق

صورتها مبتفارقش خياله

ضحكتها... ملامحها الهادية... وطريقتها مع الأطفال

ولأول مره يحس إن مجرد نظره من بنت غريبه

قلبت يومه كله

________________________________

في عيادة مؤمن

مؤمن قفل المكالمه مع يامن ورمى التليفون على المكتب وهو بيتنهد بتعب

رجع بضهره لورا في الكرسي ومرر ايده على وشه بإرهاق واضح

مد ايده ضغط زر صغير على المكتب

بعد ثواني الباب خبط بخفه ودخلت السكرتيره وهي مبتسمه بدلع مبالغ فيه

قالت وهي بتعدل شعرها: نعم يا دكتور مؤمن؟

مؤمن رفع عينه ليها وقال بعمليه: عندنا كام حاله النهارده فاضله؟

قربت منه شويه وهي بتبصله بابتسامه سمجه وقالت:

حوالي تمن حالات يا دكتور  بس لو حضرتك تعبت ممكن أأجل الباقي عادي يعني عشان صحتك برضو مهمه

مؤمن عقد حواجبه بضيق وقال ببرود: لا متتعبيش نفسك بشغلي انا كويس

ابتسامتها اختفت شويه لكنها حاولت تكمل ملكاعه وقالت: اصل حضرتك من الصبح حتى ملحقتش تاكل حاجه وأنا قولت.....

قاطعها مؤمن بحده : وانتي من امتى مسؤوله عن أكلي وشربي وبعدين انتي مال اهلك اصلا؟

اتوترت وقالت بسرعه: لا اقصد يعني..

مؤمن سند ايده على المكتب وقال بنفاذ صبر: بصي يا أستاذه ملك  أنا مبحبش الرغي الكتير في الشغل ولا الأسلوب دا تمام؟
انتي سكرتيره هنا يعني شغلك تنظملك المواعيد وبس مش اكتر..!!

ملك بلعت ريقها بإحراج وقالت: آسفه يا دكتور

مؤمن قال ببرود وهو بيرجع يبص للملفات: ابدأي دخلي الحالات

هزت راسها بسرعه وخرجت من المكتب وهي متضايقه من طريقته معاها

أما مؤمن ف نفخ بضيق وهو بيتمتم: بقي ناقصلي الهبل دا كمان ما هي كملت بقى

بعد دقايق الباب خبط مره تانيه

مؤمن قال بدون ما يرفع عينه من الملف: اتفضل

دخلت ست كبيره في السن في كامل شياكتها من وجهة نظرها طبعا

وقالت: اقعد فين يا حليوه انت؟

مؤمن رفع راسه بإستغراب ليها وقال: اتفضلي على الشزلونج ده يا امي

بالفعل راحت ونامت عليه ومؤمن اخد السماعه وراح عشان يكشف عليها وقعد على الكرسي اللي قدامها

وقال: بتشتكي من ايه يا امي؟

شاورت الست على قلبها وقالت: قلبي يا حليوه

مؤمن بنفاذ صبر من طريقتها: ماله قلبك؟

سميحه: مكسور يا دكتور اه والله مكسور وما ادراك ما جرح القلب اهئ اهئ اهئ اهئ

مؤمن بحصره: اه اكيد دي عين هيثم ابن الكلب اما ارجعلك والله هوريك وبعدين

بص للست وقال: اتفضلي يا امي احكي

سميحه: يرضيك يا حليوه... الا هو انت اسمك ايه الاول؟

مؤمن: اسمي مؤمن يا امي

اتعصبت سميحه: ايه امي امي امي اللي ماسكلي فيها من ساعت من دخلت دي ان شاءلله؟؟ انت شايفني عجزت ولا شعري ابيض؟

مؤمن وهو بيجاريها: لا طبعا حاشا لله مقصدش حاجه خلاص اتفضلي يا حاجه

سميحه: ايه حاجه دي؟ قولي يا موحه

مؤمن بصدمه: اقولك ايه؟؟؟

سميحه: قولي يا موحه بلاش محموحتي عشان الواد حموكشه بتاعي بيقولهالي

مؤمن: اكيد دي ذنوب وبتخلص اه والله
الا قوليلي يا امي قصدي يا موحه عندك كام سنه؟

سميحه: 25 سنه وبلا فخر

مؤمن برق وقال: كام سنه يختي معلش؟

سميحه بنهم: يالهوي مش مصدق صح اصل باين عليا اصغر من كدا بس متقلقش يا حليوه انا ممكن اوزع الواد حموكشه بتاعي وترتبط بيك انت

مؤمن بصدمه: ها لالا والله ما يحصل انا اصلا ضارب عن الجواز وبسلخ الستات وبرمي لحمهم للكلاب ف قوليلي بقى كنتي بتشتكي من ايه؟

سميحه: خلاص خلاص صنف ميتعاشرش اصلا المهم اشهدك يا حليوه الا قولتلي اسمك ايه؟

مؤمن: يختااااي مؤمن اسمي مؤمن

سميحه: ماشي يا مدمن اراضي ذمتك....

مؤمن: مدمن ميييين؟؟ اسمي مؤمن ولا اقولك اي حاجه اي حاجه خلينا نخلص في نهارنا الاسود ده

سميحه: اراضيك يا مدمن يرضيك الواد حموكشه بتاعي يروح يخوني مع البت سماح زتونه؟

سلك مؤمن ودانه وقال: سماح ايه؟

سميحه بتأكيد: سماح زتونه الله ما تسلك ودانك معايا يا اخويا مش كده

مؤمن: لا طبعا ميصحش

سميحه: انا بقى قلبي الصغير ده مستحملش وبقى فيه واوا كبيره قد كداهون

مؤمن كان لسه  هيرد عليها لكن فجأه الباب اتفتح بسرعه

ودخلت بنت زي القمر بالمعنى الحرفي

بصتلهم بعيون واسعه مليانه إحراج وشعرها البني نازل حوالين وشها بنعومه وهي بتقول بسرعه:

تيتااا! بتعملي ايه بجد؟! فضحتينا والله ربنا يسامحك

مؤمن رفع عينه عليها للحظه وسكت

وكأنه أخيرًا شاف حد طبيعي وسط الكارثه اللي كانت عنده من شويه

نفخ براحه وقال وهو بيبص لشذى:  جدتك دي طبيعيه؟

شذى بصتله بإحراج رهيب وقالت بسرعه: ـاااا أنا آسفه جدًا والله مكنش قصدي اسيبها تمشي لوحدها

كانت واقفه جنبي يادوب لفيت وشي اتكلم في الموبايل لقيتها اختفت

ولولا إني سألت الناس مكنتش هعرف أوصلها آسفه يا دكتور كمان مره على اللي عملته

مؤمن هز راسه بسرعه وقال: ها؟ لا أبدًا ولا حاجه تقدروا تمشوا عادي

شذى اتحركت ناحيه سميحه عشان تقومها لكن قبل ما تقرب منها رفعت سميحه صباعها بتحذير

وقالت:  بقولك ايه انت وهو محدش هياخدني من الواد حموكشه بتاعي  ده قالي بحبك يا سميحه وعمري ما هسيبك أبدًا يا محموحتي

شذى حطت ايديها على وشها بإحراج وهي بتقول:  حموكشه مين بس يا تيتا ارحميني وبعدين اسمك شروت مين؟ سميحه دي  أصلًا؟!

سميحه بصتلها بصدمه وقالت:  بت انتي مش هتاكلي بعقلي حلاوه

شذى قربت منها وهي بتحاول تمسك ضحكتها وقالت: يلا يا تيتا يلا يا حبيبتي ربنا يهديكي بجد

وبالفعل مسكتها وخرجت بيها بالعافيه

أما مؤمن ف فضل واقف مكانه ثواني باصص للباب بعد ما اتقفل

وبعدين قال وهو بيقعد على الكرسي بتاعه:  لا لا نسوان تجيب الهم فعلًا

وفجأه الباب اتفتح تاني

ملك دخلت وهي ماسكه الملف وقالت: دي الحاله اللي بعديها يا دكتور

مؤمن رفع عينه ليها وقال: واحده ست تاني؟؟؟ بقولكم ايه انا اصلا مش دكتور انا سباك وهقفل العيادة دي وبلغوا عني الشرطه

ملك بصتله بعدم فهم: نعم؟

مؤمن: انتي لسه هتقولي نعم انا ماشي الغي بقيت الحالات النهاردة قوليلهم الدكتور مات ولا اتكهرب اي حاجه

خلص كلامه واخد چاكته ومفاتيح العربيه وخرج على بره ملك كانت واقفه مش فاهمه حاجه وقالت: ياعيني دا الراجل اتجنن

_______________________________

بالليل في قصر المغربي وتحديدًا في اوضة رائد

كان رائد نايم على السرير وحاطط ايده تحت راسه

الساعه عدت اتنين بعد نص الليل

ورغم التعب اللي مفروض يوقعه من طوله إلا إن النوم كان رافض يقرب منه

كل ما يقفل عينه يشوف وش نيروز قدامه

توترها خوفها وطريقتها وهي بتبصله بسرعه وتتهرب منه بعينيها

نفخ بضيق وقام قعد على السرير بعصبيه

مد ايده جاب التليفون

فتح رقمها

فضل ثواني يبص للاسم قبل ما يضغط اتصال

أما عند نيروز

كانت قاعده على السرير وسط الملفات واللاب توب

لكن عقلها أصلًا مكانش في اللي بتعمله

أول ما شاشة الموبايل نورت باسم رائد

قلبها دق بسرعه غبيه

بلعت ريقها وهي بتبص للموبايل بتوتر

ردت بعد تردد: السلام عليكم

رائد سكت لحظه

وكأنه اتصل من غير ما يفكر هيقول ايه

وبعدين قال بخشونه هاديه:  كنتي نايمه؟

نيروز هزت راسها بسرعه وكأنه شايفها: لالالالا صاحيه

رجع سكت تاني

وهي بدأت تتوتر أكتر من سكوته

لحد ما قال أخيرًا: الملفات اللي اديتهالك الصبح خلصتيها؟

نيروز بصت للسقف وقالت بملل مصطنع: نحن خارج نطاق الخدمه حاليًابرجاء المحاوله في وقت لاحق

رائد سرح ثواني في صوتها قبل ما يبتسم غصب عنه لأول مره من ساعات

وقال: الظريفه بقت دمها خفيف فجأه كده ليه؟

نيروز اتكسفت وقالت  طول عمري على فكرة البعيد بس اللي مش واخد باله

قاطعها بهدوء: الملفات يكونوا عندي الصبح يا هانم

نيروز تمتمت بضيق: حاضر

رائد سكت لحظه وبعدين قال بنبره واطيه خرجت منه من غير ما يحس: ومتسهريش كتير عشان غلط عليكي

نيروز اتجمدت مكانها

أما هو فاستوعب اللي قاله متأخر

اتنحنح بسرعه وقال بجمود:  سلام

وقفل المكالمه فورًا

نيروز فضلت باصه للموبايل بعدم استيعاب

عدت ثانيه اتنين تلاته

وفجأه ضحكت غصب عنها وهي حاطه ايديها على بوقها

وفي نفس اللحظه الباب خبط

اتعدلت بسرعه وقالت: ادخل

دخل ياسين وقفل الباب وراه

أول ما شاف ضحكتها ابتسم بهدوء وقال:  تدوم الضحكه يا رب

نيروز اتوترت فورًا ومسحت ابتسامتها: تسلم يا حبيبي

ياسين قرب وقعد على الكنبه وهو بيبصلها باهتمام: كنتي بتضحكي على ايه؟

نيروز فركت ايديها بتوتر: ها؟ لا ولا حاجه افتكرت موقف كدا بس ف ضحكني

ياسين لاحظ ارتباكها لكنه متكلمش

وقال بهدوء:  هو أنا جاي في وقت غلط؟

نيروز هزت راسها بسرعه:  لا طبعًا يا حبيبي تيجي اي وقت براحتك

سكت ثواني قبل ما يقول: نيروز لازم نتكلم جد شويه

أول ما قالها قلبها اتقبض

بصتله بتوتر وهي بتفرك صوابعها أكتر

ياسين أخد باله من حركتها وقال بهدوء:  رائد كلمني تاني
ومُصِر على قرارُه حاولت ارفض بس هوا مُصمم

نيروز قلبها بدأ يدق بجنون

أما ياسين ف كان مركز في ملامحها كويس جدًا واكنه بيحاول يقرأ اللي بتفكر فيه

وقال بهدوء: بتحبيه؟

نيروز بصت بعيد بسرعه: لا

ياسين رفع حاجبه: لا؟

هزت راسها بتوتر: اه… لا

ياسين سند ضهره وقال بحده: نيروز دا مش وقت دلع ولا كسوف

اتوترت أكتر وعيونها بدأت تلمع بالدموع

ف قال بصوت أهدى:  بصيلي

بصتله ف سألها بهدوء: لأخر مره هسألك بتحبيه؟

المره دي شفايفها اترعشت

ونزلت دموعها فجأه وهي بتقول بصوت مهزوز: مش عارفه والله مش عارفه امتى حصل ده 
والله مش كان قصدي ولا عاوزاك تزعل مني انا اسفه والله بس بجد مش عارفه ازاي ده حصل

بس كل ما اشوفه قلبي يوجعني ولما يزعقلي بخاف ولما يبعد بحس ان في حاجه ناقصه
أنا أصلًا كنت بحاول أكره طريقته… غروره… عصبيته… بس… بس مقدرتش انا اسفه يا ياسين عشان خاطري مش عاوزاك تزعل مني انا اسفه والله

قام ياسين قرب منها وقعد جنبها على السرير

شدها لحضنه بحنان وهو بيربت على شعرها: الحب مش عيب العين اننا ندوس فيه بس بشكل غلط وآدام هو عاوزك قصاد الكل مفيش مانع انك تحبيه لكن في حدود

نيروز بصت ليه وقالت: يعني انت مش زعلان مني يا ياسين صح؟

ابتسم بهدوء وقال: لا مش زعلان منك يا نور عين ياسين ودنيته كلها

نيروز: طب واحمد وماما؟

ياسين قال بهدوء: طول ما أنا عايش محدش يقدر يغصبك على حاجه انتي مش عاوزاها
  انتي مش لعبه بين أحمد ورائد ومش هسمح لحد يفرض عليكي حاجه

رفعت عيونها ليه بضعف

فابتسم ومسحلها دموعها:  هتتجوزي اللي قلبك اختاره حتى لو هقف قدام الدنيا كلها عشانك

شفايفها اترعشت وقالت بخفوت:ـحتى لو رائد؟

ياسين بص في عيونها ثواني وبعدين اتنهد وقال: حتى لو رائد

حضنته جامد وقالت: ربنا يخليك ليا يا حبيبي وميحرمنيش منك ابدًا يارب انا مش عارفه من غيرك كنت هعيش ازاي والله بحبك اوي

أما هو ف غمض عينه واتنهد وقال: ويخليكي ليا ياقلب حبيبك 


مر شهر واتنين وزين لسه محبوس جوه حرب محدش شايفها غيره العلاج كان تقيل والجلسات مستنزفاه والأدوية مخلياه شبه ميت

لا بينام كويس ولا بياكل ولا حتى بيتكلم زي الأول

كل يوم كان بيتحول لنسخه أسوأ من اللي قبلها

وفي الليله دي

الجو كان هادي بشكل غريب

لحد ما الباب اتفتح ودخل الدكتور سامح ومعاه اتنين ممرضين

لكن أول ما عيونهم وقعت على زين وقفوا مكانهم بصدمه

كان قاعد على الأرض في ركن الأوضه راسه مرفوع ببطء وعينيه حمرا بشكل مرعب

وشه شاحب وأنفاسه تقيله

الممرض بلع ريقه وقال بخوف:  دكتور سامح ده شكله مش طبيعي

سامح حاول يحافظ على هدوءه وقرب خطوه: زين بصلي انت كويس

زين رفع عينه ليه ببطء

وقال بصوت مخيف:  محدش يقربلي

سامح قال بهدوء:  تمام محدش هيقرب بس اهدى

فجأه زين قام مره واحده بعنف وكل اللي حواليه اتراجعوا بخضه

مسك جهاز كان جنبه ورماه بكل قوته في الأرض

صوت التكسير ملّى الأوضه

والممرضين اتصدموا أكتر لما بدأ يكسر أي حاجه قدامه بشكل هستيري

يتبع........
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
زين: قولت ابعدواااا عني!!! محدش يقرب منيبيي

صوته كان عالي بشكل مرعب

سامح حاول يقرب:  زين اسمعني

زين زعق فيه بعنف:  قولت ابعدددد!! اللي هيقرب هموته

وزق الترابيزة برجله بعصبيه كل الأجهزة اللي كانت عليها وقعت

والإزاز اتكسر في كل مكان

الممرضين حاولوا يمسكوه لكنه دفعهم بعنف بشكل خلاهم يقعوا على الارض

سامح بدأ يقلق حقيقي لان الموقف خرج بره سيطرته

خرج بسرعه من الأوضه وهو بيطلع موبايله بإيد بتترعش

اتصل على رائد

أما عند رائد

كان واقف عند الشباك سرحان

لكن أول ما شاف اسم الدكتور سامح

قلبه اتقبض فجأه رد بسرعه:  ألو؟ زين ماله؟! جراله حاجه

سامح قال بتوتر مقدرش يخبيه في صوته:  الحقني يا رائد زين خرج عن السيطره محدش قادر يمسكه

رائد اتجمد مكانه:  يعني ايه؟!

سامح صوته اتهز: يعني لازم تيجي حالا لان محدش هيعرف يسيطر عليه غيرك وحالته خطر جدا تعالى بسرعه أرجوك

رائد قفل المكالمه فورًا وقلبه بيدق بعنف لبس هدومه بسرعه هستيريه وخطف مفاتيحه ونزل جري ركب عربيته وجري بيها بسرعه جنونيه

في نفس الوقت داخل المصحه
كان زين بيتحرك بشكل همجي مرعب

الممرضين بيحاولوا يقربوا منه وهو كان  بيزعق فيهم بجنون

ابعدوااااا!!

دفع واحد منهم بقوه وخبط التاني في الحيطه

وجري بسرعه ناحية باب الطوارئ

سامح شهق وزعق فيهم جامد:  امسكوه!! بسرعه مينفعش يهرب.!!!

لكن زين كان أسرع منهم كلهم وبمرور الوقت قدر  يخرج من المصحه وكان بيجري بشكل عشوائي

وطقم أطباء كامل كان نازل وراه واحد منهم كان بيصرخ:  زين ارجع!!

لكن زين مكانش سامع حد

كان بيجري في نص الطريق وأنفاسه متقطعه

وفجأه صوت فرامل عربيه ضرب المكان كل حاجه حصلت في ثانيه واكن القدر مكنش كاتب ليه غير كل  قسوه في الدنيا

العربيه خبطته بعنف جسمه اتقذف على الأرض

الكل وقف مكانه مصدوم

أما زين ف كان مرمي على الأسفلت والدم نازل من راسه وجسمه بغزاره وعينيه مفتوحه نص فتحه بدون حركه

الدكتور سامح جري عليه وهو مصدوم:  ززيييييين!!

وفي نفس اللحظه

عربية رائد وصلت قدام المصحه بسرعه جنونيه نزل منها وهو بيجري بخوف لكن أول ما شاف الناس متجمعه في الشارع

قلبه حس بالحقيقه قبل ما يشوفها خطواته بطئت تدريجيًا
واكنه بيحاول يجاهد رجله انها متخنهوش

لحد ما وصل عندهم وعينه وقعت على زين المرمي وسط دمه.!!

━━━━━━━━━━━━━━━━━━
في بيت أحمد

هانم: بقالك ساعة رايح جاي قدامي زي التور المحبوس مالك في ايه ياواد ما تتهد شويه بقى خيلتي

أحمد: مفيش حاجه وحلي عن دماغي السعادي يا امي عشان مش فايقلك ولا انتي ولا خناقك

هانم: لما بتقول مفيش ب أعرف إن في حاجه وبعدين انا امك ياواد يعني مبيغلبش عليا حاجه

أحمد: قولتلك مفيش

هانم: هو موضوع البت لسه شاغل دماغك؟

أحمد بصلها: نيروز؟

هانم: ما هي نيروز يعني أنا عندي كام بنت في حياتك؟

أحمد: أيوه لسه شاغلة دماغي

هانم ابتسمت بخبث: وأنا قولت برضو إنك مش هتطلعها من دماغك بسهولة

أحمد: ومش ناوي بنت اختك حلوه وعاجباني

هانم: حلو

أحمد عقد حواجبه: حلو إزاي؟

هانم: طول عمرك لما بتحب حاجة بتفضل وراها لحد ما تجيبها

أحمد: بس المرة دي الموضوع مختلف البت عنديه اوي يما وراسها ناشفه

هانم: مختلف عشان البت مش ساهله ومش هتجيبها معاك البر يا ابن بطني

أحمد: عشان في ناس فاكرة إن رأيها أهم من رأيي

هانم: والناس دي هتغير رأيها

أحمد بصلها: وانتي متأكدة أوي كده؟

هانم: أنا عشت أكتر منك يا حبيبي ومبروم على مبروم ميلفش

أحمد: يعني ايه؟

هانم قربت منه وقالت: يعني مفيش باب بيتقفل لو عرفنا ندخله من الشباك

أحمد ضحك بخفة: أهو ده الكلام اللي بحبه اموت فيكي بدماعك الشيطانيه دي يا اما

هانم: اسمع مني ومتراجعش ورايا ياضت البت دماغها جزمه وعايشه عيشة البهوات اسمع مني بنت اختي وانا عارفاها وبالعند عمرنا ما هنكسب حاجة

أحمد: أمال؟

هانم: بالعقل ياواد وبالمساسيه مع كلمتين حلوين هتلف البت الى صوابعك

أحمد: والعقل بيقول إيه؟

هانم: بيقول إنك متظهرش إنك متمسك بيها للدرجة دي

أحمد: ليه؟

هانم: عشان اللي قدامك لما يحس إنك محتاج حاجة بيغلي تمنها

أحمد سكت بيفكر في كلامها

هانم كملت: خليهم يحسوا إنك عادي وإن عندك ألف بديل ومش فارق معاك وانا وجودها زي عدمه ساعتها بس هما بنفسهم هيجروا وراك عشان تتجوزها

أحمد: وأنا معنديش بديل

هانم: طب ما أنا عارفة يا ابن الهابله بس هم ميعرفوش ودي نقطه تتحسب لحسابنا

أحمد ابتسم: خبيثه انتي يا اما

هانم: دي خبرة ياض ايش فهمك انت

_

أحمد: وانتي شايفة إني أكمل؟

هانم: طبعًا تكمل ونص كمان ياواد

أحمد: حتى لو الموضوع طول؟

هانم: وإيه يعني لما يطول؟

أحمد: أنا مش بحب العوق ومعنديش خلق للصبر يا اما

هانم: عشان كده بتبوظ الدنيا أحيانًا

أحمد: يعني أعمل إيه؟

هانم: اصبر.. اتك على الصبر يا اخويا واتقل على الرز يستوري وادخل من الناحية الصح

أحمد: والناحية الصح دي إيه؟

هانم ابتسمت ابتسامة ماكرة: الناس ليها مفاتيح يا أحمد

أحمد: وانتي عرفتي المفتاح؟

هانم: بنت اختي وحفظاها

أحمد: قولي

هانم: لما ييجي وقته هقولك

أحمد: لا يا أمي متلعبيش معايا

هانم ضحكت: بتتعلم مني اهو يبقى كده طمرت فيك التربيه ياواد

أحمد: يعني انتي معايا؟

هانم: طول ما اللي عايزه ينفعنا أبقى معاك ليه لأ؟

أحمد ضحك وقال: أهو ده الرد الصريح

هانم: هو أنا عمري خبّيت عليك إني بحب مصلحتي؟

أحمد: لا

هانم: يبقى خليك فاكر العواطف دي للناس الفاضية إنما اللي عايز يوصل لحاجة بيفكر الأول

أحمد: وأنا بفكر

هانم: فكر أكتر واتك على الصبر وهيجي لحد عندك

أحمد: وفي الآخر؟

هانم ابتسمت وهي بتقوم من مكانها:

وفي الآخر يا حبيبي الحاجة اللي الناس تقول عليها مستحيلة بتبقى أسهل حاجة لو اتلعبت صح

احمد: اموت في دماغك يا اما دا انتي غلبتي ابليس

ضحكوا الاتنين

___________________________________

رائد وقف مكانه للحظات وعقله رافض يستوعب اللي شايفه صوت الناس حواليه كان بعيد.... بعيد جدًا

كإن كل حاجة اختفت وما بقاش موجود غير زين اللي مرمي قدامه على الارض

سامح قرب منه بسرعة وقال:
رائد فوق..!!!! لازم ننقله المستشفى حالًا الوقت مش في صالحنا

الجملة دي كانت كفاية تفوقه

ركع جنب أخوه وهو بيقول بصوت مهزوز لأول مرة:
زين... زين رد عليا يا حبيبي عشان خاطري بلاش سكوتك ده

لكن مفيش رد طبعًا

المسعفين وصلوا بسرعة وبدأوا ينقلوه للعربية
رائد ركب معاهم وهو ماسك إيده بقوة وكأنه خايف يخسره

طول الطريق كان ساكت وعينه متثبته على اخوه وبس
أما سامح فكان قاعد قدامه وعارف إن أي كلمة دلوقتي ملهاش معنى

فجأه مسك الموبايل وطلع رقم يامن ورن عليه

بعد وقت جاله رد يامن اللي كان نايم وقال: ايه يا حبيبي في حاجه

رائد: حالًا تلبس هدومك وتحصلني على المستشفى بتاعتنا

نط يامن من مكانه وقال: في ايه انت كويس فيك حاجه حد حصله حاجه؟؟؟؟

رائد: اخوك عمل حادثه واحنا في الطريق دلوقتي وحطينه على الاجهزه ولازم تيجي عشان تدخل معاه العمليه

يامن بعدم استيعاب: اخويا مين؟

ورجع بص للفون واتأكد انه رقم رائد وقال: هو مين بيتكلم معايا؟

رائد: مش ناقصه غباء اهلك دا دلوقتي زين اخوك عمل حادثه ولازم تلحقه

يامن نط من مكانه واخد بنطلونه ولبسه بسرعه ولبس قميصه واخد موبايله ومفاتيح عربيته وخرج يجري بهلع من الاوضه

ونزل على تحت ركب عربيته وساق بأقصى سرعه متجه للمستشفى الخاصه بيهم

عند. رائد وزين بعد وقت كانوا وصلوا المستشفى
وأول ما دخلوا أخدوا زين على أوضة العمليات كان في فريق كامل مخصص متكلفين بالمهمه على اكمل وجه

وقف رائد قدام الباب وهو حاسس إن الأرض بتتهز من تحته
لأول مرة يحس بالعجز بالشكل ده لأول مرة ميعرفش يعمل حاجة

مسك سامح الفون واتصدم من كم المنشورات وقال: ياولاد الكلب مين اللي صوره بس.!!!!

رائد انتبه ليه وقال: في ايه؟

سامح: حد من الموجود صور زين والخبر انتشر في اقل من 10دقايق الكل بيتكلم عن حادثة زين المغربي ابن رجل الاعمال ادهم المغربي

رائد بحده: اقرألي البتاع ده وتبع جريدة ايه

بدأ سامح يقرأ وقال:

📰 عاجل | تعرض زين أدهم المغربي، نجل رجل الأعمال أدهم المغربي، لحادث سير مروع أسفر عن إصابته ونقله إلى المستشفى لتلقي العلاج، فيما تواصل الجهات المختصة التحقيق في ملابسات الواقعة.

رائد بغضب: ياولاد الكلب انا هقفل لميتين امهم الجريده دي خالص

سامح: اهدى مش كده انا هتصرف وهكتم على الخبر

رائد مردش عليه واكتفى بالسكوت في نفس الوقت وصل يامن اللي كان داخل بيجري ووصل عندهم وقال: اخوك ماله؟

رائد: ادخل شوفه ونتكلم بعدين

دخل يامن اوضة التعقيم بسرعه وغير هدومه ودخل غرفة العمليات واتصدم من شكل اخوه وعينه دمعت عليه

اما بره
مر نص ساعة وساعة وساعتين وهو واقف مكانه زي الطفل اللي مستني خبر رجوع امه

وفجأة باب العمليات اتفتح الكل قام مرة واحدة
الدكتور خرج وهو شايل الملف

رائد قرب منه بسرعة:
زين كويس طمني عليه؟

الدكتور بصله وقال بهدوء:
الحمد لله قدرنا نتعامل مع حالته ولولا دكتور يامن مكناش هنقدر نسيطر على الوضع لكن الفترة الجاية مهمة جدًا

الكل تنفس براحة أما رائد ف غمض عينه للحظة
لأول مرة من ساعات حس إنه قادر ياخد نفسه

الدكتور كمل:
هيقعد تحت الملاحظة شوية ولما يفوق هنقدر نطمن أكتر

هز رائد راسه بصمت

وبعد ما الدكتور مشي سند على الحيطة ونزل راسه لتحت
ساعتها حس بإيد صغيرة اتحطت على كتفه
رفع عينه وبص لهيثم اللي كان واقف جمب مؤمن وندى

هيثم: عمو راااااائد وحشتني اوي اوي اويييي

رائد ابتسم وحضنه وقال: حبيب عمو رائد عامل ايه يابطل واحشني

هيثم: انا الحمدلله بقالي كتير بزن على بابا عشان يجيبني العب معاك بس هو مش بيرضى

ندى بحده: هيثم مش وقت الكلام ده تعالى هنا دلوقتي

قام رائد وقف وهو لسه ماسك ليد هيثم وبص لندى وقال: ازيك يا ندى عامله ايه

ندى: انا تمام الحمدلله زين اخباره ايه اول ما شوفنا الخبر على النت جينا على طول

مؤمن: ايه اللي حصل يارائد؟

رائد: دكتور سامح كلمني وقالي انه كان عمال يزعق ويكسر في الاجهزه ومحدش عارف يسيطر عليه ولبست ونزلت على طول اول ما وصلت لقيته مرمي في الشارع قدامي متغرق في دمه

سامح: دي كانت اخر جلسه لزين وكان بعديها هيبقى تم شفاؤه تمامًا ويقدر يخرج من المصحه وهو كانت حالته النفسيه تمام بس الظاهر انه افتكر حاجه خنقنه خليته يعمل اللي عمله ده

مره واحده لقيناه عمال يزعق ورافض حد يقرب منه وبيكسر في اي حاجه تيجي قدامه وكان محدش عارف يسيطر عليه وهو استغل الوضع وطلع يجري من المصحه وجري على الطريق بدون تفكير وحصل اللي حصل

مؤمن: دقيقه فين اللي خبطه؟

رائد: ازاي فاتتني دي.!!

سامح: انا لمحت اللي في العربيه وكانت بنت ومن رهبة الموقف مقدرتش تنزل تشوف حصله ايه واستغلت انشغالا ووصول الاسعاف ومشيت بسرعه

رائد: انا عاوز تفريغ للكاميرات ونمر عربية البت دي

سامح: حاضر

في نفس الوقت كانوا الممرضين خرجوا من اوضة العمليات وهما ماشيين بالسرير اللي عليه زين ويامن خرج وراهم

ودخلوه غرفه عاديه وراحوا كلهم وراه واما خرجوا الممرضين قال يامن: ممكن افهم ايه اللي حصل بالظبط؟؟

حكاله سامح على اللي حصل

يامن: انا تعتب للواد ده والله مشافش يوم حلو من وقت ما اتولد

مؤمن: عيب الكلام ده يايامن هتعترض على كلام ربنا ولا ايه؟

يامن: ونعم بالله

في نفس الوقت وصل ياسين ونيروز المستشفى راح عند ركن الاستقبال وقال للسكرتيره: فين الغرفه اللي فيها زين ادهم المغربي

ربهام: لحظه يافندم وهعرف حالا

اتصلت على حد وبلغها برقم الغرفه وقالت: غرفه 52 يافندم

شكرها ياسين ومسك ايد نيروز وركبوا الاسانسير وطلعوا على الدور اللي فيه الغرفه واما وصلوا كان الباب مفتوح حمحم ياسين ودخل ومعاه نيروز

ياسين: رائد زين ماله ايه حصل الاخبار ماليه النت

رائد بص لنيروز وقلبُه دق اول ما شافها واقفه جمب ياسين ونظراته اتعلقت فيها

ياسين استغرب عدم رده وقال: رائد مبتردش ليه يا ابني

يامن لاحظ نظراته لنيروز وخبط على كتف رائد عشان يفوقه وقال: اللي واخد عقلك يتهنابو يا باشا

رائد حمحم بإحراج وقال: اظبط ياض

ياسين: بقالي ساعه بكلمك

رائد: معلش دماغي مش فيا

ياسين: ولا يهمك يا حبيبي المهم زين حصله ايه

حكاله رائد على اللي حصل وهو قال: لا الله الا الله ربنا يعوضه خير عن اللي بيحصله ده

رائد: اللهم آمين يا حبيبي تعالوا نقعد بره بدل ما انتوا واقفين كده

خرجوا كلهم وسابوا زين يرتاح وقعدوا على الكراسي اللي في الترقه بتاعت الغرفه

رائد: تفطروا ايه؟

مؤمن: لا نفطر ايه وهو ده وقت فطار

رائد: ما انتوا متبقوش جايين على ملى وشكم على الصبح ومش عاوزيني اجبلكم فطار

ياسين: عيب الكلام ده يارائد احنا مش ضيوف

نيروز اخيرا اتكلمت وقالت: الف سلامه على زين ربنا يقومه بالسلامه

رائد بصلها للحظات وبعدين قال: الله يسلمك

فضلوا يتكلموا لفتره لحد ما سمعوا سمر وهي جايه بتجري عليهم ومعاها ادهم وايسل اللي كانت بتعيط ووشهم مخطوف

سمر اول ما شافت يامن في وشها مسكت في قميصه وقالت: اخوك ماله حصله ايه انطق.!!!!!!

أدهم: ازاي اعرف من بره ومحدش فيكم يبلغني بحاجه زي دي

يامن: اهدي يا حبيبتي زين كويس وزمانه بدأ يفوق من البنج خلاص هو فقد دم كتير ونقلناله دم بس لكن هو بخير الحمدلله

سمر: لالالا انا عاوزه اشوف ابني عاوزه اتطمن عليه

يامن: هدخلك ليه والله حاضر بس يفوق

سمر: لا مليش داعوه انا عاوزه اشوف ابني حالا

رائد راح عندها واخدها في حضنه وباس راسها وقال: ممكن افهم بتعيطي ليه دلوقتي

سمر: عاوزه ابني ودوني لابني.!!!!!!

رائد: طيب اهدي يا حبيبتي هدخلك ليه حالا مسك اديها ودخل بيها لجوه وكلهم دخلوا وراه

اول ما شافته نايم وجسمه متوصل بالاجهزه قربت منه بسرعه وحضنته بلهفه وهي بتقول: يا حبيبي يا ابني قوم يا نور عيني عشان خاطري انت كويس انا عارفه عمر ما قلبي يكدب احساسي ابدا قوم ياقلب امك قوم يا حبيبي

كلهم كانوا واقفين بحزن عليها لحد ما هيثم ساب ايد ندى وراح عندها

ندى: هيثم تعالى هنا.!

لكن هيثم مردش عليها وقرب من سمر وشد فستانها وهو بيقول: تيتا تيتا

سمر بصتله بدموع ومردتش عليه

هو قال: انا مث بحب اثوفك بتعيطي وبعدين عمو زين قوي وهيبقى كويث متخافيث

سمر ابتسمت ليه وهو قال: يلا امثحي دموعك دي بثرعه مث عاوز اثوفها تاني

مسحت سمر دموعها فعلًا وهما ابتسموا على تصرف زين

وبصت سمر ل أيسل الي كانت واقفه منكمشه على جمب من غير ما تنطق ولا حرف والدموع ناشفه على خدها

سمر بحنان: هو كويس ياقلب امك متخافيش

رائد بص على اخته واتنهد بضيق اما شاف دموعها قرب منها وحضنها وقال: كام مره اقولك متعيطيش تاني؟

أيسل: كنت هفقد حد من اخواتي ومش عاوزني اعيط؟

رائد: والحمدلله كلنا كويسين قدامك اهو ليه الدموع دي

أيسل: عشان انا مش مستعده اخسر حد منكم تاني زي ما خسرت سليم زمان

رائد غمض عينه بضيق من سيرة سليم وقال: الله يرحمه وامسحي دموعك دي واياكي المحك بتعيطي تاني

خلص كلامه وباس راسها بحنان وبعد عنها في الوقت ده ايد زين بدأت تتحرك وكان بدا يفوق سمر بفرحه شديده: يامن زين بيفوق يا يامن

قرب يامن بسرعه وقال: طب ابعدي دلوقتي بعد اذنك يا امي

رن على زرار وجت ممرضتين وبدأ يامن يفحصه وطلب منهم اللازم وعملوه وبعدها مشيوا تاني

زين بدأ يفتح عينه ببطئ يامن قال: زين انت سامعني صح

زين حاول يتدارك اللي بيحصل وقال: سامعك

شاور قدامه يامن وقال: دول كام

زين: خمسه

يامن بفرحه ربت على كتفه وقال: الحمدلله على السلامه يا بطل

سمر حضنته بدموع وقالت: كده يا زين؟ كده تخوفني عليك؟

زين: ياه وحشتيني اوي اوي اوي فوق ما تتخيلي

سمر باست دماغه وقالت: وانت اكتر يا نور عيني

أدهم قرب منهم وقال: الحمدلله على السلامه يا زين

زين بصله واتضايق مش هينكر انه لسه شايل جواه منه لكن مكنش ينفع يتجاهله قال: الله يسلمك يا ادهم باشا

ادهم اتنهد من توتر العلاقات بينه وبين اولاده بس في النهايه سكت

رائد حضنه وقال: كده ياشبح عاوز تمشي وتسيبني لوحدي؟

زين: قصدك تعبت وكنت عاوز اجيلك

رائد: وهو انت لو طلبت منهم انك تكلمني حد هيرفض مثلا او انا مش هجيلك انت عبيط ياض؟

زين: مش عارف بقى بس انا اتخنقت ومش عاوز ارجع هناك تاني

رائد: خلاص يا حبيبي مش هترجع هناك تاني

يتبع.....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
مؤمن: الحمدلله على السلامه يا بطل

زين اتعدل على السرير عشان يقدر يشوفهم وهو بيكلمهم وقال: الله يسلمك يا دكتور سرنجه

كلهم ضحكوا على جملته

مؤمن: يا ابني اتقي الله واعمل حساب انك لسه قايم من العمليه طيب

زين: ولو بردو يا سرنجه من حقي ك مواطن اعبر عن اللي جوايا

ضحكوا كلهم تاني قال هيثم: عمو زين عمو زين الحمدلله على السلامه

زين: هيثوووم عامل ايه ياوحش

هيثم: الحمدلله اول ما عرفت انك تعبان قولت لبابا لازم اجي معاك ده عمو زين هو اي حد ولا ايه

زين ضحك وقال: اصيل ياض طمرت تربيتي فيك المهم  ايه اخبار المزه

هيثم: ششش اسكت هتفضحنا

ضحكوا كلهم وقالت ندى: مزة مين دي بقى ان شاء الله

هيثم: دا سر بيني انا وعمو زين بس

ندى: ماشي يا استاذ هيثم بقت كده يعني

هيثم: ايوه هي كده

لمح زين أيسل وقال: ايه مش هتسلمي عليا؟ اشك اصلا انك فاكره انا مين

أيسل: لا ياشيخ؟

رائد: دي كانت مقطعه نفسها من العياط عليك من شويع

أيسل بإنكار: انا؟؟ ولا حصل اصلا

زين: اه اه ياقلبي ما انا عارف

ضحكوا كلهم وزين بص على نيروز اللي واقفه جمب ياسين وقال لرائد اللي واقف جمبه: اوبا مين الصاروخ ارض جو اللي واقفه هناك دي

ضربه رائد في كتفه بغيظ وقال: هتفضل طول عمرك وسخ

مسك زين ايده بألم وقال: اه ايدي يا حمار راعي اني تعبان

رائد: لا يا اخويا وحيات امك؟

سمر: ما تبس ياواد وتسيبه في حاله لسه خارج من العمليه ياقلب امه

راىد: اه اه دافعيله يختي دافعيله ما هو ابن البطه البيضه واحنا ولاد البطه السوده

ضحكوا كلهم

نيروز همست ل ياسين انها هتروح الحمام وهو وافق ورائد لما خرجت استأذن منهم بحجة انه رايح يجيب عصاير لزين وخرج وراها
+

كانت ماشيه في الممر بتدور على الحمام شهقت بصدمه لما حست نفسها مره واحده اترفعت في الهوا حط ايده على بوقها وقال: شششش

دخل اوضه من الاوض وقفل الباب ولزقها عليه وقال: وحشتيني.!!

نيروز: رائد ايه اللي انت بتعمله ده

رائد: بقولك وحشتيني.!

نيروز: رائد لو حد شافنا هتبقى مصيبه

راىد: سيبي الدنيا كلها وركزي معايا دلوقتي جيتي مع ياسين ليه

نيروز بإرتباك: ااااعادي

رائد: لا مش عادي يا فراوله ردي عليا

نيروز: رائد بقى.!

رائد: ياعيون رائد وروح رائد وكل حاجه في رائد عاجبك اللي عملتيه فيا ده؟ شهرين بس سرقتيني بكل حواسي اتفضلي بقى حاسبي على قلبي اللي سرقتيه

نيروز بعدم بفهم: ايه احاسب ازاي يعني؟

رائد بخبث: بوسيني

نيروز بصدمه: نعم؟

رائد: بقولك بوسيني

نيروز: رائد انت اكيد اتجننت وسع كده خليني امشي

رائد: ورحمة امي ما انتي متحركه من هنا الا لما تبوسيني

نيروز: يارائد مينفعش اللي بتعمله ده

رائد: قدامك خمس ثواني لو مصالحتنيش انا هتصالح بمعرفتي خلص كلامه وعينه نزلت لشفايفها وغمزلها بشقاوه

نيروز: يخربيتك يخربيتك يخربيتك ساااافل

رائد: لا يا غزاله السفاله لسه جايه قدام يلا 1/2

ملحقش يكمل العد كانت نيروز باسته على خده بسرعه وزقته وطلعت تجري

رائد: بصدمه اه يابنت المجنونه خدي هنا يابت انتي بتبوسي ابن اختك

نيروز: دا بعينك سافل ووقح وقليل الادب

رائد فضل واقف مكانه لحد اما اختفت بعيد عن عينه وحط ايده على خده وقال: ماشي يا فراوله مسيرنا هيتقفل علينا باب واحد اتكي على الصبر بس وساعتها هطلع عليكي القديم والجديد

بعد شويه كانوا كلهم في اوضة زين وبيضحكوا سوا قال رائد: احم اسمعوني شويه وركزوا معايا بالمناسبه الجميله دي وبما اننا متجمعين كلنا ف حابب اقول حاجه وعارف انه مش وقته بس خلاص معدتش قادر

بصوله كلهم بإستغراب مستنينه يكمل

قرب رائد من نيروز ومسك اديها ورفعها قدامهم وقال: فاكره مين دي يا امي؟؟؟

سمر دققت في ملامحها وحست انها تعرفها بس معرفتش تجمع وقالت: لا بس شكلها مش غريب عليا

رائد: دي نيروز المصري بنت اللواء سامح الله يرحمه

سمر بفرحه: ازيك يا حبيبتي عامله ايه ماشاء الله عليكي كبرتي واحلويتي اخر مره شوفتك فيها وانتي عندك 5 سنين

نيروز بإحراج: الحمدلله يا طنط بخير

أدهم: يعني القمر دي تبقى اختك يا ياسين

ياسين: ايوه يا عمي

رائد: المهم يا جماعه مش هنخرج عن موضوعنا الاساسي انا بحب نيروز وعاوز اتقدملها واخدت معاد من ياسين الاسبوع الحاي موافقين؟ ولو مش موافقين يعني البت لقطه وصاروخ ارض جو ومتتفوتش الصراحه

نيروز اتحرجت وخبت وشها في ضهر ياسين بسرعه اللي ضرب رائد على كتفه وقال: كلمه كمان وهحلف بالله اجوزهال
..
ملحقش يكمل الجمله قاطعه رائد اللي قال: لالالا والله ما يحصل الفراوله اتخلقت عشان تكون ليا

سمر قالت: الف بركه يا نور عيني دا يوم المنى اما اشوفك عريس واروح اطلبهالك بنفسي يا حبيبي ونيروز بنت حلال ومتربيه

بدأو كلهم يباركوا ليهم بفرحه صافيه خارجه من قلوب الجميع

هيثم: الله الله يعني بتشقط مزز من غيري يا سي رائد؟

ضحكوا على طريقته الطفوليه ونزل رائد لمستواه وقال في ودنه: هجوزك بنتي ايه رأيك

هيثم: اذا كان كده ماشي انا موافق

_______________________________
بعد مرور اسبوع  في قصر المغربي وتحديدًا في اوضة رائد

كان واقف بيسرح شعره قدام المرايه خلص وبدأ يرش برفانه في الوقت ده الباب خبط

دخل يامن وقال: اوبا ايه الحلاوه دي يا راجل دا انت لو بنت عليا الطلاق كنت كتبت عليك حالًا

لبس رائد چاكت البدله بغرور وقال: متمدحش كتير عارف اني مز متقلقش

يامن: مز بس دم اهلك يلطش مش عارف حبت فيك ايه البت دي والله

رائد: اخلع انت منها بس والدنيا هتمشي زي السمنه على العسل

يامن: ايوه ياعم من لقى احبابه نسى اصحابه طب يلا يا اخويا عشان ما تتأخرش على حبيبة القلب

رائد: يلا يا حيلتها

نزلوا الاتنين وقف رائد في نص القصر وقال بصوت عالي: يا أهل الداااااااار اين انتم هنتأخر حرام عليكم

في الوقت ده نزل ادهم وسمر

سمر بدموع: بسم الله ماشاء الله عليك ياقلب امك ربنا يحرصك من العين يا ضنايا

قرب منها رائد وباس راسها وقال: الله طب ليه الدموع بس يا سوسو

سمر: من زمان وانا نفسي اشوفكم عرسان وبتخيل شكلكم بس عمري ما توقعت تطلع بالحلاوه دي الله اكبر عليك ياقلب امك

زين قال وهو نازل ووراه ايسل: الله الله ياست سوسو ما انتي مخلفتيش الا سي رائد بقى

سمر: قلب سوسو

زين: كلي بعقلي حلاوه كلي

ضحكوا كلهم بحب قال رائد: طب ايه يا جماعه هنخلل هنا يعني ولا ايه انا عريس والمفروض تهتموا بيا

يامن: عريس الغلفه يا اخويا يلا يلا خلونا نمشي احسن الواد لو وقف هنا ثانيه كمان محدش هيعرف يلمه

ضحكوا كلهم مد زين ايده ل أيسل وقال: هتنازل وهعتبرك زي اختي وانجشك

أيسل: لا ياشيخ وجاي على نفسك كده ليه

زين بغرور وهو بيعدل چاكت البدله: يلا والله مش عارف من غيري كنتوا هتعيشوا ازاي

ضحكوا كلهم وهو مد ايده ليها ومسكت فيه وخرجوا كلهم من القصر وركبوا العربيات

في عربية رائد كان سايق العربيه وجمبه يامن وزين ورا

رائد طلع موبايله واتصل على نيروز وقال: ياصباح التفاح قشرلي وانا ارتاح

نيروز بنوم بصت في الموبايل واتأكدت انه رقم رائد ورجعت حطت الموبايل على ودنها تاني وقالت: نعم؟

رائد بنفاذ صبر: هو ايه اللي نعم؟ دا انا لو بكلم بهيمه كانت فهمت انتي لسه نايمه يابت؟

نيروز واثر النوم لسه في صوتها: عاوز ايه يا رائد بقى سيبني انام النهاردة الجمعه يعني مفيش شغل

رائد عينه وسعت بصدمه وهو سايق وقال: اسيبك ايه يختي؟ جاي اشرب قهوه بملح على مين انا على الكرسي؟

نيروز: مش فاهمه تشرب قهوه بملح ليه

رائد: يختاااي طمنتيني على مستقبل العيال يا فراوله نيروز يا حبيبتي هو النهاردة ايه

نيروز اتعدلت وبصت في الموبايل وقالت بصدمه: نهار اسود دا ياسين صحاني وقال انكم جاين وانا فكرت اني بحلم

رائد بحصره: بتحلمي اه طب قومي اجهزي عشان هاجي اطلع عين اهلك

نيروز: خلاص خلاص ياعم متزقش

قفل في وشها بغيظ

زين بإستفزاز: يا خسارة الهيبه ياواد يا يامن الواد كان زي الفل والله

يامن: اه والله الحب بيغير فعلا الحمدلله الذي عافانا

رائد: جرا ايه ياض منك ليه اما نشوفك يا حبيبي انت وهو هتعملوا ايه

يامن: انا لالالا استغفرالله ايه الكلام ده اخينا احتشم شويه

ضحك زين وقال: جرا ايه يا جماعه احنا مش قاعدين في عذاء شغلنا ياض يا رائد البتاع ده خلينا نفرفش شويه

رائد: وانا مال امي معاك موبايلك وصل البلتوث وشغل

زين: عز الطلب ياقلب اخوك

وصل زين الموبايل بسماعة العربيه وشغل اغنيه

وطلع من فتحة السقف بتاعت العربيه وبدأ يرقص وهو بيغني معاها وبيقول: لمو كل العيله وشغلوا الديچيهات عشان عريس الليه السكر الشربات

في العربيه التانيه اللي فيها ادهم وسمر اتصدموا الاول من صوت الاغاني العالي واللي زين بيعمله

بس مره واحده ضحكوا وبدأو يتفاعلوا معاهم وهما ماشين على الطريق وطلعت أيسل هي كمان من سقف العربيه وبدأت تتفاعل مع زين وكانوا بيغنوا مع تناغم الاغنيه

وطلع يامن من العربيه وبدأ يضرب نار في السما وكان شكلهم وسط العربيات اقل ما يقال عنهم تحفه

يمرور الوقت كانوا وصلوا الحاره ودخلوا

وقفوا العربيات قدام بيت نيروز وكان ياسين واقف في انتظارهم

أول ما وقفت العربيات الفخمة قدام البيت أهل الحارة المحلات يبصوا باستغراب

واحد من الرجالة قال:

يا ساتر يا رب... مين اللي جاي بالحشد ده؟

واحدة من الستات ردت وهي بتحاول تبص من الشباك:

شكلهم ناس مهمين أوي... استني بس أشوف

نزل رائد الأول من العربية وبعده يامن وزين وبعدها نزل أدهم وسمر

فجأة ملامح الدهشة اتحولت لفرحة عند ناس كتير اول ما شافوهم

عم حسين قرب بسرعة وقال:

الحاج أدهم؟! معقول؟!

أدهم ابتسم وفتح دراعه:

وحشتني يا عم حسين والله

سلم عليه الراجل بحرارة وقال:

والله الحارة كلها كانت مفتقداك يا أدهم من يوم ما نقلتوا واحنا مش بنشوف اخباركم الا من على النت

واحدة من الجارات قربت من سمر وحضنتها:

سمر  أخيرًا شوفناكي عامله ايه يا ام رائد

سمر ضحكت وهي بتسلم عليها:

والله أنتم اللي وحشتونا أكتر

بدأت الناس تتجمع حواليهم وكل واحد فيهم كان  بيسلم عليهم ويتطمن عليهم والحارة كلها بقت ممزوجه بين الدهشه والفرحه من حضورهم الا من كام شخص كانوا بيبصوا عليهم بحقد

زين بص ليامن وقال:

  هو إحنا جايين نخطب ولا عاملين مؤتمر شعبي

ضحك يامن وقال: هو يوم باين من اوله يا حبيبي

بعد السلامات من الجميع فتح رائد شنطة العربيه وخرج منها هدايا كتير وعلب شكولاته وبوكيه ورد كبير بدأ زين ويامن يشيلو معاه وبعدها قفلوا العربيات واتحركوا للبيت

ياسين: الحمدلله على السلامة نورتوا الحاره من تاني

ابتسموا ليه بهدوء وطلعوا كلهم خبط ياسين وفتحت هانم الباب نزلوا الشباب عنيهم في الارض احترامًا لحرمة البيت

هانم أول ما شافت سمر فتحت دراعاتها وقالت:

نورتي بيتنا يا حبيبتي

سمر حضنتها بحب:

ده البيت منور بأهله يا حبيبتي

رائد كان واقف بيدور بعينه على اللي اهلكت قلبُه وسرقت كيانُه

دخلوا و قعدوا كلهم في الصالون، وكان رائد عمال يبص يمين وشمال بيدور بعينه عليها

يامن لاحظ نظراته وقال بخبث: بتدور على ايه يا عريس

رائد: اخرس خالص

زين بمكر: سيبه ياض يا يامن دا قاعد عينه بتطلع قلوب وبيبص للسقف ولا اكن حبيبة القلب هتنزل بالبراشوت

ضحكوا الاتنين بس سكتوا بسرعه لما شافوا نظراته

هانم: نورتوا يا جماعه والله

أدهم: دا نورك يا ام ياسين

سمر: امال فين عروستنا؟

ياسين: هدخل اجيبها

قام ياسين وراح عند اوضتها خبط عليها ودخل

كانت رايحه جايه في الاوضه بتوتر ياسين سند على الباب وصفر بإعجاب وقال: طب ما ليه حق الواد يتجنن عليكي ما انتي الله اكبر طلقه

نيروز بإحراج: ياسين بقى وربنا هعيط.!!!!

ياسين: لالا وعلى ايه يلا يا بيبي عشان الواد شويه وهيدخل يجيبك بنفسه دا من وقت ما دخل وعينه لفت الشقه كلها وبيدور عليكي

نيروز فركت اديها بإحراج وهو قرب منها وباس راسها وقال: انا مهما حاولت اوصفلك شعوري ايه دلوقتي مش هعرف.!!  مش مصدق اني شايف بنتي الصغيره كبرت قدامي ودلوقتي في حد جاي ياخدها مني

نيروز: خلاص بقى يا ياسو مش هنقلبها نكد

ياسين باس راسها ومسك اديها وقال: يلا ياقلب ياسو

خرج وهو ماسك اديها مشيوا في الترقه لحد ما وصلوا للصالون اما رائد كان صوت خطواتها وهي بتقرب بتلعب على اوتار قلبُه

واخيرًا رُوحه اتردتله من تاني اول ما القمر طل عليهم اتجمد مكانه ثواني اول ما شافها

كانت لابسة فستان سماوي بسيط، وشعرها نازل على ضهرها ووشها متورد من التوتر

يامن خبّط رائد في كتفه وقال بمكر:

إقفل بوقك يا عريس الدبان دخل

رائد من غير ما يشيل عينه عنها:
شششش اسكت انت دلوقتي ياباااي دا انا احمد ربنا وابوس ايدي وش وضهر انكم قاعدين

زين كتم ضحكته وقال:
لالا بالراحه على نفسك مش كده يا شبح انت لسه هتتقدم يا حبيبي امال لما تكتب الكتاب هتعمل ايه

يامن ضحك وقال: لا وقتها هياخدها من قدامنا كلنا وينفرد بيها زباله وانا عارفه

قربت نيروز وبدأت تسلم عليهم

أدهم: ماشاءالله زين ما اختارت يا رائد

سمر: بسم الله ماشاء الله عليكي ياقلبي عروسة الغالي

سلمت على أيسل اللي قالت: وربنا حتة قشطه بالمناجا مش خساره فيك يا رايدو

ضحكت نيروز بخجل وقالت: والله ما في قشطه هنا غيرك

ضحكوا كلهم وقربت نيروز وقف قدام رائد عشان تسلم عليه

قام وقف وهو ماسك بوكيه الورد ومد ايده عشان يسلم عليها وبص في عنيها اللي بيعشقها ولوهله حس نفسه انفصل عن العالم

يامن بخبث: ايدك لزقت ولا ايه يا رائودي اجي اسلكلك يا حبيبي

رائد بصله بصه خرسته

وحمحم بإحراج وبعد عنها ومد ليها بوكيه الورد وقال: جيت النهاردة انا وال99 ورده عشان اطلب ايد الورده ال100

نيروز وشها احمر بإحراج اما يامن وزين صفروا بحماس

وقال زين: وحيات ربنا اخوك ده جامد

نيروز: ااا ورده؟

رائد: واحلى ورده في حياتي

تعالت الزغاريط وقعدوا الاتنين جمب بعض

هانم مكنتش عارفه تحدد موقفها هل هي متضايقه بسبب انها عاوزه تجوزها لابن اختها ولا هل لقيتها فرصه حلوه تطلع بنتها من المستنقع ده

بدأو يتكلموا ويتفقوا في نفس الوقت جرز الباب رن قام ياسين فتح واتصدم لما لقاه احمد اللي كان وشه كله غضب

ياسين: هو انا مش قولتلك يلا ملمحش وش اهلك هنا تاني؟

احمد زقه ودخل وبص لكل اللي قاعدين ولرائد اللي جمب نيروز بغل

قاموا وقفوا كلهم وهو بص لنيروز بغضب وراح عشان يشدها من اديها بس ايد رائد اللي كانت زي السيخ اللي اخترق جسمه مسكته بحده وقال: جرا ايه ياروح امك هي امك مكانتش فاضيه تربيك وتعرفك ان الحاجه اللي متخصكش ايدك ما تتمدش عليها ولا ايه؟

أحمد: وسع كده انت كمان بقى ده يا هانك اللي انتي سايباني وبتتمرقعي عشانه دا انا هطلع عين اهلك.!!!!

هانم بخوف: بس بس يا احمد عشان خاطري بلاش فضايح

ياسين: كلمه زياده من امك وهفصل راسك عن جسمك

احمد: جرا ايه يا خالتي هي دي ربايتك اللي ماشيه بتتفاخري بيها قدام الناس ماشيه مع مديرها في الشغل و...

ملحقش يكمل الجمله لان رائد كان ضربه بوكس في وشه وقال:...........

يتبع.......
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
احمد: جرا ايه يا خالتي هي دي ربايتك اللي ماشيه بتتفاخري بيها قدام الناس ماشيه مع مديرها في الشغل و...

ملحقش يكمل الجمله لان رائد كان ضربه بوكس في وشه

وقال: اخرس يا زباله لسانك النجس ده لو نطق حرف زياده عليها هقطعهولك

اللي بتتكلم عنها دي اشرف خلق الله ولا عمري شوفت ولا هشوف انضف منها ومن تربيتها

احمد حط ايده على بوقه اللي نزل دم وزق رائد جامد ف رجع خطوه لورا وقال: اشرف خلق الله اه تلاقيها عملت عملتها معاك وجاي تلحق الدنيا قبل ما تبان

ياسين مسكه من رقبته وقال: هو انت بروح امك سامع انت بتتكلم عن مين ياض.؟؟؟؟؟  مين دي اللي عملت عملتها يا ابن الكلب انت

زقه احمد جامد بعيد عنه ونزل بسرعه

البنات شهقت بصدمه وطلعوا على البلكونه بسرعه والشباب نزلوا وراه اما هو وقف في نص الشارع وهو

بيقول: اشهدوا يا ناس اشهدوا يا اهل المنطقه المحترمه المتربيه بنت اللواء بتعمل ايه ماشيه مع مديرها في الشغل و.....

ما لحقش يكمل الجمله كان رائد ماسكه من رقبته ومنيمه في نص الشارع

ونازل فيه ضرب والرجاله اتلمت وحاولت تبعدهم عن بعض بس لا حياة لمن تنادي

زين: رائد كفاااايه هيموت في ايدك

يامن وزين حاولوا يبعدوه عنه بالعافيه والبنات كانت بتعيط وهمسات الستات تعالت بالكلام على نيروز

رائد دمه غلي اكتر قام وقف مره واحده ومسك احمد من شعره

ووقف في نص الحاره وقال: اسمعوني بقى كويس عشان مش رائد المغربي اللي بيكرر كلامه كتير

شاور على نيروز وكمل: البنت اللي بيتكلم عنها دي اشرف خلق الله

واظن انها متربيه معاكم وعارفين اخلاقها وقسما بربي اللي بيتهزله سبع سموات

المح اي واحد فيكم ينطق عليها بحرف او يبصلها بصه متعجبهاش هساوي بوش اهله الاسفلت وهقلبها دم ولا هيفرق معايا اللي قدامي راجل ولا ست

اما الحيوان ده هو اللي جابه لنفسه بروح امه

خلص كلامه وسحب احمد وراه جره لقدام باب بيت نيروز وطلب من ياسين حاجه معينه وراح عشان يجييها اما هو ف

قال: مش عاوز مخلوق يتحرك من مكانه لحد ما ياسين يرجع

إدهم: خلاص يا رائد كفايه مش كده

رائد: كفاية مين هو انا لسه عملت حاجه
+

كان الجو كله توتر وقلق والخوف مالي وشوش الناس بعد شويه رجع ياسين وفي ايده شنطه اداها لرائد

رائد اخدها منه وفتحها وشاف محتواها وقال: عفارم عليك يا شبح

قرب من احمد اللي كان مرمي على الارض وشده وهو بيقول: قوم يا حليتها هو انا لسه عملت حاجه

قعده على الكرسي اللي جابه واحد من رجالة الحاره ومره واحده شق التيشرت اللي كان لابسه نصين احمد حاول يتكلم بصعوبه: انت اتجننت ايه اللي انت عملته ده.!!

رائد: يختي كميله بتتكسفي يابطه

خلص كلامه وقطع البنطلون كمان بقى قاعد بالشورت الداخلي بتاعه فقط

البنات والستات شهقت بصدمه من اللي عمله وداروا وشهم بسرعه

اما رائد امر اتنين من رجالته يرفعوه على باب البيت بالفعل ربطوه بحبل على باب البيت

وقف رائد قدامه وقال لزين: قلا قولي يا متر عقوبة اللي يغلط في سمعة واحده محترمه ويتهمها في شرفها بالباطل كام جلده

الكل اتصدم من اللي قاله رائد ومحدش كان قادر ينطق بحرف احمد: اقسم بالله لو قربت مني هبلغ عنك وهوديك ورا الشمس

رائد بحده: زييين.!!

زين بتوتر: ااا عقوبته 80 جلده وده حد القذف للي يرمي المحصنات بإتهام من غير دليل

رائد ابتسم بتسليه وقال: استعنى على الشقا بالله عدوا معايا ياشباب

بالفعل بدا يضرب فيه ومكنش مهتم تمامًا لصرخاته لحد ما خلص ال80 جلده رمى الخرزه من ايده وقال لرجالته: ارموه في اي مستشفى يلا

خلص كلامه وبص لأهل الحاره وقال: انا مش محتاج احلف ان اللي حصل ده مش هيجي ربع للي هيحصل لواحد فيكم لو حد نطق اسمها على لسانه

بمرور الوقت كانت الخناقه انفضت ورجالة رائد وصلوا احمد المستشفى واتجمعوا من تاني فوق

هانم: انا مش مصدقه ازاي احمد يعمل كده!!!

ياسين: الزباله ده اسمه مش عاوزه يتنطق هنا تاني عشان وربي وما اعبد لولا ان رائد عمل الصح معاه كنت قتلته وشربت من دمه

سمر: ليه االي انت عملته قدام الناس ده يا رائد هو احنا جايين عشان نطلب نيروز ولا عشان تمرمط الواد كده يا ابني؟

رائد: وانتي شايفه اللي عمله ده صح يعني؟

أدهم: لا مش صح بس انت زعقت والكل سكت وخلاص ايه لازمتها اللي عملته ده لو الواد ده خرج وبلغ عنك ممكن تتحبس فيها

رائد: أدهم باشا حضرتك عارف كويس جدا ان معايا حصانه ومينفعش يتقبض عليا دا بالإضافه اني قادر في لحظه اقلب الترابيزه عليه

ومتقلقش هو مش هيفكر يعمل حاجه زي دي لانه يبقى غبي ولعب في عداد عمره

نيروز: انا رافضه الجوازه دي

بصولها كلهم بصدمه وعيونهم برقت من وهل الجمله اللي قالتها ولوهله عقل رائد مقدرش يستوعب الكلام اللي اتقال

سابتهم في صدمتهم وقامت دخلت على اوضتها

ياسين بزعيق: نيروز.!!!! استني عندك ايه الهبل اللي بتهرتلي بيه ده.!

يامن خبط كتف رائد عشان يفوق ويتدارك اللي حصل وقال: من غير عصبيه وبهدوء تتكلم معاها

رائد: وانا كنت عملتلها ايه انا عملت كل ده عشانها

زين: رائد يا حبيبي هي عمرها ما شافت الجانب ده فيك ممكن تكون شافتك اكتر من مره بتزعق تمام وكل حاجه لكن انت زودتها زياده عن اللزوم طبيعي هتاخد فكره تانيه عنك وتخاف منك

رائد بصلهم الاتنين بتوهان وامتنان في نفس الوقت انهم واقفين معاه وفي ضهره وقال: ربنا يخليكم ليا

ابتسموله بهدوء وقال يامن: طب يلا يا بابا بعد اذنكم نمشي احنا وهو يتفاهم مع العروسه بهدوء لحد ما الامور تهدى

اتفقوا كلهم مع كلام يامن وحاولت هانم وياسين انهم يفضلوا قاعدين بس في النهايه نزلوا ومشيوا

فضل رائد واقف مكانه قال ياسين: تعالى اقعد يا رائد

رائد: بعد اذنكم طبعًا هدخلها اتكلم معاها بهدوء

هانم: اكيد اتفضل

بص رائد لياسين عشان يتأكد من موافقته وياسين هز راسه بقلة حيله وخبط على الباب

نيروز: مش عاوزه اشوف حد

رائد: خمس ثواني وهفتح الباب ف تكوني ظبطتي نفسك قبل ما ادخل

نيروز مردتش عليه ف استنى شويه فعلا وبعدها فتح الباب ودخل

بره قعد ياسين وحط راسه بين ايده بتعب وقال: انا تعبت والله مش عارف ليه بيحصل معانا كده

هانم وهي لسه مش مستوعبه اللي حصل: انا عمري ما توقعت ان احمد ممكن يعمل حركه زي دي بقى ده اللي كنت عاوزه اجوزه بنتي.!!

ياسين: ياما قولتلك انه انسان قذر وزباله وانتي مسمعتيش كلامي

هانم: انا بجد مصدومه فيه بس ده ابن اختي.!

ياسين: ممكن تبطلي تقولي ابن اختك دي بقى شويه وفوقي واستوعبي انها لقته وهو صغير او والله اعلم جابته من انهي مصيبه وحدفته علينا

هانم: ياسيييين اتكلم عن خالتك عدل

ياسين: اختك دي وش كل المصايب اللي في حياتنا نفسي تفوقي بقى وتكتشفي انها اكتر انسان بيكره ليكي الخير في الدنيا

هانم: لاا انت عقلك فوت على الاخر والظاهر محتاج ربايه من جديد

ياسين: لا يا امي مفوتش ولا حاجه انتي بس اللي على نياتك ومش واخده بالك من اللي بيحصل حواليكي ومش هقولك ابعدي عنها لا هقولك ركزي مع تصرفاتها واتفرجي هتعمل ايه اما احمد يروحلها البيت

هانم: طب ما حقها انت شايف الواد عمل فيها ايه وبقولك ايه

ادخل خرجه من الاوضه ومشيه انا عمري ما ائمنه على بنتي ابدا يتخانق معاها يقوم يمد ايده عليها ويموتها فيها

ياسين ضحك بسخريه: اه مش هتأمني عليها مع رائد بس كنتي هتأمني عليها مع الشمام ابن اختك صح

هانم: والله لو الواد عملها حاجه هحملك انت كل المسؤوليه

ياسين: متقلقيش يا ماما رائد مش من النوع السادي اللي بتفكري فيه رائد راجل ومحترم وابن ناس وان كان عمل اللي عمله تحت ده

ف دا عشان يحافظ على سمعة بنتك وسط الناس اللي كلامهم كان هينهش في لحمها وعموما هو صح وانا عاجبني جده التصرف بتاعه

يكفي انه مكتفاش بالزعيق وبس وحب يعمل حاجه تعلم في راس كل اللي واقفين عشان محدش يفكر يقول عليها نص كلمه

اتنهدت هانم بضيق لانها كالعاده خسرت النقاش قصاده وسكتت

في اوضة نيروز بعد ما دخل رائد اتنهد بتعب اما شافها قاعده على ارض في زاويه من الاوضه وضامه رجليها لصدرها وبتعيط

قرب عندها ونزل لنفس مستواها ورفع وشها ليه غصب عنها عشان تبصله ومسح دموعها بحنان وباس راسها

وقال: ممكن اعرف الهبل اللي قولتيه بره قدام الكل ده اسميه ايه؟

نيروز: تسميه اني مش عاوزه اكمل في الجوازه دي

رائد ضغط على سنانه بغيظ وكتم عصبيته وقال: وحيات خالتك هو لعب عيال ولا ايه مش فاهم

نيروز: اللي عندي قولته وانا مُصره على قراري ومش هرجع فيه

رائد: يابت... يابت طب قولي كلام غير ده وانتي قلبك هيطلع من مكانه كده اول ما قربت منك

نيروز بتلعثم: ااا امشي اطلع بره

رائد: لا مش طالع غير اما تطلعي تقولي دلوقتي قدام امك واخوكي انك موافقه على الجوازه

عشان وربي وما اعبد اجيب المأذون حالًا واكتب عليكي ومحدش هيعرف يلمك من تحت ايدي يا فراوله

نيروز: طب عشان غرورك ده انا مش طالعه ومش هتجوزك يا رائد

رائد: بقت كده يعني؟

نيروز: ايوه هي كده وام كده كمان

رائد قام وقف وسند على التسريحه وعينه لفت الاوضه كلها وحفظ كل تفصيله فيها واتحفرت في قلبُه العاشق وبعد كده بصلها وقال: بس ذوقك مش قد كده على فكره

نجح انه يستفزها وقامت وقفت وقالت: لالا اسملا على الذوق

رائد ببرود: والله انا ذوقي حلو والكل يشهدلي بكدا

نيروز: والله ومين قال الكلام ده؟ وهو فين ذوقك ده يا ابو المفهوميه كلها

رائد بمكر: الله انتي مشوفتيهاش ولا ايه

نيروز بإستغراب: هي مين؟

رائد كمل بتسليه: ذوقي يابنتي

نيروز عنيها كانت بتطلع شرار وقالت: لا والله محصليش القرف وريني

طلع رائد المحفظه من جيبه وفتحها وكان مطبوع جواها صورة نيروز بشكل جميل اوي ومحفور عليها من فوق

(نور عيون رائد)

نيروز اتحرجت ووشها احمر جامد اما رائد قال وهو بيكتم ضحكته عليها: ها ايه رأيك في ذوقي

نيروز مكانتش عارفه ترد ولا تبص في وشه من كتر الكسوف اللي كانت حاسه بيه ورائد كان مستمتع جدا بخجلها واستغل الفرصه وسحبها من وسطها ف شهقت بخضه ولزقت فيه

وقالت وهي بتحاول تزقه: راائد ابعد عني مينفعش كده ماما او ياسين لو شافونا هتبقى مصيبه

رائد: ما تقلقيش يا زوجتي المستقبليه محدش يقدر يقرب من الاوضه طول ما انا فيها

والمهم متلغوشيش على الحوار هتطلعي حالا قدامي زي الشاطره تقوليلهم انك كنتي بتقولي اي هبل وانك موافقه تتجوزيني

نيروز: دا بعينك وبعدين انت مالك بارد كده ليه وواقف بتتكلم ولا اكنك عملت مصيبه من شويه

رائد ببرود: لا يا بيبي ولا مصيبه ولا حاجه انا كنت بربيه بس وبعرفه كويس هو اتكلم عن مين

عشان الحاجه اللي تخص رائد المغربي لو حد تاني عينه وقعت عليها بمحيه من على وش الارض وهو لعب في عداد عمره يبقى يشرب بقى

نيروز: هو انت ليه بتتكلم عليا على اني مثلا ساعه او عربيه او حاجه تخصك

رائد: انتي ست البنات كلهم وملكه قعدت على عرش قلبي ولا في قبلك ولا بعدك قدر يعمل الي عملتيه فيا

شهرين بس غيرتي فكرتي عن الحياه بقيت حابب الحياه عشان بس انتي فيها وجايه تقوليلي مش هكمل الجوازه دي؟ 

دا يبقى على جثتي يا نيروز وهتكوني ليا برضاكي او غصب عنك هتكوني حرم رائد المغربي

نيروز قلبها دق بعنف من الطريقه االي كلها تملك وغيره اللي بيكلمها بيها

هو كان بيبص لملامحها بعشق وبيحفظ كل تفصيله فيها عن قرب

قرب منها وشم شعرها بعمق وقال: ربنا يصبرني لحد ما تبقي حلالي عشان انا خلاص مبقتش بعرف اقاوم نفسي قدامك

نيروز اتحرجت وخبت وشها في صدره وقالت: انت مش هتبطل قلة ادبك دي

رائد ضحك جامد وبعدين قال عشان يخرجها من خجلها: طب يلا يا فراوله اطلعي قدامي قوليلهم انك موافقه واعملي حسابك الفرح الاسبوع الجاي يا ام العيال

خلص كلامها وغمزلها بمشاكسه

نيروز اتصدمت وقالت: لا اسبوع جاي ايه مش هينفع انا...

رائد: انا بعرفك مش باخد رأيك

خلص كلامه ومسك اديها وخرج بيها لبره وقف قدامهم وقال: اول حاجه حابب اتأسف عن اللي حصل من شويه بس دمي غلي من كلام ابن الكلب ده عنها

اما بقى المهم نيروز كانت تحت تأثير الصدمه مش اكتر وهي موافقه والفرح الاسبوع الجاي

هانم شهقت وقالت: لا اسبوع جاي ايه مش هينفع خالص لسه ما....

رائد قطعها وقال: بعد اذنك يا امي.. تسمحيلي اقولك يا امي مش كده؟

هانم اتحرجت وقالت: ها؟ اه اه اكيد يا حبيبي

قرب عندها ونزل على ركبته قدامها وقال: بصي ياست الكل انا مش محتاج منكم اي حاجه ولا عاوزكم تكلفوا نفسكم اصلا كل اللي عليكم تيجو الفرح وبس

ياسين: لا طبعا مش هينفع يارائد مش هقبلها على نفسي اختي هتتجهز زيها زي اي عروسه

رائد اتنهد وقام وقال: ياسين يا حبيبي بلاش تفكيرك ده اختك انا عاوزها حتى من غير شنطة هدومها وكل اللي هتطلبه هيجيلها تحت رجلها

ياسين: اعذرني يا رائد مش هينفع حابب تستنى اجهزها زيها زي اي بنت ماشي غير كده انا اسف يا صاحبي

رائد قرب منه وحضنه وقال: انت عبيط ياض؟ على فكرة انا كده ولا صاحبك ولا نيله لما تفكر فيها بالشكل ده يبقى محسسني اني جاي دافعلكم قرشين عشان اخدها

ياسين: رائد والله ما هينفع افهمني

رائد: انت اللي تفهمني يا ياسين مش انا وانت واحد؟ خلاص فيها ايه سيب الفلوس اللي معاك عشان تجهز بيهم شقتك يا حبيبي

ياسين: ملكش داعوه انت بس بالكلام ده

رائد: ياسين كلمه زياده وهزعل منك وهمشي واسيبك

ياسين: بس...

رائد: مفيش بس اسمع الكلام عشان خاطري وبلاش تحسسني ان طلبي تقيل عليكم واختك هحطها في عنيا واالي تؤمر بيه هيجيلها تحت رجلها ولو حكمت اهد الدنيا عشان بس تبقى راضيه ومبسوطه هعملها

ياسين بصله بإمتنان وحضنه وقال: عارف؟ مكنتش عاوزها تتجوز عشان واثق انها مش هتلاقي حد يحبها قدي بس انت جيت وغيرت كل ده في ثواني

رائد ربت على كتفه وقال: مهما حصل هتفضل انت الحبيب الاول ليها يا حبيبي

ابتسمله وبص رائد ليهم كلهم وقال: كمان يومين هاخدها تختار كل اللي هي عاوزه قبل الفرح اما الفستان هطلبه من اتليه في نيويورك فظيع هيتفصلها مخصوص

هانم: متكلفش نفسك يا حبيبي ليه كل ده

بص رائد على ملامحها اللي بقى عاشق ليها وقال: كنوز الدنيا كلها تحت رجلها ولو طلبت نجمه من السما هجيبهالها هي اي حد ولا ايه؟

نيروز اتكسفت جدا من كلامه وبصت في الارض وهو ابتسم على خجلها وقال: طب محتاج امشي انا بقى دلوقتي وهبقى اكلمك يا ياسين عشان نظبط كل حاجه

ياسين: تمام يا حبيبي

قدام قصر المغربي وقفت عربية ادهم ونزل منها زين ويامت وايسل وكانت لسه هتفتح سمر الباب عشان تنزل قال ادهم: استني يا سمر متنزليش

سمر بإستغراب: في حاجه ولا ايه؟

أدهم: اسمعي الكلام

بصلهم يامن بإستغراب وقال: في حاجه ولا ايه يابابا منزلتوش ليه

أدهم: خد اخواتك وادخلوا وانا هروح مشوار انا وامكم وهنيجي على طول

زين بمرح: مشوار اه ربنا يسهلك ياعم

أدهم: وسخ زي اخوك

ضحكوا كلهم قالت أيسل: طب مش تعتبرني زي بنتك وتكسب فيا ثواب

أدهم: يلا يابت انجري من هنا واطلعي ذاكري

بمرور الوقت

وقفت عربية أدهم الفخمة قدام واحد من أكبر وأفخم المطاعم في القاهرة  نزل أدهم من العربيه ولف الاتجاه التاني وفتح لبها الباب عشان تنزل

نزلت سمر وهي باصاله باستغراب وقالت:
هو إحنا جايين هنا ليه؟

ابتسم أدهم ابتسامة خفيفة ومسك إيديها وقال:
تعالي معايا بس

عقدت سمر حواجبها بعدم فهم لكنها مشيت معاه.

العمال أول ما شافوا أدهم فتحوا الأبواب فورًا باحترام

دخلت سمر وبعدها اتسمرت مكانها من الصدمة المطعم كان خالي تماما من الناس

الأرض كلها كانت مفروشة ورد أحمر وأبيض وعلى الجانبين شموع كتير منورة بشكل يخطف العين

رفعت عينيها تبص حواليها وهي مش مستوعبة اللي شايفاه

سمر بدموع:كل ده عشان.!

بصلها أدهم بابتسامة ورفع كف اديها وباسه بحنان وقال: عندي اغلى منك عشان اعمل ليه كل ده؟

خلص كلامه وسحبها بهدوء يكملوا طريقهم وسط ممر الورد

فضلوا ماشيين لحد ما وصلوا لترابيزة متزينة بشكل راقي جدًا حواليها بالونات حمرا كتير بأحجام مختلفة ومتعلقة فيها أضواء صغيرة مديالها شكل ساحر

بصت سمر ورا الترابيزة فاتسعت عينيها أكتر لما شافت شريط أحمر كبير خارج من وسط البالونات ومكتوب عليه بخط أنيق وجذاب:

"عارف إن كلمة آسف قليلة على اللي عملته... بس قلبي من يومها واقف مستني منك فرصة تسامحيه."

وقبل ما تستوعب المكتوب لقت بالونة كبيرة نازلة من فوق مكتوب عليها:

"ينفع أبدأ معاكي من جديد؟"

بصت سمر لأدهم بصدمة وعدم تصديق بينما هو كان واقف قدامها وعينه كلها رجاء وخوف من ردها

أدهم: يمكن أكون غلطت  ويمكن جرحتك جامد س عمري ما بطلت أحبك ومفيش يوم عدى إلا وأنا بندم على كل دمعة نزلت منك بسببي

بلعت سمر ريقها وهي حاسة إن قلبها بيدق بعنف وعينيها بتلف بينه وبين كل اللي مجهزه علشانها

أما أدهم فمد إيده ناحيتها وقال بهدوء:
إديني فرصة أصلح كل حاجة يا سمر فرصة واحدة بس

يتبع....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
في قصر المغربي بعد ما كل واحد طلع على اوضته والهدوء سيطر على المكان من تاني

في اوضة زين اخد شاور وغير هدومه ورمى جسمه على السرير فجأه سمع صوت رسايل

بص للموبايل بإستغراب ومسكه عشان يشوف محتوى الرسايل كان الدكتور سامح

بص زين للحظات للڤيديو اللي بعته سامح وكاتب تحتيه ان ﴿ده تفريغ الكاميرات ودي البنت اللي خبطته ﴾

زين فتح الڤيديو واول ما شافها اتخشب مكانه ومقدرش ينطق ولا كلمه

في عربية رائد كان سايق العربيه سمع صوت الرسايل مسك الموبايل وكان نفس الڤيديو اللي وصل لزين

فتحه رائد بإستغراب اما شافها وفرمل العربيه بسرعه وقال بصدمه: شذى.!!!!!!!!!

اتصل بسامح بسرعه وقال: انت بعت الڤيديو ده لمين بالظبط؟؟؟؟

سامح: ليكم كلكم

رائد بزعيق: الڤيديو ده اتبعت لزين.!!!!؟

سامح: اه فين المشكله مش فاهم

رائد: يا الله انا قولتلك تبعته ليا بتتصرف من دماغك ليه يا دكتور.!!

سامح بإستغراب: هو في ايه بالظبط

رائد: اقفل دلوقتي مش وقت كلام

قفل السكه في وشه وهو بيسب ويلعن فيه واتصل على زين اكتر من مره بس زي المتوقع مكنش بيرد

دور العربيه تاني ومشي بيها بسرعه وهو بيحاول يكلم يامن بس موبايله كان مقفول

اتصل على ايسل اللي ردت وقالت: ايوه يا حبيبي

رائد: ايسل اسمعيني كويس خدي موبايلك واديه ليامن بسرعه خليه يكلمني

ايسل قامت بسرعه وقالت: رائد انت كويس حصلك حاجه؟

رائد: انا كويس يا ايسل انجزي بس وادي الموبايل ليامن بسرعه

خرجت ايسل من اوضتها ومشيت في الترقه الواسعه لحد ما وصلت عند اوضة يامن وخبطت

يامن: ادخل

ايسل: دخلت ومدت اديها بالفون ليه وقالت: يامن خد كلم رائد بسرعه

يامن خطف منها الموبايل في لمح البصر وقال: في ايه انت كويس؟؟

رائد: شوفت الڤيديو اللي جالك من سامح

يامن: لا كنت لسه هشوفه
+

رائد: افتحه بسرعه

فتحه يامن واتصدم اول ما شافها وقال: شذى.!؟ معقول

رائد: بكلم اخوك مش بيرد عليا وزمانه شاف الڤيديو روحله بسرعه قبل ما يتجنن ويعمل حاجه

يامن قفل معاه ورمى الموبايل على السرير وجري على بره

ايسل خافت من لهوجتهم وقالت: ممكن افهم ايه اللي بيحصل

يامن: ادخلي اوضتك دلوقتي مفيش حاجه

وصل عند اوضة زين وخبط بس مكنش بيرد يامن قال: زين لو مفتحتش الباب هكسره

زين مردش عليه جرب يامن يفتح الباب ولحُسن الحظ انه مكنش مقفول

واتصدم لما شافه كان زين قاعد على الارض على ركبته والموبايل قدامه وبيعيط

يامن قرب منه بسرعه وقال: زين... زين بصلي وحاول تهدى زين انت سامعني صح

زين ما اتحركش ولا نطق بحرف

ايسل قلبها اتقبض اما شافته سمع يامن صوت شهقاتها وقال: هو انا مش قولتلك تدخلي اوضتك.!!! انتي مبتسمعيش الكلام ليه

ايسل: هو هو زين ماله

يامن: ممكن تدخلي اوضتك دلوقتي زين كويس

ايسل: انا مش عيله صغيره قدامكم عشان كل حاجه عندكم ادخلي اوضتك ادخلي اوضتك

يامن بعصبيه: ايسللل متخلنيش اتجنن عليكي وخلينا حلوين

ايسل بعناد: وانا مش همشي غير  اما اعرف زين ماله ويبقى كويس

يامن حاول يتدارك عصبيته عشان ما يضربهاش وتجاهلها وبص لزين ورفع وشه ليه وقال: زين حبيبي انت سامعني صح رد عليا

زين: شذى.! شذى يا يامن هي اللي خبطتني..!!! ظهرت بعد ما دورت عليها كل السنين دي ومكنتش اعرف عايشه ولا ميته وخبطتني وجريت ولا اكني حشره بتفعصها برجلها

يامن: زين اهدى اللي بتعمله ده مش صح وهي وارد اصلا متكونش شافتك

زين: لالالا هي شافتني انا متأكد باين في الڤيديو

في الوقت ده وصل رائد وطلع يجري لحد ما وصل اوضة زين ودخل وشافهم وهما قاعدين على الارض وايسل واقفه على الباب

رائد قرب باس راسها وقال: واقفه كده ليه يا حبيبتي روحي على اوضتك يلا

ايسل: لا مش هتحرك من هنا قبل ما زين يبقى كويس

رائد مكنش فيه دماغ عشان يناهد معاها قرب منهم ونزل لنفس مستواهم

وقال: زين انت راجل والرجاله مش بتعيط

زين: كرهتني يا رائد وكله بسبب ابوك.!

رائد بص ليامن اللي تبادل معاه النظرات بقلة حيله وبعدين قال: زين يا حبيبي مش انت قررت تفتح معانا كلنا صفحه جديده

زين: اه وكنت بحاول انسى اللي عمله واتعامل عادي بس انا تعبت

كل حاجه بتحصلي بسببه.!!!!!! لو ابوك مكنش فرقنا ومكنش عمل اللي عمله  كان زمانها دلوقتي معايا

مكنتش هتختفي السنين دي كلها ولا انا كنت همشي في الطريق اللي مشيت فيه ولا كان هيحصل اي حاجه من اللي حصلت

رائد: اسمعني يا زين احنا لحد دلوقتي ما نعرفش هي كانت مختفيه فين او اصلا فاكراك وشافتك او لا احنا جيبنا تفريغ الكاميرات عشان خاطر بس نعرف مين اللي خبطك

زين بهستيريا وهو بيهز راسه يمين وشمال: لالالا هي فاكراني كويس اوي وشافتني والدليل انها ممشيتش على طول

رائد: زين فوق انت كده هترجع للي كنت فيه تاني فوق وبص لكل اللي حواليك وجمبك

فوق وافتح صفحه جديده وانسى القديم ابوك بيحاول يغير من نفسه دلوقتي

واظن طريقته اتغيرت معانا كلنا عشان خاطري ادينا فرصه تانيه يا حبيبي

بصله زين بتوهان وقال: انا مش عارف لو مكنتوش في حياتي كان زماني فين دلوقتي

يامن خبطه في كتفه وقال: بس ياعبيط احنا اخوات وهنفضل في ضهرك مهما حصل ومش هتلاقي حد يحبك ويخاف عليك قدنا

زين ابتسم ليهم بهدوء وعينه راحت تلقائي على ايسل اللي واقفه بعيد ابتسملها بهدوء وفتحله دراعاته

راحت عنده ونزلت لنفس مستواهم وحضنته بهدوء

زين كان صوته متحشرج اثر العياط وقال: بقى قولتيلي كبرتي ها

ايسل: عندك شك يا رخم

زين: لا يا لمضه معنديش شك

رائد: هو بابا وماما ناموا ولا ايه

يامن بخبث: هيح لا يا اخويا الحاج بيلقط رزقه بعيد عننا ربنا يسهله

ضحكوا كلهم وقالت رائد: يعني ايه مش فاهم

يامن: طرقني انا واخواتك واخد ست الكل وخلع

رائد: نفسي افهم جايب طريقة كلامك دي منين

يامن: ياشيخ بردو منكم نستفيد يا باشا اللي يشوفك وانت بتتكلم ميشوفكش وانت بتجلد الواد هناك من شويه

ايسل: اه يا رائد انا خوفت منك اوي اول مره اشوفك كده انت بهدلته على الاخر

رائد حضنها وقال: دول صنف عرر بيمشوا بالجلد انما انتو كده حاجه خاصه دا انتوا وصية الرسول

زين: شوف شوف المنحنح

رائد: انت بالذات تسكت خالص هتوقع قلبي في مره خليتني سايق وكنت هعمل حادثه اكتر من مره عشان الحق سيادتك لاني عارف ان دماغك شمال وممكن تعمل حاجه

زين: توبه خلاص

يامن بسماجه: الا قوليلي حضرتك الحاچه بطه

ضحكوا كلهم بمرح
كانوا الاربعه قاعدين على الارض وشكلهم حلو جدا فضلوا يهزروا شويه وبعد كده كل واحد راح على اوضته

في المطعم

ابتدت دموع سمر تنزل من غير ما تحس وبصت لإيده الممدودة قدامها لكن ما حطتش إيديها فيها

سمر بصوت مهزوز: أصلح إيه يا أدهم؟ السنين اللي عيشتها وأنا حاسة إني لوحدي؟ ولا الدموع اللي نزلت مني كل ليلة؟ ولا كسرة قلبي؟

قال بندم: معرفش أصلح إيه الأول بس اللي اعرفه اني مستعد أقضي عمري كله وأنا بحاول عشان تستاهلي ان استناكي العمر كله يا نبض ادهم اللي مش هيقدر يعيش من غيره

رفعت سمر عينيها ليه والدموع مغرقة وشها

وقالت: أنا كنت بحبك أوي يا أدهم  لدرجة إني كنت بديك ألف عذر حتى وإنت بتوجعني وبحاول ابررلك عشان بس مزعلش منك بس انت مقدرتش كل ده

قاطعها وقتل: وأنا لسه بحبك ومش هبطل يوم اقول قدام الدنيا كلها قد ايه انا بحبك

سكتت ثواني وهي بتبص حواليها لكل اللي عمله وبعدها رجعت تبصله

سمر: كل ده عشان أقولك سامحتك؟

هز راسه بالنفي وقال: لا كل ده عشان أقولك إن الست اللي واقفة قدامي دلوقتي دي هي أغلى إنسانة في حياتي وإن الغبي اللي قدامها ده عرف قيمتها متأخر

خلص كلامه ونزل  على ركبة واحدة قدامها

اتسعت عيون سمر بصدمة

طلع من جيبه علبة صغيرة فتحها وكان جواها خاتم رقيق جدًا

أدهم: أنا عارف إننا متجوزين بقالنا سنين بس عمري ما طلبت منك تختاريني بإرادتك

مد إيده ناحيتها وهو بيكمل: ف ممكن تتجوزيني من جديد يا سمر؟

حطت سمر إيديها على بوقها عشان تكتم شهقاتها

أدهم كمل بصوت مخنوق: لو مش هتقدري تسامحيني دلوقتي هستنى. شهر... سنة... العمر كله... بس متبعديش عني

فضلت تبصله ثواني طويلة قبل ما تمد إيديها ببطء وتمسك إيده

رفع راسه بسرعة وعينيه لمعت بالأمل

سمر وسط دموعها: أنت غبي وغلطت في حقي كتير

ابتسم بخفة وقال: عارف

سمر: وكسرتني زمان

أومأ برأسه: عارف

اتنهدت وهي بتبتسم وسط دموعها: بس للأسف قلبي المهزق ده لسه بيحبك يا ادهم

وقف أدهم بسرعه قدامها وقال: يعني هنفتح صفحه جديده مع بعض من تاني صح؟

رمت نفسها في حضنه بدون من تنطق ولا كلمه

وهو ضمها بقوة وكأنه بيسترد روحه من جديد ودفن وشه في شعرها وهو بيغمض عيونه

أدهم بصوت مخنوق: والله ما هزعلك تاني أقسم بالله وعد

سمر وهي بين إيديه: أوعى توجعني تاني يا أدهم أنا مبقتش أستحمل زي زمان

شد عليها أكتر وقال: على عيني يا نور عين ادهم ومن النهاردة هبدأ أعوضك عن كل لحظة زعل انا سببتهالك

وفي نفس اللحظة
اتنورت شاشة كبيرة كانت مطفية في آخر المطعم وظهر عليها فيديو قديم ليهم صور فرحهم وضحكاتهم وأول صورة تجمعهم مع أولادهم وذكريات كتيره حلوه بينهم

هي اتنهدت بحب وحضنته اكتر

بعد مرور كام يوم بدون اي احداث تُذكر غير ان بدأ رائد وياسين ونيروز في تجهيزات الفرح

والنهارده كانوا رايحين يجيبوا اخر حاجات كانت فاضله وهي محتاجاها

كان رائد واقف تحت البيت عندهم مستنيها وساند على عربيته ولابس نضارة الشمس اللي زادته وسامه على وسامته وكل شويه يبص في الساعه بنفاذ صبر

لحد ما اخيرا شمسه طلعت اول ما شافها خارجه من البيت ووراها ياسين

ابتسامه مشرقه اترسمت على شفايفه اول ما شافها قرب منها ومسك كف اديها وباسه

وقال: استغر الله العظيم  مش عارف انا ايه الاشكال اللي زي القمر على الصبح دي وتخلي الواحد يقول كلام ميصحش

نيروز اتكسفت وياسين خبطه في كتفه

وقال: لا يا حليتها فوق لنفسك واظبط كده ياض احسن وربي وما اعبد في ثانيه الغي كل ده واقول مفيش فرح

رائد: لالالا ياعم وعلى ايه يلا بينا

راح رائد وفتحلها باب العربيه وقال: سموتي الملكه اتفضلي اركبي على عرشي قلبي ااا اقصد العربيه

ضحكت بخجل وركبت وهو قفل الباب وراها وراح قدام عشان يركب ياسين كان باصص عليهم بقرف وركب جمب رائد

وقال: بالراحه ياعم النحنوح مش كده نفسي جزعت

رائد: االله ياعم وانت مالك اخرج انت منها بس وسيبوني اعيش حياتي يا جدعان الله

ضحكوا كلهم وبمرور الوقت وصلوا قدام مول كبير طلعوا وبدأو يشتروا باقي الحاجات اللي نقصاها

لحد ما وصلوا قدام محل فساتين داخليه رائد عينه لمعت اما شاف واحد منهم واتخيله عليها استغل انشغال ياسين في المكالمه

قال بمكر جمب ودنها:  حبيبي إيه رأيك ندخل نجيب كام حاجة من هنا أصل بردو العريس لازم يشارك في الاختيار

نيروز بصتله بعدم استيعاب ولما استوعبت قصدُه اتسعت عيونها وقالت بصدمة: نعممم؟! أنت اتجننت؟

رائد وهو بيكتم ضحكته:  لا خلاص بهزر  بهزر ما يبقاش خلقك ضيق كده بس بصراحة اللون الأحمر ده هياكل منك حته اسمعي مني ومتراجعيش ورايا يا غزاله

خلص كلامه وغمزلها بمشاكسه

وش نيروز احمر في ثانية وضربته في دراعه بخجل: سااافل

رائد: قلب السافل يا غزاله

في نفس اللحظة كان ياسين بيلف وشه ناحيتهم ولما سمع آخر جملة قال بشك:
في إيه؟ هو أنا فوت حاجة؟

رائد بتسليه:  لا يا حبيبي ودي تيجي بردو ولا أي حاجة كنت بسألها عايزة تشرب إيه بس ما هي عروسه ولازم نهتم بيها وكده

ياسين ضيق عينيه وقال:  اه قولتلي هو لون العصير بقى أحمر وانا معرفش

رائد: امال يا جدع مشربتش فراوله قبل كده ولا ايه

ياسين: لا هشرب من دمك لو ملمتش نفسك لحد الفرح

رائد: ياعم متبقاش قفوش زي اختك

ياسين: طب ياعم الظريف هروح الحمام وارجع تاني تكون خلصت باقي الحاجات وحسك عينك تعمل حاجه كده ولا كده وربنا اشرب من دمك انت حر

رائد بحماس: روح يا وحش اتكل على الله ربنا يجعلها صعبه وما تنزل بسهوله

ياسين شتمه ورائد ضحك وبعد كده مشي

رائد شم نفسه بإرتياح وقال: ياااه اخيرا انفردت بيكي.

نيروز: رااائد بقى طب احترم ان احنا في مكان عام حتى

رائد: وماله يا فراوله حالا اخليهولك خاص بس كده

نيروز: رااااااائد وربنا همشي واسيبك

رائد وهو بيضحك: خلاص خلاص يابااي خلقك ضيق اوي المهم ادخلي هنا وهاتي اللي هتحتاجيه وياريت لو تجيبي ده عشان هيطلع من عيني

نيروز ضربته في صدره وكانت بتشتمه وهي ماشيه ودخلت المحل اما هو فضل واقف بره لحد ما تخلص لان المحل نسائي مش مسموح بدخول الرجاله

مر بعض الوقت وهي بتختار الفساتين واخدتهم ودخلت البروڤه عشان تقيسهم لبست كام واحد وكان شكلها يجنن وبعد كده لبست الاحمر اللي رائد شاورلها عليه وكان عريان جدا ومفصل جسمها جامد

نيروز: يخربيت امك وده اشتريه ازاي ده لالالا مستحيل على جثتي

ملحقتش تكمل اعتراضها لان مره واحده لقت فار قدامها صرخت بصوت عالي وقالت: راااااائد

رائد كان واقف بيقلب في موبايله بملل اول ما سمع صوتها

دخل بسرعه وهو قلبُه بيدق جامد من الخوف عليها ووصل عند البروڤه

وقال بزعيق: نيروووز فيه ايه

كانت واقفه بتصوت اول ما شافته جريت عليه بسرعه واترمت في حضنه

وقالت وهي بتعيط: ففف فار يا رائد فار

رائد استوعب كلماتها لوهله وقال بعصبيه: عامله كل ده عشان فار يابت؟

نيروز: م م م موته يا رائد عشان خاطري بخاف منهم اوي

رائد بعدها عنها وهو بيحاول يتمالك اعصابُه ولسه هيتكلم اخد باله من اللي لابساه

وقال: نهار ابوكي اسود يا بنت الجزمة.!!! دا انا طلع عين اهلك انتي ازاي تخرجي كده يابت انطقي.!!!!

نيروز: احنا في ايه ولا في ايه انت كمان

رائد شدها وسحبها على البروڤه وزقها على الحيطه وقرب منها

وقال: اقسم بالله المحك خارجه بالشكل ده تاني قدام حد هقطعهوملك

نيروز بصدمه من وقاحته: احترم نفسك هما ايه اللي هتقطعهم

رائد: المسائل يا فراوله

خلص كلامه وعينه نزلت عليها بوقاحه

نيروز كانت هتعيط من الاحراج اما هو لما حس برعشتها بعد عنها وقال: غيري القرف ده واخرجي

خرج وقفل الباب وراه وبص للبنت وقال: فين مدير المحل

البنت بتوتر: اااا انا اسفه جدا لحضرتك يا فندم معرفش والله ده حصل ازاي

رائد: بقول فين مدير المحل

البنت: هو مش موجود حاليا

رائد: رني عليه

البنت اتصلت عليه واديها بترتعش وادت الموبايل لرائد اللي اخده منها وحطه على ودنه واستنى الرد

الخط اتفتح وقال: السلام عليكم

المدير: وعليكم السلام مين معايا

رائد: معاك رائد أدهم المغربي

المدير بخوف: ااا اهلا بحضرتك يا باشا شرفتني في حاجه ولا ايه؟

رائد: حالا تخلي البنت اللي واقفه تفتح الهارد بتاع الكاميرات وتمسح ال3 دقايق اللي فاتوا

المدير: ااا اكيد تحت امر حضرتك بس افهم السبب

رائد: من غير اسباب اللي قولته يتنفذ الا ومش محتاج اقولك ايه هيحصل

خلص كلامه وادالها الموبايل وبالفعل فتحت تسجيل الكاميرات ورائد مسح الوقت اللي خرجت فيه نيروز بره البروڤه بالفستان اللي كانت لابساه

بعد كام ثانيه خرجت من البروڤه ومعاها الفساتيين اللي قاستها وحطتها قدام البنت

رائد: تمام دول يا حبيبي؟ 

نيروز بإرتباك: اه تمام

البنت بدأت تحطهم في اكياس وقالت: كده الحساب يا فندم 20000 الف

نيروز شهقت بصدمه وقالت: 20000 الف عشان 5 فساتين ليه

رائد ضحك عليها وقال: اللي تؤمري بيه يجيلك يا باشا وكنوز الدنيا كلها تحت رجلك

نيروز سكتت بإحراج وهو ادى الفيزه للبنت واخدت المبلغ وشال الشنط وخرجوا من المحل

البنت بصت عليهم وهما مشايين وقالت: اه يابنت المحظوظه رائد المغربي مره واحده دا انتي امك دعيالك في ليلة القدر

نزل رائد ونيروز العربيه وياسين اتصل عليهم عشان يعرف مكانهم ورائد قاله انهم مستنينه في العربيه بعد شويه نزل ياسين وركب معاهم وبدأوا يتحركوا

ياسين: كفاره يا جدع كده خلاص؟

ضحك رائد وقال: اه يا اخويا خلاص ناقص بس نعمل تشيك اب على البدل والفستان

وسط ما هما بيتكلموا مره واحده طلعت عربيات سوده وراهم وبدأت تضرب نار على عربية رائد

رائد بصدمه قال:.....

يتبع.......
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
وسط ما هما بيتكلموا مره واحده طلعت عربيات سوده وراهم وبدأت تضرب نار على عربية رائد

رائد بصدمه قال: نيرووز انزلي لتحت بسرعههه

نيروز صرخت برعب وقالت: هو في ايه

ياسين زعق: قولنا انزلي لتحت وانتي ساكته

نزلت نيروز لتحت بين الكراسي وكان جسمها بيرتعش برعب

ورائد سرع السرعه وبقى بيعدي بين العربيات وقطع الاشاره اكتر من مره

وياسين طلع من الشباك وبدأ يضرب نار عليهم

رائد: انا عاوز افهم مين دول

ياسين: اكيد تبع زفت المهمه اللي انا شغال عليها دلوقتي

رائد كان ماشي بسرعه كبيره جدا وياسين كان بيضرب نار على كوتشات العربيات واكتر من عربيه منهم اتقلبت

فضلوا على نفس وضعهم بيتبادلوا ضرب النار ورائد كان بيحاول يتفادى الضربات على قد ما يقدر بالعربيه ونيروز كانت بتعيط برعب

فضلوا بيجروا لحد ما دخلوا وسط شوار عشوائيه مره واحده قدرت العربيه الفاضله اللي وراهم تصوب النار على كاوتش العربيه وكانت هتتقلب بس رائد حاول السيطره عليها بصعوبه

ونزل بسرعه هو وياسين ولف فتح الباب وشد نيروز نزلها ويدأو يجروا وسط الناس

نيروز: بالراحه في ايه

رائد: اجري هيموتونا

وقفوا العصابه العربيه بسبب ضيق الشوارع ونزلوا يجروا وراهم

رائد اما لقاهم قربوا منهم من تاني وبدأ يضربوا نار عليهم زعق عشان يشتتهم وقال لنيروز: ادخلي الشارع ده بسرعه واسألي اي حد قدامك ازاي تخرجي على الشارع العمومي واركبي وامشي بسرعهه

نيروز: ااا انا خايفه

ياسين: يلاااااا

نيروز بعياط: اا حاضر حاضر

جريت بسرعه وهي بتعيط وقلبها بيدق جامد وكل شويه تبص وراها عليهم بخوف

فضلت تجري لحد ما لقت واحده كان شكلها مش ولا بد قربت منها وسألتها بإرتباك: ببب بقولك ايه ازاي اطلع على الشارع العمومي

البنت كانت بتندغ لبانه بشكل مقذذ وكانت لابسه لبس ضيق جدا بصتلها من فوق لتحت ومصمصت شفايفها

وقالت: وانتي ايه اللي جابك هنا يا حصره باين عليكي بنت ناس ولا تكونيش ياقلب امك مش لاقيه مكان تقعدي فيه واتحدفتي هنا

نيروز: ااا ايه اللي انتي بتقوليه ده اوعي كده خليني امشي

مسكت اديها بسرعه وبصت عليها من فوق لتحت بنظرات وقحه وقالت: لا تمشي فين يا قطه هو دخول الحمام زي خروجه ولا ايه يابت وبعدين انتي حلوه وفايره والنوع ده مش عندي دا انتي هتجيبيلي زباين زي الرز

نيروز حاولت تزقها بعيد بس هي ندهت على اتنين ستات ودخلوها البيت غصب

نيروز كانت بتصرخ فيهم عشان ينزلوها بس محدش كان مهتم ليها

دخلوها شقه كانت كلها بنات وشباب

قربت منهم بنت وقالت: الله مين دي يا ابلتشي

سماح: دي وش السعد هتفتحها علينا فاتحه ولا سوق الجمعه

البنت: لا بس دي كده هتاخد الزباين مننا وهنتركن احنا على الرف

سماح بردح: الله وماله يختي البت حلوه وجسمها ملفوف وعودها ده مش في ولا واحده فيكم يعني من الاخر هتمزج الزباين

نيروز بعياط: وسعي كده انتي وهي ابعدوا عني وسيبوني امشي الله يخليكم

البنت:الله البت باينلها بنت ناس يا ابلتشي ومش وش الكلام ده

سماح: وماله يختي بكره تتعود متقلقيش وانتي بت يا منال خديها كده وظبطيها وجهزيها عشان لما عاصم باشا يجي واثقه انها هتدخل مزاجه جدا

اخدوها بالفعل تحت صراخها والستات كتفوها وكتمو بوقها ومنال شقت الهدوم اللي كانت لابساها نصين وبدأت تلبسها فستان قصير جدا مبين اكتر ما هو خافي

في نفس اللحظه باب الشقه اتكسر ودخل حسام ومعاه عساكر كتير وقال: يا حلاوتك انتي وهي

سماح شهقت برعب وقالت: ااا في ايه ياباشا متفهمنيش غلط انا مليش داعوه بالناس ده والله كنت جايه اخد الجمعيه وماشيه

حسام: الجمعيه بردو يا روح امك انجري يابت قدامي

خلص كلامه وامر العساكر انهم ياخدوا كل اللي في الشقه وبالفعل اخدوهم واول ما جه واحد منهم عند نيروز صوتت جامد وهي بتقول: ابعدوا عني

العسكري: انتي هتسطعبطي بروح امك انجري يابت قدامي

نيروز كانت بتحاول تداري جسمها باديها وقالت: الله يخليك سيبوني البس هدومي

جه حسام على صوتهم العالي واتصدم اما شافها وقال: نيروز.!!

نيروز عيطت اكتر اما شافته وقالت: الله يخليك يا حسام خليهم يسيبوني والله ما عملت حاجه

حسام مكنش مستوعب اللي شايفه وازاي اصلا هي جت هنا

لاحظ الهدوم اللي لابساها نزل عينه في الارض بسرعه وبلع ريقه بصعوبه وقلع چاكت البدله بتاعت الشرطه بتاعته وقالها تلبسه

وهي لحسن حظها البنت ملحقتش تقطعلها البنطلون كمان

ف لبستها وضمته لجسمها جامد وكانت بترتعش

خرجت لقت حسام مستنيها بره وقالت: بالله عليك عاوزه ياسين

حسام من غير ما يبصلها: وهو ياسين يعرف ان اخته المحترمه في مكان زي ده؟

نيروز عيطت اكتر وقالت: والله ما عملت حاجه اقسم بالله هما اللي اخدوني غصب

حسام: امشي قدامي واما ياسين يجي نشوف الموضوع ده

مشيت معاه وهي بتعيط لحد ما نزلوا تحت وكانت هتركب البوكس مع باقي البنات

حسام قال: استني عندك

بصتله بدموع ومنطقتش بحرف

قالها وهو بيركب العربيه: تعالي اركبي هنا مش هيجيلي عين اركبك معاهم يا.. ضحك بإستهزاء وكمل: يا اخت صاحبي

قربت من العربيه وركبت وطول الطريق كانت الدموع متجمعه في عنيها وشارده في الشوارع

وصلوا قدام القسم ونزل من العربيه وقالها: انزلي

نزلت وقال للعسكري: دخلهم دلوقتي وهاتهم اما اقولك

العسكري: تحت امرك يافندم

شاور لنيروز وقالها: اتفضلي ورايا

مشيت وراه وهي جسمها بيرتعش من الرعب لحد ما وصلوا لمكتبه ودخل وامرها تدخل وتقفل الباب وراها

قعد على الكرسي وقال: واقفه عندك ليه؟

نيروز قربت من الكرسي وقعدت وهي عنيها في الارض

حسام: طبعًا انا مش هقدر اخد معاكي اي اجراء قانوني غير بحضور اخوكي بس ممكن افهم كنتي بتعملي ايه في مكان زي ده

نيروز: والله العظيم والله العظيم هما اللي دخلوني غصب والله ما عملت حاجه ولا كنت اعرف مين دول اصلا

عند رائد وياسين

ووقف رائد في ضهر ياسين والرجاله اتلمت حواليهم

واحد منهم قال: اخيرا وقعت يا ابن المصري

ياسين: انتو مين وعاوزين ايه

المقنع: عاوزين روحك يا حيلة امك

ياسين: روحي مره واحده دي تبقى امك دعيالك في ليلة القدر يا حليتها

المقنع: هه ربع غرورك وانا في ثانيه اقدر ادوس على الزينات واموتك

ياسين: استنى انتو مشكلتكم معايا انا سيبوه يمشي

رائد: معاك على الموت ياصاحبي

ياسين لوهله رجع تاني لعقله وحس ان في حد سانده وقال: جاهز يا صاحبي

رائد: جاهز يا قلب اخوك

المقنع ضحك بإستهزاء: لالالا ابهرتوني عجبتني الفقره الحنينه دي جدا الصراحه

ما اتكلموش لكن في لمح البصر كان بيلفوا بسرعه رهيبه وطلقاتهم دوت في المكان كله وكانوا موقعين ال 5 افراد على الارض

رائد رجع السلاح لمكانه تاني ونفض ايده ببرود ولا اكنه عمل اي حاجه وقال: يلا ميجوزش عليهم الا الرحمه

ياسين قبل ما يرد مُبايله رن وكان حسام

رد عليه وقال: ايه يا حبيبي عامل ايه

حسام: بخير الحمدلله انت فين

ياسين: راجع البيت في حاجه؟

حسام: تعالى على القسم الاول نيروز هنا عندي

ياسين: نعم يا روح امك؟

حسام: ياسين مش وقت لا زعيق ولا شتايم تعالى ونشوف

ياسين: تمام جاي بس حسك عينك حد يقربلها

حسام: مش هتوصيني عليها اختك يعني اختي بالظبط

ياسين قفل معاه ومسح على شعره بضيق رائد: ايه اللي حصل؟

ياسين: نيروز في القسم

رائد: نعم يا يا حليتها؟

ياسين: يلا نمشي هو انت لسه هتتصدم

رائد: العربيه مش هتدور لازم نشوف اي حاجه نركبها عقباب ما اكلم حد يجي ياخدها من هنا

مشيوا وسط الشوارع لحد ما طلعوا على شارع عمومي وقفوا تاكس وركبوه وصلوا قدام القسم ونزلوا

اول ما دخلوا كانت العساكر بتنحني ليهم بإحترام شديد

وصلوا قدام مكتب حسام وياسين فتح الباب ودخلوا بدون ما يخبط

كانت نيروز قاعده على الكرسي وبتعيط اول ما شافته حست ان روحها اتردتلها من تاني جريت عليه وحضنته جامد وهي بتشهق بعياط

رائد قفل باب المكتب عشان محدش يشوفها كده وياسين ضمها ليه جامد وقال: شششش اهدي ياقلبي ايه اللي حصلك

نيروز بين شهقاتها: كانوا عاوزين... كانوا عاوزين يا ياسين يعملوا...

مقدرتش تكمل كلامها من العياط ياسين شالها بسبب فقدانها في السيطره على اعصبها

وقعد على الكنبه وقعدها جمبه وقال: حسام عاوز مايه وكوباية لمون

خرج حسام وامر حد من العساكر يجيبهم

قعد رائد على ركبته قدامها ولاحظ الهدوم اللي كانت لابساها وقال بهدوء: انا مش عاوزاك تخافي خالص وعاوز افهم ايه اللي حصل بالظبط

نيروز كانت مش عارفه تتكلم من شهقاتها

دخل حسام واداهم الحاجه مسك ياسين كوباية الامون وبدأ يشربها عشان تهدى بعد وقت فعلا كانت هديت نسبيا

بصلها رائد وقال: احسن دلوقتي يا حبيبي؟

نيروز بصتله بعنيها الدبلانه من الدموع وهزت راسها

ياسين: ممكن بالراحه ومن غير عياط تحكي اللي حصل

نيروز: دخلت الشارع زي ما انتو قولتولي وانا بجري لقيت ست واقفه روحت عندها وسألتها اخرج ازاي على الشارع العمومي

عشان اقدر امشي من هنا بسرعه زي ما رائد قالي

لقيتها بتبص عليا بنظرات زباله وبتقولي لا تمشي فين يا قطه هو دخول الحمام زي خروجه ولا ايه

ومره واحده جم اتنين ستات شالوني ودخلوني على جوه بالغصب وواحده منهم قطعت هدومي وكانت بتلبسني...

وقفت كلامها لما صوتها اتخنق اكتر بس هما فهموها ورائد وياسين الدم غلي في عروقهم

ياسين: طبعا لولا حسام جه كان زمانهم عملوا اللي في دماغهم

هزتله راسها بعياط

رائد بزعيق: فين بنت ميتين الكلب دي

حسام: اهدي هي كده كده دخلت الحبس وانا وصيت عليها انها تتروق

ياسين: البت دي حسابها معايا انا بس مش دلوقتي مش عاوزها تخرج من السجن تاني يا حسام والا حسابي هيكون معاك انت

حسام: متقلقش هي كده كده جايه في قضية دعاره وتجارة اعضاء يعني فيها حكم ابدي

رائد قرب منها تاني ونزل على ركبه قدامها ومد ايده لوشها ومسحلها دموعها وقال: انا اسف اني سيبتك لوحدك تتعرضي لكل ده بس مكنش ينفع تفضلي معانا

نيروز: صدقني مش زعلانه

حسام: ممكن افهم بقى ايه اللي حصل بالظبط

ياسين: في ناس اتهجموا علينا وطبعا 100% دول رجالة دياب المرادي ربنا قدر ولطف مش هستنى المره الجايه اما يحصل لحد من عيلتي حاجه ويا نبدأ نتحرك في المهمه يا اما ينسى اني اكملها

حسام: ياسين اللواء مش بيحب العناد ولا ان حد يتكلم من دماغه

ياسين: لا على نفسه بقى عشان اقسم بالله لو حد من اهلي حصله حاجه بسبب المهمه دي هشرب من دمه ولا هيفرق معايا بعدها اتسجن او حتى اموت

حسام: طب اهدى دلوقتي وخد اختك روحها هي اكيد محتاجه ترتاح

ياسين: مش عارف اشكرك ازاي على اللي عملته معاها

حسام: عيب الكلام ده زيها زي نور عندي بالظبط

ياسين: بالمناسبه بقى فرحها هي ورائد كمان يومين هستناك طبعا وهات الحاجه ونور معاك

حسام فرح وبارك ليهم وقال: طبعا يا حبيبي عنينا ليكم

بمرور الوقت كانوا خرجوا كلهم وقفوا تاكسي وركبوه ووصلوا تحت بيت نيروز

قال رائد للتاكسي يستناه ونزل معاهم بص لنيروز وحب يطلعها من المود اللي كانت فيه قرب منها

وهمس جمب ودنها : الشنط في العربيه هبعت حد يجيبهم واول ما يوصلوا هطلعهم على الجناح بتاعنا

والصراحه.. الصراحه يعني انا مبسوط جدا هقدر امتع عيني بالحاجه لحد اما اشوفك لابساهم يا غزالة

خلص كلامه وغمزلها بمشاكسه نيروز اتكسفت جدا ووشها احمر

اما ياسين اخد باله وضرب رائد في كتفه وقال: طب يلا يا حليتها على بيتكم عشان مروحكش من غير رجلك النهاردة

حمحم رائد وعدل چاكت بدلته وقال: نهارك ابيض يا برنس

ركب التاكسي تاني واداله عنوان القصر وبدأ يتحرك اما ياسين اخد نيروز وطلعوا على فوق

_____________________________
في بيت مؤمن

كانت ندى واقفة في المطبخ وبتقلب الأكل وملامح الارهاق باينة على وشها

دخل مؤمن المطبخ وهو بيفك رابطة الكرافتة وقال بمشاكسه:

يا سلام... يا سلام ده انا حماتي بتحبني بقى على كده إيه الريحة الحلوة دي؟

قرب منها عشان يبص في الحله لكن فجأة ندى حطت إيدها على بوقها وزقته بعيد

ندى بملامح متألمة:

ابعد عني يا مؤمن ريحتك قلبتلي بطني هرجع.!!

مؤمن اتصدم وقال:

نعم؟!

وبدأ يشم هدومه وبرفيومه

: الله! مالها ريحتي؟ ده حتى البرفيوم أوريجينال!

ندى حطت إيدها على بطنها وقالت:

مش عارفة من الصبح وانا مش طايقه ريحة الاكل ولا اي ريحه

مؤمن قرب منها بقلق:

أنتي تعبانة؟ تعالى اما افحصك طيب

قبل ما ترد حست لجأه انها هتتقيئ جريت بسرعة على الحمام

مؤمن اتخض وجري وراها كانت بترجع وهو حضنها بالراحه ومسكلها راسها بحنان لحد ما جابت كل اللي في بطنها

مد ايده وفتح المايه وغسلها وشها وقال: احسن دلوقتي

وشها كان اصفر جدا بصتله بملامح مرهقه من التعب وهزت راسها وسكتت وهي وشها شاحب جدا

حط ايده تحت ركبتها والتانيه تحت ضهرها وميل عليها وشالها

قالت بإعتراض: لا يا حبيبي نزلني انا كويسه نزلني عشان متتعبش

مردش عليها ودخل بيها اوضتهم وحطها على السرير ومسح على وشها بحنان وقال:
مالك يا حبيبتي خوفتيني عليكي فيكي ايه يا نور عيني

في اللحظة دي دخل هيثم وهو ماسك عربيته اللعبة

وقال: بابي هي مامي كانت بترجع؟

مؤمن شاله على رجله وقال:

لا يا حبيبي مامي تعبانة شوية بس

هيثم بص لندى وقال ببراءة:

مامي أنتي أكلتي حاجة وحشة؟

رغم تعبها ابتسمت

مؤمن فجأة سكت وبص لندى بتركيز وقال:

استني...استني.... استني انتي بقالك كام يوم فيكي حاجه مش مظبوطه وعلى طول تعبانه ودايخه ومش بتاكلي كويس وبترجعي كتير

ندى فهمت اللي كان بيحاول يلمح ليه وقالت: لالالا مستحيل انا باخد وسيله لمنع الحمل

مؤمن: اخر مره مره بطلتي تصلي فيها من امتى؟

فهمت قصده واتحرجت وقالت: مش فاكره بس من فتره كبيره

مؤمن: يعني انتي حامل ومتعارضنيش

بصتله بصدمة

هيثم رفع إيده وقال بحماس:

يعني هيجيلي بيبي صغير؟

ندى ومؤمن بصوا لبعض

ومؤمن ابتسم ابتسامة كبيرة وقال:
لازم نروح للدكتوره عشان نتأكد الاول يا حبيبي

هيثم نط من الفرحة:

وأنا اول ما يجي هجيبله لعب كتيره اويييي

ضحكوا الاتنين على فرحته

_____________________________

في القصر دخل رائد بتعب قابله ادهم اللي كان واقف في الجنينه بيتكلم في الفون وقال: جاي بتاكسي ليه عربيتك فين

رائد حكاله اللي حصل وهو قال: لا الموضوع ميتسكتش عليه محتاجين نحط حراسه عند بيت ياسين

رائد: مش هينفع يا بابا دي منطقه شعبيه

أدهم: هنستنى اما يحصل حاجه؟

رائد: ما تقلقش يابابا ياسين هيتصرف وكده او كده فرحي بعد بكره ونيروز هتيجي تعيش معانا هنا يعني هتكون تحت عيني على طول وياسين قايل انهم بعد الفرح هيمشوا من الحاره يعني ما تقلقش

اتنهد أدهم وقال: ربنا يقدملكم اللي فيه الخير يا ابني المهم هتعمل ايه في العربيه

هبعت حد من الرجاله يشوف ونش يشيلها ويوديها المركز تتظبط ويجيب الحاجه اللي فيها ويبقى يروح ياخدها

أدهم: الحمدلله انكم بخير اهم حاجه

ابتسمله رائد بهدوء وقال: هطلع انام انا عشان ورايا بكره يوم طويل ولازم اروح استلم الفستان والبدل

أدهم: ماشي

يتبع........
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
ليلة الفرح باليل كان رائد استلم الفستان والبدله وحطهم في العربيه

وراح عشان ياخد نيروز وياسين ومنال من البيت

وقف العربيه قدام بيتهم واتصل عليها عشان يبلغها انه وصل اول ما فتحت الخط قال: يا مساء الكريستال على عروستي

نيروز بخجل: رائد بقى.!!!

رائد: لالالا يا فراوله انتي كده مش هتنفعي معايا ده احنا ورانا يوم طويل اوي بكره

نيروز: والله لو مش هتتلم هقفل في وشك

رائد: يبااااااي عليكي بني آدمه فصيله انزلوا يا زفته يلا انا تحت

نيروز: ياعم ما كنت تقول من الصبح لازم تلزيق ده انتي يا اخي مبتضيعش فرصه

رائد: ومين الحمار اللي يبقى معاه حتة الكنافه بالمانجا دي ويضيع الفرص دا يبقى لمؤخذه يعني

نيروز قفلت في وشه بغيظ وهو اتصدم وقال: اه يا بنت المجانين وربنا لاوريكي ماشي كلها كام ساعه وتبقي تحت ايدي ووقتها بس شوفي مين هيشيلني عنك

بمرور الوقت نزلوا كلهم من البيت وراحوا ركبوا العربيه مع رائد وسلموا عليه كلهم

منال: مكنش فيه داعي تيجي يا ابني ياسين كان هيجيبنا

رائد وهو بيدور العربيه عشان يمشي: ولما انا مجيش مين يجي يعني اسكتي يا امي الله يباركلك

ضحكوا عليه وياسين قال: استلمت الحاجه

رائد بص على نيروز في مراية العربيه اللي كانت قاعده ورا جمب منال وقال: الفستان يجنن زي ما كان في دماغي بالظبط

ياسين: بصلي هنا يا حليتها وانت بتتكلم

رائد: ماشي يا ياسين الكلب وحيات امي كلها كام ساعه واللي بتعمله فيا بط بط هطلعه عليك وز وز

ضحكوا تاني وهو كمل الطريق للفندق اللي هيكون فيه الفرح

في قصر المغربي

كانت ايسل و زين واقفين في نص القصر وكان زين بينده عليهم: يا اهل البيييت رائد هيولع فينا لو وصل قبل ما احنا نوصل يللاا

أدهم وهو نازل وفي ايده سمر قال: ما خلاص يلا انت فرحان بحنجرتك

زين اول ما شاف سمر قال: اش اش اش ايه الحلاوه دي كلها يا سوسو. وعليا النعمه بحلاوتك دي هتغطي على العروسه
+

سمر خدودها احمرت وقالت: بس يا بكاش

أدهم: طب ما تحترم كيس الجوافه اللي واقف جمبها ده يلا

زين: احم في ايه يا حاج دي امي لو مش واخد بال حضرتك يعني

أدهم: وتبقى مراتي ياشحط قبل ما نشوف خلقتك يبقى تحترم نفسك وملكش داعوه بيها

يامن قال وهو نازل: الله الله لسه بتغير يا سي بابا

أدهم: وعمري ما هبطل اغير

"أغار عليها من العيون إذا التقت بعينيها ومن النسيم إذا مرَّ يومًا على وچنتيها

أغار عليها من الليل حين يحتضن سكونها ومن النهار حين يُشرق ابتسامتِها

وأغار عليها لأنها ليست امرأةً عابره بل وطنٌ إذا ضعتُ يومًا عدتُ إليه

وأمانٌ إذا ضاقت الدنيا بقلبي وجدتُ راحتي بين يديه

سقفوا كلهم بحماس وقالت ايسل: الله الله يا جدعااان ما تراعوا شعور السناجل اللي زينا طيب

ضحكوا كلهم

يامن: انا بقول يادوب نتحرك عشان بالله ابنك هيفتح علينا بكابورت ودا لسانه زفر

سمر: الله مالك ياواد اتكلم عدل عن اخوك الكبير

يامن: يابااااااي بحسكم جايبني من الشارع انا بقول والله مليش في البيت ده الا البت الغلبانه دي

بص لأيسل ومسك اديها وخرجوا بره القصر وضحكوا كلهم عليه وكل واحد فيهم ركب عربيته عشان خاطر الزفه بكره وايسل ركبت مع ادهم وسمر

وانطلقوا في طريقهم للفندق

في بيت مؤمن وندى

مؤمن خبط عاى الباب وقال: ها خلصتي يا قلبي؟

ندى: لالا استنى متفتحش الباب لسه بلبس

مؤمن بص في ساعته بضيق وقال: لسه بتلبسي ايه يا ندى انتي بتهزري كده هنتأخر على البروڤه ورائد هيسمعنا ربع مشكل

ندى: خلاص خلاص خلصت اهو ادخل وبعدين مش كنت بلبس هيثم الاول

فتح الباب وعينه وقعت عليها بهيام وقال: اقسم بالله في مره هلبسك النقاب

ندى ضحكت وقالت: اهدى بس ياعم الوحش الفرح يعدي على خير ونبقى نشوف الموضوع ده

سند على الباب بهيئته الجذابه وكان بيتأملها وهي بتسرح شعرها لحد ما خلصت وكانت بتلبس السلسله

قرب منها وقف وراها واخدها من اديها وبدأ يلبسهابها وقال: مفيش ايد تلمس الرقبه اللباني دي غيري يا قشطه سامعاني ولا لأ

قبل ما ترد عليه دخل هيثم وشهق جامد وقال: ايه اللي انت بتعمله ده يا ثي بابا بتتحمرش بماما صح؟ طب مش عيب عليك وانت قد الفيل كده.!

ندى وشها احمر ودفنت وشها في صدر مؤمن

اما مؤمن بصله وقال: بقى انا قد الفيل يا ابو شخه ياللي مطلعتش من البيضه وبعدين ايه بتتحمرش بماما دي انت جبت الكلام ده منين يلا

هيثم ببراءه: سمعت عمو زين وهو بيضحك وبيقول لرائد بطل تتحمرش بالبت

مؤمن شتم الاتنين في سره وقال: طب مسمعكش بتقول الكلمه دي تاني سامع ولا لأ

هيثم: ياعم خلاث ماثي متزوقش الله

ندى بصتله وقالت: هيثم احترم نفسك وانت بتتكلم مع باباك

هيثم: الله وانا عملت ايه وبعدين يلا عثان نمثي بقى انا زهقت

مؤمن يلا يا اخويا يلا

خرج هيثم وهو بيجري عشان يلبس الكوتش اما مؤمن بصلها وحط ايده على بطنها وقال: تفتكري ولد ولا بنت

ندى: انا مش مصدقه لحد الان ان الدكتوره قالت اني حامل لا وكمان في الشهر التالت واحنا منعرفش

مؤمن لفها ليه وقال: زعلانه يا حبيبي؟

ندى: لا ياقلب حبيبك مش بعرف اصلا ازعل منك وبعدين دي ارادة ربنا ونعمه كبيره انعم بيها علينا وغيرنا مش طايلها نقوم احنا ننفر منها؟ وبعدين ده كفايه انه حته منك جواها

مؤمن باس راسها بحب وقال: ليه بتتكلمي على انه ولد ليه متكونش بنت  ؟

ندى: يا حبيبي اي حاجه من عند ربنا انا راضيه بيها وسواء بنت او ولد هحبهم الاتنين زي هيثم بالظبط

مؤمن: ان شاءلله هتكون بنت وتطلع نسخه منك عشان يبقى عندي اتنين من مصيية حياتي

ندى بتزمر طفولي: بقى انا مصيبة حياتك يا مؤمن؟

مؤمن: واحلى مصيبة حياتي في الدنيا يا عمر مؤمن وكل دُنيته

وشها احمر وسكتت اما هو مسك اديها وقال: لا بقولك ايه مش وقت كسوف لازم نمشي حالا يلا بينا يارب يا رائد يا ابن ام رائد تلاقي الطريق واقف وما تعرف تسلك منه قبل ما احنا نوصل

ضحكت ندى عليه وقالت: علاقتكم بيه كلكم تحفه اوي

مؤمن: تحفه مين دا انتي اللي تحفه

خلص كلامه ومسك اديها خرجت معاه ووصلوا عند الباب قبل ما توطي تاخد الكوتش بتاعها هو قالها: استني

بصتله بعدم فهم راح جاب كرسي السفره وخلاها تقعد عليه وبحركه لطيفه منه نزل على ركبه وساعدها تلبسه

ندى: على فكره انا لسه في الاول وبطني مكبرتش يعني اقدر البسه لوحدي عادي

انتهى من اللي بيعمله وقام وقال: ششش من هنا ورايح مش عاوز اعتراض على اي حاجه هعملها مفهوم

ندى ابتسمتله بهدوء وهو مسك اديها واخدهم ونزلوا ركبوا العربيه واتحركوا للفندق زي باقي الشباب والبنات

بمرور الوقت كان الكل وصلوا واستلموا مفاتيح الاجنحه واتجمعوا كلهم في جناح رائد زي ما امرهم مستنين وصوله

في نفس الوقت وقفت عربية رائد قدام الفندق الضخم قرب واحد من الأمن بسرعه وفتح ليهم ابواب العربيه ونزلوا

قال رائد: ياسين اسأل في الريسبشن عن رقم الجناح واطلعوا هتلاقوهم كلهم مستنينكم فوق وانا هجيب الحاجه واحي وراكم

ياسين فهم رائد بيتكلم عن ايه وقال: لا اتصل على حد ينزل ياخدهم وانا هشيل معاك

رائد مرضاش يدقق معاه كتير واتصل على يامن وبلغه ينزل ياخدهم وبالفعل دخلوا ويامن قابلهم وطلعوا على فوق مع الباقي

ياسين حط ايده في وسطه وقال: ها ايه اللي محتاج يطلع دلوقتي

رائد انا حاجز 3 اجنحه مش 2

ياسين بإستغراب: ودا ليه

رائد: جناح للشباب وواحد للبنات وواحد هنقضي فيه الدخله بكره مش هرجع على القصر في اول ليله

ياسين: اه وبعدين

رائد: امرتهم هنا بتجهيز الجناح وهطلع دلوقتي اشوفه

ياسين: طب يلا

رائد: لا استنى المندوب فاضله خمس دقايق ويوصل

ياسين: مندوب ايه انتو مش خلصتوا كل حاجه يا ابني؟

رائد ما اتكلمش لان وقفت عربيه ضخمه كببره قدام الفندق وكانت من براند ورد عالمي

نزل منها العمال وقال واحد منهم: ازي حضرتك يا رائد باشا تؤمرنا ننزله دلوقتي؟

رائد: اهلا بيك اه نزله

جم افراد الامن االي رائد كان مفهمهم على كل حاجه وباب العربيه اتفتح

ظهر بوكيه ورد كبير جدًا فيه ورد متنقي بدقه شديده وبذوق راقي جدًا وفي وسط الورد صور لنيروز كتيره كانت متعلقه وفي نص البوكيه كان في علبه مدوره كبيره مغلفه بشكل جميل جدا

ياسين وقف متنح من جمال المنظر وقال بصدمه: يا ابن اللعيبه دا انت طلعت رومانسي اخر حاجه امال ليه وش جعفر اللي سايقه علينا 24 ساعة ده

رائد: وانا اوريك الجانب الرومانسي ليه يا روح امك كنت مراتي وانا معرفش

ياسين: لالا يخربيت دماغك سم يلا

واحد من افراد الامن قال بعد ما نزلوا البوكيه من العربيه بصعوبه بسبب كبر حجمه: رائد باشا نطلعه فين؟

رائد: الجناح رقم 105

واحد منهم جاب عربيه من اللي بيتنقلوا بيها داخل الفندق وحطوا البوكيه عليها عشان يبقى سهل عليهم يتنقلوا بيها

ياسين: ما حق البت تحبك ياعم

رائد: وهو انت عاوزها متحبنيش ليه مش فاهم

ياسين: لالالالا يلا نطلع بسرعه جالي فضول اشوف انت محضر ايه

دخل هو ورائد وركبوا الاسانسير وطلعوا الدور اللي فيه الجناح كان خالي تماما من الناس ورائد اللي كان امرهم ب دا

اول ما باب الاسانسير اتفتح ظهر في الممر الواسع ورد كتير مرصوص بشكل انيق على الجانبين وشموع

فضلوا ماشين وياسين كان مبهور بالأجواء لحد ما وصلوا للجناح والباب كان محاط احاطه كامله بالورد ومن بره مكتوب:

هنيئا على قلبي حضورك للجلوس على عرشي ف اغلقت جميع الابواب من بعدك وانضممتي لتُكملي ضلعي الناقص لأنكي خُلقتي لتكُونين ملكي

ياسين وقف يسقف بحماس بعد ما قرأ الكلام وقال: الله يا ابن اللعيبه عملتها ازاي دي

رائد فتح الباب وهو بيضحك دخلوا الاتنين وكانت الاوضه متزينه بشكل جميل جدا والسرير كان مليان بالورد

وفي كل مكان في الاوضه صور لنيروز وكان الشكل مُبهر للعين

ياسين: تصدق بالله انا ريلت على نفسي وانا واقف ما بالك هي هتعمل ايه

رائد: بس با نجس انت مخنث ولا ايه وبعدين انت هتجيب نفسك للفراوله هي كده في حته تانيه خالص حاجه كده كنافه بالمانجا بص مش هعرف اعبرلك وبعدين وانت مالك اصلا

ياسين: طوور أقسم بالله طور

رائد قبل ما يتكلم موبايله رن طلعه من جيبه وابتسم اول ما شاف اسم فرولتي منور الشاشه

ساب ياسين مُنبهر بالاجواء وطلع البلكونه الواسعه اللي كانت مطلعه على ڤيو جذاب ورائع ومتقلش حلاوه عن باقي الجناح

فتح الخط وقال: وحشتيني اوي

سكت واستنى انه يسمع صوتها المُحبب لقلبُه

نيروز قالت بإحراج: وانت كمان.. اا انتوا فين مطلعتوش ليه؟

رائد: بشيك على كل حاجه يا غزاله مش عاوزه غلطه واحده تحصل بكره

نيروز: اا رائد انا متوتره وخايفه اوي

رائد قال بنبره دافيه مليانه حنان: طول ما انا معاكي مش عاوزك تخافي من اي حاجه انا هنا بس عشان خاطر اسعدك واخليكي دايمًا في امان ماشي يا حبيبي؟ وبعدين يابت بقى افرحي ومتبقيش نكديه ده حتى بكره اهم يوم في حياتنا

نيروز ابتسمت وقالت تلقائيًا بدون تركيز: بحبك اوي

رائد عينه وسعت من الصدمه وقال: قولتي ايه.!!! قوليها تاني كده

ضحكت بخجل وقالت: دا بعينك

خلصت كلامها وقفلت في وشه وحضنت الموبايل جامد وهي بتضحك وقالت بخفوت: بحبك.. بحبك. بحبكككك

عند رائد بص للموبايل بعد ما اتأكد انها قفلت في وشه وقال: يابنت النصابه قولتيها وهربتي وحيات امي يا نيروز ماشي هطلع بكره عليكي القديم والجديد

خرج لقى ياسين لسه بيتفحص المكان بإنبهار

بصله وقال: ايه يا وحش نهارك ابيض

ياسين: انا بقول يلا ننزل احسن

رائد ضحك وقال: يلا يا اخويا يلا

بعد شويه كانوا كلهم متجمعين في جناح رائد والي هيبقى خاص بالشباب

كان واقف رائد وقدامه ياسين ويامن وزين ومؤمن وهيثم

رائد: بصو بقى انا عاوز تركيز ومش عاوز غباء فاهمين معنديش خلق اعيد الكلام 100 مره

مؤمن: ياعم خلصنا بقى ابو دي معرفه تشل

رائد: اسكت يا مؤمن يا حبيبي وبلاش اطلع عفاريتي عليك

زين: قول يا رائد باشا كلنا تحت امر معالي الوزير

رائد وقف وبدأ يشرح ليهم الحركات اللي هيعملوها سوا وبعد شويه كانوا فرهدوا كلهم

قال ياسين: ما خلاص ياعم مايكل چاكسون انت ايه ما بتتعبش

البنات وادهم وسمر كانوا بيضحكوا عليهم في صمت

رائد: خلاص اترزعوا جاتكم هم بس وحيات امي تيجو بكره والمح حركه واحده غلط انتو حرين

اترمى زين على السرير بإهمال وقال: يا فرج الله الواحد يجيبلكم صحه منين للفرهده دي انا واحد صحته بعافيه

ضحكوا على كلامه

وهيثم قال: عمو رائد عمو رائد تعالى نرقص احنا

رائد: ياسلام يلا بينا

شغل رائد اغنية هات سجاره جاره ووقف هيثم على الكرسي وكانوا بيرقصوا الاتنين بحماس شديد والباقي بيسقفوا ليهم لحد ما الاغنيه خلصت

هيثم: هتخليني ارقث معاك بكره ثح؟

رائد: دا انت قبليهم كلهم يانجم

حضنه هيثم ونزل من الكرسي وراح قعد جمب ندى

بص رائد لنيروز وقال: ايه يا عروسه مش المفروض نعمل بروڤه قبل الفرح وكده يعني

نيروز: ها

رائد: ها ايه قومي يختي يلا

ياسين قام وقف وقال: لا يا حليتها بروڤة ايه وتحط ايدك على وسطها وتستغل الفرصه تؤتؤتؤ الشغل ده مش بياكل معايا

رائد: خلاص ورينا عرض كتافك بروح امك واعمل انت العروسه

ياسين هرش في شعره وقال: ها؟ اه اه اعمل امال اسيبك تتلزق في البت

رائد بصله بغيظ وشغل اغنيه رومانسيه وقرب منه وحط ايده على وسطه وقال: جتك داهيه في شكلك

ياسين: اسكت مش هنشمتهم فينا

بدأ رائد يرقص معاه عشان يوري نيروز الحركات واللي المفروض يحصل وكانوا بيتفرجوا عليهم وهما بيضحكوا جامد على شكلهم

لحد ما جه اللقطه اللي المفروض فيها رائد يشله ياسين

ياسين بكل انسجام حط ايده على رقبة رائد ورفع رجله من على الارض بس رائد بحركة غدر سابه مره واحده قام ياسين وقع على الارض

ياسين حط ايده على وسطه وقال: اه يا عمود يا فقريي منك لله يا رائد يا ابن طنط سمر اشوف فيك يوم يشربوا عليك قهوه ساده يا بعيد

فضلوا يضحكوا على شكلهم ورائد قال: احسن عشان تعمل فيها عنتر ابن شداد كويس

بصله ياسين بغيظ

بمرور الوقت كانت البنات كلها حتى سمر ومنال راحوا الجناح بتاع نيروز ومتبقاش غير الشباب في جناح رائد

كان الكل نايمن ورائد كان مش جايله نوم قرر مره واحده يقوم ومسك الموبايل وخرج للبلكونه بحذر عشان ميصحيش حد

وبعتلها رساله على الواتس وقال: حبيبي صاحيه؟

في دقايق جاله الرد وقالت: اه صاحيه

رائد: اطلعي بشويش من جمبهم افتحيلي باب الجناح اديلك حاجه

نيروز بقلق: في حاجه ولا ايه؟

رائد: خمس ثواني وهتلاقيني قدامك

خلص كلامه. وخرج وبدأ يتسحب بهدوء عشان محدش يصحى واخد شنطه من درج الكوميدينو كانت مليانه سناكس وشكولاتات وخرج من الباب وقفل وراه

واتنهد براحه وقال: اخرتها اتسحب زي الحراميه عشان اشوفها بس يلا كله تحت امر عيون الغزال

راح للجناح اللي كان قدامهم وبعد ثواني معدوده الباب اتفتح وخرجت نيروز وقالت بخفوت: في ايه يا حبيبي انت كويس؟

رائد: انت موطيه صوتك كده ليه

نيروز: عشان كله نايم ولو حد شافني هتبقى وقعتنا طين

رائد: في ايه يا بت هو انا شاقطك من الشارع؟

نيروز: انجز يا رائد الله يخليك قبل ما حد يصحى

رائد اتنهد ومدلها ايده بالشنطه وقال: امسكي يا اخرت صبري

نيروز بإستغراب: ايه دا

رائد: دا اكل وشوية حلويات يا فراوله عشان عارف انك اكيد ما أكلتيش حاجه من الصبح وانا الصراحه مش ناقص بكره اجي اقرب منك يغمى عليكي اه

نيروز شهقت بخجل وقالت: سااااافل

ضحك رائد بصوت عالي وقال: قلب السافل يا فراوله

نيروز بسرعه حطت ايديها على بوقه وقالت: شششش اسكت هتفضحنا الله يكسفك

رائد: الله وهو انا لسه عملت حاجه

نيروز بسرعه جريت على جوه وقفلت الباب في وشه وبعدها شهقت وقالت: منك لله يا رائد لو حد صحي يقول عليا ايه دلوقتي وبعدها بصت للشنطه اللي في اديها وحضنتها جامد وقالت لا بعد الشر
+

اما بره وقف مصدوم من اللي عملته وقال: اه يابنت المجنونه دا بدل ما تستري عليا بردو انا راجل وليا سمعتي

زين:...

يتبع....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
اما بره وقف مصدوم من اللي عملته وقال: اه يابنت المجنونه دا بدل ما تستري عليا بردو انا راجل وليا سمعتي

زين: الله الله وانا اللي اقول مين اللي كان بيتسحب زي الحراميه في مكان زي ده و طلعت وراه عشان اعرف مين يطلع عريس الغفله بنفسه هه بتعمل ايه هنا في نص الليل يا قلب امك

رائد اتنفض وبص وراه وقال: انت ايه اللي مصحيك يلا

زين: انا اللي كنت بسأل على فكره متقلبذ الترابيزه واقف قدام جناح البنات بتعمل ايه في نص الليل

رائد: انت هتتصاحب عليا بروح امك اجري على جوه يلااا

زين وهو بيضحك: خلاص خلاص ياعم داخل اهو متزقش بس عارف لو سمر هانم شافتك كانت هتسمعك اسطوانه في الاخلاق اللي اشك انها عندك

رائد: تعرف انت بقى انك لو ما إختفتش من قدامي حالا هعمل فيك

زين: اعتبرني مشيت لا اعتبرني ايه انا دخلت اصلا خلاص

خلص كلامه ودخل وهو بيجري وبيضحك

رائد مسح على شعره بضيق وقال: منك لله يا نيروز الكلب بقيت بتسحب في نص الليل عشان اشوف سيادتك والله لاطلعه كله بكره على جتتك

خلص كلامه ودخل الجناح هو كمان ونام

تاني يوم الصبح كان الكل صحيوا وفطروا عشان يجهزوا

اما رائد كان واقف بيتكلم مع الاستف بتاع الفندق وقال: هنزل كمان شويه مش عاوزه ولا غلطه كل حاجه زي ما انا قايلكم عليها بالظبط

العامل قال: كله جاهز والفرقه كمان زي ما حضرتك امرت والفندق بقى خالي من الناس

رائد: تمام خلي حد من البنات يطلع الفستان على جناح 55

العامل: تحت امرك يارائد باشا

قفل معاه واتنهد وبص لصاحبه اللي واقف جمبه وقال: انا مرعوب ده لو نزل ومعحبهوش اللي اتعمل ممكن يهد الفندق ده فوق دماغنا

صاحبه: انت هتقولي دا هحجز الفندق بالكامل ليهم عشان مش عاوز اي ازعاج من حد

بعد شويه باب الجناح اللي فيه البنات خبط فتحت منال واتصدمت اما لقت بنتين واقفين وماسكين العربيه اللي بيتنقلوا فيها في الفندق وعليها علبه كبيره جدا ومتغلفه بطريقه جذابه
+

منال: بسم الله الرحمن الرحيم ايه ده يا بنتي

واحد من البنات: بعد اذنك يا هانم سيبينا ندخله وابقي حضرتك اعرفي في ايه

منال: اه اه طبعا يا حبيبتي

وسعتلهم السكه ودخلوا ونزلوا العلبه في نص الجناح وباقي البنات كانت بتبصلهم بإستغراب

واحده منهم قالت: فين نيروز هانم؟

نيروز: انا اهو

قربت منها واديتها ظرف ابيض وقالت: رائد باشا باعت ليكي دا ووصاني محدش يقرأه غيرك والعلبه دي محدش يفتحها قبلك

نيروز بإرتباك: ها خلاص تمام ماشي شكرا ليكي

خرجوا البنتين من الجناح وقفلوا الباب وراهم ونزلوا

جوه قالت منال: افتحي يختي ورينا جوزك المجنون ده باعت ايه

ندى بحماس: ما تيلا يا بنتي انتي متوتره كده ليه

فتحت الظرف بإديها اللي بترتعش وطلعت الورقه وبدأت تقرأ الكلام اللي فيها:

إلى أميرتي نيروز

يمكن النهارده يوم فرحنا لكن بالنسبالي هو بداية عمري الحقيقي.

من يوم ما دخلتي حياتي وأنتي غيرتي كل حاجة جوايا بقيت أخاف عليكي أكتر من نفسي  وأفرح لضحكتك وازعل لزعلك

أوعدك إني طول العمر هكون سندك وأمانك وهعوضك عن اي حاجه وحشه حصلت ليكي وهحبك كل يوم أكتر من اللي قبله

ولو سألوني عن أجمل هدية أخدتها من الدنيا هقول "نيروز"

بحبك  وهفضل أحبك لآخر نفس فيا يا فراوله

زوجك وعاشقك للأبد رائد

نيروز عنيها دمعت من الكلام أيسل قربت منها وربتت على كتفها بحنان

وقالت: مفيش حد فينا محتاج يسألك ايه اللي في الجواب عشان الجواب باين من عنوانه

بس عاوزه اقولك اه معرفتكيش اوي وما اتعاملتش معاكي كتير لكن ربنا يعلم معزتك عندي عامله ازاي

وعاوزه اقولك كمان انتي اخدتي احن واحد في الدنيا كلها واغلى ما ليا ف مش هوصيكي تحافظي عليه

نيروز حضنتها وهي بتمسح دموعها وقالت: بس يا هابله احنا اخوات قبل اي حاجه وبعدين مش هتوصيني على جوزي

سمر حبت تخرجهم من المود ده وقالت: يلا يا نيروز افتحي العلبه اكيد ده الفستان وانا واثقه انه هيطلع يجنن لإن رائد ذوقه حلو اوي في الاستايلات

قربت نيروز من العلبه وفكت الشريط الأحمر الكبير اللي كان عليها وبدأت تشيل الغطاء اللي كان كبير جدا وساعدتها ندى وأيسل انهم يرفعوه

واول ما عنيها وقعت على الفستان اتصدمت

كان فستان أبيض ملكي مبهر مطرز بحبات الكريستال اللامعة وذيله طويل بشكل خطف أنفاسهم ومعاه تاج رقيق وشبكة ناعمة وفوق الفستان كارت صغير مكتوب عليه:
"أنتِ تستحقي تكوني أجمل عروسة شافتها عيني النهارده هتبقي أميرتي رسميًا."

ندى سقفت بحماس وقالت: اقسم بالله اقسم بالله رائد ده جامد

ضحكوا كلهم عليها اما نيروز كانت مش عارفه تتأقلم معاهم بسبب كم المشاعر المتلغبطه اللي جواها

في الوقت ده الباب خبط وكانت الميكيب ارتست والفريق بتاعها بدأ الكل يجهز

بعد كام ساعه كان الناس كلها اتجمعت في القاعه تحت والكل جهز

نيروز كانت قاعده على السرير وبتفرك في اديها من التوتر

سمر بحنان: اهدي يا حبيبتي الموضوع مش مستاهل كل التوتر ده

نيروز كانت هتعيط

أيسل قالت: لالالا وحيات امك الميكب هيبوظ ورائد
هيعلقك من قفاكي على باب القاعه

نجحت انها تضحكها وقالت: انا خايفه اوي.!

ندى: اهدي انا عارفه انك قلقانه عشان الناس اللي هتكون موجوده والتصوير والكلام ده كله بس انتي هيئي لنفسك ان مفيش اي حد حواليكم خالص

في جناح الشباب كان رائد واقف بيلبس چاكت البدله وزبن بيسرح شعره وكل واحد بيظبط نفسه

ومؤمن كان بيظبط الببيونه لهيثم

قرب ياسين من رائد وقال وهو بيعدله چاكت البدله: احلى عريس تشوفه عيني الف مبروك يا قلب اخوك

حضنه رائد وقال: الله يبارك فيك يا حبيبي

أدهم قرب منه وحضنه وقال: الف مبروك يا حبيبي

ابتسمله رائد بهدوء وقال: الله يبارك فيك يا بابا

زين بمشاكسه: طب وعليا النعمه يا ابني انت لو بنت كنت اتجوزتك حالا بسم الله ماشاء الله عليك يعني من العين

ضحكوا كلهم عليه وبعد ما باركوه ليه الباقي قرب منه مؤمن وشد البنطلون بتاعه وهو بيقول: عمو رائد انزل انزل

نزل رائد لنفس مستواه وقال بإمتسامته الجذابه: قول يا حبيب عمو رائد

هيثم: زي ما اتفقنا هتجوزني بنتك

رائد ضحك وقال: ياسلام دا من عنيا الاتنين وانا هلاقي عريس احسن منك فين المهم هتعرف تصرف عليها ولا مستقبل البت هيضيع؟

هيثم: لالالا عيب عليك على فكره انا راجل ويعتمد عليا باخد المثروف من بابي وبحوشه عشان اعلف اجيب اللي انا عاوزه ومش هخليها محتاجه حاجه

ضحكوا كلهم عليه ورائد قال: خلاص موافق انت كده طمنتني

خلص كلامه وقام وقف وقال: احنا اتأخرنا جدا ولازم ننزل القاعه دلوقتي الاستف بلغوني ان المئذون وصل والمعازيم كلهم في القاعه

ياسين: انزل وزي ما متفقين كل حاجه هتمشي متقلقش وانا هجيبها وهنزل

بعد، شويه كان واقف ياسين قدام الجناح بتاع البنات وخبط

فتحت أيسل الباب وهو اول ما شافها تنح أيسل اتحرجت من نظراته وقالت: ااا اتفضل العروسه جاهزه

ياسين حاول يستعيد تركيزه من تاني وحمحم بإحراج ودخل

واتصدم من جمالها وقال: بسم الله ماشاء الله ايه الحلاوه دي

نيروز قامت وقفت وحضنته وقالت: ياسين انا خايفه اوي

ياسين خرجها من حضنه وباس راسها وقال: ليه يا حبيبي مش انتي بتحبيه وعاوزاه؟

نيروز: مش عارفه بس انا متوتره اوي بجد

ياسين: لا اهدي يا حبيبتي عاوزك تنسي اي حاجه ومتركزيش غير معاه وبس وبعدين انا مش مصدق ان البنت الصغيره ام ضفاير اللي كبرت على ايدي هسلمها لعريسها دلوقتي.!

نيروز: انا بحبك اوي ربنا يخليك ليا وما يحرمنيش منك ابدا يا ياسو

حضنها وقال: ولا يحرمني منك يا نور عين ياسو

وبعدين مسك اديها وقال: يلا لازم ننزل حالا الواد خلل تحت

ضحكوا كلهم وخرجوا من الجناح

بعد وقت انوار القاعه كلها انطفت واتسلطت على السلم الملكي الطويل وظهر ياسين وهو واقف ونيروز في ايده اشتغلت( اغنية العروس غزالة)  وكان رائد واقف تحت في نهاية السلم وفي ايده بوكيه الورد بتاعها وواقف جمبه باقي الشباب

بدأ ياسين ينزل بيها على السلم وندى وأيسل كانوا ماسكين فستانها عشان متقعش

ومع كل خطوه كانت دقات قلبها بتزيد اما عن العاشق المُتيم اللي واقف تحت ده كان لا حول له ولا قوه مع كل خطوه كانت بتقربها منه كانت بتلعب زي النغمات على اوتار قلبُه

واخيرا وصلوا قدامه سلمها ياسين ليه وقال: النهاردة بسلمك اغلى حاجه في حياتي ف عاوزه تكون قد الوعد وتحافظ عليها

رائد: في عنيا قبل ما تكون في قلبي

بصلها بمنظرها اللي يخطف الانفاس وقال: حوريه من حوريات الجنه بس نزلت هنا على الأرض

نيروز كانت هتعيط من الإحراج وهو
مسك اديها وراحوا عند الترابيزه اللي عليه المئذون واللي بدأ في مراسم كتب الكتاب وانتهى بجملته الشهيره

بارك الله لكما وبارك عليها وچمع بينكما في خير وعلى خير بالرفاء والبنين ان شاءلله

تعالت الزغاريط وهو قام بسرعه وقرب منها وشالها ورفعها لفوق وقال: اخيييرااااا وحشتيني اوي

وبعد كده نزلها في حضنه وفضل يلف بيها جامد وهو بيقول بصوت عالي اكنه قاصد يسمع كل واحد قاعد:

بحبك بحبك بحبككك قدام الناس دي كلها والدنيا كلها شاهده على حبي ليكي

عنيها دمعت من كل اللي عمله عشانها وهو نزلها ومسح دموعها ب ايده وقال: لالالا مش عاوز اشوف دموعك دي خالص

اشتغلت اغنيه رومانسيه وبدأو يرقصوا عليها سوا وكان شكلهم حلو جدا

رائد كان كل شويه يقربها ليه جامد اخر ما زهقت قالت: راااائد ابعد عني مينفعش كده الناس بتتفرج علينا

رائد: وحيات امك امال هيتفرجوا على مين مثلا امك واخوكي

نيروز كانت هتعيط: طب وسع كده انت بتتلزق فيا كده ليه

رائد: لا ياقلبي الليلة دي كلها تلزيق اصلا

نيروز: رائد والله لو ما احترمت نفسك همشي واسيب الفرح

رائد: هو فرح خالتك يابت

الاغنيه خلصت قالها: يلا حظك جه معاد الفقره بتاعت انا والشباب

مسك اديها وقعدها في المكان المخصص ليهم وبعدها وقف والشباب طلعت على الاستدچ معاه

شاور لاصحاب الديچي ف الانوار اتسلطت عليهم وقال رائد: بقولك ايه انت وهو وحيات امك غلطه واحده هتطلعوا على الفضائيات انتو حرين

مره واحده اشتغلت اغنيه معينه وبدأو يرقصوا عليها بإحترافيه وكان الكل مبهور من شكلهم الجذاب وفي نهاية الاغنيه كل واحد جاب مراته وقفها جمبه ورائد شال نيروز وبدأ يلف بيها ومؤمن عمل زيه اما يامن شال ايسل

ياسين همس لزين وقال: يا خساره ملناش في الطيب نصيب

زين: وهي جت علينا شيلني يلا

ياسين شال زين وبدأ يلف بيه هو كمان والكل اتوجهت انظارهم عليهم والضحك دوى في المكان

بعد شويه من الضحك والرقص والمرح  كل واحد قعد مكانه والاغاني انطفت ووقف رائد وهو ماسك المايك وبيقول:

اول حاجه حابب اشكر كل الناس اللي نورتني النهاردة تاني حاجه بقى حابب اقدم حاجه صغيره لحبيبتي

الكل كان بيبصله بفضول

اتفتحت ابواب القاعه ودخل واحد من الاستف وهو معاه علبه صغيره قطيفه وصل عند رائد وقدمه ليه ورائد اخده منه ومره واحده نزلت صور كتير من فوق لنيروز ملت القاعه

والكل كان مبهور من المنظر والورد بقى بيتساقط عليه وملى المكان

انا هو اتقدم من نيروز ونزل على ركبته قدامها وما اهتمش لشكله قدام الكل او لوضعه من الاساس وفتح العلبه وظهر فيها شبكه من الالماس وقال:

كل حاجه جت بسرعه ومجبتش ليكي دهب زي باقي البنات بس عمري ما انسى حاجه مهمه زي دي وعشان حرم رائد المغربي لازم تكون مميزه ميليقش بمقامك الا الألماس

تعالت التهاني والتسقيف والتصفير في المكان وهو لبسها الخاتم في اديها والاسوره وقرب منها لبسها السلسه في رقبتها وقال: بحبك يا نبض قلبي وكل حياتي

نيروز عيطت من كم المفاجأت اللي قدمها ليها وقالت: وانا بموت فيك

حضنته جامد وهو شالها ولف بيها تاني والكاميرات كانت بتصور مشاهد من اجمل المشاهد اللي ممكن اي حد يشوفها نزلها على الارض

وجم الشباب وشدوه وبدأ يرقص معاهم من تاني وبعد كدا شالوه وبدأو يرفعوه لفوق وينزل تاني 

وبعد كام ساعه الفرح انتهى قبل ما حد يتحرك رائد قال: استنو بس والله ما حد متحرك من مكانه

وشاور للامن اللي واقف على باب القاعه وقال دخلوه

بصوا كلهم للباب بفضول عشان يشوفوا ايه هيحصل اتفتحت ابواب القاعه على اخرها ودخل زين وهو سايق توكتوك في القاعه ومشغل اغنية:

العريس وصللللل تيت طب تيت سلام كبير للعريس تيت تيت سلام كبير للعروسه تيت تيت

بعض الناس كانت مصدومه من كم الحاجات اللي حصلت والبعض التاني اتفاعل مع زين وبقوا بيسقفوا ورائد مسك ايد نيروز ونزلوا من على الاستدﺟ

وراح عند التوك توك وقال: اركبي يلا

نيروز: رائد ايه اللي انت بتعمله ده الناس بتصور

رائد: وانا هتكسف من ايه مش فاهم اركبي يا ماما اركبي

ركبت معاه بذهول وهي مش مصدقه اللي بيحصل وزين بدأ يلف في القاعه بحماس وخرج بيهم بره وباقي المعازيم خرجوا وراهم لحد ما خرجو من الفندق كله

وتعالت اصوات المفرقعات وضرب النار واتعملت زفه كبيره

بمرور الوقت كان رائد ونيروز في الاسانسير وكانت نيروز متوتره جامد اول ما باب الاسانسير اتفتح اتصدمت من اللي شايفاه قدامها

وقالت: ررر رائد.!

رائد: رُوحه

سحبها وراه وقال: يلا يا ماما مفيش وقت هو انتي لسه هتتصدمي

وصلوا قدام الباب ونيروز قرأت اللي مكتوب وقالت بدموع: انا بحبك اوي اوي

رائد: لا بقولك ايه اهدي عليا الله يسترك كده مش هستتى ندخل حتى

نيروز اتحرجت اما فهمت قصده وهو فتح الباب وميل عليها شالها وهي شهقت بصدمه وقالت: رائد نزلني ايه اللي انت بتعمله ده

رائد: وهو انا لسه عملت حاجه ياقلبي

خبت وشها في صدره وهو ضحك عليها ودخل بيها ونزلها في نص الاوضه وقال: قبل ما تلفي عاوز اقولك ان اي حاجه عملتها عشانك ف هي خارجه من قلبي واي كلمه عشق قولتلهالك ف هي عدت كل الحدود

بصتله بدموع وفهمت انه قصده على اللي حصل ده بس هو لف جسمها وبقى ضهرها مقابل صدره

واتصدمت اما شافت البوكيه الكبير اللي في نص الاوضه قدام السرير والصور الكتيره اللي متعلقه في كل مكان وقالت: كل ده عشاني

رائد: وانا عندي مين اغلى منك عشان احاول اعمل حاجه تسعده

بصتله بدموع وحضنته جامد وقالت: انا بحبك اوي بجد ربنا يخليك ليا

غمض عينه بسبب حضنها ده واللي هي لحد الان لسه متعرفش تأثيره عليه عامل ازاي وحاول يهدى عشان ميخوفهاش وقال: ادخلي يا حبيبتي غيري يلا عشان نصلي انا فتحتلك الفستان عشان ننجز وقت

خلص اخر كلمه وهو بياخد الهدوم عشان يخرج من الاوضه وهي اتصدمت بسبب إنها محستش ب ايده على ضهرها وقالت: اه يا قليل الادب.!

غمزلها بمشاكسه وهو بيقفل باب الاوضه: لا ياروحي انا كل ده لسه مؤدب على الاخر

هي بصت للباب بغيظ واخدت هدوم ودخلت الحمام غيرت هدومها ولبست الاسدال وطلعت

هو خبط على الباب وقال: حبيبي خلصتي؟

نيروز: ايوه

دخل وبص عليها بإبتسامه عريضه اكنه لحد الان لسه مش مصدق انها معاه قرب منها وقف قدامها على المصليه وبدأ يصلي بيها

بعد ما خلص قرأ دعاء الجواز عليها وقالها تعمل زيه وهي عملت كده

قال: اخيرا يا فراوله بقيتي حلالي؟

نيروز: ها.. اه اه بقولك ايه اخرج بقى يلا كده عشان خاطر عاوزه انام

رائد قام وقف وقال: وحيات امك اخرج فين انتي عبيطه يابت

نيروز وقفت على السرير وقالت: وحيات ربنا يا رائد لو قربت مني هنط من هنا

رائد بص على المسافه اللي بين السرير والارض وضحك جامد لدرجة ان راسه رجعت لورا وقال: لا ياقلبي ميرضنيش طبعا تنطي من هنا واشيل انا ذنبك

نيروز: اه طب شطور اخرج بقى يلا يا راائد عاوزه انام

رائد: لا تنامي ايه الليله دي اصلا مفيهاش نوم وبعدين انا صاحي طول الليل ومذاكر كويس اوي ولازم امتحن حالا

نيروز شهقت بصدمه من وقاحته وقالت: انت ايه اللي حصلك مكنتش، كده.!!!!

رائد: اعمل ايه مش انتي اللي جننتي امي بجمالك ده يا فراوله؟

خلص كلامه وهو بيقرب منها وهي ملحقتش تجري كان مسكها ووقعت على السرير في حضنه وقالت بدموع: رائد سيبني عشان خاطري انا خايفه.!!

رائد: مني؟

نيروز هزت راسها وقالت: حاسه اني اتسرعت وما اتعرفتش عليه بالشكل الكافي

رائد اتنهد وقال: طول ما انتي معايا وفي حضني وبين اديا خليكي واثقه اني عمري ما هأذيكي ابدا اما عن كلامك ف قدامنا العمر كله يا حبيبتي هتعرفي اللي نفسك فيه

نيروز: بس... بس...

رائد: مفيش بس مش انتي بتحبيني؟
+

نيروز بخجل: ايوه

رائد: طب تعالي بقى وانتي ايوه طالعه منك زي السمنه على العسل كده

خلص كلامه وقرب منها وسكتت شهرزاد عن الكلام المُباح

يتبع.....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
تاني يوم العصر صحي رائد من النوم وكان حاسس بحاجه تقيله على جسمه

بص للي كانت نايمه على صدره ومش دريانه بأي حاجه حواليها باس راسها بعشق مش بينضب ابدًا

وقال وهو بيبعد خصله شارده من شعرها عن وشها: خليتيني بقيت بتنفسك يا فراوله

خلص كلامه واتنهد جامد وحاول انه يمسك نفسه وميصحيهاش رغم انها كانت واحشاه جدا بس فضل انه يسيبها ترتاح

بعد راسها عنه بالراحه وعدلها على المخده بحنان وقام اخد بنطلون ودخل اخد شاور عشان يحاول يهدي النار اللي كانت مولعه في صدره

بعد شويه خرج من الحمام وهو شعره مبلول وكان شكله يسحر العين

و كان عاري الصدر ومش لابس غير بنطلون بس اخد الفوطه وبدأ ينشف بيها شعرها وبص للصغيره اللي كانت لسه نايمه

وقال بضيق: هي البت دي نومها تقيل كده ليه دي نايمه ولا نومة اهل الكهف

اخد موبايله من على الكوميدينو ودخل البلكونه عشان يتكلم فيه

في نفس الوقت صحيت نيروز من النوم وملقتهوش جمبها بصت على البلكونه شافته بيتكلم في الفون

افتكرت اللي حصل امبارح واتكسفت وقالت بخجل: دا طلع قليل الأدب بشكل.!!!

خلصت كلامها ولبست قميصه ودخلت على الحمام بسرعه عشان تاخد شاور

عند رائد فتح الموبايل وجاله رسايل كتيره جدا بالهبل وكان اغلبيتها من صحابه ويامن وزين

طلع رقم يامن واتصل عليه وجاله الرد بعد ثواني قليله: ايوه ياعم العريس اللي مُحتل الفوريو كله دا انت ولا چاكي شان يا جدع

رائد: هو ايه اللي بيحصل انا مش فاهم حاجه وايه كل الرسايل دي

يامن: مش فاهم ايه ياباشا انت ڤيديوهات الفرح بتاعتك انت والمدام

مُكتسحه الفوريو انتو طلعتو تريند وكمية ناس شيرت ڤيديوهاتكم مش طبيعيه والكل بيتكلم عليكم

رائد بعد استيعاب: وليه كل دا

يامن: ليه ايه برنس انا حمدت ربنا وبوست ايدي وش وضهر انكم ما اتنشتوش عين جابتكم الارض اصلا

ضحك رائد وقال: طب يا اخويا كلكم كويسين

يامن: زي الفل المهم انت طمني هتشرفنا ولا ايه حكايتك

رائد: ليه وهو انت فاكرني زيك يلا ولا ايه

يامن: وليه الغلط ده بس يا دنچوان عصرك الحق عليا يعني بطمن على مستقبل اخويا اخص عليك اخص قاسي وجارح وعديم المشاعر بصحيح
+

رائد: لا يا حيلة امك خليك في بوزك لما نعوزك

يامن: ياعم خلاص خلاص متزقش ابو دي صلة قرابه يا جدع

رائد لمح نيروز وهي خارجه من الحمام وقال: طب طير بقى يلا عشان انا مش فاضيلك

يامن: ايوه ياعم حقك عريس بقى وكده اهم حاجه عاوزك ترفع راسي يا خلف

رائد: ده انا مش هرفعها انا هفتحلك راسك يا ابن الجذمه يلا ياض من هنا

خلص وقفل في وشه اما يامن فضل يضحك جامد عليه

عند نيروز نسيت تاخد هدوم لفت الفوطه على جسما كويس وفتحت الباب فتحه صغيره وبصت على رائد اما اتأكدت انه لسه في البلكونه اتنهدت براحه

وقالت: طب الحمدلله دا سافل وكان هيستغل الفرصه كالعاده انا عارفاه

خرجت بسرعه على امل انها تلحق تلبس هدومها قبل ما يخلص المكالمه لكن وهي بتاخد هدوم من الشنطه اللي كان محضرها

حست بإيده الصلبه بتحاوط وسطها ولفها ليه وقال: صباحية مُباركه على اجمل عروسه شافتها عنيا

نيروز وشها احمر وقالت: رائد ابعد كده خليني البس

رائد: طب مفيش رائد قرب مره هو كل اما اشوف وشك تقوليلي رائد ابعد

نيروز: ما انت اللي قليل الادب

رائد: تؤتؤتؤ لا ياروحي انا لحد دلوقتي مؤدب وعمال اقول اصبر عليها يا رائد البت بسكوته ومش هتستحملك وانتي زي الطور ولا بتفهمي حاجه

نيروز: بقى انا مش بفهم حاجه يارائد؟؟ طب وسع كده بقى واخرج بره خليني البس

رائد: اخرج مين صلي على النبي بس كده ياقلبي هو بمنظرك ده شكلها مفيهاش خروج من الاوضه النهارده اصلا

نيروز ضمت الفوطه اكتر لجسمها وكانت هتعيط من الخجل وهو قال: بتداري ايه يامدام ما انا شوفت كل حاجه امبارح خلاص

نيروز الدموع نزلت من عنيها وقالت: وسع كده انت قليل الادب اوي

حضنها بحنان وشالها وقعد بيها على السرير وقعدها على رجله وقال: بتعيطي ليه دلوقتي؟

نيروز: عشان انت قليل الادب.!

رائد: انتي بجد لسه بتتكسفي مني يافراوله؟

نيروز: ايوه لسه بتكسف منك وانت بتتعمد تكسفني اكتر بكلامك

رائد: بتعمد اكسفك اكتر عشان معدتيش تتكسفي مني تاني نيروز يا حبيبتي انتي تتكسفي من ابوكي الله يرحمه لكن انا لا

نيروز: طب ممكن تطلع بره عشان خاطري عاوزه البس

رائد: ييي شوف انا بقول ايه وانتي بتقولي ايه

نيروز: رائد بقى بالله عليك اخرج على الاقل سيبني براحتي لحد ما اخد عليك

رائد اتنهد بضيق وبعدها عنه وقال: تمام يا نيروز هخرج بره بس اعملي حسابك انها اخر مره

ومتخديش على الكلام ده كتير والبسي هدومك عشان هنرجع القصر

خلص كلامه وخرج من الاوضه وقفل الباب وراه

________________________________

في بيت احمد

كان نايم على السرير وجسمه كله متلفف بالشاش ووشه مليان كدمات وآثار الضرب من وقت اللي رائد عمله

دخلت هانم وهي ماسكة موبايلها ومتعصبه وقعدت على طرف السرير

أحمد فتح عينيه بالعافية وقال بتعب:  في إيه يا اما مالك داخله علينا بزعابيبك كده ليه

هانم بصتله بغل وقالت: قوم شوف المصيبة اللي حصلت يا حليتها وانت نايم زي النسوان

ناولته الموبايل وأول ما شاف الفيديو اتجمد مكانه

كان فيديو رائد ونيروز وهما بيرقصوا في الفرح

أحمد قبض إيده بغضب وقال:  يعني إيه؟! اتجوزته بجد؟!

هانم بغل: اما ايه يا حصره هو بعد اللي عمله فيك ده ومش هيتجوزها يا خسارة تربيتي فيك والله كل اللي خططنا ليه بقى بلح اخدها منك في لمح البصر وڤيديوهاتهم بقت ترند الموسم

أحمد رمى الموبايل على السرير بعصبية وقال: مستحيل نيروز كانت ليا! أنا اللي كنت هتجوزها!

هانم : هيهي بعد ايه يا خلفة الندم كل حاجه راحت والورث كله هيتكتب بإسمها واحنا مش هنطول حاجه

أحمد: ما خلاص يا اما بقى سيبيني افكر هنهبب ايه في المصيبه ظي

هانم: يا خسارة مجهودي وتربيتي ليك كنت سيبتك مرمي زي الكلاب في الشارع اخدتك وربيتك مكان ابني الله يرحمه وفي الاخر بنت منال هتكوش على كل حاجه واحنا بلح روحنا في ابو بلاش

احمد بصلها بضيق من معايرتها ليه كل شويه بإنه مش ابنها الحقيقي

هانم سكتت شوية وفجأة لمعت فكرة شيطانية في عينيها

وقالت : لقيتها

أحمد بإستغراب: في إيه؟

هانم ابتسمت بخبث وقالت: الموضع جه بسرعه ورائد ده اتجوزها في اقرب فرصه عندًا فيك وهي وامها مفكروش يبلغوا الجد وانت عارف طبعا لو عرف ايه هيحصل

أحمد بصلها لثواني بسبب تفكيرها اللي فاق كل توقعاته وقال: بس جدي بيحبها ومش هيعملها حاجه

هانم: بيحبها اه لكن جدك بيهتم كده بالعادات والتقاليد ف لو عرف انها اتجوزت بدون علمه هيفركشلهم الجوازه دي

أحمد: قصدك نبعتله الڤيديوهات؟

هانم: ايوه طبعا ابويا اه مش بيكلمني بسبب اني اصريت اربيك وخلاني امشي وجيت قعدت بيك هنا بس دا ميمنعش اني ابعتله الڤيديوهات صدقني هيفرح بيا جدا

أحمد: يخربيت دماغك سم

هانم ضحكت بشر ومسكت موبايلها وبعتت الڤيديوهات لابوها

وكتبت تحتيهم: ازيك يا ابا عامل ايه اتمنى تكون بخير اتفضل اتفرج على حفيدتك اللي طردتني من الصعيد بسببها بتعمل ايه اتجوزت من غير علمك لا وكمان ولا بنتك فكرت تعرفك ولا حتى اخوها

انا مش بسخن الدنيا لا لسمح الله بس ده مينفعش يا ابا هما كده مستصغرينك والناس في الصعيد لما تشوف ڤيديوهاتهم اما مكانوش شافوها اصلا هياكلو وشك

انا حبيت اكسب الثواب وبعتلك

________________________________

كان زين ماشي في الشارع وبيتكلم في الفون مع أيسل

وقال: ها يا اخرت صبري عاوزه ايه

أيسل: بص يامعلم ورقه وقلم واكتب ورايا

زين: لالالا بالراحه عليا حد قال لأهلك اني قاعد على بنك

أيسل: ياعم اسمع بقى ميبقاش خلقك ضيق المهم المهم ندخل في المفيد

عاوزه اندومي كوري وشيبسي وبيبسي وعصاير كتشير كتشير بقى وشوكلاتات اكتر وكل ما تكتر نزيد محبه اكتر

زين: انتي عازمه صحابك بروح امك؟

أيسل: متبقاش جلده يا زيين بقاااا انا ثانويه عامه ياعالم المفروض تهتموا بيا لان امتحاناتي قربت خلاص والمفروض اتعامل معامله 5 نجوم

زين: خلاص يا مصيبه هجيبلك وامري لله

أيسل: الله يسترك دنيا واخره ياشيخ روح وصباع رجلي الصغير راضي عنك

زين: وانا شعر رجلي وقف احتراما لكلامك

أيسل: ايه العلاقه المقرفه دي

زين: مش تربية الباشا مستنيه ايه يعني

أيسل: اه ياض يازين فيديوهاتهم طالعه ترند وقالبه السوشيال ميديا

وشكلهم تحفه اوي ولا وهو بيقولها حرم رائد المغربي لازم تبقى مميزه

حسيت اني كنت هريل من قشعرة الموقف هيييح امتى هيجي قرة عيني بقى

زين: ما تتظبطي يابت واعدلي كلامك وراعي اني مش مركب قرون قدامك

ايسل: ياشيخ ابو اللي يفضفض معاكم روح روح امشي وانت شبه ضرفة الدولاب كده

زين: بقى انا ضرفة دولاب شبر ونص طب غوري بقى منش جايبلك حاجه

أيسل: لالالا وحيات امك بهزر معاك ايه مبتهزرش يا زينو ولا ايه

زين قفل السكه في وشها وهي بصت للموبايل بصدمه وقالت: اه يازين الكلب طب يارب تتزحلق في قشر موزه وانت ماشي لو مجبتليش الحاجه

عند زين حط الموبايل في جيبه بس قبل ما يكمل طريقه سمع صوت عياط طفله صغيره

بص لمصدر الصوت بإستغراب شاف بنوته ما تتعداش الخمس سنين كانت قاعده على الرصيف وبتعيط بخوف

بص على هيئتها واللي باين عليها انها بنت ناس نضيفه

راح عندها ونزل لنفس مستواها وقال: مالك يا عسوله بتعيطي ليه

البنت: ابعد عني انت عاوز مني ايه

زين: اهدي انا مش هعملك حاجه متخافيش قوليلي بس بتعيطي ليه

زين: انا كنت مع مامي وبابي وتوهت منهم ومش لاقياهم

زين: طب تعرفي اساميهم او رقم تليفونهم اي حاجه

البنت بدموع: لا

زين مسح على شعره وقال: طب انتي اسمك ايه

البنت: اسمي ليان

زين: طب قومي معايا يا لولي اجيبلك حاجه حلوه وندور عليهم سوا اشطا؟

ليان بحماس: اشطا

اخدها ودخلوا السوبر ماركت جاب الحاجات اللي أيسل طلبتها منه

وشاف هي عاوزه ايه وطلبت ايس كريم ف جابلها حاسب على الحاجات وخرجوا

كانت ليان بتاكل الايس كريم وهي فرحانه

قبل ما زين يتكلم جت شذى وهي بتجري عليها ووراها عمر جوزها

شذى حضنتها ومأخدتش بالها من اللي واقف جمبها وقالت: نور عيني روحتي فين ياقلب مامي قلبي وقف من الخوف انا كنت هتجنن عليكي

عمر: انتي كويسه يا حبيبتي حصلك حاجه

ليان شاورت على زين وقالت: انا كنت خايفه اوي بس عمو ده جابلي ايس كريم وقالي متعيطيش هندور عليهم سوا

بصوا الاتنين عليه واتصدمت شذى نفس صدمة زين بالظبط لما شافها

وعمر قال: شكرا ليك جدا انا مش عارف اقولك ايه بجد او اشكرك ازاي

زين كان في دنيا تانيه خالص كان بيبص عليها وعلى البنت وبيتمنى ان اللي فهمه يطلع غلط

اما شذى اتخشبت في الارض من الموقف اللي هي فيه ومتوقعتش في عمرها من وقت اخر مره شافته فيها انهم يقفوا قدام بعض بالشكل ده تاني

عمر بإستغراب: هو في ايه انتو بتبصوا لبعض كده ليه.؟

زين قال بمراره وهو بيتمنى ان الاجابه تكون لا: دي بنتك؟

شذى بصت على عمر وعلى ليان وقالت بخنقه: اه

زين الكلمه وقعت عليه زي السكاكين بتنهش في قلبُه معقوله.!!! معقوله خانت الوعد اللي  كان بينهم واتجوزت.!

زين حاول يستجمع الكلمات وقال: ليه.!

شذى: من غير ليه يا زين انت كنت فتره في حياتي وراحت لحالها خلاص

وانا دلوقتي ست متجوزه وبحب جوزي وبقى عندي بنوته يعني خلاص مفيش داعي للكلام ده دلوقتي 

كمل حياتك يا زين وانساني وربنا يوفقك وتلاقي اللي تحبك بجد

خلصت كلامها ومسكت ليان وايد عمر ومشيت

عمر: ممكن افهم مين ده يا هانم؟

شذى: دا.. دا.. دا الشخص االي كان في حياتي زمان اللي حكيتلك عنه

عمر: وهو ميعرفش انك اتجوزتي ازاي يعني

شذى: عرفت انه من بعد اللي حصل دخل في حالة اكتئاب وبقى مدمن بس شكله اتعالج

عمر: تمام ياهانم عموما لو صادفت وشوفتيه تاني في اي مكان ملمحكيش بالغلط واقفه معاه عشان صدقيني ياشذى تصرفي وقتها مش هيعجبك

اما عن زين مشيت من قدامه وعينه فضلت ثابته مكانه واكن الهواء خلص من حواليه وقلبه اتكسر مليون حته وقال: بعد كل ده تطلعي متجوزه.!

طب ليه وانا كنت عملت ايه كل ذنبي ان ادهم يبقى ابويا.!؟ كل ذنبي انه شخص ديموقراطي وبيفكر غلط.!

حاول يتماسك وحرك رجله بصعوبه وركب العربيه ورجع على القصر

بعد شويه خبط على اوضة أيسل اللي سمحتله بالدخول

دخل وحاول يبتسم وقال: الحاجه اللي طلبتيها اهي يا حبيبتي

أيسل سابت الكتب وقامت حضنته بحماس وقالت: بجد بجد بموت فيك يا زيينو ربنا يخليك ليا

لاحظت انه ما بادلهاش الحضن بل كان شارد في نقطه قدامه وهي حست ان في حاجه وقالت: مالك يا حبيبي فيك ايه؟

انتبه على كلامها وقال: روحي كملي مذاكرتك يلا

كان لسه هيخرج بس هي مسكت ايده وقالت: استنى يا زين مالك فيك ايه

زين فقد السيطره على اعصابه ووقع على الارض والدموع اللي كان حابسها طول الطريق خانته ونزلت منه

وقال: في اني نفسي امووت.! في اني تعبت.!! في اني بقيت كاره حياتي ومش عاوز اعيش تاني

نزلت لنفس مستواه بسرعه وحضنته بحنان وقالت: شششش بس بس بس ليه الكلام ده

بصلها وهو حاسس ان الدنيا كلها خنقاه

حط راسه على رجليها وقال: اتجوزت يا أيسل.!

أيسل: هي مين

زين: شذى

أيسل لوهله ما استوعبتش الكلمه وبلعت ريقها بتردد وقالت: عرفت ازاي

زين: شوفتها مع جوزها وبنتها بس ليه ليه عملت فيا كده

أيسل: زين يا حبيبي خلينا واقعيين هي ابوك كان رافضها بكل الطرق اكيد مش هتوقف حياتها عليك

زين: بس انا وقفت حياتي عليها وكل حاجه حصلتلي كانت بسببها ودورت عليها كتير جدا.!!! وفي الاخر تتجوز وتسيبني.!!

أيسل كان قلبها بيتعصر على اخوها

وقالت: لا يا حبيبي هتقوم وهتبقى كويس وهتحب غيرها وهتشوف حياتك زي ما هي شافت حياتها ووقتها بس هتعرف ان كل اللي انت فيه ده اسمه تعلق مش حب

زين مردش عليها بس كان بيعيط فضل يعيط كتير لحد ما هدي في حضنها وهما على نفس وضعهم

اتعدل بعيونه الدبلانه وقال: انا لازم انساها

ايسل: هتنساها والله يا حبيبي هتنساها وبكره هتيجي اللي تشغل قلبك وعقلك وهتقول أيسل قالت

مسح دموعه ب ايده وبصلها وقال: انتي كبرتي امتى كده.! انتي الصغيره ام الضفاير اللي كنت بلعب معاها وهي صغيره

دلوقتي بعيط في حضنها وانا راجل ملو هدومي.!

أيسل: كبرت من زمان انتو بس اللي مش عاوزين تفهموا ده

زين: عشان مهما كبرتي هتفضلي في عنينا بنتنا الصغيره

ايسل: واهو ياعم بنتكم كبرت وبقت بتتدخل في مشاكلكم كمان

قام زين وقف وقال: طب يلا مش هعطلك اكتر من كده قومي كملي مذاكره

قامت وقالت: لو ورايا هموم الدنيا كلها افضالك مخصوص يا حبيبي وهو انا عندي كام زينو يعني

زين: قلب وروح زينو من جوه

أيسل: انت تمام دلوقتي

زين باس راسها وقال: احسن يا حبيبتي الحمدلله ربنا يخليكي ليا كلامك خلاني افوق لنفسي من الوهم اللي حطيت عقلي فيه

أيسل بمرح عشان تفك الجو: انا اصلا اصلا يعني خساره في البلد دي ومش عارفه من غيري والله كنتوا هتعملوا ايه انا مفيش مني اتنين

زين ضحك وقال: ما الحمدلله ان مفيش منك اتنين ياقلبي كانت البلد خربت

أيسل حطت اديها في وسطها بتذمر طفولي وقالت: بقت كده هي يعني تصدق بالله انك عامل زي الفراخ بتاكل وتنكر يا ياعم هوينا من هنا يلا بره هنرش مايه

زين مسكها من قفاها وقال: بت انتي بتجيبي طريقة كلامك دي منين

أيسل: وده سؤال بردو من اخوك يا حبيبي

زين شتم رائد في سره وقال: طب اتظبطي يا حبيبتي عشان منكدش عليكي وملكيش داعوه بأخوكي دا معداش على بابه التربيه

ضحكت ايسل وقالت: ولو سمعك دلوقتي هتقلب زي البطه البلدي

زين: استري عليا بقى يستر عليكي ربنا

ضحكوا الاتنين بحب

__________________________________

في مكان اول مره نروحه وفي احدى محافظات الصعيد وتحديدا داخل دار عيلة المصري

كان الحاج نُعمان المصري قاعد  في المندرة بيشرب الشاي
رن موبابله بصوت وصول رساله اكتر من مره

مسكوا وفتح الخط واستغرب اما لقاه رقم هانم

فتح الرسايل وبعدها فتح اول ڤيديو قدامه

ظهرت نيروز قدامه بفستان الفرح جمب رائد
اتجمدت ملامحه بصدمه من اللي شايفه وقام وقف وضرب عكازه في الارض وهو بيقول:
نيروز اتجوزت؟!

فتح باقي الفيديوهات بسرعة ومع كل فيديو كان غضبه بيزداد اكتر

وفي النهاية قبض على الموبايل بقوة وقال بصوت زي الاعصار:
بت بتي تتجوز من غير ما يخبروني؟!ليه شايفيني مت ولا عيشة مصر نسيتهم ان ليهم كبير انا لازم افوجهم واوجفهم عند حدهم زين.!!

يتبع....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
دخل زين اوضته بعد ما مشي من اوضة أيسل فك زراير القميص يمكن يقدر يتنفس وقلعه ورماه على الارض بعشوائيه

وقعد على السرير بإهمال وهو بيفكر في كل اللي حصل من شويه

مسك موبايله بإيد بترتعش وفتح فولدر معين داخل الصور ف طلعت صور كتير لشذى قدام عينه

فضل يقلب فيهم للحظات وبعدها قال بخنقه: المفروض دلوقتي انك بقيتي لراجل غيري ومكتوبه على اسمي وان مليش الحق افكر فيكي.!

عارف ان انا من البدايه بسبب تهوري ضيعتك من ايدي ويمكن اصلا القدر مش حابب يجمعنا بس انا حبيتك.!

انا وفيت بالعهد وانتي غدرتي بيه يبقى متستهليش مجرد التفكير فيك وعد زي ما حبستك في قلبي كل السنين ده هخرجك منه يا شذى.!

هخرجك وهنساكي وكإنك شيئًا لم يكُن من الاساس.!

خلص كلامه وبدأ يمسح اي حاجه خاصه بيها من الموبايل بتاعه وبعدها حدفه على السرير ومسح على وشه وهو حاسس بتقل الدنيا كلها فوق قلبه قرر انه يقوم يصلي ركعتين لربنا يمكن يعرف يرتاح

دخل الحمام اخد شاور ولبس تيشرت وبنطلون مريح وفرش السجاده وبدأ يصلي ووسط ما هو كان بيصلي دموعه خانته بعد ما خلص رفع ايده للسما وقال:


يارب أنت العالم بكل اللي جوايا وعالم انا بمر بايه دلوقتي عارف اني غلطت وعصيتك كتير بس والله توتبت ومش ناوي ارجع للطريق ده تاني يارب صبر قلبي على الفتره اللي بمر بيها دلوقتي

وأنا راضي بقضائك حتى لو قلبي لسه مش قادر يتقبله

اللهم طهّر قلبي من كل تعلق يؤذيني وارزقني الرضا بقضائك واجبر كسري جبرًا يليق بعظمتك

يارب فانزع حبها من قلبي من غير ما تسيب فيه وجع واملأ مكانه بسكينتك ورضاك

اللهم لا تجعلني أتعلق إلا بما كتبته لي ولا تترك قلبي أسيرًا لذكرى انتهت

قوّيني يا رب وخرجني من اللي أنا فيه

اللهم إن كان لي نصيب في السعادة، فقربه إليّ وإن كان في قلبي شرٌ لي فاصرفه عني واصرفني عنه وأرضني بما قسمت لي

نزل ايده ومسح على وشه ولوهله حس بسكينه نزلت على قلبُه زي المطر قرر انه ينام على سجادة الصلاه يمكن يفضل مرتاح كده

_________________________________
قدام دار الأيتام وقفت عربية يامن ونزل منها والكل رحب بيه بإحترام شديد لحد ما دخل اوضة المديره وقعدوا بعد ما رحب بيه
+

بتسمت المديرة وهي بتعدل نظارتها وقالت باحترام:

ـ الحمد لله يا مستر يامن الدار ماشية كويس بفضل ربنا ثم بفضل الناس اللي واقفة جنبنا لكن احتياجات الأطفال مبتخلصش أبدًا كل ما نوفر حاجة تظهر عشرة غيرها

يامن رد باهتمام:
يعني التبرعات الفترة دي كويسة ولا في نقص؟

قالت:
بصراحة التبرعات قلت شوية عن الأول بس إحنا الحمد لله مستورين لكن محتاجين دعم مستمر للأكل والملابس ومصاريف الدراسة والعلاج

طلع يامن دفتر الشيكات من جيبه وحطه قدامه وقال بهدوء:
اعتبروا إن أي احتياج هيكون موجود بلغوني بيه فورًا ومش عاوز طفل هنا يحتاج حاجة وتتأجل بسبب الفلوس

ابتسمت المديرة بامتنان وقالت:
ربنا يجازيك كل خير يا بني والله وجودك في حياة الأولاد فرق معاهم كتير

ابتسم بهدوء وقال:
الفضل لله وحده

سكت لحظة قبل ما يسأل بنبرة هادية لكن واضح فيها اهتمام خاص:

ورحمة عاملة إيه دلوقتي؟

ابتسمت المديرة وهي لاحظت طريقته في السؤال وقالت:
الحمد لله بخير كل يوم شخصيتها بتتغير للأحسن والاطفال بتتعلق بيها اكتر بس لسه منطوية شوية ومبتختلطش بالناس

رفع عينه للمديرة وقال:
ينفع أشوفها لو مفيش مانع؟

ابتسمت المديرة وقالت:

أكيد طبعًا هبعت حد يناديها حالًا

ضغطت على الجرس وبعد ثواني دخلت إحدى المشرفات

المديرة:
يا سمية ناديلي رحمة

هزت سمية راسها باحترام وخرجت بسرعة بينما فضل يامن قاعد مكانه

وعينه ثابتة على باب المكتب مستني اللحظة اللي هتدخل فيها وفعلا بعد ثواني معدوده الباب خبط ودخلت رحمه ورغم بساطتها وبساطتة لبسها وان مفيش ولا نقطة ميكب على وشها لكن شكلها كان جذاب جدًا

يامن بصلها وقال: تعالي اقعدي يا رحمه

بص للمديره وكمل: بعد اذنك عاوزها عن انفراد

المديره هزت راسها وخرجت من المكتب اما رحمه كانت متوتره جدا

يامن بصلها وقال بهدوء: ازيك يا رحمه عامله ايه

رحمه: بببب بخير الحمدلله

يامن لاحظ انها مُرتبكه وعماله تفرك في اديها من التوتر بصلها تاني وقال: مالك متوتره كده ليه؟

رحمه: ااا انا اول مره حد يطلب يشوفني هو انا عملت حاجه؟ حضرتك تعرفني؟

يامن بصلها وابتسم وقال: بصي يا رحمه طبعًا انتي كبيره كفايه ومُدركه الدنيا حواليكي صح

هزت راسها وهو كمل: وعارفه ان فاضلك 5 شهور وتخرجي من هنا وطبعا هتترمي في الشارع والله اعلم ايه ممكن يحصل

ارتبكت من كلامه وقالت: ااا حضرتك عاوز ايه بردو؟

يامن: بصي انا مبحبش اللف والدوران الكتير وانا واحد دغري وبخاف من ربنا انا جيت الملجأ هنا من شهرين وشوفتك وكنت باجي كل فتره مخصوص عشان اشوفك وعارف عنك كل حاجه

رحمه بلعت ريقها وقالت: لو حضرتك فاكرني من البنات اياهم ف انا اسفه روح هاتهم من اي حته انما انا لا ومش عشان مليش اهل هسكتلك

يامن ضحك على شراستها اللي بتحاول تتصنعها قدامه رغب ان الرُعب باين على ملامحها وقال: بس بس بس ليه كل الكلام ده وبعدين انا مش من الناس ظي متقلقيش

رحمه: امال انت عاوز ايه؟

يامن: عاوز اتجوزك

رحمه الجمله وقعت عليها زي الصاعقه وقامت وقفت بصدمه وقالت: انت مستوعب كلامك؟ وعاوز تتجوزني مقابل ايه ان شاءلله؟ انا معنديش اي حاجه اقدمها ليك ولو عاوز تقنعني انك حبيتني في الشهرين دول يبقى مستحيل

يامن حط رجل على رحل ببرود وقال: بصي يا قطه من الاخر كده انتي عاجباني وده عرض حلو على فكرة ميتفوتش هتبقي حرم يامن المغربي وهتعيشي هانم في قصر وهخليكي تكملي تعليمك عادي جدا واللي هتطلبيه هيبقى عنك مش شايف ان فيه حجه للرفض الصراحه

رحمه: شكرا انا مش واحده رخيصه عشان تشتريني بفلوسه.!

يامن: انا مش باخد رأيك انا بعرفك واعملي حسابك ان كتب الكتاب اخر الاسبوع هسيبك مهله تجهزي نفسك هيبقى عرفي واول ما تتمي السن القانوني بعد 5 شهور هيتسجل قانوني قدام الكل

بخصوص المدرسه اللي انتي فيها ف انا اخدت اوراقك ونقلتك في المدرسه اللي فيها اختي هي زيك في تالته ثانوي

رحمه: انا مش تحت امرك فاااهم.!! ومش عاوزه منك حاجه اصلا سيبني في حالي مش طالبه منك حاجه انا ولا محتاجه مساعدتك

قام وقف وقال: اعقلي كده يا حبيبتي عشان معيشكيش اسود ايام حياتك

خلص كلامه ولبس نضارته واتقدم من الباب عشان يخرج وقفته وهي بتزعق فيه وقالت: استنى عندك.!

وقف من غير يبصلها واستنى انها تتكلم وفعلا قالت: ايه يخلي واحد زيك معاه فلوس يتجوز بنت من ملجأ الله اعلم جايه ازاي ولا منين اصلا ولا انت بقى معيوب ومفيش واحده قابله بيك ف جاي ترمي جتتك عليا

لفلها وقال بعصبيه: لسان اهلك دا ميطولش عليا تاني الا وقسما بالله ما هيحصلك كويس

تاني حاجه بقى عمرها ما كانت بالفلوس ولا بانتي بنن مين ومش ذنبك انك اتولدتي لقيتي نفسك في ملجأ

رحمه: افهم بردو ليه انا.!!! وليه عاوز تعمل معايا كل ده.!!

يامن: قولت عاجباني وانا من طبعي الحاجه اللي بتعجبني مش بفرط فيها وانتي دخلتي دماغي يا قطه

_______________________________

نزل رائد ونيروز من الأسانسير وإيديهم متشابكة وهي لسه وشها مورّد من الخجل كل ما تفتكر اللي حصل بينهم من شوية

وقفوا قدام الريسبشن طلع رائد كارت الجناح وحطه على الرخامة وهو بيقول بابتسامة هادية:

رائد: اتفضل كده كل حاجه تمام وقفلت حسابك

ابتسم موظف الريسبشن بأدب وأخد الكارت

وقال: نتمنى تكونوا استمتعتوا بإقامتكم هنا يا مستر رائد ونشوفكم تاني قريب ان شاءلله

رائد ابتسمله بهدوء ومسك اديها وخرج بيها من الفندق

أول ما وصلوا للعربية فتح لها الباب بنفسه ومد إيده يساعدها تركب

وقال: العربيه كلها تحت امر الفراوله

بصتله نيروز وهي بتضحك وقالت: إيه الدلع ده كله؟

رائد: جوزك يا حبيبتي ادلعك براحتي وان مكنتش ادلع مراتي حبيبتي هدلع مين يعني؟ ولا خلاص هنتكسف قدام الناس؟

ضحكت بخفة وركبت ف قفل الباب

لف للعربية من ورا رفع الشنط وحطها في الشنطة الخلفية واتأكد إنها اتقفلت كويس وبعدها ركب مكانه شغل العربية وانطلق بيها

ساد بينهم هدوء دقايق كان بيبصلها كل شوية بطرف عينه وهي باصة من الشباك بابتسامة صغيرة بس هل حفيد المغربي هيقدر يفضل قاعد مؤدب دقايق على بعض ابدا والله

فجأة قال بمكر: هو أنا عندي سؤال محيرني

نيروز: خير؟

رائد: انتي ليه كنتي بتقوليلي قبل الجواز أنا مؤدبة وبتكسف

نيروز: عندك شك؟

رائد: طلعتي نصابة

نيروز: نعم؟!انا نصابه يارائد

رائد: آه واكبر نصابه في حياتي ده أنا اكتشفت إن اللي كانت عاملة فيها ملاك بريء طلعت أخطر واحدة قابلتها في حياتي سرقتي قلبي وكياني وخلتيني مش شايف في الدنيا دي كلها ولا معترف اصلا ان في ست غيرك

نيروز: رااائد.!!

رائد: شايفه اهو رائد اللي طالعه منك بالشكل ده ممكن تخليني اوقف العربيه حالا ومش ههتم احنا فين ولا لوضعنا انت خلاص جننتيني على اللاخر يا فراوله مبقتش عارف ابعد عنك وعاوز اهد الحواجز اللي بينا طول ما احنا بره عاوزك على طول في حضني متخرحيش منه ابدا

عضت على شفايفها بخجل

بصلها بحب وكمل:

رائد: هتفضلي مراتي وبنتي  وحبيبتي وصاحبتي  لحد آخر نفس فيا انا مش بس بحبك انا بقيت بتنفسك يا فراوله

سكتت ثواني وهي باصاله بعين لمعت بالدموع من شدة تأثرها بكلامه

همست بصوت دافي: وأنا راضية بكل ده  طول ما إنت معايا انا بحبك اوي اوي يا رائد

ابتسم رائد ابتسامة واسعة وقال: يااااااه طلعتي عين اهلي عشان اعرف اسمعها منك براحتي

رفع كف إيدها وباسها بحنان وقال: وانا بموت في امك يا عيُون رائد

بمرور الوقت كانوا وصلوا القصر ودخلوا

قابلتهم سمر وقالت: يا الف حمدلله على السلامه يا نور عيني

قربت من رائد حضنته وبعدها قربت من نيروز وحضنتها بحب حقيقي وقالت: نورتي بيتك يا قلب امك

نيروز بادلتها الحضن بحب وقالت: البيت منور بأصحابه يا ماما

نزلت ايسل بسرعه من فوق بعد ما سمعت صوتهم وقالت: لالالالا مش معقول رايدو ونيرو بنفسهم هنا مش مصدقه عنيا

رائد حضنها وقال: مصيبة حياتي اللي كان هاين عليا اشنقها امبارح عشان تتهد وتقعد

أيسل: الله وانا عملت ايه ياجدع ما فرح اخويا وكنت فرحانه

رائد قرصها من خدها وقال: افرحي براحتك لكن مترقصيش وعين الشباب تبقى عليكي

أيسل قالت وهي بتبعد عنه: ياعم وسع خليني اشوف عملت ايه في حتة المارشيميلو دي

ضحكت نيروز وسلمت عليها وأيسل كانت بتتفحصها من فوق لتحت بعينيها وقالت: تعالي تعالي ياقلب اختك احكيلي عمل فيكي ايه

رائد شد نيروز من وسطها ولزقها فيه وقال: لااا كان زمان تيجي فين يا حليتها مراتي مش هتتحرك من المكان اللي انا فيه

أيسل: وهو انا هخطفها انت كمان

سمر ضحكت عليهم وقالت: بس يا مجانين وانتي يا ايسل سيبهم يطلعوا يرتاحوا عشان كمان شويه اهل نيروز جايين عشان يشوفوها

أيسل وسعتلهم الطريق وقالت: خلاص سماح المرادي بس عشان ملاقيش نفسي متعلقه على باب القصر

ضحكوا كلهم ورائد مسك ايد نيروز وطلع بيها على اوضته اللي كان محرج الف مره ان محدش يدخلها وهما مش هنا

فتح الباب وشالها ودخل وقفل الباب برجله

نيروز: رائد بتعمل ايه حد يشوفنا

رائد نزلها في نص الاوضه لكن مبعدش عنها وقال: ما اللي يشوفنا... يشوفنا نيروز يا حبيبتي انتي دلوقتي مرااااااااتي يعني مش شاقطك من الشارع

نيروز: لا بردو بس عيب احترم نفسك

رائد: والله العيب اللي بجد اننا لسه واقفين بنضيع في الوقت لحد دلوقتي بصي بصي شايفه السرير الجامد اللي هناك ده لازم نجرب جودته حالا

ملحقتش ترفض او تعترض لانه كان شالها وراح بيها للسرير

بعد شويه من الوقت كانت نايمه ودافنه وشها في صدره هو ضحك عليها بحب وقال: اهدي يا مجنونه قلبتي شبه الطماطم كده ليه

نيروز: اقسم بالله سافل ووقح وقليل الادب ومشوفتش ريحة التربيه

رائد: وزودي عليهم ياقلبي عيني ملونه وبعضلات وبحبك والبنات هتموت عليا

نجح انه يستفزها عشان ينسيها خجلها وهي بعدت عنه وقالت: لا والله؟ مين دول اللي هيموتو عليك دا انا اقتلهم واقتلك وراهم انت ليا انا وبس فاهم.!!

رائد كان مُستمتع جدا بغيرتها عليه وقال: وانا كلي ملكك وليكي يا حبيبي ومش عاوز حاجه من الدنيا دي كلها غير انك تفضلي جوه حضني

نيروز: طب وسع كده خليني اقوم اخد شاور زمان ماما وياسين على وصول

رائد غمزلها بوقاحه وقال: مش محتاجه مساعده

نيروز: سااااافل اقسم بالله ساااافل

ضحك جامد عليها ووسعلها عشان تقوم وهي جريت على الحمام بسرعه عشان تهرب من نظراته اللي كانت محاوطاها

اما دخلت جه في دماغه سؤال وقال بإستغراب:ايه ده هو زين فين

قام لبس بنطلونه وتيشرت وخرج من الاوضه

راح اوضة زين وخبط عليه بس مكنش بيرد خبط اكتر من مره لكن بردو مفيش رد قرر انه يفتح الباب عشان يتأكد ان مفيش حد في الاوضه

بس اترعب وقلبه وقف لوهله اما شاف زين نايم على سجادة الصلاه على الارض افتكر انه فاقد الوعي قرب منه بسرعه ورفع راسه على رجله وكان بيحاول يفوقه

وهو بيقول: زين... زين... زين يا حبيبي فوق مالك فيك ايه فوق يا زين عشان خاطري متوقعش قلبي عليك

فتح زين عينه بنعاس وشاف رائد قدامه حاول يفتكر اي حاجه

بس رائد مسبش ليه فرصه حضنه جامد وقال: مالك يا حبيبي حصلك ايه قولي انا سامعك

زين اتعدل وفرك في عينه بنعاس وقال: مالي انا كويس

رائد: امال ايه منيمك على الارض كده انا فكرتك اغمى عليك

زين: لا كنت بصلي ونمت مكاني

رائد: ياشيخ هتوقفلي قلبي في مره من الرعب ده

زين ابتسمله بهدوء وقال: بعد الشر عليك يا حبيبي المهم الحمدلله على السلامة جيت امتى

رائد: لسه واصل من شويه بس استغربت من اختفائك طول اليوم وجيت اشوفك

ابتسمله بهدوء وقال: طب يلا روح شوف عروستك

رائد بشك: ولا فيك ايه؟

زين محبش انه ينكد عليه في يوم زي ده وقال: مالي يسطا ما انا زي الفل اهو

رائد: زين مبروم على مبروم ميلفش ف انجز وقول مالك؟

زين حس ان مفيش مفر وحكاله اللي حصل رائد قلبه كان بيتعصر على اخوه الصغير وكل اللي واجهه في حياته بصله

وقال: انت مؤمن بقضاء ربنا صح؟ شذى من البدايه وربنا بيبعدها عنك اكيد مفيش فيها خير ليك

زين: عارف يا حبيبي هو زعلت اثر الصدمه وبعد كده ادركت كل حاجه ومؤمن طبعا بقضاء ربنا وراضي بيه جدًا كمان

رائد: صدقني هتيجي اللي تعوضك وتخطف قلبك عن كل اللي انت مريت بيه ده

ملحقش زين يرد عليه لانهم سمعوا زعيق سمر تحت

نزلوا الاتنين يجروا بسرعه

يتبع.......
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
سمر قالت بزعيق: ايه يا بيه كبرت وبقيت شايف نفسك خلاص راجل علينا وتصرفاتك من دماغك يا دكتور؟؟؟

يامن: في ايه انا مش فاهم حاجه

رائد: مالك يا امي في ايه

سمر: بقى رايح تتفق مع المحامي وتظبط كل حاجه وتجهز لكتب كتاب وكل ده ومن ورانا ليه وهو احنا هنقولك لا مش هتتجوز؟؟؟

يامن بغضب: عملها؟ لحق فتن؟ ماشاء الله دا مكملش ساعه

سمر: رد على سؤالي يا دكتور ايه للدرجادي مستهفأني انا وابوك

زين: كتب كتاب ايه انا مش فاهم حاجه

بصتلهم بعصبيه وقالت: اخوكم المحترم رايح جايب بنت من الملجأ وعاوز يتجوزها وفوق كل ده كتب كتابه عليها اخر الأسبوع والبنت لسه قاصر

رائد بصدمه: انت اتهبلت في عقلك ولا ايه يا يامن؟

يامن: اه بدأنا لا ما هو بصو بقى الشغل اللي حصل مع زين زمان مش هسمح بيه يحصل معايا انا مش عيل صغير قدامكم انا كبير كفايه واقدر احدد انا عاوز ايه وايه، لا والبنت اللي بتتكلمي عنها دي وقرفانه منها ياسمر هانم دي اشرف مليون مره من الاشكال اللي نعرفها وانا خلاص قررت ومش هتراجع عن قراري

سمر؛ ايه لحست عقلك عشان تاخد منك قرشين؟

زين: ماما من امتى وانتي بتفكري كده

سمر: لما تحسوا نفسكم عشان كبرتوا ف هتمشوا اللي في دماغكم يبقى تاخدوا على عنيكم بالجذمه انا هنا اللي اقول ايه يحصل وايه لا

يامن: انا مش فاهم فين المشكله بردو على الزعيق ده كله لو كنتي صبرتي شويه كنت حكيتلك بنفسي

سمر: يااااااامن وانت بتتكلم مع امك تحترم نفسك وتتكلم عدل ايه عشان كبرت مش هقدر عليكم ولا عشان على طول شايفيني ماما الكيوته الدلوعه لا يا حبيبي منك ليه مستعده حالا اوريكم وش مكنتوش تتمنوا تشوفوه

رائد كان بيقرب منها عشان يهديها وقال: اهدي يا حبيبتي الانفعال غلط عليكي

زقته جامد وقالت: ابعد عني منك ليه ومن هنا ورايح محدش هيخرج من القصر ده الا بإذني انا هعرف ازاي اربيكم من اول وجديد الظاهر اني دلعتكم كتير

يامن نفخ بضيق وقال: انتي اللي مش راضيه تسمعيني.!!

سمر: اسمع ايه.!؟؟ اسمع ان الدكتور المحترم رايح يتجوز بدون علم اهله؟ لا وكمان من بنت قد اخته ياريتها في سنه

يامن: دي اللي عجبتني واتشديت ليها وفرق السن ده مش عائق في حاجه يا ماما وادام انا بحبها هقدر اخليها تحبني وهي لو حبتتي حياتنا هتمشي كويس

سمر: يا حلاوتك وانت كمان هتتجوزها غصب عنها؟

يامن: ماما البنت فاضلها 5 شهور وتخرج من الملجأ ومش هتلاقي مكان تقعد فيه وانا حاسس اني اتشديت ليها بدل ما كنت افكر في حاجه غلط او حرام فضلت اني اختار حلال ربنا واكتبها على اسمي

ومتقلقيش طول الفتره اللي هتبقى فيها هنا وعد مش هقربلها الا لما احس ان قلبها بقى بتاعي وانا مش عيل صغير عشان مقدرش اتحكم في نفسي

سمر: شايف ان ده مبرر للهباب اللي انت عملته؟

قرب منها وباس راسها وقال: خلاص بقى يا سوسو عشان خاطري ما تنكديش عليا دا بدل ما تفرحي اني هتجوز

زقته وقالت: بس بس وسع كده ابو تلزيق اهلك اتنهدت وكملت: ماشي يا ابن بطني موافقه عشان هي ملهاش حد وكان ممكن في يوم من الايام اختك اللي كانت تبقى مكانها بس بشرط البنت هتبقى تحت عيني على طول هتنام مع ايسل في الاوضه

يامن: ايه انعدام الثقه دا؟

سمر: طالع لأخوك سافل ما صحيح ابن الوز عوام بس اقسم بالله لو حد فيكم انتو التلاته اتصرف من دماغه تاني ما هعديلكم الحوار وانت لسه حسابك مع ابوك اما يعرف المصيبه اللي هببتها دي

يامن: هه قلبك ابيض بقى يا سوسو دا انا حتى هبقى عريس

سمر: عريس بالستر يا اخويا

ضحكوا كلهم وبعد وقت كل واحد طلع اوضته

دخل رائد الاوضه كانت نيروز لافه الفوطه على جسمها وبتسرح شعرها

صفر بإعجاب وهو بيقفل المفتاح وراه وهي اتوترت اول ما دخل وقالت: ااا انت بتقفل الباب ليه

رائد: اوب اوب اوب موجة حلويات وضربت في وشي ايه الحلاوه دي كلها يا غزاله عليا الطلاق صاروخ ارض جو

نيروز وشها احمر وقالت بخجل: رائد.! مش هتبطل قلة ادبك دي.!!!

رائد برفعة حاجب: وهي فين قلة الأدب دي يا بيبي انا كده بعبرلك عن رأيي فيكي امال لو عرفتي انا هعمل ايه هتقولي ايه

نيروز وقفت على السرير وقالت: لالالا بقولك ايه وربنا لو قربت مني هصوت والم عليك الناس

رائد: وهتقوليلهم ايه يا حصره جوزي وبيتهجم عليا انتي عبيطه يابت؟ وبعدين وماله ياقلبي صوتي زي ما انتي عايزه واهو بردو تعمليلي حس في القصر

نيروز: طب بص بص انا عاوزه ماما وديني لماما وحيات اغلى حاجه عندك

رائد: هو انا واخدك الملاهي بروح امك
وبعدين انسي ياقطه هو دخول الحمام زي خروجه ولا ايه

وعاوزاني اشوفك بهيئتك دي واسيبك تخرجي بره باب الاوضه؟ دي تبقى عيبه في حقي والله وابقى راجل لمؤخذه

نيروز: راااااااائد.!!

رائد وهو بيقرب منها: ياروح قلب رائد وعيُونُه

بعد شويه كانوا كلهم قاعدين تحت بعد وصول هانم وياسين ورجوع ادهم من بره وكانوا بيهزروا

ياسين كان قاعد جمب نيروز حضنها وقال: عمل فيكي ياقلب اخوكي قوليلي وانا اقوم اكسرهولك دلوقتي

رائد الغيره ولعت في صدره وشدها من وسطها عليه وبقت في احضانه وقال: وسع كده ايه مالك بتتلزق في البت كده انت ما صدقت دي مراتي لو مش واخد بالك

ياسين برفعة حاجب: واختي بردو لو مش واخد بالك

رائد: لا يا حبيبي اختك دي كانت زمان قبل ما تبقى مكتوبه على اسمي لكن حاليا انسى محدش مسموح ليه يقرب منها غيري

ياسين: ابو وقاحتك ياجدع

منال: بس خلاص انتو الاتنين هنقضيها خناق ولا ايه وبعدين ما هي كويسه وزي الفل قدامك اهي يا واد

ياسين: بنتك عامله زي البسكوته يا امي والواد قد ضرفة الدولاب راعي فرق الاحجام شويه

رائد: ملكش انت داعوه اخرج منها بس

نيروز حطت اديها على وشها من كتر الاحراج

سمر: خلاص انت وهو بقى كسفتو البنيه

ضحكوا كلهم وقال أدهم: منورينا يا جماعه والله

ياسين: دا نورك ياعمي

سمر: قومي يا أيسل هاتي العصير من جوه

أيسل: حاضر يا سوسو

نيروز ما صدقت عشان تخلع منهم وقالت: اا استني يا أيسل انا جايه معاكي خلصت كلامها وجريت على المطبخ وهما ضحكوا عليها

زين: انا بقول بقى تتلم ياعم رائد وتسيبها في حالها

رائد: وهو انا كنت عملت ايه

يامن: لا يا حبيبي ملاك وهو انت بتعمل حاجه حاسب جناحاتك قبل ما تدخل عنينا

ضحكوا على كلام يامن 

جوه اتنهدت نيروز براحه اول ما وصلت للمطبخ وقالت: يافرج  الله كنت حاسه كان فاضلي لحظه واتمنى الارض تتشق وتبلعني

ضحكت ايسل وهي بتصب العصير وقالت: الصراحه معرفش رائد بقى قليل الادب امتى

نيروز: امتى مين يا حبيبتي دا من زمان وحياتك

ضحكوا الاتنين وبعدها اخدت نيروز الصنيه عشان تخرجها وايسل كانت بتقفل الحاجه اللي بهدلتها وراها

نيروز وهي خارجه قابلت ياسين في وشها اتخضت وقالت: بسم الله الرحمن بتعمل ايه هنا يا ياسين خضتني

ياسين: سلامتك من الخضه ياقلبي كنت جاي الحمام ورائد قالي امشي في الممر ده هتلاقيه بعد المطبخ

نيروز شاورتله عليه وقالت: اه هناك اهو

كملت طريقها لبره اما ياسين قبل ما يتحرك خطوه زياده كانت ايسل خارجه من جوه وخبطت فيه وشهقت بصدمه لدرجة انها اتزحلقت وكانت هتقع بس هو لحقها بسرعه قبل ما تقع وشدها عليه

ايسل جسمها اتخشب بين اديه من الموقف اللي هي فيه اما هو تدارك وضعهم حمحم باحراج وبعد عنها وقال: انا اسف مشوفتكيش

ايسل خرجت تجري على بره من غير ما ترد عليه

ياسين باستغراب: مالها دي بس وعليا النعمه ملبن

خلص كلامه ودخل الحمام

بعد شويه كانوا قاعدين كلهم بيضحكوا فجأه سمعوا صوت زعيق بره

قام رائد بسرعه وقال: خليكم هنا هخرج اشوف في ايه واجي

قاموا الرجاله وراه وخرجوا كلهم بره عند بوابة القصر كان أفراد الأمن واقفين سادين الطريق بينما كان في رجل صعيدي في أواخر الستينات طويل القامة جلابيته الصعيدي المكوية وعصاه في إيده واقف بكل هيبته وورا منه أربعة شباب شبهه في الملامح والوقفة

نعمان بصوت جهوري:
افتحوا الباب يا ولاد... جولتلكم عاوز أشوف حفيدتي

واحد من الأمن باحترام:
يا حاج حضرتك مين؟ ولو عندك معاد ندخل نبلغ

نعمان ضرب عصايته في الأرض وقال بغضب:
معاد إيه يا ولدي! جولتلك إني عاوز أجابل أدهم بيه وإحنا من الصعيد ومبنستناش على البوابات

فرد الأمن بثبات:
والأوامر عندنا محدش يدخل من غير إذن

واحد من أولاده اسمه حسن اتقدم بعصبية وقال:
إياك ثم اياك صوتك يعلى على أبوي إنت فاهم بتكلم مين؟

رجل الأمن:
وأنا بعمل شغلي وبس ياباشا اتفضلوا امشوا وبلاش شوشره

نعمان رفع إيده يمنع ابنه

وقال بنفاذ صبر: سيبه يا حسن  الراجل بينفذ أوامر

أدهم وقف باستغراب وهو بيبص للرجاله وقال:
خير يا جماعة؟ فيه إيه؟ انتوا مين

لف نعمان ناحيته وبصله نظرة ثابتة وقال :

أني  الحاج نعمان المصري كبير الصعيد

أول ما الاسم خرج من بقه

رائد اتجمد مكانه عينه اتسعت بصدمة وكأن الاسم وقع عليه زي الصاعقة

أما ياسين فوشه قلب في ثانية والغضب انفجر جواه وكان هيتقدم منه عشان بضربه لكن زين ويامن مسكوه بسرعه وهو قال:

إنت إيه اللي جايبك هِنا؟! امشي... اطلع برههه!

أحمد برق بعينه ناحية ياسين وصوته علي:

إياك يا ولد! إياك تتحدت ويا أبوي بالإسلوب ده وإلا وجسمن بالله نجلبها دم

ياسين لف له بعصبية: هتعمل إيه يعني؟! وريني عرض كتافك

أدهم رفع إيده بسرعة بينهم وقال بحزم:
بس كفاية!

بص لنعمان وقال بهدوء:

اتفضل يا حاج  البيت بيتك ندخل الأول ونتكلم بهدوء

نعمان هز راسه وقال:

كتر خيرك يا ولدي

وبص لأولاده:

ادخلوا ومحدش فيكم ينطج بكلمة

ردوا كلهم في نفس واحد:

حاضر يا بوي

دخل نعمان وأولاده القصر بخطوات ثابتة بينما ياسين كان واقف بيضغط على سنانه بغضب  ورائد لسه مصدوم وعينيه متعلقين بنعمان

دخلوا كلهم القصر واول ما هانم شافتهم قامت وقفت بصدمه وقالت: بابا.!! انت بتعمل ايه هنا

نعمان: ايه مش هتسلمي على ابوكي؟

منال: ايه اللي جابكم عاوزين مننا ايه تاني؟

نعمان: جيت اشوف الهانم اللي چوزت بنتها بدون علمي

ياسين بعصبيه: ميخصكش في حاجه مش انت رميتنا زمان عشان خاطر امي اتجوزت ابويا جاي وعاوز ايه مننا دلوقتي انت ملكش كلمه عليها هي كبرت على ايدي وبشقاها وانا اللي احدد تتجوز مين ومين لا انت ولا اي شيء في حياتها

حمزه: احترم نفسك وانت بتكلم جدك يا يا ياسين

ياسين: اه وانت انهي خالص فيهم بقى على كده؟

حمزه: وهتفرق معاك في ايه؟

ياسين: عندك حق مش هتفرق كتير كلكم خونه وزباله زي بالظبط

احمد الدم غلي في عروقه وكان هيروح يضرب ياسين بس حمزه وحسن مسكوه وقال: ولا انت ناجص اربايه ومحتاج حد يربيك من اچديد

نيروز وقفت قدام جدها عشان تنهي المهزله دي وقالت: افندم خير؟ افتكرتنا ليه بعد كل السنين دي؟

نُعمان: چاي اشوف الهانم اللي خلت رقبتنا جد السمسمه قدام اهل البلد كلياتها

نيروز: لا والله دا كل اللي هامك؟

نعمان: چرا ايه يا بت سامح عيشة مصر نستك اصلك ولا ايه يابت فوجي معايا اكده وردي عليا زين زي ما بحدتك.!

نيروز: لا يا جدي منستش اصلي ولا حاجه بس انتم بصفتكم ايه دلوقتي جايين تكلموني او تتعصبوا عليا؟

ايه لسه فاكر ان ليك حفيده يا جدي بعد ما ابويا مات ورميتني انا وامي واخويا طول السنين دي؟

ولا لما عرفت اني اتجوزت من غير ما اعرفكم العرق الصعيدي نقح عليك اوي وجيت تاخد طارك مني؟

نعمان رفع ايده عشان يضربها بالقلم لكن في لحظه لقى ايد من حديد بتمسكه

رائد: فوق لنفسك والزم حدودك انا كل ده عامل احترام انك واقف في قصر ادهم باشا المغربي

لكن هتقل ادبك علينا وتفكر مجرد التفكير تبصلها بصه متعجبهاش وربي وما اعبد هطربق القصر فوق دماغكم كلكم وهقلبها دم

ولا هيفرق معايا انت مين ولا جنس ملت اهلك ايه

بنتكم انا مش ماشي معاها ولا شاقطها من الشارع لا سمح الله عشان الطريقه اللي جايين تتكلموا بيها معانا دي

  دي مراتي ومتجوزها على سنة الله ورسوله قدام الدنيا كلها

وبرضا امها واخوها غير كدا ميلزمنيش حد انا شاريها وعاوزها ومش هسمح لاي بني آدم يبعدني عنها ايًا كان هو مين

نيروز: امشي من هنا يا جدي وكفايه قلة قيمه لحد كده انا متجوزه راجل مش عيل صايع هيخاف من تهديداتكم

اما احمد اللي انا واثقه ان امه اللي هي بالاسم خالتي مسخناك ف احب اقولك ان هو

ميلزمنيش انا في عصمة راجل وسيد الرجاله كمان وعمري ما افكر ابص لغيره وانا مش همشي من بيت جوزي.!

نعمان: حلو كلامك زين والله ومفعوصة الرجبه بجى ليها صوت

رائد: بص يا حاج انا صبري اضيق من ممر قرموز ف تنجزنا كده الله يباركلك عشان احنا مش فاضين للحوارات دي

حسن: جدك كتب الورث بإسمك

نيروز: مش عاوزه منكم حاجه انتو سامعين ولا لأ خلي فلوسك معاك يا حاج نعمان متلزمنيش

الحمدلله عيني مليانه مش هجري ورا فلوسكم اخويا ربنا يخليه ليا مكنش حارمني من حاجه

ودلوقتي اتجوزت وجوزي لو شاورت على نجمه من السما هيجيبهالي

اوعا تكون مفكر انا مش عارفه انت جاي هنا ليه او اني لسه صغيره وهخاف منكم زي زمان

لا يا جدي انا معدتش الطفله اللي بتعيط على اي حاجه وانا بقولهالك في وشك اهو مش هرجع معاك واللي عندك اعمله

وكفايه بقى قلة قيمه لنفسك اكتر من كده واتفضل اخرج بره انت وعيالك وبدل ما تتكلم معانا روح شوف بنتك اللي مقضياها مع كل واحد شويه بتعمل ايه

نعمان: اخرسييي.!!

نيروز: لا مش هخرس انا بكرهك فوق ما تتخيل وبكرهكم انتو كمان وبكره هانم كلكم اوساخ كلكم غدارين كلكم بتوع مصلحتكم وبس امشي اطلع بره وياريت متجيش هنا تاني عشان صدقني وقتها رد فعلي مش هيعجبك

رائد: ايه يا حاج كفاالله الشر السمع على قده ولا ايه؟ ما قالتلك اطلع بره

نعمان: بقت اكده مجوي قلبك الواد الصايح اللي متچوزاه دي؟؟

أدهم: عندك لحد هنا وتلزم حدودك انا ساكتلك كل ده بمزاجي عشان انت راجل كبير وفي مقام ابويا الله يرحمه لكن هتغلط في عيل من عيالي يبقى تطلع تغور بره في داهيه الصايع اللي بتتكلم عنه ده يقوم بيك وببلدك كلها

حس نعمان بجبروت وهيبة العيله دي وانه مش هيسلك معاهم بص لبنته وقال: من هنا ورايح تنسي ان ليكي اب ومهما حصل مش عاوز اشوف خلجتك تاني وحتى لو جيتيلي جثه هرميكي بره الدار وهجولهم دي متلزمنيش

ياسين بهمجيه: برههههه اطلع بره يا راجل يا ناقص جاي تدعي على امي هنا كنت عملتلها ايه في حياتها اصلا عشان تتكلم اوي كده امشي غور بره اللهي اشوف جثتك وهي مولعه قدامي وساعتها هجيب المايه بس مش هطفيك بيها

منال: ياسين.!!!!

ياسين: قسما برب العزه كمان 3 ثواني لو لمحت حد فيكم قدامي هنسى وقتها اني اتربيت

خرجوا كلهم بغضب وهما بيتوعدوا ليهم

بص ياسين لمنال وقال: من هنا ورايح تنسيهم اصلا تنسي عيلة المصري دي من الاساس انجس عيله على وجه الارض رغم ان جدي الله يرحمه ابو بابا مكنش كده انا معرفش ده طالع لمين

بعد شويه من الوقت كانوا هديوا كلهم واخد ياسين منال وروحوا على بيتهم وكل واحد طلع اوضته

تاني يوم

يتبع......
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
في الصعيد كان قاعد نُعمان في المندره وسط عياله

حسن: وبعدين يا بوي هنعمل ايه في الوجعه المربربه بطين دي؟

نُعمان: البت دي دماغها ناشفه والجدع اللي متچوزاه ده مجوي جلبها

أحمد: وهنعمل ايه في المصيبه دي مش هنعرف نتصرف في الاملاك كيف ما جال المحامي

حمزه: والله انا شايف ان الفلوس دي من حقها هي مش معنة ان المحامي بعد ما اكتشف ثروة سامح الله يرحمه وبلغك انت يابا ف يبقى ليك الحق في التصرف فيها وعاوز البت تيجي بأي شكل عشان تمضيها  بالتنازل عن الثروه

مروان: چرا ايه يا اخوي هو عشان عيشتلك في مصر كام سنه تعليم هتعمل علينا المتربي المثقف ولا اييه؟

حمزه: مروان احترم نفسك وانت بتتكلم معايا مش عشان سكت عن اللي عملتوه امبارح ابقى كده راضي عن اللي بيحصل احنا الحمدلله مش محتاجين فلوس... الفلوس دي من حق عيال اخوك يابابا مش مكفيك انك رميتهم زمان بعد موت ابوهم جاي دلوقتي عاوز تاخد فلوسهم كمان؟

حسن: لا دا انت عجلك فوت على الاخر

حمزه: لا مفوتش اللي عملتوه ده مش صح ومشيت على عوم بنتك اللي الله اعلم هي ماشيه ازاي ولا قاعده مع مين هي والواد الصايع اللي معاها ده

نعمان: انت بتحددت كيف دا على جساس اني متبرتش منيها ومن عمايلها اللي تجرف وجولت اهني انها ماتت

حمزه: بابا انت لو كنت معتبرها كده مكنتش هتمشي ورا كلامها فوق يابابا اللي بتعملوه ده غلط والفلوس دي مش حقكم

حسن: بس احنا اللي لينا الحق التصرف فيها مش هي اللي مشيت مع جوزها من ورانا على مصر عشان تبجى معاه ومتسييهوش في شغله يبقى تستاهل

حمزه: ومش ملاحظ بردو ان اللي بتتكلم عنه ده اللي هي هربت معاه زي ما انت بتقول يبقى ابن عمك ولا عقلك فوت يا اخويا يا كبير

نعمان ضرب عكازه في الأرض وقال: بسس خلاص معنتش عاوز اسمع كلمه زياده منيكم وانا بمعرفتي هعرف اتصرف في الواجعه دي

حمزه قام وقف بعصبيه وقال: براحتكم اعملوا اللي على كيفكم بس برئت ذمتي قدام ربنا وبره الليله دي كلها واعمل حسابك يا بابا مش هطفح لقمه هنا تاني عشان انا مش باكل بفلوس حرام.!!!

___________________________________
بعد مرور كام يوم وتحديدً في تُركيا فتح رائد عينه بنُعاس شديد وبص جمبه ملقاش نيروز

قام دخل الحمام واخد شاور سريع وبعدها خرج من الاوضه كانت واقفه في المطبخ بتحضر الفطار

قرب منها وحاوط وسطها وجذبها ليه وهي شهقت بخضه وقالت: رائد.!!! هتقطعلي الخلف والله

رائد: بعد الشر عليكي يا عيُون رائد صباح الفل على حبيبي

نيروز: صباح الفل يا حبيبي

رائد: صاحيه بدري ليه؟

نيروز: عادي قومت احضر فطار عشان نفطر

رائد: وتاعبه نفسك ليه ما هنفطر بره زي كل يوم

نيروز: لا لالا انا بطني وجعتني من الاكل اللي هنا ده

ضحك عليها وقال: طب وريني عملتي ايه

نيروز: عملت بيض اوملت وحطيت لانشون وجبنه رومي

حطت الاكل على السفره ولسه هتقعد شهقت بخضه اما لقت نفسها في لمح البصر في حضن رائد وقاعده على رجله

نيروز: رائد ايه اللي انت بتعمله ده سيبني اقعد

رائد برفعة حاجب وهو بيشدد ايده على وسطها: طب ما انتي قاعده اهو يا قلبي فين المشكله

نيروز: لا ابعد كده خليني اقعد على الكرسي

رائد: تؤ تؤ طول ما احنا لوحدنا مش عاوزك تبعدي عن حضني ابدا

نيروز: انت ممكن تزهق مني في يوم من الايام.!

مردش عليها لكن دفن راسُه في رقبتها وطبع عليها بوسه طويله دغدغت كيانها وهي غمضت عنيها بإستسلام بعد عنها ورجع بصلها تاني وابتسم من تأثيره عليها

وقال: لو كان عندي شك صفر % اني ممكن ابعد عنك مكنتش سيبت بنات العالم كلها واختارتك انتي من وسطهم وبعدين عمري ما ازهق منك يا فراوله

نيروز: هو انت ليه على طول بتقولي يا فراوله ومحسسني يعني اني حاجه بتتاكل

رائد: عشان طلقه وعليا النعمه صاروخ ارض جوي بتدوبي كده في البوق زي الفراوله

اتحرجت منه وهو ضحك على كسوفها ده وبدأ يأكلها وياكل هو كمان

وبعد شويه كان بيشيل الاطباق معاها وشالها قعدها على الرخامه بتاعت المطبخ وقال: اتفرجي بقى الشاي التركي بيتعمل ازاي

فضلت تتفرج عليها وهو بيتحرك بخفه لحد ما خلص وقدم ليها كوبايه وسحب كرسي السفره وقعد قدامها وقال: ها قوليلي رأيك يلا

شربت منه وقالت: الله دا جميل اوي تسلم ايدك

ابتسم ليها وقال: مش ناويه بقى تحكيلي عن اللي حصل قبل ما نسافر؟

اتنهدت بضيق وقالت: مش لما تقولي الاول انت جينا هنا ليه

رائد: عادي عريس وعروسته وحابب يقضي شهر العسل فيها حاجه دي؟

نيروز: وهو شهر العسل مش هينفع غير في بلد تانيه؟

رائد: انتي مش مبسوطه يا حبيبي ولا ايه معقول زهقتي مني بالسرعه دي

نيروز: لا يا حبيبي مش القصد انا قصدي يعني ليه المصاريف دي كلها؟

رائد: فلوس الدنيا كلها تحت رجلك يا فراوله

ابتسمتله بخجل وهو قال بإصرار: ها احكي يلا سامعك

نيروز: واحنا صُغيرين انا وياسين كنا زي الأطفال عادي جدًا قاعدين بنلعب ومش شايلين هم حاجه لحد ما جه وقت معاد بابا من الشغل بس مرجعش بدأنا نقلق بس ماما قالت يمكن في حاجه حصلت او الطريق زحمه المهم فضلنا نستنى ساعه ورا التانيه وبردو بابا مرجعش

هنا كان الوقت متأخر وماما قلقت جدًا وموبايله كان مقفول ومكنش معانا اي وسيله توصلنا ليه وقتها ماما عشان تطمنا قالتلنا انه جاي الصبح

اول ما النهار طلع رنت على اللي اسمها خالتو عشان تودينا عندها وتروح تعمل محضر بإختفائه في القسم بس الهانم كانت مع عشيقها مش فضيالنا

المهم ماما لبست وقررت تنزل وتسيبنا لوحدنا وقالت انها هتروح تجيب حاجه وتيجي

فجأه وقفت كلام وهو بصلها بحنان اما لاحظ ان عنيها بدأت ترغرغ بالدموع قام وقف وقرب عليها وشالها

وقعد بيها في الصالون وهي لسه في حضنه وملس على شعرها بحنان وقال: كملي يا حبيبتي

نيروز بصوت مخنوق كملت بس مقدرتش تمسك دموعها: قبل ما ماما تنزل الباب خبط راح ياسين فتح كان راجل لابس لبس شرطه وقال لياسين ينده ماما

ماما راحت بسرعه ولقيته معاه الشنطه اللي كانت فيها هدوم بابا في المهمه وموبايله وقالها: انتي مرات اللواء سامح المصري؟

ماما وقتها انا من مكاني كنت سامعه صوت تخبيط ركبها في بعض من الرعب المهم قالتله اه مد ايده بالحاجه وحطها على باب الشقه وقال خليكي مؤمنه بقضاء ربنا زوجك استشهد

ماما وقتها وقعت على الارض من الصدمه والدموع نزلت من عنيها والظابط مشي وجرينا عليها انا وياسين وكنا بنحاول نكلمها لكن كانت بتعيط ومش بترد علينا لحد ما اغمى عليه مكناش عارفين نتصرف وقتها انا كنت 6 سنين وياسين 12 سنه

جري ياسين عند جارتنا وخبط عليهم وجت بسرعه واخدوا ماما على المستشفى وانا وياسين فضلنا في البيت وانا كنت بعيط عشان ماما وطبعا مكنتش فاهمه يعني ايه استشهد

الناس لما اخدوني انا وياسين عشان يودونا عند خالتو شوفنا معاها راجل في البيت و..

عيطت هو حضنها جامد ومسح على شعرها وهو بيقول: ششش اهدي يا حبيبتي

كملت بين شهقاتها: طبعا الناس ضربو الراجل وشتموها وفي بعض الستات ضربوها كمان وطنط جارتنا اخدتنا قعدنا عندها

المهم بعد كام يوم كانت ماما صحتها الا حدٍ ما تسمحلها الخروج من المستشفى واما رجعت رجعنا انا وياسين معاها تاني طبعا ياسين كان عارف ان بابا مات بس مرضيش يقولي

فضلت كام سنه عايشه على امل ان بابا في الشغل وجاي لحد ما استوعبت الحقيقه وطبعا ماما لحد دلوقتي متعرفش حاجه عن اللي اختها بتعمله والناس مرضيتش تقولها عشان هي كان فيها اللي مكفيها

وبعد وفاة بابا على طول ماما كلمت جدي كانت عاوزه تحس بالامان او ان في حد ساندها بس زي المتوقع زعق فيها وقالها مش انتي اللي هربتي معاه من ورانا في نصاص الليالي وروحتي عيشتي في مصر انسي ان ليكي اب

انا مش فاهمه كان بيعمل كده ليه رغم انها مراته في الفتره دي عيشت اسوء ايام حياتي كنت اول مره اشوف ماما مكسوره بالشكل ده كانت على طول ساكته ومش بتتكلم مع حد فينا لحد ما بدأت تتقبل الواقع

اما ياسين من يوم وفاة بابا خد عهد على نفسه انه مش هيخلينا محتاجين حاجه شال الهم بدري يا حبيبي بقى بيشتغل ويدرس في نفس الوقت لحد ما وصلنا للي احنا فيه ده دلوقتي

كملت كلامها وهي بتعيط اكتر: انا اسفه يا رائد اسفه عن اللي حصل في القصر واسفه عن الكلام اللي اتقال قدامكم انا عارفه ان انا مش شبهكم ولا من مستواكم  وده اللي كنت خايفه منه يحصل

مد ايده لوشها بحنان فايض من عيونه ومسح دموعها برقه مش هتليق الا بيها هي وبس وقرب منها باس عنيها الاتنين وبعدها ضم راسها لصدره زي الطفله الصغيره

وقال: انا مش عاوز اسمع منك الهبل ده تاني انتي هنا زيك زي بالظبط

احنا الاتنين واحد مفيش فرق بينا وفلوسي هي فلوسك يا حبيبي

وان كنت بعمل اي حاجه انتي شايفاها كتير عليكي ف ده مش عشان احسسك بفرق المستوى المادي اللي اتنقلتي ليه

بل عشان انتي تستاهلي ده انتي جميله اوي يا نيروز وتستاهلي كل حاجه حلوه في الدنيا

عشان كده بحاول على قد ما اقدر اعمل اي حاجه تسعدك وبموت اما بشوف دموعك دي قدامي

نيروز حضنته جامد وقالت: انا بحبك اوي يارائد بحبك اوي اوي بجد عمري ما توقعت ان ممكن حد يعمل عشاني كل ده ربنا يخليك ليا يا احلى زوج وسند وصاحب في الدنيا كلها

رائد ابتسم بإبتسامه مشرقه وقال: عارفه لو كنتي قولتي اخ دلوقتي كنتي عملت فيكي ايه

نيروز: لا ما حفظتك خلاص يا حبيبي

شالها وقام مشي بيها ناحية اوضة النوم وهي اتلعقت في رقبته وقالت: رائد.!

رائد: رُوحه.!

نيروز: انت رايح فين

نزلها على السرير بالراحه ونام جمبها وسحبها لحضنه وقال: اهدي مش هعمل حاجه حابب بس انك تفضلي في حضني شويه مش عارف اشبع منك

نيروز: اصلا مش عاوزاك تشبع مني

رائد بدأ يغني بصوته الهادي وقال: يا أجمل هديه بعتهالي القدر ليا ياقمري في عز لياليا اوصفلك ايه والله والدنيا بقت في عنيا حاجه تانيه هواكي قابلته وفي ثانيه جريت عليه

نيروز ضحكت من قلبها وقالت: اي دا الله انت بتعرف تغني صوتك حلو اوي

غمزلها بمشاكسه وقال: اتشقلب قرد واعمل اي حاجه عشان خاطر عيون الغزاله

عضت على شفايفها بخجل وقالت: بس بقى بتكسفني

رائد: طب اتخمدي بقى يا حبيبتي عشان كل ده عامل فيها مؤدب ومراعي انك تعبانه بس انا على تكه وربنا وهنسى اي حاجه

نيروز غمضت عنيها بسرعه وقالت: لا خلاص خلاص انا نمت اهو

ضحك جامد عليها وبعد شويه من الوقت كانت راحت في النوم قام من جمبها بهدوء واخد الموبايل وخرج من الاوضه وقعد في الصالون وفتح اللاب وحطه على رجله وجاب رقم معين ولبس الاير بودز واستنى الرد

بعد دقايق جاله الرد

ظهرت على الشاشة بنت شقرا بعينين زرق كانت قاعدة في مكتبها وقدامها أكتر من ملف ولاب توب.

ابتسمت أول ما شافته وقالت:

الذئب بذات نفسُه يقوم بمحادثتي الان كيف حالك

ابتسم على كلامها وقال:

بخير الحمد لله وأنتي كيف حالك يا إيلين

إيلين: انا بخير يبدو أنك تستمتع بإجازتك

ضحك بخفة وقال:

رائد: ليست إجازة كاملة كما تظنين العمل لا يتركني أبدًا وانتي تعلمين السبب الرئيسي لمجيئي هنا

ضحكت وقالت: حقًا اشفق عليك بعض الوقت

ضحك رائد وقال: أخبريني  إلى أين وصلتم

بصت في الملفات اللي قدامها وقالت:
استطعنا الوصول إلى معلومات كثيرة لكن القضية أصبحت أكثر تعقيدًا مما كنا نتوقع

رائد: ما الذي اكتشفتموه؟

إيلين: الأشخاص الذين نراقبهم يستخدمون شركات وهمية لإخفاء تحركاتهم كما أنهم ينقلون المستندات باستمرار حتى يصعب تتبعها

رائد عقد حواجبه وقال:

وهل عرفتم من يقودهم؟

هزت راسها بالنفي
وكملت: ليس بعد لكننا اقتربنا كثيرًا لدينا أسماء مستعارة وتحويلات مالية وصور مراقبة وتحركاتهم خلال الأشهر الماضية

رائد:

هل هناك أي مستجدات جديدة؟

إيلين:نعم  منذ ساعات التقطنا اتصالًا بينهم ويبدو أنهم يستعدون للتحرك قريبًا لذلك أردت أن أرسل لك الملف كاملًا

مدت إيدها للاب وقالت:

أرسلت إليك الآن البريد الإلكتروني ستجد بداخله ملف القضية بالكامل وكل التقارير التي جمعناها بالإضافة إلى ملاحظاتي الخاصة

في نفس اللحظة وصل إشعار على لاب رائد

فتح الإيميل وهو بيقول:

وصل

إيلين:راجع الصفحات الأخيرة جيدًا أشعر أن فيها تفاصيل ستلفت انتباهك

بدأ يقلب في الملف صفحة ورا التانية وفجأة وقف عند صورة معينة فضل مركز فيها كام ثانية

إيلين قالت باستغراب:

هل وجدت شيئًا؟

رائد ضيق عينه وقال:

انتظري... هذا الشخص... أشعر أنني رأيته من قبل

إيلين اتعدلت في قعدتها وقالت:

هل أنت متأكد؟

رائد:

نعم لكنني لا أتذكر أين هذه العيون انا رأيتها منذ قريب قبل مجيئي اللي هنا واثق من ذلك

إيلين قالت بهدوء:

إذا تذكرت أي شيء أخبرني فورًا ربما يكون هذا هو الخيط الذي نبحث عنه

قفل الملف مؤقتًا وقال:

سأراجع كل شيء الليلة وسأتواصل معك إذا تذكرت أي تفصيلة

ابتسمت وقالت:

حسنًا أتمنى ألا يسرق العمل إجازتك بالكامل

ابتسم ابتسامة خفيفة وقال:

أظن أن هذا أصبح مستحيلًا

انتهت المكالمة ف خلع السماعة من ودنه ورجع فتح الملف من أول وجديد وعينه وقفت على نفس الصورة مرة تانية

وقال بصوت واطي:

إنت... أنا أكيد شفتك قبل كده

_________________________________
في مصر كان قاعد يامن ببرود قدام المديره في الملجأه وقدامه كان قاعد أدهم والمئذون وزين والمحامي واقفين

بعد كام دقيقه بالظبط دخلت رحمه بإرتباك

ابتسم يامن اول ما شافها جامد

وأدهم ملامحه اتشدت من جنان ابنه وقال: هي دي؟

يامن: اه هي

أدهم: دي قد اختك انت بتهرج امك مقالتش كده

يامن: بابا حبيبي دي حياتي وانا حر فيها

أدهم مكنش حابب النقاش يكبر في وجود حد شاورلها بحنان وقال: تعالي يا حبيبتي

قربت منهم بإرتباك وقعدت

قال: اسمك ايه

رحمه: اسمي رحمه

أدهم ابتسملها والمئذون استعجلهم في بدأ مراسم عقد القران عشان كان عاوز يمشي

حط يامن ايده في ايد ابوه اللي هيبقى وكيلها نظرا ان مفيش وكيل ليها

وزين والمحامي الشهود بعد الانتهاء اشهر بجملته الشهيره وطلب امضتهم كلهم وبعدها استأذنهم ومشي

قام يامن وقف وقال: طب احنا كده نقدر نمشي

المديره: نورتونا والله

خرج أدهم وزين والمحامي الاول ويامن لبس نضارة الشمس وبص عليها ومشي ناحيتها قرب منها ومسك اديها وايدها ارتعشت من لمسته وخرج بيها لحد ما وصلوا قدام عربيته

كان واقف ادهم ساند على عربيته وقال: ممكن افهم ايه ده ترضاها على اختك

يامن فتح باب عربيته ليها وركبها وقفل الباب وراها وبعدين لف لأدهم وقال: ما عشان كان ممكن تكون اختي مكانها في يوم من الايام ف انا مش هرضى اسييها تترمي في الشارع

أدهم: واشمعنى دي يا حنين اللي قررت تعمل معاها كده

يامن بكل جرأه قال: عشان عاجباني وانا مليش في الحرام وحبيت امشي صح وكتبت عليها واول ما تتم السن القانوني القسيمه هتتسجل رسمي

أدهم: البنت دي مش هتقرب منها وبعد فتره هي اللي هتحدد اذا كانت عاوزه تكمل على ذمتك ولا لأ ولو مش عاوزاك انا هطلقها منك بنفسي لتكون مفكر انك اشتريتها بفلوسك ولا حاجه

يامن بصله ببرود قبل ما يفتح باب العربيه وقال: متقلقش انا عارف هعمل ايه وهي بنفسها هتقولك مش هبعد عنه

ادهم: وقتها هيتعملها فرح زيها زي بقيت البنات

يامن: ياسلام يتعملها احلى واجدع فرح في مصر كلها

أدهم بصله بغيظ بسبب انه كالعاده بيخسر النقاش معاه

وهو ركب عربيته ودورها ومشي بيها

أدهم: لا اخوك اتجنن على الاخر

زين: سيبه يا بابا آدام هو اللي حابب ده عشان ميتأذيش نفسيًا وانا واثق انه هيشيلها في عينه مش شايف نظراته ليها عامله ازاي؟

اتنهد بضيق وركبوا العربيه ومشيوا

عند يامن ورحمه طول الطريق كانت ساكته والدموع في عنيها اتنحنح هو وقال: هتفضلي ساكته كده كتير؟

بصتله وقالت: المفروض اقول ايه

يامن: تقريبا كتبت كتابي عليكي من شويه يعني انتي دلوقتي مراتي لو مش واخده بالك

رحمه بإرتباك: ما انا مش عارفه المفروض اتصرف ازاي

قبل ما يرد عليها موبايبه رن وكان....

يتبع...
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
قبل ما يرد عليها موبايبه رن وكان رائد

فتح الخط وقال: اي يا حبيبي

رائد: عملت ايه

يامن بص على رحمه وقال: معايا اهي

رائد صفر وقال: ايوه ياعم محدش قدك دلوقتي

ضحك يامن وقال: ياعم اتنيل ابوك وامك عاملين عليا حصار من اولها وشكلها جوازه سكر

رائد: احسن تستاهل وبعدين البت صغيره سيبها تركز في دراستها الاول وابقى اعمل اللي انت عاوزه بعد كده

يامن: ربنا يسهل ان شاءلله

رائد: انا طاوعتك على الجنان اللي انت عملته دا بس عشان انا شوفت صدق كلامك عنها في عنيك غير كده كنت هقف في صف بابا انا اقنعته بالعافيه

يامن: ربنا يخليك ليا يا حبيبي وميحرمنيش منك ابدا يارب

رائد: طب يلا روح شوف عروستك بقى واهم حاجه يا يامن متخوفهاش منك خليها تطمنلك وتحس معاك بالامان ده اساس اي علاقه ناجحه في الدنيا

يامن: مش هتوصيني على قلبي يا رائد

رائد ابتسم وقفل معاه وبصلها هي كانت باصه من الشباك وشارده في الطريق

مد ايده ومسك اديها بس هي انتفضت وقالت: ااا ايه ايه في ايه انت بتعمل ايه وبتمسك ايدي ليه اصلا وسع كده عيب

بصلها بصدمه وقال: اي اي حيلك حيلك وبعدين هو ايه اللي عيب انتي دلوقتي مراتي يعني حلالي يعني اي حاجه هتحصل بينا ولا هي عيب ولا حرام

رحمه بإرتباك: بب بس انا مش عاوزه حاجه سيبني في حالي وانا والله  مش هوريك وشي تاني

رفع كف اديها وباسه بحنان وهي حست بدغدعه في بطنها من الحركه دي وانتبهت لكلامه: بصي يا رحمه انتي دلوقتي مراتي لازم تدركي وتستوعبي كويس حاجه زي دي

رحمه: ليه انا؟

بصلها وقال: مش هقولك عشان عاجباني المرادي لكن هقولك عشان بحبك

رحمه بصدمه: بتحبني؟

يامن: اه بحبك مش مهم امتى ولا ازاي المهم اني اكتشفت ده ومتخافيش مش هلمسك ولا هقرب منك غير اما انتي اللي تكوني عاوزه ده

ووقتها هعملك احلى واجمل فرح مصر كلها هتحكي وتتحاكى عنه بس انتي بس تفتحيلي قلبك وتديني فرصه وانا اوعدك هخليكي بنفسك تطلبي اني اقرب منك

رحمه حست انها اتطمنت نوعا ما من كلامه لكن اتحرجت لما سمعت الجمله الاخيره وقالت: ااا انت قليل الادب
+

يامن: لا ياروحي انا كده محترم جدا

بمرور الوقت وصلوا القصر ركن العربيه ونزل منها واستغرب انها منزلتش بس كانت مبهوره من المكان

ضحك على منظرها ولف فتح ليها باب العربيه ومدلها ايده وقال: في ايه مالك

انتبهت على كلامه وبصت لايده اللي اتمدت ليها وقالت بإرتباك: ااا انا هنزل لوحدي

سحب ايده ووسع ليها وقال: على راحتك

جت تنزل رجليها اتكعبلت واتنت جامد وعيطت

وهو ميل عليها وشالها بسرعه وقال:طب ما كنتي تسمعي الكلام من الاول انتي شبر ونص والعربيه عاليه عليكي لازم تعملي فيها هركليز

نسيت الم رجليها وضربته في صدره وقالت: انت قليل الادب نزلني بقولك نزلني.!!

يامن: اقعدي بقى حاسس اني شايل بنت اختي

دخل بيها القصر ونزلها واول ما دخل كانت سمر وايسل في انتظارهم

جريت ايسل عليها بحماس شديد وحضنتها وقالت: اقسم بالله اجمل هديه من ربنا قبل امتحاناتي دايما كان نفسي يكون ليا اخت بنت

رحمه كانت مش فاهمه حاجه

يامن ابتسم بإحراج وقال: بالراحه عليها يا أيسل يا حبيبتي هي لسه ما تعرفكوش

قربت منها سمر وحضنتها بحنان وقالت: نورتي بيتك ياقلبي

رحمه بإرتباك: ددد دا نورك يا طنط

سمر: لا طنط ايه بقى قوليلي يا ماما
___________________________________
بعد مرور اسبوعين في تركيا

رائد دخل الاوضه ملقاش نيروز موجوده بس سمع صوت المايه جاي من الحمام عرف انها جوه

دخل اوضة الهدوم وغير هدومه واكتفى انه لبس بنطلون بس

وراح فرد جسمه على السرير في نفس الوقت خرجت نيروز من الحمام وهي مش واخده بالها انه دخل

كانت لافه جسمها بفوطه وشعرها المبلول بينقط على جسمها

وقفت عشان تسرح شعرها قدام المرايه وشهقت مره واحده اما لقت ايده الصلبه بتتلف حوالين وسطها وبتحاوطها بحنان واكنه عاوز يخفيها بين ضلوعه

بصتله ولسه هتزعق فيه شافت ملامح الارهاق على وشه لفتله وهي لسه في حضنه

وقالت: مالك يا حبيبي فيك ايه؟

رائد: انا محتاجلك اوي يا نيروز

نيروز: مالك يا روح نيروز

رائد دفن وشه في رقبتها واستنشق ريحتها اللي بيعشقها وقال: عاوزك.!!

نيروز عضت على شفايفها بخجل بس حاولت تخي خجلها دلوقتي وقالت: انا كلي ليك يا حبيبي

بعد شويه من الوقت كان حاطت راسه على صدرها وهي محاوطه رقبته وبتملس على شعره بحنان وقالت: ها مالك بقى؟

رائد: مفيش يا حبيبتي حاسس اني تعبان شويه بس

نيروز: لا فيك حاجه لو ضحكت على الدنيا كلها مستحيل تعرف تضحك عليا يا رائد

رائد: انا بخير والله يا عيُون رائد كنت مُرهق من الشغل بس مش اكتر

نيروز: شغل ايه يا رائد هو احنا في مصر

رائد بعد عنها وهو بيقول: يوه بقى يا نيروز متدققيش مش ناقصه قرف هي

نيروز ادته ضهرها ودموعها نزلت غصب عنها هو اتنهد بضيق اما شاف دموعها

بس مكنش عاوز يضعف قدامها لكن ياويله من العيون اللي مش بيقدر يقاومها حسم امره
وقرب منها حضنها من ضهرها وقال: انا اسف

نيروز: مفيش داعي للاسف انت قولت اللي حاسس بيه وانا مش زعلانه الواضح انك زهقت مني

رائد لفها ليه وقال: بصي في عيني كده

نيروز مردتش عليه ولا اتحركت من مكانها هو اتعصب ومسك دقنها ورفع وشها لفوق وارغمها تبصله وقال: مصدقه نفسك؟

نيروز: ولا مش مصدقه انا اصلا مفرقش كتير عندك

رائد بصلها للحظات وجوابه على ردها كان انه دفن راسه في رقبتها وطبع عليها بوسه طويله اوي

دغدغت كيانها وهي غمضت عنيها ورعشه حصلت في جسمها من قربه بدون ادنى اراده منها

اما هو حس برعشتها وابستم من تأثيره عليها واخيرا فصل البوسه دي ورجع بصلها تاني

وقال وهو شبه سكران من قربها: انا خلااص معدتش عاوز حاجه من الدنيا دي كلها غيرك انتي.!

بنسى نفسي وانا معاكي وبموت في بعدك.!
انا عمري ما كنت ضعيف ولا مؤمن بالحب بس انتي غيرتي كل ده وخلتيني ادمنك لدرجة لو بعدتي عني هموت.!

خلتيني مش بعرف اتحكم في غضبي في غيرتي عليكي مش ذنبي عارف اني متملك اوي في الحاجه اللي تخصني.!

بس غصب عني انا بموت فيكي وبعشق التراب اللي بتمشي عليه يا فراوله.!

وبتجنن لو حد قرب منك او بصلك بصه متعجبنيش انتي حقي انا وبس فاهمه يا فراوله.! انا وبس.!

نيروز: وانا من عاوزه اكون لحد غيرك اصلا ياقلب الفراوله

رائد: يابت بقى كده هتموتي مني ارحمي امي من دلعك ده

بصتلُه بغضب طفولي وقالت: رائد انا عاوزه اروح عند ماما

رائد: ومالُه يا عيون رائد اوديكي بس كدا

نيروز: لا ما انا هروح لوحدي

رائد: هتعملي ايه كدا تاني

نيروز: هاخد هدومي وهروح عند ماما وانت هتطلقني عشان مش طايقاك

رائد: نعم ياقلب امك سمعيني كدا تاني اصل مفيش غير اختيارين يا قطر داس على ودني ف سمعت غلط يا هقوم اكسرلك دماغ اهلك دي حالًا

نيروز بلعت ريقها وقالت: لا ابدًا يا حبيبي بقول قايمه احضرلك الاكل عشان تتغذى

رائد: اه بحسب

نيروز قالت وهي ماشيه: منك لله يا رائد يا ابن ام رائد اشوف فيك يوم

ورجعت قالت بسرعه: لالا بعد الشر بس بردو مستفزز وباااارد

رائد: بتبرطمي ب ايه يابت؟

نيروز: لا ابدًا كنت بفكر افصصلك الكوكو ولا اجيبهولك كدا

رائد: كوكو؟ بقى انا رائد المغربي يتقالي افصصلك الكوكو لا يختي متشكرين هاتي الفراخ وانا هاكل بمعرفتي

نيروز: وفرت اصلا مش قادره اعمل حاجه

رائد: بس لو هتأكليني انتي يافراوله معنديش مانع خالص

نيروز: يخربيت سفالتك يا جدع

ضحك عليها وهي مشيت من قدامه قام طلع موبايله وكلم ياسين

أول ما الخط اتفتح قال ياسين: طمني

رائد: وصلنا لكل حاجة  أسماء ومخازن و خطوط التهريب وحتى المكان اللي هيتم فيه تسليم النسخة النهائية من الملف بكره الفجر

ياسين سكت ثواني وقال: يعني خلاص؟

رائد: لا  لسه أهم خطوة

ياسين: اللي هي؟

رائد: الهجوم لازم يحصل في نفس الثانية  لا قبلها ولا بعدها بدقيقة أول ما أنا أتحرك هنا في تركيا إنت تتحرك في مصر

ياسين: متقلقش القوة كلها جاهزة ومستنية الإشارة

رائد: لا مش قوة واحدة

ياسين باستغراب: قصدك إيه؟

رائد: هنقسمهم لثلاث فرق الأولى تقتحم الوكر الرئيسي
الثانية تقفل كل المخارج وتمنع أي هروب

والثالثة متتحركش غير بأمري مهمتها تمسك أي حد يحاول يتخلص من الأدلة أو يحرق السيرفرات

ياسين ابتسم وقال: حلو كمل يا زعيم

رائد: رجالتهم بيعتمدوا على أجهزة اتصال مشفرة أول ما العملية تبدأ هيبعتوا كلمة سر لكل أفراد الشبكة يهربوا

ياسين: وأنا هقطع عليهم الاتصال مش كده؟

رائد: بالضبط... قبل الهجوم بخمس دقايق فريق السايبر عندك يفصل كل شبكات الإنترنت وأجهزة الاتصال المشفرة يبقوا عميان

ياسين: اعتبره حصل

رائد: والأهم محدش يقبض على الكبير أول دقيقة

ياسين عقد حواجبه وقال: ليه؟

رائد: لأن الكبير أول ما يحس بالخطر هيجري على مكان الاحتياطي

واللي هو هيكون المكان اللي مخبي فيه باقي المستندات والفلوس وأسماء العملاء

هنسيبه يتحرك دقيقة واحدة بس وكل خطوة هيعملها هتبقى تحت مراقبتنا

ياسين ابتسم وقال: يعني هنخليه بنفسه يدلنا على كل حاجة

رائد: بالضبط  الصيد الكبير عمره ما بيتاخد بالشبكة الصغيرة

ياسين: عرفتوا الخاين صح؟

رائد قبض على الموبايل جامد وقال بصوت كله غضب:
ابن الكلب اللي اسمه حسام لولا ايلين مكناش هنكتشف حاجه زي دي

ياسين قال بصدمة: إنت بتقول مين؟

رائد: حسام هو اللي سرب الملف

ياسين بعصبية: مستحيل حسام مستحيل يعمل كده انت اتجننت

رائد: كنت بقول زيك لحد ما جالي الدليل بالصوت والصورة

ياسين: لأ أكيد في حد بيلبسها له عشان يخلع حسام صاحبي وعارفه من زمان

رائد: الدليل معايا تسجيلات و تحويلات وكاميرات مراقبة وكلها بتقول إن حسام هو اللي سلمهم نسخة الملف بنفسه والدلايل كلها ضده

ياسين بعصبية: أنا مش مصدق حسام معانا من سنين

رائد: وأنا كان نفسي أطلع غلطان لكن الحقيقة مبتتغيرش بس اللي عرفته انه تحت التهديد هددوه بحيات نور قصاد الملف

ياسين: هواجهه بنفسي

رائد رد بسرعة: لا طبعا متبقاش متهور وتمشي ورا مشاعرك

ياسين: ليه؟

رائد: لأن أول ما يحس إننا كشفناه هيختفي ويمكن يشغل خطة بديلة إحنا منعرفهاش

ياسين: أومال نعمل إيه؟

رائد: خليه فاكر إنه لسه في الأمان  يروح وييجي ويتصرف براحته  وكل خطوة هيعملها هتبقى متراقبة

ياسين أخد نفس طويل وقال: يعني هنستخدمه يوصلنا لأي خائن مستخبي

رائد: بالضبط  هو آخر خيط في الشبكة

ياسين: تمام يا زعيم بكره الساعة واحدة بالليل كل الفرق هتكون في أماكنها

رائد: وأنا هنا هكون مستني الإشارة

ياسين: وكلمة السر؟

رائد ابتسم ابتسامة باردة وقال:

"الصقر هبط."

ياسين ابتسم هو كمان وقال:

أول ما أسمعها الشبكة كلها هتكون تحت إيدينا

رائد: بإذن الله بكره هنقفل أكبر قضية عرفتها المخابرات من سنين

_________________________________

في مصر كانت ايسل ورحمه بيذاكرو الباب خبط قالت ايسل: ادخل

دخل يامن وكان معاه شنطتين حلويات وقال: ها ذاكرتو كويس الامتحانات فاضل عليها يومين

أيسل: عيب عليك يسطا انت بتشك في قدراتي ولا ايه بس بقولك ايه البت رحمه دي طلعت جامده اخر جمدان خليتني اعرف احل فيزيكس بسهوله

بس يامن عليها وقال: ما انا عارف انها جامده

رحمه وشها احمر ونزلت عنيها في الارض بسرعه من الخجل

أيسل: اتلم يسطا وراعي اني سنجل بائس وسطكم

بصلها بقرف وحدف في وشها الشنط وقال: امسكي يا زفته واحده ليكي وواحده ليها يكش يطمر في اللي خلفوكم حاجه

أيسل: الله يسترك جيت في وقتك والله كده كده الواحد كان محتاج حاجه كده ترطب على قلبه

غمزلها وقال: وانا مفيش حاجه ترطب على قلبي انا كمان ولا ايه

فهمت قصده وقربت عليه وهمست في ودنه: تدفع كام وانا سيبك تستفرد بيها

يامن بنفس الهامسه: ماديه حقيره كده مش محتاج اعمل تحليل Dna عشان اتاكد انك اخت رائد بجد

أيسل: ها هتنجز ولا ارجع اقعد تاني

يامن: لالا وحيات امك خلاص عاوزه كام يا زفته

أيسل: ايدك على 5000

يامن: نعم ياروح امك 5000 عفريت اما ينططك هتعملي ايه بالفلوس دي كلها يابت

أيسل: ما البعيد لو مش واخد باله اننا لازم ننزل نجيب هدوم عشان الإمتحانات ونعمل شعرنا ونظبط نفسنا مكنش هيسأل السؤال ده ما اه صحيح الاهتمام مبيتطلبش

يامن: واطيه واطيه يا حبيبة اخوكي وبعدين انتو رايحين الامتحان ولا رايحين حنة شيماء بنت العمده

أيسل: عيب عليك يا كبير عشان نبقى احنا والامتحانات ملناش حل

يامن: حاضر يا خرا

أيسل: لا مضمنكش ايدك على الفلوس وقتي

يامن: سمكه بالانجليزي يعني ايه يا أيسل

أيسل: ايه علاقة ده باللي بقوله

يامن: انجزي وجاوبي

أيسل: سمكه يعني Fish

يامن: حلو طب 3 ثواني وملمحكيش قدامي عشان مفش غل امي فيكي

أيسل: لالا وعلى ايه انا اختفيت اصلا خلاص

ابتسم بإنتصار ولف للي كانت قاعده مكانها بإرتباك من نظراته وقالت: ااا في ايه انت عاوز ايه

يامن: جاي اشوف مراتي فيها حاجه دي

رحمه: انا تمام وزي الفل اخرج بقى احسن سوسو لو شافتك هتعمل منك كوفته

يامن: لا انتي تسيبك من سوسو دلوقتي خالص وتركزي معايا مش محتاجه مساعده كده ولا كده

خلص كلامها وغمزلها بس ملحقتش رحمه تتكلم لإن شبشب سمر كان طاير في قفاه وهي

بتقول: مساعده بردو يا ابن الجزمه يلا ياض انجر قدامي بدل ما اناديلك ابوك
1

يامن بص لأيسل بغيظ وقال: مش كنا بطلنا حركات العيال الصغيره دي يا كلب البحر؟

أيسل طلعت لسانها وقالت: احسن عشان تفتري عليا كويس ما القوي في اقوى منه تستاهل

يامن بص لسمر وقال: اخفي بنتك من قدامي عشان عندي كامل الاستعداد اقتلها دلوقتي ومش هيبقى عندي ذرة ندم واحده صدقوني

أيسل: بس بس بس بس متعرفوش تتنفسوا من غيري اصلا

سمر: بسسس انتي وهو وانت قدامي يلا بره

يامن: طب بالله عليكي مش عيب اكون شحط طول بعرض وتحدفي عليا الشبشب وقدام مراتي؟

سمر: لا ياحيلة امك لسه مش مراتك اما يبقى في فرح الاول تبقى تقول عليها مراتك

يامن خرج وهو بيقول: اقسم بالله دي ما بقت عيشه متجوز حتة ملبن وعايش معاها زي اخوها يرضي مين ده حد يلاقي حته طريه ويبعد عنها

سمر: ولد ايه الكلام اللي انت بتقوله قدام البنات ده احترم نفسك

يامن دخل ورزع باب اوضته بغيظ وقعد على السرير وجه في باله رائد وقال: زمانه مقضيها ابن المحظوظه وانا قاعد هنا زي القرطاس طب وربنا لاتصل عليه احرقله دمه

مسك يامن الموبايل واتصل على رائد وجاله الرد بعد دقايق وقال: ايه يا حبيبي عامل ايه

يامن: عامل بهلوان ياقلب اخوك

ضحك رائد وقال: في ايه مالك بس

يامن: ايوه ما انت مقضيها عندك ومش حاسس بيا

رائد: ما انا قولتلك بلاش تتجوزها دلوقتي امك هتعمل عليك دورات ليليه مسمعتش كلامي قولتلك مش هتعرف تشوفها قدامك ومتقربلهاش قعدت تقولي ليه هو انا واقع زيك ولا ايه مين فينا اللي واقع دلوقتي يا حليتها
+

يامن بحصره: اسكت اسكت انا مقهور البت قدامي 24 ومراتي والله حلالي يا جدعان ومش بيخلوها تسلم عليا بالايد حتى

رائد كتم ضحكته وقال: انشف ياوحش ليكم موعد ان شاءلله ووقتها ابقى اعمل اللي انت عاوزه بس متاخدش راحتك اوي يعني لا البت تفرفر منك

يامن: اسكت اسكت ابو معرفتك يا جدع

يتبع.........
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
الساعه 2:55 دقيقه بعد منتصف الليل وتحديدًا امام مطار اسطنبول الدولي كان واقف رائد على بُعد من المطار وجمبه القوات اتكلم  اللواء التُركي مراد رسلان: يجب علينا التحرك فورًا

رائد: الان الفرقه الاولى تسيطر على الاوضاع وقت الهجوم وتُبعد المدنيين عن موقع الخطر

اما الفرقه الثانيه تُأمن جميع مداخل ومخارج المطار ومنع دخول او خروج احد قبل انتهاء المهمه

مراد: لا تقلق ايها الذئب كل شيء على ما يُرام والقوات في جميع انحاء النطاق وتم التواصل ايضًا مع المخابرات المصريه والان حان فقد ثلاث دقائق لبدء المهمه

رائد: حسنًا هيا بنا

الساعه دقت 3 بالظبط بدأت القوات في اقتحام المطار بهدوء في صفوف منظمة بينما تقدمت قوة التأمين أولًا لإخلاء المنطقة المحيطة بمدخل صالة الوصول لمنع اي اذى يحصل للمدنيين

واتجهت باقي القوات إلى مواقعها المحددة مسبقًا

مكنش حد فاهم حاجه ولا ايه بيحصل بس تم تجميع جميع المدنيين في نطاق معين من المطار ووقف قدامهم صف كامل من الظباط على اتم استهداد للهجوم في اي لحظه لو حد فكر يقرب منهم

اتكلم مراد وقال: يجب عليكم الهدوء التام نحن هنا لحمايتكم نرجوا منكم عدم الخوف ولا التوتر

قرب ظابط مصري من رائد وقال: هو احنا ليه منخرجهومش بره.؟

رائد: دا لان مثلا يعني افراد الشبكه متواجدين في المكان 

وسط الزحمه كان واقف راجل لابس بدله شيك جدا وباين عليه الهيبه

مارك: اهاذا ما يُدعى الزعيم؟

راجل من رجالتُه: نعم انه الذئب لا اعلم ما اتى به الا هُنا ف هو مصري

مارك: اتعتقد ان هذا يخفى عليه شيئا لقد ارسلوه من مصر الا هنا لكي يقوم بالقبض علينا

الراجل: ولكن سيدي لا احد يعلم من نحن

مارك: يجب علينا الهروب ف ان توصلوا الينا سنخسر كل ما خططنا له على مدار السنوات الماضيه كنت اعلم انهم لم يدعونا نفعل ما خططنا له ف هذه صفقه دوليه

الراجل: اذا ماذا يجيب علينا ان نفعل

مارك: لا اعلم ولكن من الافضل هو تشتيته

الراجل: إذًا علينا بذلك

بدأ يتسحب وسط الناس لحد ما وصل عند جهاز انذار الحرايق وشغله

الرُعب والاصوات علت في المكان

مُراد: ماذا يحدث الأن.!!
+

رائد لمح مارك وهو بيجري وسط رجالته لساحة الطائرات: يقومون بتشتيتنا ليهربون يجب علينا الهجوم فورا

قوات الاخلاء كانت بتحاول تسيطر على الوضع اما رائد ومراد والباقي جريوا مكان ما خرج مارك ورجالته

خرجوا على Hangar 3 او ساحة الطائرات الخاصه

كان ركب مارك بسرعه وبدأت الطياره تتحرك لكن رائد في لمح البصر كان ضارب اكتر من طلقه على مراوح الطياره ف وقفت وهبدت في الارض

جري عليهم ووراه القوات وكسروا باب الطياره ودخلوا

رجالة مارك بدأت تضرب نار عليهم بس قدروا يسيطرو على الوضع وقرب رائد من مارك اللي كان واقع على الارض بعد ما اخد طلقه في كتفه

وقال بسخريه: اوه ما الذي اصابك عزيزي مارك

مارك: كيف عثرت علي؟

رائد بسخريه: هقولك زي ما قال حمو المرشي انا 5 استار على كوكبي انا البابا يلا عيب عليك اما تسألني سؤال زي دا
1

مارك: ماذا تقصد انا لا افهم شيئًا

رائد: اقصد يا روح امك الم تكن تعلم من هو ذئب المخابرات لا اعتقد انك لم تسمع عني ف انا مثل الخفافيش انطلق بسرعة البرق

مارك: هه ان كنت تظن انك سترجع بالملف ف انت مچنون الملف سيُحرق معنا الان متبقي على انفچار القُمبله 7 دقائق

رائد: اوه عزيزي كم انت كريزي هل كنت تعتقد انني مغفل ولا اعلم بأمر القمبله
1

رفع ايده بالملف وقال: الان الملف معي وتم القبض على جميع افراد الشبكه وتم اخلاء المطار ايضا من الافراد والان لا يوجد سوانا هنا

مارك بغضب: اهل جننت كيف حصلت عليه.!؟؟

رائد قام وقف ولبس نضارته بسخريه وقال: من عند امك

خلص كلامه وقال: حسنا يجب علينا ان نغادر الان لكي تحظى بنومٍ هنيء لك الجحيم

نزلوا كلهم من الطياره واول ما بعدوا عنها بمسافه حلوه داس رائد على زرار في ايده والطياره انفجرت

سقف وقال: ياه احلى حاجه شوفتها في حياتي يلا الداهيه اللي حدفت تاخد

مراد: حقا نشكر المخابرات المصريه على مساعتدكم لنا والتعاون معنا لان بدونك لم نكن نتسطيع القبض على اكبر شبكه في الشرق الاوسط

رائد: لا داعي للشكر الان توصلنا لمعظهم وقريبا سيتم القبض عليهم جميعا ولكن الاهم من ذلك اننا سيطرنا على الجزء الاخطر

___________________________________

في نفس التوقيت اللي حصل فيه كل ده في تركيا نرجع بيه لمصر

في الصحراء كان نعمان واقف وعياله قدام مخزن كبير جدا في مكان في الصحراء كان المستحيل اكتشافه

كان في عربيات كتيره واقفه بتحمل بضاعه اما ياسين والقوات كانوا واقفين على بعد خطوات منهم خلف الجبل

ياسين كان مستني يسمع الاشاره من رائد لبدأ الهجوم وكانت خطتهم ان الهجوم يحصل في نفس التوقيت عشان محدش فيهم يلحق يبلغ الجهه التانيه

بعد دقايق بالظبط سمع ياسين رائد من اللاسلكي بيديهم الاشاره

بص للقوات وقال: زي ما احنا متفقين مش عاوز ولا غلطه

بدأوا يتحركوا بحذر شديد وفجاه بدأو في ضرب النار ونعمان اتصدم اما شافهم وجري استخبى ورا العربيه ورجالته بدأو يتبادلوا ضرب النار مع القوات

ياسين جري عليه قبل ما يهرب ومسكه وقال: اهلا بجدي العزيز واساس الشبكه هنا في مصر والله وليك واحشه يا حاج نعمان ولا نقول التُربيني؟

نعمان: ايه اللي بتجوله ده ياواد انت اتچننت

ياسين: لا انت اللي اتجننت بروح امك اوعا تكون مفكر اني مش عارف حقيقتك من بادري انت وبنتك يا اشكال يا قذره وبردو عارف ان امي متبقاش بنتك وانك خطفتها وهي صغيره من بنت عدوك عشان تحرق قلبه عليها واتقال انها ماتت

انا بكرهك فوق ما انت تتخيل وحانت اللحظه اهي اللي اقدر اموتك فيها بنفسي بحق حرقة قلبي انا وامي طول السنين اللي فاتت دي

صوب السلاح عليه بس نعمان قال: اوعا تكون مفكر انكم اكده بتتخلصوا منينا احنا مفيش اجتر منينا مهما جابلتوا منينا مش هتعرفوا تقبضوا علينا كلياتنا

ياسين مردش عليه ولكن ضربه بالنار ف وقع على الارض غرقان في دمه بعد كل اللي ارتكبه زمان من جرايم.
1

في نفس الوقت كانت القوات قدرت تسيطر على الرجاله وتم القبض عليهم جميعا

وقف ياسين وقال لحسام: لولا انك كنت مصارح اللواء كان زمانك  روحت في ابو بلاش معاهم

حسام: الحمدلله ان ربنا الهمني اعمل حاجه زي دي حتى لو كان هيحبسني بس على الاقل مش هعيش طول عمري بتأنيب الضمير

فتح ياسين موبايله عشان يبعت رساله لرائد لكن لقى بالفعل رساله منه

ضحك على محتواها واتصل عليه وقال: ايه يا زعيم الجمدان ده يخربيت جمدان امك لحقت تخلص بالسرعه دي

رائد ضحك وقال: بعض ما عندكم يا اخويا المهم عملتوا ايه

ياسين اتنهد بإرتياح وقال: اخيرا قدرنا نخلص منهم بعد كل السنين اللي كنا بندور وراهم فيها

رائد: الحمدلله ان الكابوس ده انتهى

ياسين بمشاكسه: بس قولي ايلين جت معاكم البت جامده انا عارف

رائد: اتلم يا خفيف وبعدين لا مجتش ايلين عميل سري ملهاش انها تنزل مهمات معانا وبعدين وعليا النعمه ما في اجمد من اختك

ياسين: يخربيت اهلك يا جدع انا مش مركب ارايل قدامك ما تراعي انها زفت اختي

رائد ببرود: زمان الكلام ده كان زمان دلوقتي هي مراتي

ياسين: استقبل يا حلو اما تعرف انكم رايحين هناك اصلا عشان المهمه

رائد: انبر فيها بقى انبر

ضحك يايسن وقال: يلا ليلتك بيضه يا شبح نشوفكم بكره ان شاءلله ربنا معاك

__________________________________

تاني يوم في مصر كانت قاعده نيروز بتعيط في حضن منال بعد اللي عرفته ومنال كانت بتحاول تهديها

نيروز: بقى بتضحكوا عليا يا ماما ومجوزني ليه عشان المهمه وبسبب جدي؟

ياسين: انتي شايفه ان اللي عملتيه دا صح وانك اصريتي اجي اخدك من المطار ومروحتيش مع جوزك؟

نيروز: انت اصلا تسكت خالص عشان انت االي جبتلي الانتر ڤيو في شركة رائد وانت االي خليتني اروح هناك عشان يشوفنى وطبعا عملتوا الفيلم ده كله عشان يتجوزني وتلاقيه مش بيحبني اصلا

ياسين: بت اتعدلي كده وانتي بتتكلمي

نيروز: انت بتتكلم معايا ليه اصلا انا مش طيقاك انت كمان وبعدين كل ده ونطلع مش من العيله المقرفه دي؟؟

منال: انا عارفه من زمان الموضوع ده سمعتهم بيتكلموا فيه عشان كده اول ما اتجوزت ابوكم اصريت عليه نيجي هنا

نيروز: لالا بس انا مش قادره اتخيل يا ماما ان كل اللي رائد عمله معايا ده طلع كدب

ياسين: بت اتظبطي ومتعصبيش امي ومين اللي قال انه كدب رائد بيحبك بجد ومن زمان كمان وهو اللي اصر عليا نعمل الموضوع ده في اسرع وقت عشان يتجوزك

نيروز: وليه وهو لو كان جه اتقدم طبيعي بدون المسرحيه دي كنت هرفض؟

ياسين: نيروز متجننيش وبعدين احنا كانت اعصابنا بايظه بسبب المهمه الزفت دي وان حد منكم يتأذي

نيروز: بس لا بردو مش هرجع معاه

قبل ما يرد عليها موبايله رن وكان رائد رد عليه وفتح الاسبيكر وقال: لسه مصممه على اللي في دماغها؟

نيروز بحده: اه ومتحاولش ولا ترن تاني يارائد عشان انا مش هرجع معاك وريح دماغك مني بقى

رائد: طب جميل انتي اللي اختارتي حاول يقلد صوتها وكمل مترجعيش تقوليلي بقى رائد انت اتجننت ايه اللي انت بتعمله ده

ملحقتش تستفسر عن كلامه سمعت صوت اغاني اشتغلت تحت البيت

بصت لياسين بصدمه وهو ضحك عليها وشدها وقال: قومي الحقيه دا مجنون ومبيهموش حد

دخلوا البلكون بسرعه شافت رائد راكن عربيته تحت البيت في نص الشارع ومتزينه ببوكيهات ورد كتيره اما هو نايم على سقف العربيه بكل اريحيه ومش هامه اي حد ولا شكله قدام الناس

نيروز بصدمه: رائد انت اتجننت.!!

رائد قام قعد وقال: سامعه بيقولك ايه يا اجمل هديه بعتهالي القدر ليا يا قمري في عن لياليا اوصفلك ايه والله والدنيا بقت في عنيا حاجه تانيه هواكي قابلته وفي ثانيه جريت عليه

نيروز كانت هتعيط من اللي بيعمله ليها بس حاولت تثبت على قرارها وقالت: روح يا رائد

رائد: يعني ايه مش فاهم كلامك ده.!؟

نيروز: زي ما سمعت كده مش هكمل معاك وهتطلقني

رائد: دا على جثتي ان سيبتك لحد غيري.!!!!

انتي اتولدتي في الدنيا دي عشان تكملي ضلعي الناقص.!!!

بوجودك وكلك على بعضك من اولك لأخرك بتاعتي ولو مفكره عشان زعلان منك همشي ورا كلامك الفارغ ده تبقي غبيه.!!!
1

عشان انا مش بحبك انا عديت كل مراحل الحُب والعِشق والهوس انا بقيت بتنفسك ومش عاوز حاجه من الدنيا دي غيرك يا فراوله.!!

مبقتش قادر اشوف ولا شايف ست غيرك اصلا.!

انتي مليتي عيني وقلبي وعقلي بعشقك.!

وانا اكتفيت بيكي انتي بس وتُحرم عليا اي ست غيرك.!

لكن بموتي لو بعدتي عني انا بموت من غيرك يا فراوله.!!!

عاوزه تسيبي حبيبك متعذب كدا يرضيكي؟

كان بيقول كل كلامه ده ومش مكسوف من حد واكنه بيحاول يعرف الدنيا كلها ان عشقها في قلبه فاق كل الحدود وان الست دي ملك ليه هو وبس

هي مردتش عليه لكن نزلت تجري بسرعه وهو ابتسم اول ما قربت منه ونزل من على العربيه وفتحت دراعاته ليها

وهي حضنته جامد كل اللي كانوا واقفين بدأو يسقفو ليهم بإعجاب وهو شالها ولف بيها وقال بصوت عالي: بحبك بحبك بحبكككك يا اجمل بنات حواء كلهم واجمل هديه ربنا هداني بيها في حياتي

دموعها نزلت وقالت: انا بحبك اوي اوي يا رائد ربنا يخليك ليا يا حبيبي

نزلها ومسح دموعها بإيده وقال: اه منك يا مغلبه رائد وواجعه قلبه ومخلياه مستعد يعمل اي حاجه في الدنيا عشان خاطر بس تفضلي معاه

في احدى البلكونات ميلت الام على بنتها وقالت: شايفه البت يا موكوسه جابت الواد على جدور رقبته ازاي لا وبتلعب على التقيل وقعت رجل اعمال مره واحده

هايدي: خلاص بقى ياما سيبيني في اللي انا فيه

الام بغل: والله ما بيطمر فيكي حاجه يا مقصوفة الرقبه البت لفت الواد على صباعها ومستعد يهد الدنيا عشانها شايفه... شايفه بيعمل ايه في نص الحاره ومش هامه حد

هايدي: شايفه يا اما شايفه ما خلاص بقى

ياسين: خلاص ياشبح فضي الليله وخد مراتك وامشو الناس بتتفرج علينا

ضحك رائد وقال: مردودالك يا ابو الصحاب

ضحك رائد ليه وهو مسك اديها وباسها وبعدين فتح ليها باب العربيه وقال: خشي يا مانجا لا مانجة ايه عليا الطلاق خوخايا بتدوب في البوق

ضحكت بخجل وركبت بسرعه عشان تشيل انظار الناس عنها وهو لف وركب الجهه التانيه ودور العربيه واتحرك بيها

__________________________________

بعد مرور شهر بالظبط كانوا قاعدين كلهم في صالة القصر الكبيره اللي متزينه بالانوار والبلالين مستنين اعللن نتيجة البنات

أيسل ورحمه كانوا متوترين جدا رائد بصلهم وقال: بس بس انتي وهي اهدو كده هتفطسوا تموتوا مننا

ضحكوا كلهم وقالت ايسل ليامن: ها ظهرت

يامن: لسه الموقع معلق

زين: والله انا مش عارف انتو خايفين كده ليه ما كدا او كدا هتدخلوا جامعات خاصه لازمتها ايه التوتر ده

رحمه: ها لالالا انا هدخل جامعه على حسب مجهودي ما يجيب مش هكلف حد

يامن برفعة حاجب: حد مين ياقلب امك انا جوزك وواجبي اصرف عليكي لو مش واخده بالك؟

أدهم: بس يلا اتهد شويه وانتي يارحمه من يوم ما جيتي هنا اظن وكلنا معتبرينك زي ايسل بالظبط يعني انتي بنتي وانا مرضاش يبقى ربنا رازقنا بفلوس الحمدلله واسيبكم تتمرمطوا في الجامعات الحكومه بنات المغربي لازم يتدلعوا احلى دلع

زين قام وهو بيصفر: ظهرتتتتتت واسمع احلى سلام لأجمل مهندسه أيسل في الدنيا كلهااااااا

ضحكوا كلهم وأيسل نزلت دموعها وقالت: كام؟

زين: 98% يا وحش عفارم عليكي والله مكنتش اعرف انك بتفهمي يابت

ضحكوا عليه ورائد حضنها وقال: الف مبروك ياقلب اخوكي

يامن قال: نتيجة رحمه ظهرت اهي

نيروز بحماس: كام كام قول بسرعه

بصلها وحب ينكشها ف  قال: بصي يا حبيبتي طبعا كل حاجه قضاء وقدر و...

ملحقش يكمل لإن رحمه فهمت قصده وقالت بدموع: خلاص يا يامن

بصولها بحزن لكن مره واحده حست بنفسها طايره في الهواء وكان يامن اللي بيلف بيها وقال: وعندنا احلى دكتوره في العيله كلهااااا

ضحكوا كلهم بفرحه على الصغيرتين وقالت سمر وهي بتشدها بعد ما يامن نزلها وبتحضنها: وسع كده ياواد انت بتلمسها ليه اصلا

يامن: يا ماما يا حبيبتي مراتي اقسم بالله مراتي

أدهم: لا لسه مش مراتك

رحمه كانت محرجه من اللي بيحصل قالت نيروز: الف الف الف مليون مبروك يا حبايب قلبي فرحانه بيكم اوي والله

ميل رائد عليها وقال في ودنها: طب ما تفرحيني انا كمان دا انا حتى غلبان وزي جوزك

نيروز وشها احمر وقالت: رائد بقى احترم نفسك

رائد: خلاص خلاص متزقيش

بعد عنها وقال: طب يا جماعه بالمناسبه الحلوه دي عندنا خبر حلو ليكم

بصوله كلهم بإهتمام قال لنيروز: هتقولي انتي ولا اقول انا

نيروز بخجل: لا قول انت

زين: ما تخلصونا يا جماعه هي فزوره

رائد: ابشر ياعم بعد 8 شهور هيتقالك ياعمو
1

زين: مش فاهم ليه بعد 8 شهور

رائد رفع في وشه اختبار الحمل وقال: افهم ياغبي لو جبت هيثم ابن مؤمن كان فهم يخربيت غبائك

زين بص لإختبار الحمل بإنبهار وقال: لا متهزرش قول وربنا

رائد: والله اخيرا هتبقى عمو

زين بفرحه: يعني انت حامل بجد؟
1

بصوله كلهم بصدمه وبعدها انفجروا في الضحك اما يامن قال: اتطمنت على مستقبل عيالك يا زين يا حبيبي

قربت سمر من نيروز وحضنتها وقالت: الف الف الف مليون مبروك يا حبايب قلبي انا مش مصدقه نفسي والله

نيروز بحب: الله يبارك فيكي ياماما

بعد ما سلموا عليهم وباركوا ليهم قال رائد: انا هاخدها وهنسافر الساحل بالليل نغير جو

أيسل: طب ما تاخدني معاك ربنا يسترك دنيا واخره يارب

رائد: لا يا قلبي عندك ابوكي اهو يوديكي

ايسل: دا انت غلس يا جدع

رائد: لسان اهلك هاجي اضربك

حطت اديها على بوقها بسرعه وقالت: خلاص خلاص ياعم سكت اهو

ضحكوا عليها

أدهم بص على يامن ورحمه وبص لرائد وهو هزله راسه اما فهم قصدم

أدهم: احم تعالوا اقعدوا يا جماعه عشان لازم نتكلم في حاجه مهمه مش هينفع تتأجل اكتر من كده

بالفعل قعدوا كلهم بص أدهم لرحمه وقال: دلوقتي الحمدلله خلصتي امتحانات واتطمنا على مستقبلك

هزت راسها ليه بدون ما تتكلم

بصلها وقال: عاوزه تكملي مع يامن ولا اطلقك منه؟

بصو ليه كلهم بصدمه و......

يتبع....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا
بصلها وقال: عاوزه تكملي مع يامن ولا اطلقك منه؟

بصو ليه كلهم بصدمه اما رحمه اتوترت وبصت على يامن

يامن: ايه اللي انت بتقوله ده يابابا؟ على جثتي لو طلقتها

أدهم: دا مش بمزاجك يا دكتور

قام وقف بعصبيه وقال: لا بمزاجي مراتي ومش هفرط فيها وبعد اذنكم محدش يتدخل بينا

أدهم: انا هنا اللي بقرر ايه اللي يحصل وايه لا ومش عشان مشيت ورا كلامك انت واخوك وجوزتهالك تفتكرها سايبه

يامن: بس دي مراتي وانا مش هطلقها

أدهم: سهله هخليها تخلعك

يامن: هو انت بتعمل كده ليه كان حد قالك انها مش عاوزاني؟؟

رائد قام مسكه وقال: يامن اهدى واتكلم عدل

يامن زقه وقال: ابعد كده انت كمان وانت يابابا اعمل اللي عاوز تعمله ووالله اخدها حالا ونمشي وما حد هيعرفلنا طريق.!!!

أدهم: جرب كدا وانا اقطعلك رجلك قبل ما تخطيها

رائد: بابا مش كدا بالراحه عليه

يامن: هو انت عاوز ايه بالظبط؟

أدهم: الجواز دا قرار اتاخد غصب عنها وبتهور منك والبنت مش لعبه في ايدك عشان تاخدها يومين وتزهق منها وترميها وتفكر ان عشان ملهاش اهل ف تعمل اللي على كيفك لا صدقني وقتها هنقف معاها وهرميك انت بره يا يامن

يامن: اه وبعدين مين اللي رسم الاوهام دي في دماغك؟  ومن امتى اصلا وانا بفكر بالمنطق دا طول عمرك بتقول عليا عاقل راح كلامك فين يا أدهم باشا؟

أدهم: عاقل بس القرار دا اخدته بتهور

سمر: في ايه يا أدهم؟

أدهم: استني انتي يا سمر دلوقتي

يامن: انا عاوزها.! وشاريها ولو عاوز تضمن اني مش هأذيها هاخد عهد على نفسي قدام الكل دلوقتي اهو ان لو فكرت انيمها زعلانه في يوم او مكسورة الخاطر هكون قاتل نفسي بعدها

أدهم: لا بردو

يامن قبض على ايده بيحاول يتحكم في اعصابه قال: المطلوب مني؟

أدهم: المطلوب منك مش انا اللي هقرره

بص لرحمه وقال: القرار قرارك وركزي الف مره قبل ما تقرري عاوزه تبقي معاه او لا وصدقيني محدش هيغصبك على حاجه وغصب عن عين اهله لو مش عاوزاه هطلقك منه

نظرات الكل اتنقلت ليها واولهم يامن اللي كان مرعوب من اجابتها

هي بصتلهم بإرتباك ورفعت عنيها ليه شافت الخوف في عينه من خُسارتها

غمضت عنيها جامد عشان تحاول تستعيد تشتيتها من تاني واخدت نفس وقالت: ااا عاوزه افضل معاه

اتنهد براحه اخيرا وكإن الدنيا كلها كانت خانقاه وطلعت على وشه ابتسامه مُشرقه جميله جدا بعد ما سمع كلامها دا

أدهم ابتسم لانه وصل للي في دماغه وكلهم ابتسموا بحب عليهم

يامن: سمعت؟

أدهم: بنفسي هسلمها ليك يوم الفرح بس خليك عارف لو زعلتها انت اللي هتزعل

يامن: طب ممكن اتكلم معاها شويه؟

سمر نغزته في جمبه وقالت: سيبه يا ادهم يتكلم معاها

ادهم: لا دا سافل وهيستغل الفرصه

سمر: يا ادهممم سيب الواد يشم نفسه بقى

أدهم: طب ما تسيبيني انا اشم نفسي دا انا حتى زي جوزك يعني

اتكسفت من كلامه وقالت: ادهم بقاااااا مش قدام الولاد بطل قلة ادبك دي

يامن حمحم وقال: معلش يا جماعه لو هنقطع الفقره الرومانسيه دي بس انا لسه مسمعتس قرارك يابابا.!؟

اتنهد بضيق وقال: خدها بس وحيات امي يا ابن الكلب لو عملت حركه كده ولا كده انت حر

يامن اكنه ما صدق راح عندها ميل عليها وشالها وهي خبت وشها فيه من الاحراج وطلع بيها على السلم بسرعه اكنه في صراع مع الزمن

أدهم بغيظ: انزل يلاااا هو ده اللي متقربلهاش

يامن كان بيضحك وهو بيسمع الشتايم اللي اتشتمها ودخل بيها الاوضه وقفل الباب برجله وبعدها نزلها وقفله بالمفتاح

لف ليها لقاها وشها اصفر من الرعب وقال: مالك خايفه كده ليه؟

رحمه: ااا انت بتقفل الباب بالمفتاح ليه؟

ضحك وقال: عشان لو مقفلتوش كمان دقيقه هلاقي ادهم باشا مقتحم علينا الاوضه زي بوليس الاداب

رحمه: اا انت جايبني ليه هنا اساسا

قرب منها وسحبها من اديها وقعد على الكنبه اللي في الاوضه وسحبها على رجله وهي اتحرجت من حركته دي وكانت عاوزه تقوم بس هو شدد ايده على وسطها

وقال: اهمدي بقى دا انتي طلعتي عين اهلي ياشيخه عشان اعرف اتكلم معاكي بس

رحمه بكسوف: عيب كده وسع

يامن: لا يا حبيبي دا مكانك الاصلي العيب هو اني اسيبك قاعده بعيد عني

رحمه كانت هتعيط من الكسوف هو كان بيتأمل ملامحها بعشق وقال: تعرفي اني بحبك اوي؟

رحمه: عارفه

يامن: الله وعرفتي منين بقى ايه الثقه دي كلها

رحمه: تصرفاتك معايا كلها وحنيتك عليا كلها تثبت انك بتحبني

يامن: طب ايه بقى؟

رحمه: ايه في ايه؟

يامن: مش هتقوليهالي؟

رحمه: هي ايه؟

يامن: بحبك ياجوزي مثلا

رحمه شهقت بخجل وقالت: لا طبعا انت قليل الادب

يامن بحصره: قليل الادب ايه ياجدعان والله اللي بيحصل فيا دا كتير

رحمه ضحكت على كلامه وهو سرح في ضحكتها يا الله دي مستحيل تكون بشر زينا دي اكيد حوريه من الجنه لأول مره تكون قريبه منه بالشكل ده

قال: ليه قولتي لبابا انك عاوزه تكملي معايا؟

رحمه فركت اديها بإرتباك وهو اخد باله من فعلتها ومسك اديها وباس باطنها وبعدين باس ضهرها

وقال: انا مش عاوزك ولا تتكسفي مني ولا تخافي مني عاوز اكون ليكي كل حاجه

جوزك وصاحبك وابوكي واخوكي وحبيبك وامك كمان لو عاوزه

عاوز اكون كل حاجه في حياتك يا رحمة ربنا عليا

عاوز اكون الشخص الوحيد اللي تجري تعيطي في حضنه اول ما تزعلي

حتى لو زعلانه مني تعالى عيطي جوه حضني واشتكيلي مني وصدقيني هعاقب نفسي اني زعلتك

عاوز اكون الوحيد اللي تجري عليه وانتي فرحانه بإختصار عاوز اكون كل حاجه ليكي يا رحمتي موافقه؟

رحمه بدموع: موافقه

مد ايده ومسح دموعها وبعدها ميل عليها وباس عيونها الاتنين وهي غمضت عنيها وجسمها ارتعش بين ايده

هو ابتسم اما حس برعشتها وبعد عنها بالراحه لقاها لسه مغمضه عنيها قال: فتحي عيونك يا رحمتي مش عاوز شمسي تغيب أبدًا

مقدرتش ترفض احساس تلقائي جواها خلاها تفتح عنيها وتبصله

هو بصلها بعشق فاق كل الحدود وقال: ها مجاوبتيش على سؤالي

ارتبكت تاني بس قررت انها تجاوبه وقالت: ممكن عشان مليش حد تاني؟ او ممكن عشان انا مقطوعه من شجره زي ما بيتقال عليا؟ مش قادره احدد الصراحه بس اللي اعرفه انك احن واحد قابلته في حياتي

اول مره الاقي حد بيهتم بيا وبيخاف عليا ومن غير ما اطلب اي حاجه هو مش مخليني محتاجه حاجه ممكن عشان حسيت بالامان معاك

في الاول مكنتش موافقه وكنت خايفه منك بس من وقت ما جيت هنا وشوفت حنيتكم كلكم عليا حسيت ان ده عوض ربنا ليا وانت بالذات اكتر واحد كنت بتخاف عليا رغم التعامل بيني وبينك كان شبه معدوم

بس انا بحس اني متطمنه طول ما انت موجود وان مفيش حاجه هتحصلي في وجودك

بصلها بعشق وقال: بتحبيني يا رحمه؟

نزلت عنيها الارض وقالت بخفوت: بحبك ياروح رحمه.!

يا الله طب ياكلها ولا يعمل فيها ايه دلوقتي بقى.!!!

غمضت عينه بيحاول يسيطر على كم المشاعر الجامحه اللي سيطرت عليه في الوقت ده وفتح عينه ليها وقال: روحك؟

رحمه مبصتلوش وقالت: فاكر اول مره جيت هنا اما قولتلي هخليكي تحبيني؟

انت قدرت تخليني اعشقك يا يامن مش احبك بس انا بقيت بحمد ربنا في كل صلاة انه رزقك فيا واما بابا ادهم قال تحت انك تطلقني حسيت ان قلبي اتقبض من انك ممكن توافق او تسمع كلامه

ضمها لحضنه جامد وقال: انتي خلاص جننتيني على الاخر انا معدتش قادر على بعدك اكتر من كده

رحمه حاولت تبعده وقالت: ااا يامن مش هينفع

ضمها ليه تاني وقال: عارف يا رُوح يامن وانا هستنى لحد ما يتعملك احلى واجمل فرح عشان عيونك الحلوين بس خليكي في حضني شويه خليني اشبع منك واصبر نفسي لحد ما تبقي حلالي قدام الدنيا كلها

هديت تماما وحس بسكونها بين ايده ضم راسها لصدره وكان بيملس على شعرها بحنان وفي الوقت ده فضل يشكر ربنا الف مره على وجودها في حياته

___________________________________

في اوضة رائد ونيروز كانت نيروز بتجهز الشنط عشان السفر

رائد خرج من الحمام بعد ما اخد شاور وكان لابس بنطلون بس شافها واقفه قدام الدريسنج الكبير بتجهز الشنط

رائد قرب منها وحاصرها بجسمه الضخم وقال: حتى وانتي بتحضري الشنط جامده

نيروز: رائد مش هتتلم بقى؟

رائد: ومالُه يا عيُون رائد نِحِن لأجل عيُون الغزال

نيروز وشها إحمر بكسوف وقالت: راائد.!!  انت قليل الأدب على فكرة

رائد بغمزه: ولا عدى من قدام باب بيتنا التربيه يا حبيبتي
وبعدين دا انا كدا مؤدب على الأخر تعالي بقى اما اوريكي قلة الأدب على اصولها عامله ازاي 

خلص كلامُه وبعد عنها واخد الشنطه اللي كانت على الكوميدينوا واداها ليها

نيروز بإستغراب: ايه دا؟

رائد بصلها بخبث: ما تشوفي وانتي تعرفي

نيروز فتحت الشنطه واتصدمت من محتواها لدرجة انها قفلتها بسرعه وحدفتها على الارض وحطت اديها على وشها من الاحراج

رائد ضحك جامد بصوته لدرجة ان راسُه رجعت لورا وبعدين بصلها وقال: ايه بس مالك يا فراوله

نيروز: لا بجد انت مستحيل تكون انسان طبيعي انت مجنون

في لمح البصر نيروز حست نفسها اترفعت في الهوا
بصت لرائد اللي شالها وقال: عندك حق انا مجنون فعلًا بس مجنون بيكي ياغزالتي

انتي خلاص طيرتي عقلي على الاخر ولازم تتعاقبي حالًا على سرقة قلبي دي

نيروز: مجنون والله

رائد: طب يلا يافرستي ادخلي البسيه نفسي اشوفك بيه اول ما شوفته اشتريته على طول اما اتخيلتك بيه وواثق انه هيطلع عليكي يجنن

نيروز قررت انها تركن خجلها على جمب وتعمله اللي هو عاوزه ليه لا هو جوزها وحلالها ودايما بيحاول يسعدها ليه هي ترفض

اخدت الشنطه من على الارض وقالت بخبث: اقعم واتفرج

رائد صفر بحماس وقال: ليلتنا صباحي يا وحش

دخلت الحمام بسرعه وحطت اديها على قلبها وقالت: ربنا يصبرني عليك

بعد شويه لبست الفستان وبصت لنفسها في المرايه بإعجاب على شكلها وفردت شعرها الطوبل الناعم على ضهرها وقالت: تجنني يا نيرو طول عمرك

خلصت كلامها وفتحت الباب بهدوء وخرجت كان نايم على السرير بإسترخاء اول ما عينه وقعت عليها صفر بإعجاب وقال: عليا الطلاق فرسه اقسم بالله

اتحرجت من كلامه بس قررت انها مش هتتراجع عن اللي فكرت فيه قربت منه واخدت الموبايل من جمبه وهو بصلها بإستغراب وقال: بتعملي ايه وهو دا وقته؟

نيروز: اتقل على الرز يستوي ياباشا

سكت واستنى يشوفها هتعمل ايه لقاها شغلت اغنية شو عملت فيا من لما لفت على خصرا هالشال

وبدأت ترقص بخفه ورشاقه وتتمايل بنعومه مع كلمات الاغنيه

اما هو كان بياكلها بنظراته بصدمه هو في اقصى احلامه مكنش يتوقع ابدا انها ترقص قدامه

اما هي كانت مع كل كلمه من الاغنيه بتتحرك برشاقه ونعومه طيرت عقله لحد ما مبقاش قادر يستحمل اكتر من كدا

قام شالها وقال: كفااايه... كفايه.!!! معدتش قادر

حدفها على السرير بخفه وهي ضحكت وقالت: مالك بس يا زوجي العزيز مش عاجبك رقصي ولا ايه؟

رائد: اظن ان ردي باين على ملامحي بس ان كنتي بتشككي في امري ومصره تعرفي استحملي بقى

قبل ما يقرب منها خطوه واحده الباب خبط

نفخ بغيظ وقال: ليلة اهلك سوده يا اللي على الباب

هي ضحكت عليه جامد بشماته اما هو راح عند الباب ولسه هيفتح نيروز قالت بسرعه: استنى عندك هتخرج كدا؟؟

بص لنفسه ولقى انه مش لابس التيشرت وافتكر ان مرات اخوه دلوقتي عايشه معاهم يعني مينفعش يخرج كده

قال من ورا الباب: مين؟

أيسل: انا يا رائد  ماما قالتلي اجي اشوف نيروز لو لسه مخلصتش احضر معاها الشنط واه احنا هنسافر معاكم كلنا

رائد: لا يختي متشكرين هي خلصت

أيسل استغربت من عصبيته وقالت بمكر: هو انا جيت في وقت مش مناسب ولا ايه

رائد: بوقاحه: الصراحه اه يلا بقى من هنا عشان اخدت نص مجهودي في الكلام معاكي

هي شهقت بصدمه على وقاحة اخوها وشتمته في سرها ومشيت

___________________________________
تاني يوم في الساحل

كان رائد واقف قدام الشط وقدامه نيروز مغمي عنيها بشريط ابيض

نيروز بملل: ما خلاص بقى يارائد انا زهقت

رائد ثبتها في مكان معين و فك الشريط من على عنيها

وهي بدأت تفتح عنيها ببطئ عقبال ما تتعود على الضوء واتصدمت اما شافت قدامها الشاطئ كله متزين ورد وشموع حمرا وفي زي باب كبير كده متزين داير ميدور بلالين ووورود

وجمه كانوا واقفين الباقي بإبتسامه جميله على وشهم

نيروز لفت ليه بدموع وقبل ما تتكلم نزل على ركبته قدامها وطلع علبه قطيفه صغيره من جيبه وفتحها كان جواها خاتم الماظ تمنه غالي جدا ومن قطع نادره

وقدمه ليها وقال مع الاغنيه اللي شغاله :  جوايا غرام ولا يمكن احكيه بكلام مين يقدر يوصف احلام
ايامي معاك انا عايش علشان بهواك انا عاشق وبدوب في هواك انا عاشق وبموت في هواك انا ناسي في حضنك انا مين

بعشقك وبموت فيكي يا فراوله الخاتم ده عشان يتحط في ايدك التانيه لان الفرسه لازم تتزين بالالماس اللي شبهها

نيروز مدت اديها ليها وهو لبسها الخاتم في اديها التانيه وباس اديها بحب

وهي حضنته وعيطت وقالت: انا بحبك اوي اوي والله ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا

رائد: ويخليكي ليا يانور عيني وعمري اللي راح واللي جاي ربنا يحفظك ليا يا فرستي وميحرمنيش منك ابدا

باسته في خده وزين قال: ايي يا عصافير الكاناريا نحن هنا ناقص اجيبلكم شجره واتنين لمون

نيروز اتكسفت اما رائد قال: وانت مال اهلك يلا

زين: ياعم صح وانا مالي دا اللي بيتجوز ده ربنا معاه والله بتتجننوا

ضحكوا كلهم على كلامه وفي نفس الوقت عدت طياره كبيره من فوق خارج منها شريط احمر مكتوب عليه

(لو كان ليا امنيه بتتحقق كل يوم هختارك انتي في كل الايام يا احلى ايامي وكل حياتي بحبك يا فرستي)

الشباب صفرت بإعجاب والبنات سقفت بحماس اما رائد شالها وبقى بيلف بيها وهي كانت حاسه ان قلبها هيقف من كم المشاعر اللي حاسه بيها

نزلها وقال: تعالوا يلا عشان نتصور كلنا سوا

وقفوا جمب بعض ورائد طلع الموبايل واخد ليهم صوره سيلڤي تجمع كل الصحاب والاحباب

وبكدا نقدر نقول توتا توتا كدا تخلص الحدوته

زين: لالا استني عندك حدوته ايه اللي تخلص هاتولي اللي كاتبه البتاعه دي

حنين: مالك في ايه

زين وهو بيشمر كمامه: في ايه يا عين امك دا انتي ماسحه بيا بلاط الروايه رايح جاي وجايه تقوليلي في ايه؟

الا ياشيخه ما شوفتك مره عاملالي مشهد عدل كله ضرب ضرب مفيش شتيمه حتى في النهايه سايباني سنجل بائس دا انا هطلع عين امك

رائد وزين مسكوه وحنين قالت: على فكرة بقى انا حره انا اللي بكتب وانا اللي اختار الاحداث تمشي ازاي

زين: لا ياشيخه ما تموتيني والله كنتي تموتيني احسن

حنين: عشان تعرف بس ان انا قلبي طيب

زين: طيب اه دا انتي خلتيني مليش عين ابص في وش حد من اللي عملتيه فيا

حنين: ياعم انشف بقى متبقاش طري كده

زين بعصبيه: سيبوني علييها

حنين طلعت تجري وهي بتضحك وبتقول: حظ اوفر المره القادمه يا زيينو

تمت بحمدلله

انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لقناة الواتساب اضغط هنا